Baby inenten ja/nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:28

Plaatje1990 schreef:
@Vjestagirl, als je kijkt naar de leeftijd van DeSprinkhaan houd ik het maar op onwetendheid ;).

Oh sjees, ik heb ff gekeken, ik weet al wie het is... Je hebt gelijk.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:30

Niet enten kan betekenen dat het kind de ziekte krijgt en misschien wel letsel eraan over houdt
Maar wel enten kan ook letsel achterlaten.....
Het is idd kiezen tussen 2 kwaden....

Maar mensen die hun kind niet laten enten; hoe doen jullie het dan met naar school en Kdv? Want sommigen scholen weigeren niet geënte kinderen

Sharani

Re: Baby inenten ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:35

Mijn kinderen zijn niet naar een kdv geweest en ik heb nog nooit gehoord dat scholen een kind om die reden weigeren. Dat mogen ze volgens mij ook helemaal niet (kdv ook niet, dacht ik).

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:35

En ze bestaan toch echt

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:37

Plaatje1990 schreef:
@Vjestagirl, als je kijkt naar de leeftijd van DeSprinkhaan houd ik het maar op onwetendheid ;).

Is geen ontwetendheid, maar een fijt. Ik bekritisch niet doktoren, maar wel de industrie, en degene die daarmee geld verdienen bemoeien zich echt niet met het welzijn van de mens, maar vooral met HUN geld en het geld dat ze verdienen. Het zelfde geld voor de wapenindustrie, zelfs voor de landbouw, en banken. Helaas krijgen doctoren of juist degenen die tegen sommige industrie dingen zijn (zoals vaccins) daar de schuld van.
Je doet hoe je wilt, ik geef enkel mijn mening, en ik vertrouw niet blindelings op de massa industrie.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:38

Roselie: Dat is lastig, dan zou ik eens uitzoeken of het mag wat ze doen, of een andere school kiezen.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:39

Vjestagirl schreef:
Plaatje1990 schreef:

Oh sjees, ik heb ff gekeken, ik weet al wie het is... Je hebt gelijk.

Graag netjes blijven aub.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:39

Mijn oudste heeft een 3kwart vaccinatie programma gevolgd (ik was toen nog een redelijk naieve moeder) De 2de heeft een kwart vaccinatie programma gehad en onze dochter heeft na het bekijken van het kritisch prikken verhaal geen enkele vaccinatie gekregen en zal dit ook niet gaan krijgen in de toekomst.
Over 2 entingen heb ik getwijfeld, de andere waren zo klaar als een klontje dat het of geen zin meer had of er te gevaarlijke stoffen in zaten die voor mij opwegen tegen de ziekte zelf.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:42

Aangezien wij ook blijkbaar in een bepaalt straatje passen (zie ons maar als moderne geite-wollen-sokken mensen) hebben wij ook bepaalde voorkeuren voor scholen en laat deze scholen nou minder moeite hebben met niet geente kinderen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:45

Dat kan hoor maar ik ken scholen die kinderen die niet geënt zijn liever niet toelaten( of het mag is een 2e)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:46

DeSprinkhaan schreef:
Plaatje1990 schreef:

Is geen ontwetendheid, maar een fijt. Ik bekritisch niet doktoren, maar wel de industrie, en degene die daarmee geld verdienen bemoeien zich echt niet met het welzijn van de mens, maar vooral met HUN geld en het geld dat ze verdienen. Het zelfde geld voor de wapenindustrie, zelfs voor de landbouw, en banken. Helaas krijgen doctoren of juist degenen die tegen sommige industrie dingen zijn (zoals vaccins) daar de schuld van.
Je doet hoe je wilt, ik geef enkel mijn mening, en ik vertrouw niet blindelings op de massa industrie.

Dat is geen feit, dat is een theorie. Ja, ze houden zich bezig met het verdienen van geld, maar dat wil niet zeggen dat ze dingen op de markt kunnen brengen die ronduit onveilig zijn. Alle medicijnen worden onafhankelijk getest. Daar komt ook de kennis over de bijwerkingen vandaan. En ja, er zal corruptie zijn, maar als inenten ZO ongezond was, dan werd het neit meer gedaan.

Jij vertrouwd niet alleen niet blindelings op de massa industrie, maar wel op wat de 'anti massa industrie groep' je verteld.

En ik blijf netjes, maar ik heb met jou ook al die discussie over die verschrikkelijk gare politieke partij gevoerd, en daaruit weet ik dat er met jou niet te discussieren valt, omdat jij geen cm van je standpunt af wilt wijken, nooit. En ja, ik ben ervan overtuigt dat dat door je leeftijd komt, want ik was net zo toen k 14/15 was.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:48

Vjestagirl schreef:
Citaat:
Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. De stoornis is al aanwezig voor de geboorte, maar is op zeer jonge leeftijd vaak nog niet duidelijk te diagnosticeren. Vaak is dat pas vanaf het derde levensjaar mogelijk, maar het kan ook pas op latere leeftijd duidelijk worden, afhankelijk van de alertheid van ouders, verzorgers en artsen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme

Autisme is een aangeboren stoornis, en kan NIET komen door een prik

Nieuwe onderzoeken (uit diverse landen) hebben wel degelijk aangetoond dat autisme door het enten kan komen, ze zijn nog aan het uitzoeken of het komt door een enkele toevoeging/entstof of de cocktail hiervan.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:49

Roselie schreef:
Dat kan hoor maar ik ken scholen die kinderen die niet geënt zijn liever niet toelaten( of het mag is een 2e)

Dat kan... en vaak gaat dit om confessionele scholen (hoe raar dit ook klinkt!)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:51

Klopt!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:59

@Ts, heb je dit gerapporteerd bij de firma die het vaccin maakt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:05

De precieze oorzaak van autisme is inderdaad nog niet bekend. Er is een grote genetische component, en bepaalde genetische aandoeningen kunnen ook autisme veroorzaken, dat staat vast. Maar dat wil niet zeggen dat dat het enige is, en dat het er dus geen andere factoren (mede) een rol kunnen spelen, daarvoor is het een veel te complex geheel. Er worden in elk geval ook verbanden gevonden met vergiftiging door zware metalen (en dan heb ik het niet over de kwikverbinding in de inentingen, maar loodhoudende verf ofzo), bepaalde tekorten bij de moeder, tekorten bij het kind, blootstelling van de moeder aan bepaalde zaken...

De ontwikkeling van een zenuwstelsel is ongelofelijk complex. Het is niet waarschijnlijk dat de oorzaak simpeler is.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:50

Ik zie het eigenlijk een beetje als volgt:

Met betrekking tot de 'algemene' kinderentingen:
- entingen worden al meer dan 40 jaar uitgevoerd
- gedurende die periode zijn door het RIVM wel degelijk de gemelde bijwerkingen bijgehouden en daar worden rapporten over geschreven, om te kijken wat het effect van de entingen is
- dus hoewel de originele entingen in eerste instantie alleen op volwassenen werden getest, is er ondertussen al kennis van 40 jaar entingen bij babies en verwacht ik dat de bijwerkingen redelijk goed bekend zijn
- de farma-industrie verdient inderdaad geld aan medicijnen, maar het RIVM niet en is in mijn ogen dus onafhankelijk. Als de RIVM iets aanraadt, en dit advies gebaseerd is op 40 jaar kennis en ervaring, vertrouw ik dit
- het is inderdaad zo dat niet enten pas een keus is geworden nu bijna iedereen wel ent. Daardoor is immers de kans op besmetting in Nederland vele malen kleiner geworden, waardoor de kans op slechte reactie op de enting nu in dezelfde ordegrootte begint te komen als de kans op besmetting. Maar als er veel mensen gaan stoppen met enten, gaat de kans op besmetting vanzelf weer omhoog (omdat de ziektes nog steeds bestaan en dus wel voorkomen) en dan zullen er weer meer mensen wel gaan enten.
- in die zin vind ik niet enten (medische redenen daar gelaten) eigenlijk een beetje egoistisch: je maakt dan gebruik van het feit dat andere mensen wel enten, terwijl je zelf het risico op besmetting voor de hele populatie vergroot. Want vergeet niet: ook als je ingeent bent, kun je die ziektes nog steeds wel oplopen; de gevolgen zullen alleen een stuk minder ernstig zijn omdat je immuunsysteem de ziekte herkent en effectief kan bestrijden. Door niet te enten breng je dus ook de mensen die wel enten in gevaar.

Met betrekking tot nieuwere inentingen:
- dit is veel lastiger, hier is nog geen jarenlang bewijs voor opgebouwd dat de gevolgen van de enting niet erger zijn dan de ziekte waar de enting tegen is zelf (denk aan baarmoederhalskanker, mexicaanse griep)
- in dit soort gevallen zou ik de bewijsvoering van het RIVM zelf goed doorspitten, en dan proberen mijn eigen conclusies te trekken
- hierbij blijf ik er wel van uit gaan dat het RIVM in principe onafhankelijk is en het beste voor onze samenleving wil

Met betrekking tot wel/niet autisme van entingen:
- ik ben het heel erg met Shadow0's bericht eens: autisme is een heel ingewikkelde ziekte, het is iets te makkelijk om te zeggen dat dit door slechts 1 prikje veroorzaakt zou worden, daar speelt waarschijnlijk veel meer in mee
- waar je ook over na moet denken is de leeftijd waarop autisme vastgesteld kan worden. Bij hele jonge babies gaat dit nog niet, dus misschien valt de leeftijd waarop autisme wordt vastgesteld wel toevallig samen met de enting en denkt men daarom aan een causaal verband? Beetje hetzelfde als dat ijs eten muggen zou aantrekken, omdat je beide in de zomer doet.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:50

Ik vertrouw absoluut niet in het rivm, aantal zieken of erger ligt veel hoger dan 'bijgehouden'. Ben blij dat er eindelijk mensen komen die op zijn minst eens vragen om de bijsluiter. Hoeveel moeders doen dat? Is wel het minste dat je kunt doen als goedgeinformeerde, rationele moeder. Zelf nadenken zonder het blinde schaap te spelen, daarna kiezen wat je doet. Better voorbeeld kan een kind niet hebben, ouders die zelf durven na te denken. Ik heb wel laten enten, maar wel pas na alles op een rijtje te zetten. Ik heb respect voor mensen die zeer bewust anders kiezen met goede motieven.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:54

Waarom vertrouw je het RIVM niet? Waar baseer je het op dat het aantal zieken veel hoger zou liggen?
Zelf zaken overwegen vind ik ook helemaal niet verkeerd, dat bedoelde ik ook niet te zeggen. Maar ik vind wel dat je dan ook mee moet nemen in je overweging dat je door niet te enten andere mensen ook extra in gevaar brengt (niet alleen jezelf). En dat er mensen met meer verstand van zaken ook al over nagedacht hebben, en dat wel enten hun advies was. Je kunt nou eenmaal niet alles zelf volledig begrijpen, daar mis je simpelweg de tijd en achtergrond voor over het algemeen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:59

Welke inentingen zijn in Nederland eigenlijk verplicht? Tegen welke ziekte?

In België is enkel de inenting tegen Polio of kinderverlamming verplicht. Deze bestaat uit 3 inentingen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:28

In Nederland is geen enkele inenting verplicht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:28

Wat betreft autisme.. ik heb het vaker gelezen, inmiddels 2 keer uit eerste hand gehoord (dus; normaal ontwikkelende baby, ook in contactname, na enting flinke periode "niet lekker", in beide gevallen klassiek autisme, geen autisme in de familie). Wil er verder niet op ingaan omdat het patientjes betreft, maar opvallend is het wel.

Zoals Shadow zegt is de precieze oorzaak van autisme nog lang niet bekend en zeer complex, er is zeker een genetische component, maar dat sluit het ander nog niet uit.
Ik ben overigens niet tegen enten, maar vind dat men best kritisch mag zijn.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:27

Sharani schreef:
Wat mij soms wel eens verbaasd is dat ouders die besluiten hun kinderen niet te laten vaccineren vaak als slechte ouders worden gezien. Terwijl dat vaak juist ouders zijn die nadenken over de voor en tegens en zich erin verdiepen en proberen een weloverwogen beslissing te maken. Waarom wordt die keuze niet gerespecteerd?

Ik denk niet dat dit waar is... De grootste groep niet-enters in Nederland (om het zo even te noemen), ent niet wegens geloofsovertuiging. Dat is er dus niet kritisch zelf over na denken (even de globale lijn, snap dat er echt wel uitzonderingen zijn), dat is volgen wat je verteld wordt. Net zoals een groot deel van de wel-enters, ent omdat anderen ze vertellen dat ze moeten enten.

Ik weet dat wij het in de vriendengroep en familie echt wel uitgebreid over enten hebben gehad. Voors en tegens besprokenn. Ouders van vrienden die artsen zijn, apothekersassistenten tussen onze vrienden en zelf laat ik ook niet zomaar iets in mijn kind prikken waarvan ik niet weet wat het is en wat er kan gebeuren.

Zo hebben onze kinderen hun eerste winter prikken om het RS virus te voorkomen gekregen (is geen enting, maar vergelijkbaar) Daar hebben we echt wel goed met de kinderarts over gepraat, ook de voors en tegens bekeken. en in overleg 1 maand later begonnen, omdat ze nog zo klein waren, maar dus wel laten prikken (ideaal systeem overigens, dat kwamen ze iedere 4 weken thuis doen)

Hetzelfde met het enten. Later begonnen, om hun eigen immuunsysteem te laten starten en daarna op hun eigen tempo mee. 1 Prik hebben we zelfs een half jaar uitgesteld, omdat er toen net een paar kinderen ziek geworden waren, waarvan ook voor alle zekerheid uitgezocht werd of het aan de vaccinaties lag. We hebben toen de uitslagen afgewacht. Dit alles in overleg met cb en kinderarts en iedereen was het met ons eens. Nergens weerstand of wat dan ook.

Je moet inderdaad zelf na blijven denken, maar dat hoor je met je eigen medicijnen ook te doen en volgens mij zijn er toch heel veel mensen die de bijsluiters nooit lezen...

Het liefst zou ik wel willen dat iedereen zijn kinderen zou enten, omdat dat het gevaar voor mijn kinderen gewoon ook kleiner maakt. Hoe groter de dichtheid van mensen die wel geënt zijn, hoe kleiner de kans dat die ziektes toch uitbreken.

De andere kindjes die rond de tijd van mijn kinderen geboren zijn, waren net niet prematuur genoeg om de RS-prikken te krijgen (je hebt prematuur en extreem-prematuur)... Die hebben dan ook allemaal RS gehad en daar bijna allemaal voor in het ziekenhuis gelegen. Ben ik toch erg blij dat wij die prikken wel gegeven hebben...

Tot nu toe is er geen enkel wetenschappelijk onderbouwd onderzoek wat aan zou tonen dat autistisch spectrum aandoeningen getriggerd kunnen worden door entingen. Zolang er wel onderzoeken zijn die goed onderbouwd worden, die aantonen dat het niets met elkaar te maken heeft, geloof ik die.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:34

KozieZ schreef:
Je moet inderdaad zelf na blijven denken, maar dat hoor je met je eigen medicijnen ook te doen en volgens mij zijn er toch heel veel mensen die de bijsluiters nooit lezen...

Even terzijde - maar dat is nog niet zo eenvoudig. Want heel veel artsen reageren heel afwijzend als je vragen stelt over dingen uit de bijsluiter ('die moet je niet lezen want dan ga je je van alles inbeelden'.) Zelf nadenken houdt dan automatisch het afwijzen van de autoriteit van de arts in, en dat maakt het er niet duidelijker op. (Dat is geen argument voor of tegen prikken, maar wel een probleem omdat veel ouders dus niet de mogelijkheid hebben om een open gesprek met een deskundige te hebben waarin er aandacht is voor de bezwaren en risico's: die worden soms erg makkelijk weggewuifd en met een beetje pech staat de relatie onder druk of sta je bekend als een beinvloedbare overpaniekerige ouder.)

En ik heb een woordvoerder van het RIVM horen zeggen dat 'als 4 entstoffen geen probleem is, dan is een 5e erbij ook geen punt' - zonder dat dit onderzocht was. Dat doet mijn vertrouwen dan weer niet echt goed.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:53

Ik begrijp dat veel mensen zich dat laten vertellen en het dan dus wegwuifen, maar dat doen ze toch echt zelf... Je zal voor jezelf en zeker voor je kind op moeten komen, wie moet dat anders doen? Als dat met die arts niet kan, wordt het misschien tijd voor een andere arts. Ik heb het nog niet meegemaakt dat artsen er afwijzend op reageren. Juist alleen maar meedenken voor oplossingen en mijn mening respecterend, net zoals ik hun mening en adviezen respecteer.

Dat een woordvoerder van het RIVM dat zelf zegt zou ik ook wel iets vinden om even over na te denken...