Een beugel na je 18e?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:26

Ik heb ook even een foto gemaakt van mij met mijn beugel. Ik heb alleen boven slotjes, zoals jullie kunnen zien. Dit draadje zit er nu al twee maanden in, je ziet dat ie op sommige plekken al wat grijs begint te worden. Daar laat het witte los. Maar hij was dus helemaal wit, dat vond ik persoonlijk wel mooi. Het is geen opvallende beugel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JA6O8XJ4-D.jpg

Ik heb ook nog even gezocht naar een foto waarop mijn tanden goed te zien zijn voordat ik met mn beugel begon, maar ik heb nu niet zoveel foto's bij de hand. Er zit geen goede tussen. Ik had twee dracula tanden. Het leek of mijn twee hoektanden ver naar voren stonden, maar eigenlijk stonden de twee middelste te ver naar achteren.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:48

Ja ik heb een beugel, ben 19 ;) Maar ze zijn het aan het afwerken!
Vroeger heb ik al een beugel gehad, maar ik had een probleem in mijn kaak. Ik had nog twee melkkiesjes waar geen 'grote mensentand' boven zat. Dus ze werden er niet uit geduwd... Met gevolg dat ze bleven zitten, maar omdat die grote jongens er om heen wel door groeide, verdwenen die kiesjes weer mijn kaak in, als gevolg twee van die gaten...
Toen hebben ze bij mij botankers geplaatst (zoek op google, als je GEEN zwakke maag heb) en die kiezen die er achter staan naar voren getrokken, zo dat mijn kaak weer 'dicht' is.

Dit kost wel weer twee jaar beugelen, en één jaar botankers... Nu baal ik er van dat ik een beugel heb, maar rest van mijn leven ben ik blij met mooie tanden. :D

OomaaikeoO

Re: Een beugel na je 18e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:23

Ziet er netjes uit marleentje!! Hoe lang heb je hem nu?
Als ik besluit om toch weer een beugel te nemen, worden het sowiezo ook die witte. Moet jij er erg op letten met eten en drinken ivm verkleuring?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:24

Ik heb hem sinds eind januari, dus nu een maand of 7. Eigenlijk mag ie er al uit, maar door vakantie van mijzelf en daarna de ortho, is de afspraak verzet naar begin september.
Het verkleuren valt best mee. De beugel zelf verkleurt niet, alleen de elastiekjes die ze er soms omheen doen. Als die er omheen zitten, dan zijn er wel wat dingen die je beter niet teveel kunt eten/drinken (zoals koffie, thee, rode wijn, kerrie). Ik drink iedere dag thee op mijn werk en vind het wel meevallen met de verkleuring. De elastiekjes op de foto zitten er nu een maand omheen. Het draadje wat door de slotjes heen gaat is ook wit, maar die wordt na verloop van tijd door slijtage op sommige plekken wel grijs. De eerste vijf maanden kreeg ik iedere maand een nieuw draad, dus dan was ie weer mooi wit, maar de laatste twee maanden heb ik hetzelfde draadje erin zitten en die is nu niet zo mooi wit meer. Maar het valt niet zo op, alleen als je echt van dichtbij kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:38

Hier nog iemand, ik ben 19 en wil ook een beugel. :=
Mijn hoektanden staan soort over m'n andere tanden heen en dat zie je als ik lach. Ik vind het zo lelijk, ik lach echt bijna nooit met m'n mond open. Maar ja, ik ben nu student en heb weinig geld.. Ben wel aanvullend verzekerd voor m'n tanden maar dat is nou ook niet je-van-het wat ik dan vergoed krijg. Dus moet alles nog even bekijken. :j

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:00

Vandaag voor controle geweest. Alles ging goed. Nieuwe elastiekjes gekregen. De 1e maand is al voorbij, gaat snel!!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:21

Even snel, mijn laptop is in reparatie:

Is het normaal dat ik met de beugel mijn kiezen niet meer op elkaar kan krijgen?
Is nogal vervelend eigenlijk...

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:31

Ja hoor! Doordat je kiezen verplaatsen voelt het af en toe vreemd en alsof het allemaal niet past. Voelt inderdaad wel vervelend! Maar het herstelt zich altijd weer zodat alles goed past!

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:47

ik begin donderdag 13 september eraan, ben nu 18 kon jammer genoeg niet eerder, heb wel eerder een beugel gehad boven en onder zoon in klikker maar was te dwars om hem te dragen en omdat ik er echt nu wel graag een wil krijg ik slotjes, ben benieuwd hoe het straks is..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:40

wil graag dus de invisalign, maar durf geen afspraak te maken. ben zowiezo geen held wbt tanden.
straks mijn vriend de site maar eens lezen, wil het liefst dan voor 4 maanden gaan en waarom scheelt enorm in de prijs.
en wil alleen me tanden wat meer bij elkaar. minder spleten boven. onder staan ze recht.

iemand ervaring met alleen spleten naar elkaar toe laten komen,

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:30

StalNollie schreef:
wil graag dus de invisalign, maar durf geen afspraak te maken. ben zowiezo geen held wbt tanden.
straks mijn vriend de site maar eens lezen, wil het liefst dan voor 4 maanden gaan en waarom scheelt enorm in de prijs.
en wil alleen me tanden wat meer bij elkaar. minder spleten boven. onder staan ze recht.

Ik heb een hekel aan de tandarts, maar voor mijn gevoel was dit toch heel anders! Er komt geen verdoving, boor of ander naar gereedschap aan te pas. Dus ik zou zeker niet bang zijn voor die eerste afspraak. Sowieso gebeurt er op een eerste afspraak nog niets. Behalve foto's maken van je gebit en de mogelijkheden bespreken. Zo ging het bij mij in ieder geval. Dus ik zou zeggen gewoon doen!

Ik heb geen ervaring met spleten, dus daar kan ik niks over zeggen.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:28

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:30

ik loop ook al een tijdje met het idee rond om nog een beugel te nemen, maar het idee dat ik ermee rondloop vind ik niet zo leuk. Wou vroeger niet een blokjesbeugel omdat een meisje bij mij in de klas altijd zo zeurde dat het zo pijn deed. Maar heb er wel spijt van.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:11

Ik heb 1,5 jaar geleden een beugel genomen, was toen 21 en is mij goed bevallen.
Heb hem een paar maanden gedragen (had van die slotjes) nu is mijn gebit weer
helemaal goed :j Vond het wel vervelend dat zoveel mensen er opmerkingen over maakten..
Niemand snapte waarom ik dat nou deed, en sommigen lachten me ook uit. Maar ben
heel tevreden/gelukkig met het resultaat.

Heb wel alles zelf betaald.. Duur, maar zeker de moeite waard.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:27

Vorige week ben ik 30 geworden en sinds eergister heb ik weer een beugel.
Vroeger heb ik ook een beugel gehad, toen stond de boel schots en scheef. Dat is destijds erg mooi geworden, maar mijn bovengebit ging weer aan de wandel, met name mijn voortanden gingen scheef naar buiten en naar voren staan. Dus ik heb gevraagd wat de kosten waren en die vond ik nog wel te overzien.

@apple: Ik krijg ontzettend veel ongevraagd commentaar, "Zo scheef was het toch niet?!" etcetera.
Andere mensen vinden het juist dapper, de meeste mensen vinden het er 'jeugdig' uitzien en ineens is mijn schattigheidsfactor verdubbeld :+
Ik heb maar besloten er niet meer op in te gaan en mezelf te verdedigen.

Heel erg zeer doet het niet, alleen mijn bovenlip is wat pijnlijk, maar ik doe was over de blokjes die voor de meeste irritatie zorgen en dan gaat het prima.

Over 4 maanden hoop ik dat alles weer op zn plek staat! Dan moet ik alleen wel een nachtbeugeltje, die ik ook trouw elke nacht in moet doen...

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:51

StalNollie schreef:

Het werkt vaak niet zo van: Even alleen spleten naar elkaar toe halen.
Als het er meerdere zijn moet de hele stand van de boog veranderen.
Ik heb precies hetzelfde, dus vandaar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:16

en wat heb jij er aan laten doen of ga je laten doen.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:47

Ik heb slotjes genomen om het spleetje tussen mn voortanden te ''dichten''.
Ik moet er 5 a 6 maanden mee rondlopen, misschien korter. Het was geen grote spleet oid, maar ik ergerde me er echt al jaren aan, dusja... waarom er niets aan laten doen ? Wat zijn nou max 6 maanden op een mensenleven? ;)

Ik word in oktober 24 jaar, Commentaar krijg ik er eigelijk helemaal niet op.
Alleen dat mensen zeggen ''huh? heb jij nou een beugel? waarom??. Geen negatief commentaar ofzo.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:52

en vanaf vandaag/nu kan ik mede delen dat ik beugel bekkie ben -.-, heb vanochtend slotjes gekregen en heb het gevoel dat mn lippen een paar x zo dik zijn als gewoon maar wat is nu lekker om te eten?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:30

Mijn beugel zou er eigenlijk afgelopen dinsdag uit gaan, maar er zat nog een heel klein spleetje tussen twee tanden. Als we dan toch bezig zijn, dan helemaal goed! Dus nog twee weken langer met mn beugel.

Gonny, welkom bij de club :) Waarschijnlijk voel je zelf het beste aan wat je kunt eten, als je veel last hebt, eet dan vooral zachte dingen. Eerste dag ging bij mij nog prima, toen heb ik nasi op en vla. Tweede dag had ik meer last van de druk op mijn tanden, toen heb ik volgens mij als ontbijt yoghurt op, tussen de middag een goed gevulde soep en 's avonds ook soep en vla. Aardappelen en zachte groenten is dan trouwens ook wel goed te doen. Harde dingen zou ik de eerste dagen vermijden. Daarna gewoon kijken wat lukt. Ik zou wel oppassen met toffees, kauwgom en appels. De eerste twee blijven onwijs aan je slotjes plakken. De appels waren voor mij echt te hard (in stukjes gesneden gaat dan weer wel).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:02

En nootjes moet je ook mee uitkijken.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:28

Ja dat heb ik ook gehoord, maar die lust ik niet, dus daar heb ik geen last van :D

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:05

Ik heb een beugel gehad van me 14de tot me 18de nu heb ik een bitje.. die ik wel goed draag want ik mis 2 tanden dus mijn tanden zijn heel ver verschoven! Ik kan niet mee reageren want me ouders hebben alles betaald en geregeld.. en ik woon in het buitenland dus zal het ook weer anders zijn.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:16

Mijn tandarts wil me ook aan een beugel hebben..zou soort plaatjes zijn, voor 12 weken, op mijn boventanden. Daarna moet 1 van mijn voortanden boven vervangen worden door een kroon. Deze is nl dood en begint nu erg grijs te worden. Al met al een kostbaar verhaal, en ik zie nogal op tegen eventuele pijn.. Vooral het aanspannen van al die plaatjes lijkt me pijnlijk..of valt het mee? Kent iemand trouwens een beugel die maar 12 weken hoeft?

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:53

nou dag 1 was overleefd maar heb nu echt verschrikkelijke last van mn mond en binnenkant van mn lippen, nu maar lekker brinta eten haha, ik weet nog niet voor hoelang ik de beugel moet maar gok zowiso 1,5 jaar tot 2 jaar