Huisarts is dit normaal ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:17

Wow, heb niet heel het topic doorgelezen maar had hier nog nooit van gehoord := . Hier maak je gewoon online of met je sis-kaart id wachtzaal een afspraak of je gaat in de wachtkamer zitten tijdens spreekuur en hij neemt rustig zijn tijd om je goed te onderzoeken en dingen te bespreken. Is wel een dokter met zijn eigen praktijk zonder assistente ofzo.
Het af en toe moeten wachten in de wachtkamer neem ik er graag mee want hij gaat niet ineens zich beginnen afjagen omdat er nog x aantal patiënten achter je moeten komen (en via het sms systeem krijg je een halfuur (2 patienten) voor jij moet, een sms).
Zou het enorm vreemd vinden moest hij zeggen 'voor dat andere kwaaltje kom je een volgende x maar is terug'...

edit: Ben wel van België ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:20

Ik ging toen ook naar de HA voor mijn wiplash. Wilde daarna gelijk even vragen wat te doen met mijn gebroken teen, omdat het zo'n zeer deed.. Nee, daar moest ik écht een andere afspraak voor maken!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:57

Charaz schreef:
IMJ schreef:
Hier ook zo'n 30 consulten per ochtend schat ik zo.
Zal is navragen bij de assistentes.
10 Op 1 ochtend gebeurt hier echt nooit.

Wij zien ongeveer 55 patienten per ochtend, in de middag is het rustiger gelukkig, gemiddeld hebben we nog 2 spoedgevallen tussendoor (denk aan bedrijfsongeval, kind gevallen vermoeden breuk) en soms is het gekkenhuis en heb je 6 spoedgevallen op 1 ochtend.
Wanneer een patient écht aangeeft dat hij niet in orde is (en dat is geen niezen sinds vandaag) moet je als assistente niet koppig blijven en kun je het beste toch een patient inplannen, juist omdat je hem niet ziet en je niet kan ruiken wat hij heeft.

In de praktijk mee gemaakt, patient ging eigenlijk wel accoord met een afspraak de volgende dag, maar belde later dat hij vandaag gezien wilde worden, dan kan je er vanuit gaan dat het mis is, er zijn heel weining mensen die in eerste instantie accoord gaan, maar er later op terug komen.
Patient is inderdaad ingestuurd naar het ziekenhuis.

Dit is per arts idd en 's middags nog wel gewoon zo'n zelfde soort spreekuur, maar het is een schatting aangezien ik niet de assistente ben.
Spoed kan hier ook altijd terecht idd. Worden direct geholpen.

Estribo

Re: Huisarts is dit normaal ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:03

Ik stel meestal ook kleine vraagjes (als ik die heb) bijv. over de pil als ik er toch ben!
Doen ze hier niet moeilijk over. De assistente vraagt meestal ook niet eens naar de klacht, maar ik meld het vaak zelf al, lijkt mij dat een arts wel graag wil weten wat iemand heeft voordat diegene in de praktijk zit, dat bespaard ook weer tijd.

Het komt ook wel eens voor dat ik de praktijk bel en gewoon mijn vraag aan de assistente voor leg, het maakt mij echt niet uit of ik het nou aan haar vraag of aan de arts, als zij het ook weet kan zij het mij net zo goed vertellen toch, dan hoef ik ook niet heen, niet te wachten en hoeven andere patienten met wel ergere dingen ook niet op mij te wachten! Vind ik wel net zo sociaal.
Tenzij het misschien iets heel genants is, maar dan nog, of ik het dan aan haar vertel of aan de arts, het blijft genant en ik wil er toch antwoord op. Het blijft toch geheim en daar binnen de praktijkmuren.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:55

Bedenk me nu trouwens dat ik "vroeger" zo'n 11 a 12 jaar geleden gevallen was en mijn moeder dacht dat mijn arm gebroken was maar je toen in het kleine ziekenhuis bij ons in de buurt eerst een verwijs brief moest hebben van de dokter om daar langs te kunnen.

Assistente zei dat er geen plek meer was en we maar moesten wachten tot de dokter tijd had.
Intussen had ik de hele wachtkamer bij de dokter bij elkaar gekrijst en zaten mijn kleren helemaal onder het bloed. We kwamen daar rond 10u s' ochtends binnen en om half 5 had de dokter tijd voor me..
In de tussentijd in de assistente naar mijn moeder gekomen om te zeggen dat ze me het beste thuis op de bank kon leggen met een pleister, kussen onder mijn arm en een paracetamol....

De dokter is toen flink uitgevallen naar de assistente omdat mijn arm de hele dag al bloedde en de breuk zo ernstig was dat ik geopereerd moest worden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:35

Raponsje, dat vind ik ook wel heel erg!
Bij ons zie ik dat zeker niet gebeuren, daar hebben wij een speciale (spoed)behandelkamer voor, patiënten worden daar dan 'ingezet' en de artsen zien tussen het reguliere spreekuur door zo'n spoedgeval.

Gelukkig kan je niet elke assistente over 1 kam scheren (of verpleegkundige of arts of.. etc etc).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:20

Raponsje schreef:
Bedenk me nu trouwens dat ik "vroeger" zo'n 11 a 12 jaar geleden gevallen was en mijn moeder dacht dat mijn arm gebroken was maar je toen in het kleine ziekenhuis bij ons in de buurt eerst een verwijs brief moest hebben van de dokter om daar langs te kunnen.

Assistente zei dat er geen plek meer was en we maar moesten wachten tot de dokter tijd had.
Intussen had ik de hele wachtkamer bij de dokter bij elkaar gekrijst en zaten mijn kleren helemaal onder het bloed. We kwamen daar rond 10u s' ochtends binnen en om half 5 had de dokter tijd voor me..
In de tussentijd in de assistente naar mijn moeder gekomen om te zeggen dat ze me het beste thuis op de bank kon leggen met een pleister, kussen onder mijn arm en een paracetamol....

De dokter is toen flink uitgevallen naar de assistente omdat mijn arm de hele dag al bloedde en de breuk zo ernstig was dat ik geopereerd moest worden.

Raar verhaal.
De dokter moet dan wel een hele goede geluid isolerende spreekkamer hebben gehad. :7
Daarnaast als assistente, was ik dat gekrijs wel zat na een half uurtje. :7
Enne zat je alleen of was moeders erbij ??
En was er nu niemand van de wachtkamer klantjes, die even aangaf, gaat u maar voor met u kindje ??

Aan de andere kant heb ik geleerd bij de brandweer dat de slachtoffers, die heel hard gillen en krijsen, meestal geen levens bedreigende verwondingen hebben.
De stille slachtoffers, die zijn belangrijk.

Maar dit is terzijde hoor, geen aanval.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:00

Ariebren schreef:
Raponsje schreef:

Raar verhaal.
De dokter moet dan wel een hele goede geluid isolerende spreekkamer hebben gehad. :7
Daarnaast als assistente, was ik dat gekrijs wel zat na een half uurtje. :7
Enne zat je alleen of was moeders erbij ??
En was er nu niemand van de wachtkamer klantjes, die even aangaf, gaat u maar voor met u kindje ??

Aan de andere kant heb ik geleerd bij de brandweer dat de slachtoffers, die heel hard gillen en krijsen, meestal geen levens bedreigende verwondingen hebben.
De stille slachtoffers, die zijn belangrijk.

Maar dit is terzijde hoor, geen aanval.

De huisartsen zitten in een andere vleugel.
Je komt in een gang binnen splitst dan naar een wachtkamer voor afspraken of open spreekuur en dan loop je met de huisarts mee naar een andere vleugel.

Mijn moeder was erbij en bleef maar vragen wanneer we nou aan de beurt waren.

Of er niemand was die ons niet voor wilde laten gaan weet ik niet meer, is ruim 11 jaar geleden.

Weet alleen nog dat ik voor mijn gevoel echt dagen daar in die wachtkamer heb gezeten, en toen met de ambulance naar het ziekenhuis ben gebracht.
Daarna 2 dagen in het ziekenhuis moeten blijven, en dat alles omdat ik van de kabelbaan gevallen was. :')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:24

Verbaast me niks hoor, ik heb ook al eens een half uur aan 1 stuk door zitten hoesten in de wachtkamer, krijg je het knap benauwd van. Eenmaal bij de huisarts kon ik geen woord uitbrengen van het hoesten en al hoestende met receptje weer naar buiten. Nou ja, hij zag in elk geval wel dat ik niet voor de flauwekul kwam.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:33

Jorinda__ schreef:
Maar wat is dan de reden dat je jouw klachten niet aan de doktersassistente uit wil leggen Wiesje? :) Gewoon belangstelling hoor.

Als ik al bel naar een huisarts, dan wil ik hem spreken. Geen assistente!
Hij heeft voor al deze dingen doorgeleerd en ik vertrouw alleen hem in zijn oordeel op dat moment.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:40

Toch eigenlijk wel interessant hoe sommige mensen... niet naïef, maar kan het goede woord even niet vinden... Nouja, dat sommige mensen totaal niet aan een doktersassistente gewend zijn omdat dit (schijnbaar) dus nog niet erg lang is ingevoerd.. Wil toch wel benadrukken dat ook ik van half 9 tot half 6 dagen op school maak om over ziektes, triageren en geneesmiddelen te leren :Y)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:46

Jorinda__ schreef:
Toch eigenlijk wel interessant hoe sommige mensen... niet naïef, maar kan het goede woord even niet vinden... Nouja, dat sommige mensen totaal niet aan een doktersassistente gewend zijn omdat dit (schijnbaar) dus nog niet erg lang is ingevoerd.. Wil toch wel benadrukken dat ook ik van half 9 tot half 6 dagen op school maak om over ziektes, triageren en geneesmiddelen te leren :Y)

Ik ook hoor ;) en dan ben ik niet eens een assistente maar 'slechts' een verpleegkundige

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:47

Ja maar ik krijg toch een beetje het "de-dokter-weet-alles-en-de-assistente-is-een-domme-trien-achter-een-telefoon"-idee eigenlijk :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:51

Dat gevoel had ik vandaag andersom :=
De assistente weet alles en de haio moet het licht nog uitvinden....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:54

Jorinda: het wisselt in elk geval heel erg. Een goede assistente kan volgens mij heel veel beginnen, maar er zijn er ook die echt alleen maar oog voor hun protocol hebben, en anderen die gewoon iedereen bot afblaffen. Ik heb zelf in elk geval dat hele spectrum wel meegemaakt, het verschil is soms echt heel erg groot.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:05

Als nu de assistente gaat uitmaken of je kwaaltje wel huisarts gevoelig is ??
Dan moeten ze in Nederland ook zulke figuren neerzetten achter het 112 noodnummer.
Scheelt een hoop niet noodzakelijke uitrukken van brandweer, politie en ambulance.

Achter de telefoon kan je heel vaak bepalen of het ziekte probleem urgent is.
Dat doe ik ook met mijn DA, vraag advies aan haar.
Maar ik weet ook veel van paarden kwaaltjes, en zij weet dat.
Even heen en weer praten en dan komt ze, of zegt, ik hoor het van je.

Maar het gros van de mensen raakt al in paniek als ze een beetje buikpijn, of wat anders hebben.
En ik denk dat die huisarts assistentes dat soort paniek mensen even achter in de wachtlijst zetten.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:04

Jorinda__ schreef:
Ja maar ik krijg toch een beetje het "de-dokter-weet-alles-en-de-assistente-is-een-domme-trien-achter-een-telefoon"-idee eigenlijk :=

dat hoor je mij natuurlijk niet zeggen, maar ik bel voor een huisarts, niet voor een consult met de assistente.
als ik die wilde spreken vroeg ik wel naar haar.
maar gelukkig kom ik zelden in hun praktijk en is dit net zo zelden voor mij aan de orde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 05:14

Goede assistentes zijn goud waard.
In de huisartsenpraktijk bij mijn ouders vroeger is het al járen de gewoonte om de afspraak bij de assistente te maken, ik weet zogezegd niet beter. Die mensen zijn daar goed voor opgeleid plus ingewerkt en die zorgen idd voor een goede doorstroming.
Het is volgens mij maar net wat je gewend bent.

Overigens heeft mijn huisarts ook nog een telefonisch spreekuur, als je dan belt, krijg je de huisarts zelf. Maar het wordt niet gewaardeerd om dan te bellen voor een afspraak, je kunt de hele morgen bij de assistentes terecht om afspraken te maken.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 06:16

Afspraken maken doe je hier ook gewoon bij de assistente natuurlijk.
Ook telefonisch spreekuur bestaat hier, en dan krijg je ook gewoon de huisarts aan de lijn.

Het consult op zich is nooit bij de assistente, altijd bij de huisarts.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:36

Telefonisch spreekuur hebben wij ook min of meer, maar bij ons belt de dokter de patienten daarvoor terug, dat vind hij prettiger werken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 08:35

Nou lijk me alleen maar minder te voelen door de Prednison