Maartje1990 schreef:Ik ben al sinds m'n 18e bloeddonor. Ben ik gewoon eigenlijk zelf opgekomen, ik wist dat mijn tante het deed, maar dit is iets dat ze ooit gezegt heeft toen ik 10 was en verder is dat niet iets waar zij mij toe heeft aangezet oid. Ik vond dit gewoon een mooie manier om iets goeds te doen wat ik zelf toch niet echt mis. Je red er ook echt levens mee.
Ik heb eigenlijk nergens last van, het prikken gaat altijd goed, ook de keuring is altijd in orde (wat ook wel fijn is natuurlijk, eventjes die extra check die je erbij krijgt, maar daar doe ik het niet voor). Ik voel me nooit slap of flauw, ben niet bang voor bloedprikken. Nouja ik kijk altijd even de andere kant op als die naald m'n arm in gaat, maar het doet helemaal geen zeer. Verdoving bij de tandarts doet véél meer pijn!!!
En hoe het verder gaat? Hmm eerst wordt je dus uitgebreid gekeurt en je moet een vragenlijst invullen. Ze kijken naar je bloeddruk en je ijzergehalte (dmv een prikje in je vinger... die doet meer pijn als die grote naald, maar ook dat valt reuze mee!). Ook je gewicht is belangrijk, je moet 55 kilo wegen om een halve liter af te staan. Anders is het minder.
En na dat je gekeurt bent ga je op zo'n stoel zitten en nemen ze dus dat bloed af. En na zo'n 10 min ben je weer klaar kun je even wat drinken en een koekje en broodje eten (dat hebben ze daar).
Ik ben daarnaast ook nog stamceldonor. Dit houd in dat ik ergens in een bestand sta waar wereldwijd donors op staan en als er iemand matched met mij (die kans is echt piepklein) kan ik opgeroepen worden om dus of beenmerg af te staan of dmv hormonen stamcellen af te nemen. Dit schijnt wel wat rottiger te zijn dan bloeddonor, maargoed kans is ook echt heel klein. Ook ben ik geregistreerd orgaandonor.
Mocht je nog vragen hebben beantwoord ik die graag.
Ik heb altijd geschreeuwd dat ik bloeddonor zou worden zodra ik 18 werd, maar helaas wordt ik vrij zenuwachtig van naalden en heb ik van een vriendin zeer negatieve verhalen gehoord (van bijv. een vacuümzuigende naald, en dat ze die terug moesten duwen ofzo??
). In ieder geval... Misschien moet ik het toch maar zelf eens een keertje hebben ervaren, zodat ik er zelf over kan oordelen.
Hoe ziet de naald eruit? Is het gewoon hetzelfde als zo'n bloedpriknaald of is de naald dikker en groter?
Ik ben op dit moment wel orgaandonor