Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dewii

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:56

Het lijkt me zo gaaf, boogschieten! Het liefst wel een beetje traditioneel, niet met die hightechbogen, haha ;) . Ik ga binnenkort maar eens langs bij een vereniging denk ik, in Enschede waarschijnlijk. Heeft iemand ervaring met de Vrije schutter?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:06

Elanor schreef:
Gaaaf Alabatavorum! Zo te zien ook nog met fantastische outfit voor je paard erbij, heb je daar nog een foto van?

Bonjoy, ik schiet met een armbeschermer en om m'n vingers te sparen een schiethandschoen voor m'n peeshand (of duimring) en een handschoen voor m'n booghand. :)

Hij is er! Yay! *\o/* Duidelijk nog even wennen (de foto is echt de állereerste keer dat ik ermee in m'n handen sta), maar hij is GAAF! :D

[ Afbeelding ]

Wauw mooie boog zeg!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:48

Kan geloven dat je daar blij mee bent! Ziet er leuk uit!

Daarstraks ook geschoten...het trok op niks. Ik steek het op de pijlen. Die hebben iets te veel aanvaringen gehad met de muur. Broertje leren schieten en vriend van een vriendin.

Gniffel, mijn techniek werpt vruchten af...de woeste strijders uit het topic weg??

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:29

Elanor schreef:
Gaaaf Alabatavorum! Zo te zien ook nog met fantastische outfit voor je paard erbij, heb je daar nog een foto van?

Bonjoy, ik schiet met een armbeschermer en om m'n vingers te sparen een schiethandschoen voor m'n peeshand (of duimring) en een handschoen voor m'n booghand. :)

Hij is er! Yay! *\o/* Duidelijk nog even wennen (de foto is echt de állereerste keer dat ik ermee in m'n handen sta), maar hij is GAAF! :D

[ Afbeelding ]

Wauw, dat is inderdaad een mooie boog! :D Hoe groot is zo'n boog?
En hoelang ben jij? En waar koop je zoiets en ook zo'n handschoen?
Wat een veel vragen allemaal, haha!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:35

Leuk Dewii. De verenging ken ik niet, maar ga gewoon eens kijken! Ik ben zelf al een paar keer wezen kijken en heb een proeflesje gedaan bij s.c. Marathon waar ook mijn broertje schiet Heb net m'n eigen aanmelding verzonden. :)

Oeps, als ze meermaals tegen de muur zijn geschoten zijn die pijlen vast niet helemaal recht meer wizewo. :D Ik ben er zelf vanochtend eentje kwijtgeraakt. Hij moet ergens onder de grasmat zijn gefloept maar ik kan hem echt niet vinden. Is echt heel naar want er zit zoveel werk in....

Ik ben er ook heeeel blij mee Charica. :j Ik ben zelf 1.76 m, de boog meet opgespannen ongeveer 56 inch. Dit is een ruiterboog van Csaba Grozer, die worden verkocht in diverse (web)winkels. Ik heb deze direct bij hem gekocht. Handschoenen zijn van Bearpaw, bijna elke handboogwebwinkel heeft die wel. :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:57

Oke! Kun je een paar webwinkels aanraden?
Ik wil graag een boog... Maar ik wil geen longbow... lol.
Ik heb er een paar keer mee geschoten. Ben zelf 163... En ik voelde me behoorlijk klein!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:18

Kunt kijken naar een recurve, evt zonder alle poespas...dat heet barebow. Letterlijk een blote "gewone" boog. Geen vizier, geen stabilisatoren, geen gewichtjes,...

Ik weet wel zeker dat die niet recht meer zijn...succes met het zoeken naar de pijl!

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:55

Elanor schreef:

Check even mijn profiel. Staan een aantal foto's van mijn verschillende historische ruiterimpressies op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:14

Vandaag op de kermis in HOorn stond er een schietkraam met jawel..... handboogjes (kinderboogjes). Dus die vent heel pittig de pijl voor me op de boog leggen. Ik pak de boog aan en zet 'm op, los en knal de eerste ballon kapot hehehe.

Jammer genoeg miste ik nét de laatste, maar die vent stond echt te kijken van 'oh sjit die kan het écht' :D _O-. De pijlen zaten flink diep in het bord, omdat ik natuurlijk wel volledig opspan. Naast me stond een stoere knul echt zó banketstaaf te schieten, het zag er niet uit. Dacht zeker dat ie robin hood was.

Het was alleen zonder vizier, dus barebow.

Eergisteren heb ik me ook opgegeven voor de 'beginnerscursus' bij een vereniging vlakbij mijn werk. Ik kon als gevorderde helaas niet instromen in wat anders }:0 }:0 }:0 }:0 , ok dus dan maar zo. :z :z :z

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:26

Gniffel, heerlijk zo'n momentjes!

Hc, ge zijt goed geconcerveerd voor je leeftijd!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:52

Alabatavorum.... :wow: :wow: :wow:

Isnielief voor alle kinderen op de kermis als jij de prijzentent leeg schiet hé Arabesk. >;) ;)

Voorbereidend werk voor de schutter (check vooral het fietsen :)) ):

... en een jaar voorbereidend werk voor het ros (whoa, ik heb wat in te halen vergeleken met deze kinderen!!):

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:49

Laatste filmpje nu ook gekeken. Ik ben eens benieuwd wat mijn dametje daar van vindt! Er naast staan en schieten is geen enkel probleem!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:55

hoihoi,

Ik val hier even binnen.
Kan je ook zelf een boog maken?
En dan bedoel ik geen super de luxe etc. maar bijv met een tak uit het bos :P

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:33

heroes_hell schreef:
Ik val hier even binnen.
Kan je ook zelf een boog maken?
En dan bedoel ik geen super de luxe etc. maar bijv met een tak uit het bos :P

Gewone self-bow is prima zelf te maken maar (om het goed te doen) vergt het wel wat kennis en goed gereedschap. Er zijn verschillende plekken in nederland waar ze een workshop aanbieden, waar je in 1 dag(deel) een leuke basic boog kunt maken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:26

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:32

Wij gaan vanaf januari 10 proeflessen nemen! Mijn vriend, zijn zoontje en ik :D In Arnhem gaan wij.
Heb er nu al zin in, wil al jaren boogschieten en nu liepen we het zo tegen het lijf een paar weken geleden, echt nu al zin in *\o/* zeker als ik hier lees en filmpjes kijk!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:34

+:)+ Superleuk Timbers, met het hele gezin nog wel!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:59

Mij lijkt dit zo gaaf! maar omdat ik eigenlijk weinig tijd over heb om naar de dichtsbijzijnde club te fietsen zou ik dit graag zelf doen :)
hoe maak je pijlen dan? :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:22

Ik doe het niet precies zo, maar dit is wel een goede handleiding: http://www.robinhood-hs.nl/links/Pijlen_maken_hans_veldhuis.pdf. :)

Vandaag een pijl gebroken op het doelframe. Broertje schoot een (prachtig!!) Robin Hoodje (wel op een van z'n eigen pijlen gelukkig). Lekker dus. :+ :+ Dat wordt binnenkort weer een middagje fletchen. :Y)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:26

Zeg zijn jullie al eens slachtoffer geweest van zo een "larp" pijl...ik vind dat precies zo'n pijnlijk idee?

Ik koop mijn pijlen. Heb helaas geen tijd om me echt in het maken te verdiepen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:28

Ik weet niet wat een larp-pijl is, maar ik krijg een bloederig beeld bij "slachtoffer" Wizewo. Ik ben nog nooit geraakt door een pijl, en dat ben ik van plan zo te houden ook. :=

Edit: google helpt mij. :D Het oppervlak van de "niet-punt" is zo groot dat de kracht van de inslag waarschijnlijk wel mee zal vallen. Maar als hij met een zware boog wordt afgeschoten, zal het nog best even pijn kunnen doen denk ik. Leuk om eens te proberen. :P

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:37

Wel dat zou een pijl moeten zijn waarmee je zonder gerechtelijk vervolgd te worden op mensen zou kunnen schieten (ala re-enactment). Daar zit een zacht rubberen "tennisbal" op. Maar goed zowel ik als mijn broer staan toch niet zo te springen om op elkaar te schieten...lijkt ons toch behoorlijk pijnlijk. Die dingen zijn onder andere ook te zwaar voor mijn recurve. De pijlhouder (hoe heet dat dingetje nu weer) buigt gewoon door. Enige voordeel als slachtoffer lijkt me dat die dingen enorm log, traag vooruit gaan en snel vallen. Dat lijkt me nog wel te ontwijken als je oplet. Wel ik nog zeggen tegen mijn broer dat hij ze gekocht had, hij ze ook maar moest testen...dat lukte toch niet. Gelukkig niet moeten zeggen dat ik het een heel raar idee vind om op mijn broer te schieten.

En ik hoop ook nooit een nieuwe piercing-rage te starten...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:47

Je bedoeld de oplegger denk ik. Kun je die er afhalen en over de hand schieten, of zit hij echt aan je boog? :)

Eerste keer wel even met een dikke jas aan en iets voor je gezicht houden, maar dan zou ik het wel eens durven proberen om als schietschijf te staan. :D Maar ik kan me voorstellen dat het een gek idee is, want NOOIT op mensen/dieren richten is wel regel nummer 1.

Ik denk niet dat er veel animo is om op die manier "gaatjes te laten schieten" nee. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:43

Ik heb wel eens mensen zien schieten met zo'n ding, en die pijlen gaan echt heel langzaam en met een boog. Van wat ik zag leek me dat best wel mee te vallen met de pijn :)

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:05

'Larp' of re-enactmentpijlen zijn geen vrijwaarding om zomaar op mensen te schieten! Het blijft een gevaarlijk wapen met veel impuls op een relatief klein oppervlak. Volgens mij zijn er binnen de LARP ook uitgebreide regels voor. Ik weet dat binnen de engelse re-enactment je op het slagveld (hastings, etc) maximaal een 30 ponds boog mag gebruiken en dan word er een vast gesteld aantal keer geschoten op een stilstaande groep infantry achter een schildmuur.
Anders dan op goed beschermde mensen zou ik het ook niet aanraden aangezien een ongeluk in een heel klein hoekje zit. (denk ook aan splinters, etc! die kunnen al dodelijk zijn)