20 uur zitten/liggen per dag... Als het niet meer is...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:13

Daphne__ schreef:
Kattenbak schreef:
Zoek professionele hulp, ik denk dat je daarmee beter af bent dan op deze manier.

Is het geen aanval van de processierups, dan vermoed je wel jicht, ben je bang voor vlees en heb je ernstige vitaminetekorten. Over alle spier- en andere -lichamelijke en geestelijke klachten nog niet gesproken.

Jammer toch dat sommige mensen niet verder lezen dan hetgeen wat ze willen lezen....

Reageer straks even op de rest. Moet eerst weg..

Jammer toch dat sommige mensen alleen willen lezen wat ze willen lezen.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:15

gummie schreef:
Kattenbak schreef:
Zoek professionele hulp, ik denk dat je daarmee beter af bent dan op deze manier.

Is het geen aanval van de processierups, dan vermoed je wel jicht, ben je bang voor vlees en heb je ernstige vitaminetekorten. Over alle spier- en andere -lichamelijke en geestelijke klachten nog niet gesproken.

Wat een zielige reactie -O-

Wat een zielige reactie -O-? Omdat mijn mening en 'advies' niet in jouw straatje past? Dat is pas zielig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:16

Kattenbak schreef:

:? :+

TS heeft polyneuropathie, dat is geen processierups :+
Dit had je geweten als je enkel en alleen maar de OP had gelezen *tipvoordevolgendekeer*

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:21

Quellian schreef:
Kattenbak schreef:

:? :+

TS heeft polyneuropathie, dat is geen processierups :+
Dit had je geweten als je enkel en alleen maar de OP had gelezen *tipvoordevolgendekeer*

Ik bedoel te zeggen dat TS heel veel te lijden heeft onder diverse ziektebeelden en angsten voor bepaalde ziektes/klachten. Dat kun je teruglezen in haar berichtengeschiedenis. Dat is abnormaal en behoeft in mijn ogen speciale aandacht.

[MW] Uitslag van processierups? HELP IK WORD GEK!

En tijdens het opzoeken van het betreffende onderwerp kwam ik nog veel meer klachten tegen. Allergisch voor vogels, vitamine B12 en D tekort, hoge bloeddruk, een 'borrelend' hart, zweepslag, middenoorontsteking, knieschijf van de plek, het lichaam van een 80-jarige, blauwalg-angst, bloed plassen, hand en pols die niet meer ontspannen, waterpokken, afbrokkelende tanden, altijd moe, extreem vergeetachtig, ernstige pleisterallergie, huidplekken.

Als iemand in mijn persoonlijke omgeving continue dergelijke dingen aandraagt, dan zeg ik daar op een gegeven moment wat van. Zachte heelmeesters...
Laatst bijgewerkt door Kattenbak op 11-04-12 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re: 20 uur zitten/liggen per dag... Als het niet meer is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:38

Dat wist ik niet, heb daar nooit naar gekeken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:04

Je lichaam heeft een dagritme nodig. Van 8 uur in de ochtend tot 22 uur in de avond, schrijf het letterlijk voor jezelf uit. 8 uur uit bed, douche/ aankleden 8.30 onbijten 8.45 vaatwasser leeghalen, 9 uur thee drinken, 9.30 hond uitlaten 9.45 tot 10.15 fruitje tijd, 10.15 naar paard etc.
Ook een streng dieet voor jezelf. Jij heb nog minder nodig dan iemand die gewoon beweegt. Dus geen ongezonde vetten en suikers. 2 broodjes met gezond beleg 2x fruit, een liga en s avonds gewoon met de pot mee moet je voldoende aan hebben... Als je meer gaat bewegen kan je opbouwen naar 4 broodjes per dag.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:41

paardjes123 schreef:
Je lichaam heeft een dagritme nodig. Van 8 uur in de ochtend tot 22 uur in de avond, schrijf het letterlijk voor jezelf uit. 8 uur uit bed, douche/ aankleden 8.30 onbijten 8.45 vaatwasser leeghalen, 9 uur thee drinken, 9.30 hond uitlaten 9.45 tot 10.15 fruitje tijd, 10.15 naar paard etc.
Ook een streng dieet voor jezelf. Jij heb nog minder nodig dan iemand die gewoon beweegt. Dus geen ongezonde vetten en suikers. 2 broodjes met gezond beleg 2x fruit, een liga en s avonds gewoon met de pot mee moet je voldoende aan hebben... Als je meer gaat bewegen kan je opbouwen naar 4 broodjes per dag.

Denk dat het verstandig is het dieetadvies aan de diëtist over te laten ;) . In de periode dat ik weinig tot zeer weinig actief was door ziekte, mocht ik echt zo'n energiebeperkt dieet niet aanhouden van de diëtiste hoor. Je moet ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgen, dus je vitamientjes en mineralen. Ondanks dat ik beperkt was in mijn bewegingsmogelijkheden, mocht ik echt niet minder dan 1400 tot 1500 kcal's per dag nemen,omdat je anders op zeker tekorten krijgt. En zelfs bij die 1500 kcal was het advies multivitamine bij te slikken. je hebt echter wel natuurlijke vitamine nodig om die goed op te nemen.

En beter dagritme is inderdaad niet slecht, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat mijndagritme echt niet niet om 8 uur 's morgens begint. Moet er wel bij zeggen dat ik afgekeurd ben en ook geen directe reden heb om om 8 uur mijn bed uit te komen en ik lig dan ook niet om 22 uur weer in bed. Het moet wel een ritme zijn dat bij TS past en daar mogen ook op de dag best een paar rustmomenten zitten. Bij chronisch ziekte krijgen mensen van hun behandelaar vaak de 3 R-en mee als advies: Rust, reinheid, regelmaat. Rust is dan inderdaad niet de hele dag maar op de bank of in bed liggen, maar wel geregeld even een rustmomentje inlassen met een boek oid op de bank na activiteiten, of misschien inderdaad even een uurtje gestrekt en daarna weer verder met het dagprogramma. Reinheid en regelmaat spreken voor zich lijkt me.

TS heeft inderdaad veel topics met allerlei klachten kwalen geopend, maar ook daarmee kan ze bij een revalidatiecentrum terecht. Ze kan haar zorgen dan o.a. neerleggen bij de reva-arts en de psycholoog aldaar. Denk dat het nu het belangrijkste is dat er een stap gezet is richting multi-disciplinaire hulp en ik hoop dat TS inderdaad die verwijzing heeft gekregen!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:52

sorry maar een ieder die logische nadenkt, kan wel een knap dieet bedenken. Ik werk zelf in de gehandicapten zorg en wekelijks contact met dieetist. Die heeft echt niet zo heel veel bijzonders te vertellen

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:30

Kattenbak schreef:
Wat een zielige reactie -O-? Omdat mijn mening en 'advies' niet in jouw straatje past? Dat is pas zielig.

Nee, dat ik niet wist waar jij je op baseerde, en ik dus dacht dat je ter plekke even wat rare mogelijkheden bedacht om aan te geven dat ze niet spoort, was oorzaak van de miscommunicatie. Ik was niet de enige overigens. Ik dacht dat je een grap maakte over die processierups, omdat dat nu toevallig in het nieuws is.

Na het zien van de lijst kan ik het beter begrijpen. Ik ben nu eenmaal niet iemand die het profiel van een ander gaat doorspitten om daar een analyse van te maken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:45

Iedereen kan een knap dieet bedenken, maar niet iedereen kan een eetpatroon bedenken waar voldoende balans is qua voedingsstoffen. En wat voor de een goed is, is voor de ander weer minder goed. Een diëtiste mee laten kijken, kan in elk geval geen kwaad, althans, dat is mijn persoonlijke menig.

Komt nog bij dat 2 mogelijke oorzaken van polyneuropathie liggen in stofwisselingsproblemen en tekorten aan bepaalde stoffen. Of dit bij TS het geval is, kan ik natuurlijk niet zeggen, maar als dat zo is,dan lijkt het me wel verstandig als er iemand met meer kennis van zaken meekijkt

Overigens deel ik je menig wat betreft vetten en suikers absoluut. Slechte, dus verzadigde vetten vermijden, wel voldoende van de gezonder(e) vetten, liefst de meervoudig onverzadigde, omdat je vetten nodig hebt om bepaalde vitaminen op te kunnen nemen, voldoende groente en fruit. Cherrytomaatjes, wortel en komkommer kunnen ook prima als tussendoortje. Suikers niet onnodig veel, liefst natuurlijke suikers en zo min mogelijk toegevoegde suikers. Ik zou zelf, maar dat ben ik dan hè, liever de liga ruilen voor een cracker met mager beleg. Liga bevat tenslotte ook weer suiker,of de ene keer liga, de andere keer een cracker. Beetje variatie kan ook geen kwaad. Kwark (magere uiteraard) bevat relatief veel eiwitten, verzadigd goed en kan een lekker en verantwoord toetje of tussendoortje zijn en is ook een goede bron van calcium, dat weer goed is voor de botten (samen met voldoende beweging en dan is het cirkeltje weer rond).

Daarbij is TS 17, chronisch ziek, gebruikt wellicht medicatie waar tot op zekere hoogte rekening mee moet worden gehouden en moet qua beweging en de 3 R-en ook weer op punt 0 beginnen. Als ik het wel heb,dan woont ze ook nog thuis en is in elk geval deels afhankelijk van haar ouders wat er aan boodschappen in huis komt, al kan ze wel vragen om mager beleg etc natuurlijk. Ik vond het destijds fijn dat er een diëtiste meekeek naar de veranderingen in mijn bewegingspatroon én het kan een goede stok achter de deur zijn.

Maar goed, zoals gezegd, dat is mijn mening en ieder z'n mening wat dat onderwerp betreft ;-)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:22

gummie schreef:
Kattenbak schreef:

Nee, dat ik niet wist waar jij je op baseerde, en ik dus dacht dat je ter plekke even wat rare mogelijkheden bedacht om aan te geven dat ze niet spoort, was oorzaak van de miscommunicatie. Ik was niet de enige overigens. Ik dacht dat je een grap maakte over die processierups, omdat dat nu toevallig in het nieuws is.

Na het zien van de lijst kan ik het beter begrijpen. Ik ben nu eenmaal niet iemand die het profiel van een ander gaat doorspitten om daar een analyse van te maken.

Oké, ik neem mijn woorden richting jou weer terug, was ook niet liev. -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:27

Dames, geen ruzie maken :P

Ik kan me de reactie van Kattenbak wel enigzins voorstellen, al was die misschien niet heel tactisch.
Ook ik heb al zeker een twintigtal topics van TS voorbij zien komen (de lijst hierboven is een mooie greep, maar ik kan me er nog veel meer herinneren) met de meest uiteenlopende vermoedens en symptomen. Wanneer TS er dan op gewezen werd is het een tijdje stil en dan komen na verloop van tijd de topics weer.

TS, hoe dan ook is in dit geval een stukje psychische begeleiding wel nodig denk ik. Ik zeg niet dat je daarmee van je klachten af komt, maar het zou je wel een groot eind op weg kunnen helpen. Heb je weleens contact gehad met een psychiater? :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:33

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:13

Cayenne schreef:
Dames, geen ruzie maken :P

Ik kan me de reactie van Kattenbak wel enigzins voorstellen, al was die misschien niet heel tactisch.
Ook ik heb al zeker een twintigtal topics van TS voorbij zien komen (de lijst hierboven is een mooie greep, maar ik kan me er nog veel meer herinneren) met de meest uiteenlopende vermoedens en symptomen. Wanneer TS er dan op gewezen werd is het een tijdje stil en dan komen na verloop van tijd de topics weer.

TS, hoe dan ook is in dit geval een stukje psychische begeleiding wel nodig denk ik. Ik zeg niet dat je daarmee van je klachten af komt, maar het zou je wel een groot eind op weg kunnen helpen. Heb je weleens contact gehad met een psychiater? :)

:P ik vond hem juist wel tactvol, zoals ik eerder ook zei: 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. Ik hoop dat Daphne__ en vooral haar ouders deze zorgelijke signalen serieus nemen en op zoek gaan naar een passende oplossing.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:21

Quellian schreef:
Oke, ja... ben ook even gaan neuzen.
5 pagina's met door TS geopende topics op mensenwelzijn: search.php?keywords=&terms=all&author=Daphne__+&fhk=on&fid%5B%5D=136&sc=1&sf=firstpost&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

Ik denk dat het voor TS verstandig is om een doorverwijzing naar een revalidatiecentrum te vragen, daar kunnen ze zowel mentaal als fysiek mensen wat vooruit helpen.

Poeh 5 pagina´s is behoorlijk veel! :oo

Goed dat je bezig bent met hulp TS. Ik hoop dat je snel geholpen wordt. Blijf jezelf pushen en een schop onder je kont geven wat betreft het lopen en dagritme ontwikkelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:23

marleen_88 schreef:
Quellian schreef:
Oke, ja... ben ook even gaan neuzen.
5 pagina's met door TS geopende topics op mensenwelzijn: search.php?keywords=&terms=all&author=Daphne__+&fhk=on&fid%5B%5D=136&sc=1&sf=firstpost&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

Ik denk dat het voor TS verstandig is om een doorverwijzing naar een revalidatiecentrum te vragen, daar kunnen ze zowel mentaal als fysiek mensen wat vooruit helpen.

Poeh 5 pagina´s is behoorlijk veel! :oo

Goed dat je bezig bent met hulp TS. Ik hoop dat je snel geholpen wordt. Blijf jezelf pushen en een schop onder je kont geven wat betreft het lopen en dagritme ontwikkelen.

Precies, en als je ziet wat voor pagina's... Zo'n beetje alle kwaaltjes heeft ze wel :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:04

Ts heeft al aangegeven dat er bij haar ook zeker een psychisch component meespeelt, ik hoop ook dat de TS dat doorgeeft aan de artsen, want er moet echt wel actie worden ondernomen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:10

Misschien een overbodige opmerking (of misschien is het al gezegd), maar het zou kunnen dat TS juist zo gefocust is op allerlei lichamelijke klachten en daar allerlei kwaaltjes bij gaat zoeken, omdat ze nog steeds niet weet wat de oorzaak van haar klachten is of kan zijn.

Het is feitelijk mogelijk dat ze lichamelijk klachten heeft waar nog steeds geen verklaring voor is, en dat ze vanuit die onzekerheid en onwetendheid zelf op zoek gaat naar wat het zou kunnen zijn. Dat ze om die reden zoveel topics er over opent.

Haar problemen kunnen lichamelijk EN geestelijk zijn. Het een sluit het ander niet uit. Ik kan enigszins begrijpen dat ze zoveel kwalen benoemt en opzoekt, als ze geen duidelijkheid heeft over haar eigen situatie, de mogelijkheden en beperkingen van haar lichaam, etc.
De focus op iets anders dan haar lichamelijk klachten leggen, is sowieso goed!! Cognitieve gedragstherapie! Wil echter niet zeggen dat de lichamelijk klachten er niet zijn of dat ze daarmee verdwijnen. En ik kreeg het idee dat sommigen toch de neiging hebben alleen in de richting van "psychisch" te denken. Maar misschien is dat wat te kort door de bocht.

Mij lijkt het echter in zulke gevallen wel altijd verstandig, zoals hier al is aangedragen, om dit scala van klachten niet op internet voor te leggen, maar aan deskundigen.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:18

TS laat inmiddels niks meer van zich horen. Niet alleen heeft ze last van de processierups, ook struisvogelpolitiek past haar prima.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:39

Kattenbak schreef:
TS laat inmiddels niks meer van zich horen. Niet alleen heeft ze last van de processierups, ook struisvogelpolitiek past haar prima.

Je bent weer flauw :P zelf als een opmerking terecht en waar zou zijn, kun je je afvragen of het nodig is om em te maken ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:51

TS, ondanks dat ik best wel ben geschrokken van je beginbericht, ga ik me niet bemoeien met hoe je je leven moet leiden enz. Maar wat ik wel wil benadrukken is dat ik het ontzettend goed van je vind dat je hier iets aan wil doen +:)+ Ik hoop dat je dusdanig kan veranderen (en hulp krijgen) zodat je je weer gezond en fit kan voelen.

Het is toch erg dat TS al haar 'kwaaltjes' op internet zet. Ik vraag me dan af of ze het nergens anders kwijt kan. En misschien kan dit wel echt niet.. Of durft ze niet naar deskundigen.. Dan heb ik het erg met TS te doen. Daarom vind ik sommige reacties best wel ongepast :\ Maargoed, ik hoop dat TS zich hier nog meldt!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:02

gummie schreef:
Kattenbak schreef:

Je bent weer flauw :P zelf als een opmerking terecht en waar zou zijn, kun je je afvragen of het nodig is om em te maken ;)

Sorry, ik hoop gewoon wat te horen van TS en nogmaals, ik hoop het beste voor haar, maar dit is geen harden voor haar lijkt me.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:43

vuurneon schreef:
Ts heeft al aangegeven dat er bij haar ook zeker een psychisch component meespeelt, ik hoop ook dat de TS dat doorgeeft aan de artsen, want er moet echt wel actie worden ondernomen.

Kattenbak schreef:

Denk niet dat dit dé manier is om TS terug in het topic te krijgen, komt behoorlijk aanvallend over, zelfs als het niet zo bedoeld is.

Ik denk dat er best een kern van waarheid kan zitten in wat Gummie schrijft over zo gefocust zijn op haar lichaam dat elk pijntje, kriebeltje of rariteitje enorm veel aandacht krijgt. Ik weet uit ervaring hoe het is om een chronische en progressieve aandoening te hebben. Bij kwam de diagnose op volwassen leeftijd en ook ik, en met mij vele anderen met een vergelijkbare diagnose, was zeker in het begin erg gefocust op alles wat anders voelde of er anders uitzag. Relativeren kan dan best moeilijk zijn.

Mijn hoop is vooral dat TS de lijn die ze te pakken had, weet vast te houden, al gaat het maar met kleine stapjes tegelijk! Ze heeft wel de stap naar de huisarts gezet en ik hoop dat ze daar ook een verwijzing heeft gekregen voor de revalidatie en alvast fysiotherapie,daar kan ze hopelijk wat mee bereiken. En ik hoop ook dat er verder gekeken gaat worden naar de oorzaak van de polyneuropathie, want het is nogal een complex iets van wat ik zo gauw op internet heb gelezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:46

Nee tuurlijk is dat van mij niet aanvallend; ik herhaal alleen wat de ts zelf zegt :)

Het is namelijk ook zeker een aspect om rekening mee te houden :j
Naast de lichamelijke (on)mogelijklijkheden.

Alles onder begeleiding.
(niet alles natuurlijk, dagelijks een stukje wandelen kan ook zonder begeleiding)
TS; hoe gaat het je wandelstuk? :D zit je al op de 220? :)