Beelddenkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Beelddenkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:52

Ik iemand die in zo'n ouderwets teiltje en zo'n bord een wit shirt aan het wassen is. :')

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:55

nenchyislief schreef:
bij witwassen zie ik een wasmachine eurobiljetten wassen :') (uit een televisieprogramma over zwartwerken want toen zag je zoiets xd)

hahahah ik kreeg even te zien; iemand in allemaal zwarte kleren en met een bivakmuts op, die allemaal geld in de wasmachine aan het stoppen is.

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:53

Ik sluit me bij de club aan, ben ook een enorme beeld denker. En vaak ook richting de humor kant. Meestal we leuk, maar met serieuze verhalen erg erg lastig..

En ook denk ik nogal eens te letterlijk, hebben jullie daar ook last van?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:00

met wit wassen moet ik aan ernst bobbie & de rest denken :)) was ooooooit een aflevering over :')

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:28

Ik meld mij ook!! als mensen verhalen vertellen dan speelt dat altijd als een film in mijn hoofd af.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:51

Dat witwassen heeft wel wat losgemaakt. Grappig om te lezen dat jullie er zulke verschillende beelden bij hebben. :))

Ik zie liever eerst de film en lees dan het boek in plaats van andersom. Anders heb ik in mijn hoofd al een hele film gemaakt en dan zit ik de hele film van 'ja maar, ja maar...' :+ Als ik eerst de film zie, dan neem ik die beelden mee als ik het boek lees en dat leest toch wat makkelijker. Hoewel m'n eigen beelden bedenken wél leuker is, maar dus ook 'vermoeiender'. :D

En deze kwam ik gisteren tegen, vond 'm wel toepasselijk voor dit topic:

Afbeelding

Ik blijk dus niet de enige te zijn, alleen lijkt 'mijn' kat meer op Puss in Boots, maar dan de Franse versie met een stokbrood onder z'n arm. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:55

HAHA, ik moet echt zo hard lachen om Le Mow _O-

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:37

Dat plaatje _O- .
Alleen denk ik bij LMAO aan een vorige kat die Mao heette (ja, naar Mao Zedong), een Franse kat geeft bij mij een plaatje van een pluisharige cyperse kater ook met een stokbrood, maar dan eveneens zo'n petje en een verfkwast die met een Frans accent met om lantaarnpalen gekronkelde poezen flirt. En lang leve mijn tekentablet, meestal maak ik daar dan een tekeningetje van om het te verduidelijken, het is dat ik nu nodig weg moet, maar anders... :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:41

we houden het van je te goed }> (al zie ik volgens mij precies voor mij wat je bedoelt _O-)

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:46

Ja, met boeken heb ik dat ook altijd. Ik zie écht alles voor me. Ik ben zelfs wel eens buiten adem geweest omdat de hoofdpersoon aan het vluchten was :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:51

ProudHorse schreef:
Ik ben zelfs wel eens buiten adem geweest omdat de hoofdpersoon aan het vluchten was :')

Ik ook! :))

Voor mijn lijst heb ik destijds Het gouden ei gelezen. Ik was op het eind nét niet aan het hyperventileren door zuurstofgebrek, het scheelde niet veel. :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:12

Dat vind ik dus zo leuk met boeken, dat je er bijna letterlijk helemaal in op gaat. Als ik een boek neerleg moet ik altijd weer even bijkomen...Maar zie liever het boek dan de film, de film is bijna altijd minder. Alleen de Millennium trilogie van Stieg Larsson, die klopte wel erg goed, vond ik zelf.

Romana01 schreef:
we houden het van je te goed }> (al zie ik volgens mij precies voor mij wat je bedoelt _O-)
*KLIK* :D

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:07

Bizar?! ik dacht serieus dat iedereen zegmaar een filmpje in zijn hoofd afspeelde wanneer hij/zij een boek las :o?
Daarom vind ik boeken leuker dan films omdat je dan je " eigen " film kan maken.

Maar leuk om te weten dat het dus beeld-denken heet, weer wat geleerd -:)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:17

Pluizebolpum schreef:
Dat vind ik dus zo leuk met boeken, dat je er bijna letterlijk helemaal in op gaat. Als ik een boek neerleg moet ik altijd weer even bijkomen...Maar zie liever het boek dan de film, de film is bijna altijd minder. Alleen de Millennium trilogie van Stieg Larsson, die klopte wel erg goed, vond ik zelf.

Romana01 schreef:
*KLIK* :D

hihi, bij mij was het een groene lantaren en de kat stond er tegen aan geleunt en keek zo "ohelalaaa" _O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:30

Vandaag op school, mijn mentrix tegen leerling:
'Als je volgende keer weer zo doet, spring ik echt uit mijn vel.'

Leuk plaatje zag ik daarbij :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:40

nobel1 schreef:
Bizar?! ik dacht serieus dat iedereen zegmaar een filmpje in zijn hoofd afspeelde wanneer hij/zij een boek las :o?
Daarom vind ik boeken leuker dan films omdat je dan je " eigen " film kan maken.

Maar leuk om te weten dat het dus beeld-denken heet, weer wat geleerd -:)

Dit heeft dan ook niks met beelddenken te maken ;) beelddenken is heel wat anders. Dat voor je zien tijdens een boek lezen kan iedereen (en heeft iedereen wss maar ik kan natuurlijk niet voor iedereen op de wereld spreken) hebben.

Beelddenkers hebben zelf eigenlijk niet eens door dat ze in beelden denken. Fantasieën (ergens bij) maken kan iedereen :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:43

Oh. Nou, dan ben ik dus blijkbaar geen beelddenker. -O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:45

Ik heb echt het idee dat ik beide ben, hoewel ik ook veel in beelden denk :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:49

Karin, had je mijn eerste post in dit topic gelezen?
Het is lastig te zeggen zeker over jezelf, vaak kunnen mensen in je omgeving het beter zeggen (zo kan ik bij mijn broertje bijv goed zien dat hij een beelddenker is). Van jezelf weet je natuurlijk alleen je eigen denken, maar dingen voor je zien als je een boek leest is geen garantie dat je een beelddenker bent. Maar het sluit het natuurlijk niet uit! Je kan best een beelddenker zijn hoor. Ik wil alleen aangeven dat dat (dingen zien als je een boek leest) niet per definitie beelddenken is, dat is nl. veel meer en complexer dan dat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:56

Ja, dat heb ik gelezen. En ik wéét niet hoe anderen denken, ik weet alleen hoe ik zelf denk. Voor mij is dat altijd 'logisch' geweest en zoals ik al zei, ik keek er erg van op dat niet voor iedereen getallen en dagen van de week een kleur hebben (om maar even een sprongetje te maken naar de synesthesie die zich blijkbaar in mijn hersenen afspeelt). Misschien geldt dat dus ook wel voor het in beelden denken: omdat ik niet wéét hoe anderen denken, kan ik me dus ook niet voorstellen hoe het is om níet in beelden te denken.

Wat voor mij erg herkenbaar was en de reden waarom ik me in dit topic mengde is dit:

NieneWiep schreef:
Ik vraag me dus ook af, als de beelddenkers hier in zichzelf denken 'ohja, ik moet straks nog even naar de supermarkt om melk te halen', zien jullie jezelf dan echt door de supermarkt lopen met een pak melk in je hand? :Y) Als ik denk dat praat ik letterlijk gewoon tegen mezelf. Ik zie dingen niet voor me maar maak gewoon zinnen in mijn hoofd.

(Het eerste gedeelte van de quote dus, niet het tweede.)

Ik zie mezelf dus daadwerkelijk lopen, naar de supermarkt en in de supermarkt. In beelden, niet in woorden. Ook hier geldt weer: ik kan me niet voorstellen dat mensen dat op een andere manier zouden doen, of iig weet ik niet hoe dat zou moeten voelen, wat ik me erbij zou moeten voorstellen. Maar als je vervolgens stelt dat iedereen ergens fantasieën bij kan maken... Tja, dan kan dat natuurlijk bij mij ook het geval zijn. Dan fantaseer ik dus dat ik naar de supermarkt loop en daar een pak melk haal, dat heeft dan niks met beelddenken te maken. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:08

Daarom Karin, dat is wat ik bedoel. Het is heel lastig om te zeggen over jezelf, omdat je nooit stilstaat bij hoé je nou denkt. Het zou goed kunnen dat je een beelddenker bent hoor, ik denk het wel naar aanleiding van wat je zegt. Maar iets wat je leest verwerken tot beeld, is wel iets anders dan ergens aan denken en dat in beelden verwerken. Dat doe je nl. meer uit jezelf; dat andere iets iets wat wordt beschreven door een ander en wat ook de bedoeling heeft verhalend te zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Plus dat je als beelddenker (bijna) altijd zo denkt. Het is als het ware je 1e 'denkmiddel'.
Ik zal wel eens kijken of ik die scriptie van m'n moeder er eens bij kan pakken, het is wel interessant. Misschien dat ik het dan wat beter uit kan leggen want het is voor mij ook een tijd geleden dat ik het erover gehad heb.
Zelf ben ik geen 100% beelddenker trouwens, ik ben ook iemand die zinnen maakt en niet van beeld naar beeld springt. Maar ik kan wel op een bepaalde manier 'switchen' als ik bijv. bezig ben met creatief werk en daardoor het idee van beelddenken triggeren. Maar dat is toch anders, een echte 100% beelddenker ben ik niet (zal ook bijna niemand 100% zijn hoor maar ook in beelddenken heb je als het ware gradaties). Ik 'praat' als het ware tegen mezelf in mijn hoofd ipv dat ik mezelf zie lopen door de supermarkt. En toch is het ook weer niet zo dat ik puur woorden voor me zou zien en verder niks - lastig uit te leggen. Terwijl ik een levendige fantasie heb en bij het lezen van een boek ook een soort film in mijn hoofd maak. Of bijv. met het leren van woordjes uit een boek ook de woorden als pagina in mijn hoofd op kan slaan.

Edit: typo

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:14

Ik zal idd ook niet 100% beelddenker zijn en het is ook niet dat ik dat per se wil zijn :)). Alleen is denken in beelden idd wel mijn 'eerste natuur': ik denk eerst in beelden (dat gaat automatisch) en pas in een later stadium in woorden (ik kan dus wel switchen). Terwijl ik dus uit de quote van NieneWiep die ik hierboven aanhaal opmaak dat zij (en waarschijnlijk met haar een hoop andere mensen, kan me iig niet voorstellen dat zij de enige is) puur of in eerste instantie in woorden denken. Bij mij is dat dus niet het geval: voor zover ik weet (als ik er bewust over ga nadenken) is het bij mij altijd andersom. En als ik in woorden denk, dan hebben die woorden vaak ook nog een vorm (3D) of een kleur of op een andere manier een bepaalde 'sfeer'. Dat kan best vermoeiend zijn, het leidt vaak af. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:36

Haha dat snap ik hoor, het zou heel goed kunnen dat jij er een bent (denk het wel :j ). Dat woorden/letters in 3D zien bijv is daar een heel goed voorbeeld van.
Wilde alleen even zeggen dat iets voor je zien tijdens het lezen niet meteen beelddenken heet.

Jij gaf ook aan verder geen moeite te hebben met taal, het zou goed kunnen dat jij ook redelijk auditief bent ingesteld en/of vrij veel taaldenkt. De meeste mensen zijn taaldenkers, en iedereen is beelddenker bij de geboorte (logisch ook, kinderen kunnen immers eerst ook nog niet praten). Echter gaat dit bij veel mensen later deels over op taaldenken zodat zij beide kunnen, en bij sommige blijft dit taaldenken uit. Zij blijven dan als basis in beelden denken, terwijl dit bij andere mensen minder sterk naar voren komt. Taaldenkers zien, als ik het goed zeg, zo'n 2 beelden per seconde en die zijn ondersteunend voor wat ze denken itt beelddenkers, bij wie de beelden juist de basis vormen. Ik geloof dat men in principe uitgaat van taaldenker als je < 40% beelden ziet en van een beelddenker bij > 60% aan beelden. Daartussen heb je dus van alles zitten (maar niemand denkt alleen in taal of alleen in beelden voor zover ik weet. Beelddenken is ook voor taaldenkers nodig)
Beelddenkers zien ook ontzettend veel beelden per seconde (32 vs tv of film die meestal 25 frames per seconden heeft). Dit kan natuurlijk een voordeel zijn - snel denken, overzicht, etc - maar ook een nadeel; té snel denken en daardoor de helft missen (want in hun hoofd zijn ze al veel verder), chaos in je hoofd etc.
Om als voorbeeld weer mijn broertje te nemen (die is voor mij gemakkelijk omdat ik hem zo goed ken, en omdat hij het heel erg sterk heeft dat beelddenken) die vind het gewoon moeilijk om wat er in zijn hoofd zit (beeld dus) om te zetten naar taal. Dat merk je dan dus ook als hij een verhaal verteld, dat gaat gewoon wat moeizaam af en toe. Dat kan op school problemen opleveren, aangezien ons huidige onderwijs veel meer is ingesteld op taaldenken. Maar zoals ik al zei, het heeft natuurlijk zo ook zijn voordelen.

Snap dat het vermoeiend kan zijn, maar ik vind het wel interessant :D ook je synesthesie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:36

Misschien is het lijntje tussen beelddenken en fantasie wel heel dun. Ik kreeg als kind regelmatig te horen dat ik 'een levendige fantasie' had. Maar ja, dat is eeeeeuwen geleden, kan best zijn dat de juffen en meesters op mijn basisschool destijds nog nooit van beelddenken hadden gehoord. ;)

Toen ik in mijn examenjaar op het vwo zat sprak ik een jaargenoot op een andere school die het lezen van boeken voor zijn lijst he-le-maal niks vond. Boeken deden hem niks, verhalen sowieso niet. Voor hem was het gewoon een verzameling woorden, hij 'zag' er niks bij. Ik denk dat dat de eerste keer was dat ik me realiseerde dat dus niet iedereen 'visualisaties' heeft bij het lezen, of dat nou beelddenken of fantaseren wordt genoemd. Ik kan me ook voorstellen dat lezen dan helemaal niet leuk is. :(:)

Maar aan de andere kant: als ik 'door een redacteursbril' lees, dan heb ik ook meestal geen voorstelling bij wat ik lees. Gelukkig niet, dan deed ik dubbel zo lang over het lezen van teksten omdat ik dan overal een plaatje bij 'bouw'. Ik kan vaak niet eens navertellen wat het onderwerp of de strekking van het stuk is als ik op die manier lees, maar wel weet ik precies in welke alinea ik in welk woord een spelfout tegenkwam, of een zin die niet liep, of een apart voorbeeld van beeldspraak (want dan ontstaat er wél ineens een plaatje, waardoor ik afgeleid ben van het proces van 'technisch lezen' om het maar even zo te noemen). Ik kan goed switchen, maar op het 'technische' moet ik me instellen, het vormen van beelden gaat vanzelf.

Ben het zeker met je eens dat je niet ofwel beelddenker ofwel taaldenker bent, maar dat ze allebei in een bepaalde verhouding bij mensen voorkomen. Dat je beelddenkt op een schaal van 1 tot 10 zeg maar, in plaats van wel of niet. Net zoals de een meer aspecten van ADD of HSP heeft dan de ander of dat het bij verschillende mensen op verschillende manieren tot uiting komt. En mensen die écht altijd in beelden of écht altijd in taal denken... Zouden dat er veel zijn? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen...

Interessante materie dit. :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:41

Inderdaad heel interessant :)