Verstandskies.. Iemand ervaring??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:06

Jeetje Marley, wat een marteling zeg, voor zover jou als de tandarts/anasthesist!
Ik ben ook bang voor de tandarts, maar banger voor de boor en het gehamer op je zenuwen als voor de prik. Al kan ik je de gehemelteprik ook niet aanraden :x Zodra het verdoofd is en ik in de gaten heb dat het echt geen pijn doet, dan is het goed.
Maar hiervoor had ik een tandarts die zonder verdoving (of slecht ingewerkte verdoving) direct in je zenuwen ging boren. Dan ga je echt door de grond. Ik ben nu over de grootste angst heen, maar ik hoef alleen maar het geluid van het fijne boortje te horen en ik begin al te shaken. Het 'ruwe' boortje daarentegen vind ik niet eng (want die gaat niet op je zenuwen :+ )

Zitouna

Re: Verstandskies.. Iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:08

Oei, mijn eerste ervaring was echt de hel, toen ik 14 was in het ziekenhuis in Nederland want hij was nog niet door.. Een arts die geen Nederlands en ook amper Engels sprak, het enige wat hij steeds zei was 'no problem no problem', veel te weinig verdoving die totaal niet werkte, bloed dat alle kanten op spatterde :') was echt zo'n slechte horrorfilm ofzo, heb ook nog een week met een dik gezicht rondgelopen. Moest eigenlijk een maand later terugkomen voor de tweede maar ben toen nooit meer teruggegaan :o tot zo'n 10 jaar later ik echt last kreeg van een verstandskies aan de andere kant, er was geen ruimte meer. Was doodsbang, ben uiteindelijk hier in Tunesie naar de tandarts gegaan, heb zoveel prikjes gekregen als ik wilde en het was voorbij voor ik zelfs maar doorhad dat hij was begonnen :=
Nu volgende week voor de derde, wilde de andere twee eigenlijk maar laten zitten maar die derde is nu zover aan het doorgroeien dat ik m'n kaak niet meer goed op elkaar kan zetten. Ben in ieder geval niet meer bang nu. Vorige week helaas ook een wortelkanaalbehandeling moeten laten doen, een flink gat met een ontsteking eronder ook, een PIJN gehad de week ervoor, echt zover moet je het niet laten komen! Dan nog een paar dagen op de afspraak wachten terwijl je gewoon werkelijk niets meer kan doen vanwege de pijn, aaaahrg!! Het enige wat vergelijkbaar is met die pijn is een bevalling!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:22

fionaa schreef:
Misschien kan ik vragen of ze meteen alle 3 eruit halen onder gehele narcose :D ben ik er meteen van af in één keer :D

Dat zou ik serieus overwegen :))
Ik heb één keer twee verstandskiezen onder plaatselijke verdoving laten verwijderen en dat was echt vreselijk. Ik had echt een beul van een kaakchirurg (vreselijk ruw en onbeschoft, totaal niet meelevend terwijl ik daar echt lag te shaken van angst := ), achteraf hoorde ik van meer mensen in mijn omgeving dat ze slechte ervaringen hadden gehad met die chirurg.
Dus toen ik nog een keer terug moest voor de andere twee (en één gewone kies waar een ontsteking onder zat) heb ik voor een andere chirurg gevraagd en algehele narcose. En vooral met dat laatste was ik zo ontzettend blij! Had totaal geen last van de narcose en ik was gewoon zo ontzettend opgelucht dat ik dat geruk en gesjor niet hoefde mee te krijgen.
Algehele narcose wordt overigens ook vergoed door de zorgverzekering, je krijgt dan een intakegesprek en de kaakchirurg noteer dat je een tandartsfobie hebt :Y)

@Cayenne: Wow, wat goed dat het bij jou zo geruisloos ging! Super TA heb je dan!!

Hoop dat het voor TS ook meevalt straks, lees hier gelukkig ook wel positieve ervaringen :j

*Edit: Nog een tip voor na de ingreep; begin z.s.m. met koelen en koel echt veel. Daar heb ik ontzettend veel baat bij gehad, dan hou je de zwelling minimaal en dan heb je niet zo heel veel last ervan.
De napijn kan in sommige gevallen wel 2 weken duren (dat had ik dus de laatste keer, toen heb ik wel 3x terug gebeld naar de kliniek omdat ik panisch was voor een nieuwe ontsteking := Maar dat was normaal zei de ass.).

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:41

Ik had ook een hele leuke kaakchirurg, daar moest ik heen van mijn ouders ;) Hij hield hele verhalen terwijl die bezig was over vakanties enzo. Het was heel relaxed, hing een rustige sfeer, dus dan is het voor mij al vaak wel oke!

Vraag dus eerst even rond in je omgeving welke aan te raden is. Dan kan je direct naar die vragen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:54

Wordt het dan echt in de meeste gevallen door een kaakchirurg gedaan? Een tandarts kan het toch ook?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:58

Volgens mij doet een TA het alleen als de kies al naar buiten gekomen is. Die van mij groeiden niet naar buiten, maar meer zijwaarts richting mijn andere kiezen daarom moest ik naar de kaakchirurg.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:58

Oh op die manier. Dat wist ik niet.
Sowieso zou het geen strak plan zijn om mij naar de kaakchirurg te sturen :+
(en ik heb nog een andere kaakoperatie op stapel staan := )

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:02

Tandarts kon ook, maar ik wachtte liever even een tijdje op de kaakchirurg. Gaf voor mij een beter gevoel en heb er geen moment spijt van gehad. :) Mijn zus heeft het niet bij de kaakchirurg laten doen en daar heeft ze achteraf wel spijt van gehad.
Als je het echt eng vindt, zou ik ervoor kiezen om naar een kaakchirurg te gaan :j Mijn tandarts raadde het mij zelfs aan en gaf mij direct een verwijsbrief. Maar misschien verschilt dit per tandartspraktijk.

edit: Cayenne: hoezo niet? :) Ben je bang voor tandartsen/kaakchirurg?
Laatst bijgewerkt door Mette op 19-05-12 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:03

kaakchirurg kan over het algemeen meer dan een ta geloof ik
de lastigere klussen komen bij de kaakchirurg terecht :)

Op zich niet verkeerd, want (als ik het goed heb) de kaakchirurg wordt gewoon vergoed in tegenstelling tot de ta waar je een hoop zelf nog moet betalen

Ik heb weinig keuze.... narcose wordt niet door ta gedaan dus moet wel naar de kaakchirurg...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:04

Ik heb eigenlijk zsm een bottransplantatie nodig in mijn bovenkaak, maar daar komt juist een heleboel gedoe bij kijken omdat de verzekeringen de afgelopen tijd veel minder vergoeden. Ik wacht dus al een half jaar op bericht :Z
Mijn onderste verstandskies gaan ze dan als het goed is in mijn bovenkaak implanteren als alternatief bot.
Dus in die zin heb ik dan ook de kaakchirurg/implantoloog nodig :+

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:05

@Cayenne: Jak, dat klinkt niet prettig :=
Toen ik 7 was heb ik mijn kaak gebroken, sindsdien vind ik gewroet en gesjor in m'n mond niet meer zo prettig :+

@Marley: Ja, dat klopt inderdaad. Mijn vriend heeft z'n verstandskiezen gewoon bij de TA laten verwijderen, maar die waren heel netjes naar buiten gekomen. Moeilijkere gevallen gaan naar de kaakchirurg.
En die behandeling wordt idd vergoed (mijn narcose is ook geheel vergoed, godzijdank :D ).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:07

Schijnt best mee te vallen hoor. Hopelijk kunnen ze m'n verstandskies erin zetten. Anders halen ze bot uit je bekken en dat lijkt me minder fijn :x
En ach, ook dat gaat volledig onder narcose. Geen problemen mee in dat geval :D Alleen met revalideren schijn je weken bezig te zijn, want je kunt dan een tijd alleen maar vloeibaar eten.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:08

Cayenne schreef:
Ik heb eigenlijk zsm een bottransplantatie nodig in mijn bovenkaak, maar daar komt juist een heleboel gedoe bij kijken omdat de verzekeringen de afgelopen tijd veel minder vergoeden. Ik wacht dus al een half jaar op bericht :Z
Mijn onderste verstandskies gaan ze dan als het goed is in mijn bovenkaak implanteren als alternatief bot.
Dus in die zin heb ik dan ook de kaakchirurg/implantoloog nodig :+

Oh oke :) Omdat je schreef: 'het is sowieso niet zo'n goed idee om mij naar een kaakchirurg te sturen' dacht ik dat.
Succes in ieder geval met je operatie! :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:10

Thanks! en ik bedoel het in die zin dat ik nu eindelijk aan m'n eigen tandarts gewend ben zonder flauw te vallen in de stoel.
Maar goed, bij de kaakchirurg merk je er onder narcose weinig van :D

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:25

klinkt enig Cayenne! :=
ik zou al huilen bij het idee hihi!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:34

Nou, anders ik wel :=
Je blijft er zelf aardig nuchter onder :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:41

Voorlopig moet de verzekering het eerst nog goedkeuren en dan zal het wss pas het najaar worden, want deze zomer ben ik op de Olympische Spelen en no way dat ik daar met een kapotte mond ga lopen :n Maar hoe dan ook moet het gebeuren.
en ach, zolang het onder narcose kan vind ik het idee minder eng als dat ik wakker moet blijven :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:33

Pff sterkte! , heb het gevoel dat mijne doorkomt... 1 dan lol

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:01

ik had met trekken er goed last van maar dat kwam omdat 2 weken doorgelopen heb met pijn dat ik dacht van dat hoort erbij.
wat bleek de kies prikte me in mijn wang waardoor ik er een kaakontsteking aanover hield en als je dan gaat trekken maakt het niet uit hoeveel verdoving erin zit dat werkt dan niet meer.
maar toen die eruit was wat een opluchting en helemaal nergens last van gehad alleen een beetje hoofdpijn van de stress:-))

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 23:43

Hmm.. ik ga maandag gewoon even bellen.. vragen kan altijd toch..? :D

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:29

Wat ga je vragen dan? :D
Als je narcose wil moet je denk ik een nieuwe afspraak maken. Daar gaat eerst een intakegesprek aan vooraf om te kijken of je wel echt doodsbang bent :') en of je gezondheid narcose toelaat.

@Cayenne: Gaaf, OS! (sorry TS, offtopic :o ) Kan me wel voorstellen dat je daar niet met een opgezet gezicht wil rondlopen idd. En als je alleen maar vloeibaar voedsel mag eten is dat ook niet praktisch.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 11:39

Haha, geeft niet hoor! Gaat ook deels erover toch? ;)

Nja ik ga gewoon even informeren of het kan dat ze er alle 3 eruit gaan. Ik geloof dat de medicatie spoeling helpt. Dus de pijn is wel minder gelukkig. Dus evt ietsjes langer wachten is dan nog wel oke!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:51

Ja, kun je altijd vragen idd :j Toen ik voor de laatste keer ben geweest lag er een meisje naast me op de uitslaapkamer die had ze alle 4 in één keer eruit laten halen. Dat is natuurlijk even vervelend omdat je aan beide kanten napijn en zwelling kunt hebben, maar dan ben je er wel in één keer van af.
Fijn dat je nu iig minder pijn hebt.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 11:58

Ja, daarom. Het is wel fijn als ik er evt meteen vanaf kan zijn . :)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:26

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt