Prijzen tandartsbehandeling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:52

Netje schreef:
:D :D :D Geheel mee eens !

Hier ga ik in mee *\o/*

Suuskipje

Re: Prijzen tandartsbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:59

Toch heb ik geen antwoord op mn vraag :Y) waarom is er zoveel verschil dan tussen de tandartsen in hun tarieven?
Ik zag vorige keer een gewone periodieke controle langskomen waarvoor de tandarts 48 euro rekende, dt is toch te gek voor woorden??

Of een beugel categorie 6. de een rekent 480 en de ander 1100 euro?!
De verzekering waar ik werk heeft de orthodontie vrij gegeven, maar als je dan bij die laatste ortho gaat dan ben je zo door je pakket heen. Een aanvullend twee sterren pakket dekt bv 90 % tot maximaal 1500 euro tot het kind 18 wordt. de laatste tandarts rekende ook nog eens 60 euro voor een maandelijks beugelconsult, nou reken maar uit hoor... Ik vind dat echt te zot voor woorden. En nee de vergoeding voor het max bedrag is ten opzichte van vorig jaar niet gewijzigd :)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:01

Omdat er inderdaad ook mensen tussen die flink willen verdienen.
Daarbij is mijn "baas" ook goedkoper als een andere tandarts die ik ken als ik de prijzen van een wortelkanaalbehandeling ga vergelijken, maar dat is omdat de ander een superdure telescoop heeft hangen. De tandarts waar ik patiënt bij ben is weer heel goedkoop maar dat is omdat hij een tekort heeft aan patiënten, verder vind ik ook dat hij een minder breed "behandelpakket" heeft.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:07

maar voor de tandartsen en assistentes onder ons. vinden jullie de vrije tarieven iets positiefs of iets negatiefs?

Ik werk zelf bij een verzekeraar en vind het 100% negatief. Je kan gene rechte lijn trekken in hoeveen iemand vergoed krijgt want je kan wel gewoon 100% vergoeden maar je hebt als nog een max van je pakket, dan zit je daar weer eerder aan als ze boven de tarieven uitkomen die de verzekeraars hanteren en dat vergeten veel mensen.

Ziekenhuizen hebben bijvoorbeeld ook vaste tarieven waar ze niet boven mogen komen, dan wordt hun declaratie namelijk gewoon keihard afgewezen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:16

Ikzelf ben er geen voorstander van als ik eerlijk ben en mijn baas ook niet :)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:23

Netje schreef:
Mijn man is tandarts en adviseert mensen over het algemeen ook om gewoon géén aanvullende verzekering te nemen en het bedrag op te sparen voor als je een keer iets hebt. Ik zit hier wel een beetje met verbazing te lezen. Het is nl. niet zozeer dat tandartsen nu zoveel duurder geworden zijn (de uitzonderingen die ik ook zakkenvullers noem daargelaten), maar dat de verzekeraars een steeds dikkere vinger in de pap krijgen en zij de meest vreemde dingen doen.

Ten eerste: in principe zou in de basisverzekering alle vergoedingen voor iedereen gelijk moeten zijn, het is immers de basisverzekering. Tot en met 18 jaar is afgesproken dat de zorg gratis is. Maar de verzekeraars zijn nu zo slim dat ze gewoon bepalen tot welk bedrag. Dit kan in principe niet want valt onder een wettelijke regeling. Toch kunnen ze doodleuk een bijbetaling eisen omdat zij ineens zijn gaan bepalen dat er maximaal een x bedrag voor een vulling staat (bij hen dan, een andere verzekeraar heeft doodleuk weer andere vergoeding). Ontoelaatbaar en bovendien niet zoals het in de wet geregeld is. Dáár zou de minister eens iets aan moeten doen.

Mijn man heeft het uitgezocht: in 19 jaar (!!!) tijd zijn bij hem de vullingen 10% duurder geworden. Dit houdt niet eens de inflatie bij en dan heb ik het nog niet over hogere huisvestingskosten, hogere salarissen van zijn personeel, hogere premies arbeidsongeschiktheidsverzekering, héél veel regelgeving omtrent hygiène (wat enorme investeringen vergt), het bijhouden van het BIG-register (kost tijd van zijn assistente en brengt kosten met zich mee), de verplichting om boven die €150 éérst een offerte te moeten uitbrengen (ook die moet gemaakt, geprint, meegegeven of opgestuurd, geadministreerd etc). Daarnaast zit op dit moment in de vulling ook de prijs van aanvullende handelingen als verdovingen (en nog wat andere zaken omtrent tandvlees, etc.). Hierdoor lijkt de vulling ineens tig procent duurder, maar dat heeft Minister Schippers met haar vrije tarieven verplichtgesteld (haar verontwaardiging is dan ook voor een groot deel onterecht omdat ze het zélf zo heeft ingesteld). Het is dus een gemiddeld tarief geworden; prettig voor degenen die een verdoving krijgen, want zij betalen minder, maar pech voor degenen die geen verdoving nodig hebben, want zij betalen voor de rest.

De Minister is ook verbaasd dat tandartsen geen contracten met verzekeraars afsluiten: maar zeg nou zelf, niemand gaat toch in de wurggreep van een verzekeraar zitten die eerst doodleuk bepaald wat jij dan mag rekenen en de volgende stap voel je al aankomen... Volgend jaar zeggen ze doodleuk dat de zorg goedkoper moet en dat je voor diezelfde handeling x% minder krijgt. Niemand zit daarop te wachten, want de verzekeraars zorgen wel goed voor hun eigen zaakjes: premies gaan elk jaar flink omhoog. Maar zij willen wel bepalen dat de gemiddeld tandarts dan doodleuk weer minder vergoed krijgt. Wie betaald dan alle investeringen en gestegen kosten van de tandarts? Wordt hierdoor de zorg beter? Etc. etc.

Het klinkt allemaal heel leuk: zakkenvullers, maar iedereen inclusief de Minister vergeet dat het vrijgeven van de tarieven ook veel kosten voor tandartsen met zich meegebracht heeft. Want er werd wel gegroepeerd in handelingen, maar vervolgens mocht je zelf uit gaan rekenen hoeveel die (om bij het voorbeeld te blijven) die vulling dan ging kosten. Je moet immers het aantal vullingen berekenen, vervolgens het aantal verdovingen per jaar en aanvullende zaken die in dat tarief moet zitten (ga maar uitzoeken in je administratie) en vervolgens een gemiddeld tarief bepalen. Nu heb ik het over één handeling, maar als je de tarievenlijsten van tandartsen bekijkt zul je zien dat het om 10-tallen zo niet honderden verschillende onderdelen gaat. Een zeer tijdrovende klus. Daarnaast moest alles gepubliceerd worden, mensen moesten geïnformeerd worden etc. Maar de Minister laat zich gek maken door de media en het publiek dat zich hiervoor nog nooit verdiept heeft in tarieven en nu allemaal om het hardst roepen dat het zo vreselijk gestegen is, terwijl iedereen appels met peren aan het vergelijken is en niemand eigenlijk wérkelijk inzicht heeft (of had) in wat hij/zij betaalde en nu moet betalen.

Vrije keuze in tandartsen per handeling: nog zo'n stokpaardje van de Minister. Maar hoe stel men zich dat voor: een kroon bij tandarts A met daarnaast een vulling van tandarts B. Dan krijgt de patiënt last aan die kant. Moet hij dan terug naar tandarts A of B (waar komt de pijn vandaan immers?) of misschien wel naar geen van beiden, want het kan ook ergens anders vandaan komen, maar een 'reguliere' tandarts heeft hij niet meer. Naar tandarts C dan maar om het op te lossen?? Wat krijg je dan: die mensen gaan naar de avond of weekend dienst omdat ze pijn krijgen en geen vaste tandarts meer hebben en dan kunnen ze het weekend tarief gaan betalen en vervolgens weer steen en been klagen dat ze een opslag moeten betalen omdat die tandarts (voor het gemak maar C), zijn avond of weekend mag inruilen voor de tandartshoppers en vervolgens weer voor zakkenvuller wordt uitgemaakt??

Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar soms is het beter je eerst eens te verdiepen in het feit dat tandartsen tot vorig jaar vaste tarieven hadden en dat die (ja, ik lieg niet) bijv. voor een vulling met 0,04 euro mochten stijgen per handeling, terwijl er ook jaren zijn geweest dat er helemaal niks bij mocht. En dat er dan mensen creatief gaan zijn: het is niet te vermijden. Dat er echte profiteurs zijn? In welke vrij beroep zijn die er niet...
Maar scheer niet de goede over één kam met een handje vol slechte...

Ik kan hier maar 1 ding over zeggen. AMEN.

Mijn vader is ook tandarts en deelt precies dezelfde mening. Ook is hij indd de patienten aan het adviseren om de aanvullende verzekering stop te zetten. Alleen bij de mensen waarbij het natuurlijk kan. ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:31

Ik adviseer de mensen die weinig gebruik maken van hun tandartsverzekering om die stop te zetten hoor dat zeker, daar worden wij ook voor geïnstrueerd door onze leidinggevenden.
Dus daarom als je twijfelt of je wel alles uit je tandartsverzekering haalt, bel je zorgverzekeraar gewoon even op om na te gaan hoeveel je bijv vorig jaar en het jaar ervoor ervan gebruik hebt gemaakt. Dan is eht misschien verstandig om per 1 januari je tandartsverzekering stop te zetten of evt omlaag te brengen.
Wij hebben bij de hoogste tandartsverzekering die dekt tot 1150 euro per kj, van de week had ik iemand aan de telefoon die alleen maar controles declareerde en verder nooit iets had, maar wel 40 euro per maand betaalde per maand waardoor hij het er dus lang niet uithaalde. Die heb ik dan ook per 1 januari naar een 1 ster polis gewijzigd die tot 225 dekt per kj en uit mn hoofd zo rond de 10 euro kost per maand want dat was gewoon belachelijk.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:47

Klopt, ook ik was voor 1000 verzekerd. Heb hem er meteen uitgegooid.. Ik heb de kennis om goed voor mijn gebit te zorgen en ga maar 1 x per jaar voor controle, nooit gaatjes gehad.
Vind dat meer mensen eens goed moeten kijken naar de inkomsten en uitgaves, zo kan men flink geld besparen :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:20

Suuskipje schreef:
Ik werk zelf bij een verzekeraar en vind het 100% negatief. Je kan gene rechte lijn trekken in hoeveen iemand vergoed krijgt want je kan wel gewoon 100% vergoeden maar je hebt als nog een max van je pakket, dan zit je daar weer eerder aan als ze boven de tarieven uitkomen die de verzekeraars hanteren en dat vergeten veel mensen.

Weet je wat het grappige nu is: de verzekeraars trekken geen rechte lijn, maar zijn voor de buitenwereld (lees hun verzekerden) niet te volgen.

Ik zal een voorbeeld geven. Mijn man had vorige jaar een aanvraag ingediend voor een patiënt voor 4 inplantaten en die was goedgekeurd. Maar door omstandigheden (ziekte van de patiënt) kon e.e.a. niet vorig jaar worden uitgevoerd. Niets aan het handje zou je zeggen, want die goedkeuring gold nog steeds. Maar omdat de tarieven t.o.v. vorig jaar gewijzigd zijn en hij uit de praktijk weet dat het gedeclareerde bedrag exact moet zijn wat er in de ingediende goedkeuring staat omdat deze anders niet vergoed wordt, heeft hij contact opgenomen met de betreffende verzekering omdat het bedrag niet meer klopte (hij heeft zijn tarieven uiteraard ter inzage en moet zich daar dan ook aan houden). Eerst kreeg hij iemand te spreken die van niets wist en de hele toestemming (die mijn man gewoon wel op papier had) niet meer kon vinden. Hij werd doorverwezen naar een collega en die zou het overleggen en hij zou er van horen. Wat schetst zijn verbazing: hij kreeg een goedkeuring binnen voor 6 inplantaten... Hij weer bellen om aan te geven dat het er echt maar 4 zouden worden. Werd hem doodleuk meegedeeld dat dit was wat was aangevraagd. Hij nog uitgelegd dat het alleen maar om een simpele aanpassing van de toestemming ging. Maar nee, er werd voet bij stuk gehouden: hij had er 6 aangevraagd en dat was wat hij moest doen. Dan sta je toch even met de mond vol tanden ? Maar wat je dan aan niemand kunt uitleggen is dat indien je er toch maar 4 plaatst en declareert e.e.a. wordt afgewezen en de patiënt de dupe is. Dit bedrag is goedgekeurd (voor 6 die niet aangevraagd zijn) en niet iets anders.

Hij heeft het meegemaakt dat hij 2 euro lager zat dan de begroting met zijn declaratie en dat de patiënt een rekening kreeg van €800 van de verzekering omdat e.e.a. niet conform de begroting was gegaan. Hij is er heel lang mee bezig geweest om dit terug te draaien, maar trok zich de haren uit zijn kop. Als het niet gelukt was om het goed te krijgen had hij die €800 uit eigen zak betaald. Het was iemand die dit absoluut niet kon missen....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:29

Ik heb net voor het eerst sinds 12 jaar een gaatje dat gevuld moest worden en baal ervan dat dat niet eens volledig in mijn aanvullende verzekering zit. Daarnaast wordt er snel een foto gemaakt die je ook zelf mag betalen. Als ik zelf moet betalen wil ik ook zelf bepalen of ik het wel wil. Gelukkig kon ik mijn tandarts wel bijbrengen dat ik niet van plan was om naast de 2x 5min controle ook nog eens 2x naar de mondhygieniste te gaan. Hij haald nu zelf wat tandsteen weg en nog sta ik met 10 min buiten.

Je krijgt het gevoel dat je gestraft wordt als je eens wat hebt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:36

Wat vervelend. Ik begrijp alleen echt niet waarom je een aanvullende verzekering hebt. Reken eens uit hoeveel je daar in 12 jaar aan hebt uitgegeven. Voor dat bedrag kun je wel een abonnement bij de mondhygiëniste nemen. :=

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:36

DendroFleur schreef:
Ik heb net voor het eerst sinds 12 jaar een gaatje dat gevuld moest worden en baal ervan dat dat niet eens volledig in mijn aanvullende verzekering zit. Daarnaast wordt er snel een foto gemaakt die je ook zelf mag betalen. Als ik zelf moet betalen wil ik ook zelf bepalen of ik het wel wil. Gelukkig kon ik mijn tandarts wel bijbrengen dat ik niet van plan was om naast de 2x 5min controle ook nog eens 2x naar de mondhygieniste te gaan. Hij haald nu zelf wat tandsteen weg en nog sta ik met 10 min buiten.

Je krijgt het gevoel dat je gestraft wordt als je eens wat hebt.

Ik snap dat je dat gevoel hebt, maar dat ligt toch echt óf aan je tandarts omdat hij te hoog zit in zijn tarief óf aan de verzekeringsmaatschappij die te weinig vergoed. Tuurlijk mag je zelf bepalen of je iets wel of niet doet, maar verwacht niet dat als de tandarts wat tandsteen weghaalt, je dezelfde reiniging van je gebit krijg als dat je een half uur bij de mondhygienist zit die je hele gebit (en dan met name de conditie van je tandvlees) goed in kaart brengt en behandeld. Maar het is wel een keuze die je mag maken. Overigens denk ik dat als je voor het eerst in 12 jaar een gaatje hebt, je je daarover niet al te veel zorgen moet maken. Wel zou ik als ik jou was onmiddellijk uit de aanvullende verzerking stappen. Veel duurder dan af en toe die rekening te betalen, echt !

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:38

J315 38 1 Gecompl. extractie zonder opklap 62,50
E113 27 1 Drievlaksrest. composiet 71,75
E111 33 1 Eenvlaksrestauratie, composiet 39,75

Geeeeen idee of dit duur is.
Zal morgen eens kijken wat de verzekering hiervan betaald.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:39

@netje
Dat is inderdaad slordig, weet niet zo goed wat ik er verder van kan zeggen. Was dit een aanvraag voor bijzondere tandheelkunde uit de basis? Wantnormaliter hoeven solitaire implantaten niet aangevraagd te worden, een prothese op implantaten wel.

En dendrofleur, inderdaad die tandartsverzekering eruit gooien! Ben je veel voordeliger mee uit :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:41

Suuskipje schreef:
@netje
Dat is inderdaad slordig, weet niet zo goed wat ik er verder van kan zeggen. Was dit een aanvraag voor bijzondere tandheelkunde uit de basis? Wantnormaliter hoeven solitaire implantaten niet aangevraagd te worden, een prothese op implantaten wel.

Nee, was een prothese op implantaten. Mijn man zei nog: ok, dan plaats ik er wel 2 bij, zit de boel lekker stevig _/-\o_ . Maar uiteraard werkt het niet zo en kon het hele circus overgedaan worden....

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:42

annebe schreef:
J315 38 1 Gecompl. extractie zonder opklap 62,50
E113 27 1 Drievlaksrest. composiet 71,75
E111 33 1 Eenvlaksrestauratie, composiet 39,75

Geeeeen idee of dit duur is.
Zal morgen eens kijken wat de verzekering hiervan betaald.

Ze zitten iig ruim onder de max tarieven bij zilver. Kruis :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:43

Netje schreef:
Suuskipje schreef:
@netje

Nee, was een prothese op implantaten. Mijn man zei nog: ok, dan plaats ik er wel 2 bij, zit de boel lekker stevig _/-\o_ . Maar uiteraard werkt het niet zo en kon het hele circus overgedaan worden....

Ah vandaar, wel vervelend hoor, uiteindelijk wel goedgekomen?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:45

Gelukkig wel :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:14

En dendrofleur, inderdaad die tandartsverzekering eruit gooien! Ben je veel voordeliger mee uit :)[/quote]

Had hem eigenlijk genomen omdat het paard wat ik toen reed vaak opeens stopte, de hals omhoog gooide en omdraaide. Dus eigenlijk omdat ik verwachtte daar ooit een tand mee kwijt te raken. Want verder heb ik nooit iets en vond het dus onzin om 4x per jaar later op mijn werk te moeten komen terwijl hij het ook in zijn overgebleven tijd kon doen. Mijn vriend gaat trouwens wel altijd maar die heeft het ook nodig. Ik heb gewoon veel ruimte tussen mijn tanden. Nooit een beugel genomen en daar heb ik dus profijt van. Heb alleen wel een spleet tussen mijn voortanden. Maar dat kan geen kwaad naar mijn idee en dat hebben meer mensen (veel zangers lijkt het)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:29

Ah preventief dus :)
Heb je nu 1 van de hogere of de lagere tandartsverzekeringen? Want als je het toch een beetje eng vind om hem helemaal eruit te gooien (dat is althans iets wat ik van veel klanten hoor) kan je altijd nog kiezen voor de laagste tandartsverzekering die je verzekeraar aanbied, dan heb je toch nog wat vergoeding mocht er onverhoopt toch iets gebeuren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:49

Helaas kan ik de tandarts niet uit mijn pakket gooien. Want wat ik vergoed krijg is om te huilen, omdat zij van elke code vergoeden wat zij vinden dat het mag kosten. Dus normale controle krijg ik 12 Euro vergoed. Ik vind geen enkele tandarts in Nederland die voor 12 Euro die controle doet. Maar helaas zit de tandarts gewoon vast in mijn aanvullende verzekering.

Mijn vriend heeft de verzekering opgezegd, bij hem ging dat wel. HIj heeft uitgerekend wat hij de afgelopen 4 jaar aan premie heeft betaald en wat hij vergoed heeft gekregen. Premie was vele malen hoger. En toen vond hij ook nog een klein zinnetje waarin stond dat je in 4 jaar max. zoveel Euro vergoed kreeg... wat ook lager was dan de premie! En dat bedrag zat hij overheen. Hij was dus voor de nop premie aan het betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:43

Ik zit wel aan een tandartspakket vast. Mijn gebit is gewoon een ramp. Ik zal binnenkort naar de endodontroloog moeten om een wortelkanaalbehandeling, ik heb een gaatje in mijn kies zitten en weet niet wat er nog meer allemaal bij komt kijken. Als ik kijk naar de duurste vergoeding qua tandverzekering kom ik dus uit op een bedrag van 50 euro meer per maand. Maar nu zal ik dan met 600 euro per jaar hogere verzekering een bedrag van 1150 euro aan tandartskosten vergoed krijgen.

Nu kan ik het nog niet betalen maar aangezien ik vanaf september een BBL plek heb, ga ik me mooi aanvullend verzekeren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:55

@Scum: Dus jouw verzekeraar biedt alleen pakketten aan waarvan je een deel eigenlijk niet wilt? Dat zou voor mij voldoende reden zijn om over te stappen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:09

Wat ik me nu realiseer als ik hier alle reacties lees, is dat degene zonder verzekering weinig geld hebben en degene die eigenlijk een behandeling wel zouden kunnen betalen juist wel een verzekering hebben. Beetje kromme wereld.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:25

Volgens mij is het juist heel logisch. Een verzekering is in veel gevallen naar mijn mening echt een luxe gemaksproduct. Je betaalt zodat je rustig kunt gaan slapen en nergens meer over na hoeft te denken. Eigenlijk koop je een stukje (schijn)zekerheid. Wie weinig te besteden heeft maakt een andere afweging en komt denk ik eerder tot de conclusie dat het beter is om zelf wat geld apart te zetten. Dan blijft je geld van jou, je ontvangt rente en bovendien kun je het niet alleen gebruiken om een rotte kies te laten trekken, maar ook om de kapotte wasmachine te vervangen of om een hoge dierenartsrekening te betalen.