PDS topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:34

Ik raad mensen ook aan die de diagnose van PDS hebben gekregen om een verwijzing naar een MDL-arts te vragen. Veel PDS-ers blijken na nader onderzoek vaak toch Crohn, coeliakie of een paratisitaire ontsteking te hebben en het geeft je ook zekerheid dat er niets 'ergers' dan PDS aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:54

Baal hier echt.. heb van die zakjes metamucil en op zich werkt het wel maar elke dag gebruiken lijkt me ook weer niet oké dus ik gebruik 't bijna nooit meer. Maar ik heb ook gewoon het idee dat dokters mijn darmen ver-neukt hebben (ja sorry) want ik heb vroeger toen ik klein was jarenlang bisacodyl moeten slikken.. Voor degene die niet weten wat het is; puur laxeermiddel dus gewoon. Maar hier zit ik ook weer fijn verstopt + een opgezette buik.. joehoe. Dus nu toch maar weer aan de zakjes metamucil :=

purny

Re: PDS topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:24

Vanmiddag een lekkere frapp gehaald. Helaas speelt mijn lactose intolerantie op en dacht ik even dat ik de wc niet meer kon halen.. Dan maar weer rustig aan doen met de frapps.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:47

Ik heb ook PDS en ik ben het helemaal zat! Heb het al zeker 7 jaar en het is alleen maar erger geworden, ik kon er eerst aardig mee leven, heel af en toe een zakje movicolon en opletten met wat ik at en dat was het.
Nu kan ik geen dag meer zonder movicolon, heb erg veel last van m'n maag, ben constant misselijk en kan bijna niks meer eten zonder dat ik er beroerd van word.

Ben al bij een MDL arts geweest en ook nog weer bij de huisarts, maar iedere keer weer hetzelfde "leer er maar mee leven"

Zo, dat is er uit :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:04

Verrassend dat zoveel mensen hetzelfde te horen kregen van hun huisarts: "Leer er maar mee leven". De mijne zei destijds "Ja, dat is vervelend" toen ik uitlegde hoeveel pijn het deed. Wilde haar wel slaan (heb haar allang niet meer hoor). Je zou die mensen soms! :(:) Ze begrijpen gewoon niet hoe naar het is en hoeveel impact het op je leven kan hebben; zo voelt het tenminste. -O-

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:13

purny schreef:
Waar dient die Metamucil eigenlijk voor? Is het om het winden tegen te gaan, of gewoon om beter te kunnen baften? Ik heb deze ook nog liggen maar gebruik het eigenlijk niet meer omdat het baften me goed af gaat...

Metamucil bestaat uit vezels, dus om je stoelgang te verbeteren. Movicolon zorgt ervoor dat je darmen meer vocht behouden waardoor je ontlasting dunner wordt.

Diszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:30

_Charlotte schreef:
Ik heb ook PDS en ik ben het helemaal zat! Heb het al zeker 7 jaar en het is alleen maar erger geworden, ik kon er eerst aardig mee leven, heel af en toe een zakje movicolon en opletten met wat ik at en dat was het.
Nu kan ik geen dag meer zonder movicolon, heb erg veel last van m'n maag, ben constant misselijk en kan bijna niks meer eten zonder dat ik er beroerd van word.

Ben al bij een MDL arts geweest en ook nog weer bij de huisarts, maar iedere keer weer hetzelfde "leer er maar mee leven"

Zo, dat is er uit :)

Heel herkenbaar, ik heb ook vaak het idee dat het alleen maar erger wordt. Vandaag voelde ik me de hele dag een luchtballon! En het is inderdaad vaak. "Leer er maar mee leven" heel frustrerend.
Misselijkheid heb ik gelukkig niet echt last van.
Maar zit nu ook weer in mijn tentamenperiode, Dus dat kan ook zijn bijwerkingen wel hebben.
Ik probeer nog wel zo weinig mogelijk movicolon te gebruiken, maar ook ik kom er af en toe niet onderuit.
Wel jammer dat PDS niet voor iedereen gewoon hetzelfde is, wat de een kan eten kan de ander weer niet eten, zo kunnen we elkaar moeilijk tips geven.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:21

HA weten niet alle MDL ziektes.
Coeliakie is vrij onbekend bij HA.
Ze zullen er niet meteen opkomen.

Mijn ouders hebben op een gegeven moment een doorverwijzing geeist.
De Kinderarts kwam via een biopt erachter dan ik coeliakie had.
Bloedwaardes zeggen ook niet alles.

Ik bleef ondanks dieet nog pijn houden...kinderarts zei dat het door de pubertijd kwam en tussen me oren zat.
Maar ik had dagen dat ik echt over de grond kronkelde van de pijn.
Me Ma is toen best boos geworden op die kinder arts.

Dus weer een biopt en ontlasting onderzoek...En ja hoor de oorzaak was wederom gevonden...Ik had een darm parasiet...

Ik heb die tot 2 x toe aan gehad.

Ik krijg nu over 4 maanden dus als mijn waardes nog steeds niet goed zijn een nieuwe biopt omdat er nog een aantal andere varieties op coeliakie zijn

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:06

Coeliakie was het eerste waar mijn huisarts me op getest heeft, dus geldt niet voor alle huisartsen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:18

Ik begrijp nu echt niks meer van mijn lichaam. Het reageerde al maanden op joghurt en kwark en de laatste tijd raakte ik totaal verstopt als ik eieren at. Dus was speltbrood gaan eten, tegen mijn wil in (eet liever koolhydraatarm).
Ik begon helaas fiks aan te komen en ook zonder zuivel en ei elke dag opgeblazen buiken.
Ben nu weer 3 dagen kharm aan het eten, ontbijten met 3 scrumbled eggs en lunchen met joghurt (zelfs 10%!) en ik heb geen opgeblazen buik meer. Heb nu al krampen in de ochtend, maar buikpijn kan me niet zoveel schelen, als ik maar niet opgeblazen ben.\

Heel raar hoe je binnen een maand zo anders kan reageren op eten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:31

Zo dacht ik dus dat yoghurt bij mij echt hielp als ik er echt last van had, maar stoppen met melkproducten was het beste wat ik gedaan heb. Ik weet wat je bedoeld dus, er is niks van dat lichaam te begrijpen :=

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:14

Ik ben vanaf vandaag weer bezig om 4 maanden glutenvrij te eten.
Daarna bloed prikken waardes controleren en indien nog steeds niet goed ondanks dieet nog een biopt voor de andere variant van coeliakie.

Spul is echt super duur en het ziet eruit als karton en bierviltjes zoals me vriend het zei :D

Dus wordt vervolgt......

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 07:51

Wat is duur en ziet eruit als karton? Glutenvervangend eten?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:58

Maartje_M schreef:
Wat is duur en ziet eruit als karton? Glutenvervangend eten?

Ja ;)
Maar heb al eerder glutenvrij dieet gehad zo n ong 14 jaar voordat ik ermee stopte :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:01

Ik eet nu helemaal geen graan, dus ook niks glutenvervangends. Gaat ook prima :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:44

Ik mag me hier ook melden. Toen ik 16 was heb ik medicatie gekregen voor PDS, maar na een jaar ben ik daar mee gestopt. Nu, 10 jaar later, krijg ik er opeens weer last van.

Ik ben nu al drie weken bezig met 5 keer per dag naar de wc hollen, altijd na het eten. Dan krijg ik hele pijnlijke kramp en ik heb last van waterige ontlasting. Diarree kan ik het niet noemen, maar vaste ontlasting is toch echt iets anders :+ Gelukkig gaat de pijn weg nadat ik naar de wc ben geweest.

Vanmorgen werd ik wakker omdat er een hele pijnlijke scheet dwars zat :')

Verder ben ik veel misselijk en doet m'n maag rare burbelende dingen. Soms ben ik opgeblazen, soms niet. Opgeblazenheid wordt vooral erger naarmate de dag verstrijkt en na het slapen is m'n buikje weer plat.

Ik eet uitermate gezond en ik taal niet echt naar koolhydraatarm. Ik heb dat bijna 2 jaar gedaan, maar inmiddels sport ik nogal flink en uit ervaring weet ik dat dat niet goed gaat icm koolhydraatarm. Ik ben niet bereid om het sporten op te geven, dus wdb hebben m'n darmen gewoon pech.
Ik kan misschien nog wel m'n koolhydraten wat terug brengen en vetten iets verhogen, aangezien m'n lichaam goed reageerd op vet. Maar stiekem hoop ik dat m'n darmen zich weer gewoon koest gaan houden, zoals ze dat jarenlang gedaan hebben.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:02

@ Phormo, jij ook al?

Mijn lichaam accepteerde de eieren en joghurt maar 4 dagen, het is nu alweer mis.
Vanmorgen maar weer havermout gegeten zonder zuivel, maar het is alweer hommeles.
Zou makkelijk zijn als je nooit honger had en niet hoefde te eten...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:28

Dat zou wel makkelijk zijn ja, maar van niet eten word ik misselijk en als ik het dan nog langer uitstel krijg ik fijn migraine. Dat schiet dus ook niet op.

Ik heb het idee dat het bij mij niet zoveel uitmaakt wat ik eet. Wat het ook is, na het eten moet ik rennen. Ik begin de dag met havermout gekookt in water. 's Middags boterhammen of zilvervliesrijst/groenten/vlees/vis. 'S Avonds ook meestal zilvervliesrijst met groenten en vlees. Een enkele keer aardappelen of pasta.
Wel of geen koffie maakt geen verschil. Ik moet alleen absoluut geen kwark eten. Bij de eerste hap word ik al misselijk en als ik door blijf eten dan mag ik een half uur op de wc doorbrengen.

Drinken gaat overigens wel goed, dan blijft de boel netjes stil.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:28

Mag ik mij hier ook melden ?
Het is bij mij niet vastgesteld maar de klachten komen zo duidelijk overeen
Binnen kort maar na de dokter voor onderzoeken

Mijn klachten heb ik nu al ongeveer en jaar.
- klachten zijn bijvoorbeeld als ik aan het werk ben tot 6 uur, dan krijg ik op dat moment dat ik normaal avond eet (half 5) verschrikkelijk krampen die wel kwartier duren en dan moet ik zorgen dat ik na de wc kom.
-of dat ik na het eten, de laatste hap net op heb ook heel snel na de wc moet.
-en het probleem wat ik nu heb, verstopping... niks lijkt meer te helpen om de verstopping weg te krijgen was vergeleken met gister ochtend, vanochtend 4 kg aan gekomen

ik heb het voor 9 maand terug zo erg gehad dat ik niks meer kon drinken of eten dat ik het er dan weer uitkotste want tja er kon gewoon niks meer bij in, uiteindelijk bij de eerste hulp beland aangezien de pijn snachts te erg was. en die onderzoeken en behandelingen wil ik gewoon niet weer hebben :n

Maar wat zeggen jullie wat vooral wel eten en wat niet ? als ik mijn eet gewoonte moet omgooien zodat er verbetering in komt doe ik dat krijg want hier word absoluut niet vrolijk van

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:50

Moet me denk ik hier ook maar melden,
Ben in December naar Egypte geweest en daar ziek geworden, maar de buikpijn/misselijkheid is nooit meer overgegaan :') Is waarschijnlijk dus een trigger geweest.

Ik lees hier allerlei voedingsproducten, dat ik denk dat ik ook maar verschillende richtingen moet gaan proberen. Want op mijn huidige dieet ben ik steeds zo moe. Om even een overzichtje te geven
Onbijt: als ik moet werken soyayoghurt met kellogs en niet werken stel ik het liever uit tot een uur of 11 en dan iets van een koekje, of soyayoghurt.
Lunch: werken, niets of een worstje of soep, vrij dan heb ik verlaat ontbeten dus hoef ik niks.
Tussendoor dan een stuk fruit.
Avondeten wel gewoon maar geen kaas, jus, boter, sausjes, veel kruiden e.d.

vlees gaat eigenlijk bijna altijd wel goed, terwijl groenten toch altijd wel last geven (sommige groenten meer dan anderen) Aardappels eet ik toch nooit.
Verbazende is dat ik al geen tarwe at, maar nu na December kon ik ook geen speltbrood meer verdragen.

Bij mij begint het in de maag (naar gevoel) vervolgens links van mn buik en dan rechtsonder.
Rechtsonder is de pijnlijkste plek. Hebben meer dat als je daar drukt je vervolgens de hele dag daar pijn hebt?

edit: hoorde er al meer over zo'n dikke buik. Heb dus ook gewoon een rijbroek erbij gekocht die 2 maten te groot is zodat er geen druk zat op mijn buik :+ vond dat best triest eigenlijk.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:48

Ladypaard, heb je je ontlasting al laten testen? Veel pds-klachten worden veroorzaakt door bacterien uit verre oorden als Egypte!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:20

Ik meld me ook even.

Twee jaar geleden last gekregen na een periode van veel stress.
Hele nachten buikpijn, moe, constante obstipatie, afgewisseld met soms ernstige diarree :+

In het ziekenhuis helemaal door de molen geweest, maar daar kwam helemaal niets uit.
Uiteindelijk zat ik op 8 (!) zakjes movicolon per dag en dat deed niets, dus daar ben ik toen maar mee gestopt :+

Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik tarwe niet goed verdroeg, natuurlijk eerst gedacht aan coeliakie, maar dat was het niet. Bleek ook dat ik spelt veel beter verdraag. Ook heb ik mezelf op allerlei buitenlandse parasieten laten testen.
Om een lang verhaal kort te maken:
Ik heb m'n hele eetpatroon omgegooid. Eerst naar aanleiding van het boek van Amber Albarda: eet jezelf slank, fit & gelukkig.
Uiteindelijk bij natuurdietisten.nl een natuurdietist uitgezocht, boek besteld: "ik heb er de buik vol van" en "het energieherstelplan". Paar maanden heel extreem streng gegeten en gedronken en m'n klachten zijn voor 95% weg!
Zelfs nu ik weer langzaam een stuk "normaler" ben gaan eten. Zelfs tarwe kan ik in kleine hoeveelheden nu prima verdragen *\o/*

Voor mij waren de eyeopeners: het is heel specifiek per persoon wat je beter wel en niet kunt eten. Daarnaast lijkt het nodig te zijn om even een tijdje heel extreem te eten om je lichaam rust te geven en weer wat meer aan te kunnen. Ik heb een hele tijd lang te snel weer dingen toegevoegd en dan ging het na een tijdje weer mis. De omslag kwam bij mij toen ik niet meer ging kijken naar wat ik allemaal NIET mocht eten, maar dat ik ging kijken naar wat ik allemaal wel voor lekkere en gezonde dingen kon maken.
Daarnaast heb ik een maand ongeveer verteringsenzymen (gewoon van de tuinen) bijgeslikt, ook om te zorgen dat je eigen lijf niet zo hard hoeft te werken. Dat heeft bij mij echt een doorbraak gegeven.
Ik heb ook uitgebreid allerlei vitamines laten testen, had een b-vitamine tekort.

Je kan eventueel ook een hele uitgebreide ontlastingstest bij de diëtiste doen. Als het bij mij allemaal niet geholpen had, dan had ik dat gedaan. Dan kijken ze heel specifiek wat voor bacteriën je hebt, wat je wel en wat je verteerd etc, etc.
In je aanvullende verzekering krijg je zo'n diëtiste gewoon vergoed. Ik vond het echt een verademing in vergelijking met de gewone diëtiste. Het enige wat ik daar hoorde was meer vezels, meer vezels, daar werd het alleen maar erger van...

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:28

Ankie2011 schreef:
Ladypaard, heb je je ontlasting al laten testen? Veel pds-klachten worden veroorzaakt door bacterien uit verre oorden als Egypte!

Ben bij de MDL-arts speciaal voor tropische ziekten geweest dus waarschijnlijk is alles goed getest. Er is wel een parasiet gevonden, maar is een kleine kans dat die de problemen geeft. Maar slik i.i.g. daarvoor wel medicijnen (een kans is een kans :+ )

Heb net twee dagen kamp gehad. Eerste dag begon al goed met gigantische buikpijn en misselijkheid smorgens. Maar gelukkig toen de kinderen kwamen was het iets beter. Tweede dag moest ik om de 3 kwartier naar de wc. Erg fijn als je draairoosters heb van een uur (waarvan ik steeds een uur rijles moest geven en dus ook niet even weg kon :') )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:23

Hier begint het langzaamaan weer beter te gaan. Heb m'n havermout vervangen door 2 sneetjes volkoren brood met groenten en gekookte eieren. M'n ontlasting is weer vast en ik heb geen helse pijnen meer :)

Zo gek is dat, ik eet al een half jaar lang iedere ochtend havermout en zo ineens zijn m'n darmen het er niet mee eens blijkbaar :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:24

Havermout gaat bij mij ook de ene keer goed en de andere keer fout.

Probeer nu te luisteren naar waar ik trek in heb. Zaterdag had ik zin in havermout en ging het goed.
Vanmorgen had ik zin in griekse yohurt en dat gaat tot nu toe goed.
Zo dus maar proberen!