paardjes123 schreef:Je lichaam heeft een dagritme nodig. Van 8 uur in de ochtend tot 22 uur in de avond, schrijf het letterlijk voor jezelf uit. 8 uur uit bed, douche/ aankleden 8.30 onbijten 8.45 vaatwasser leeghalen, 9 uur thee drinken, 9.30 hond uitlaten 9.45 tot 10.15 fruitje tijd, 10.15 naar paard etc.
Ook een streng dieet voor jezelf. Jij heb nog minder nodig dan iemand die gewoon beweegt. Dus geen ongezonde vetten en suikers. 2 broodjes met gezond beleg 2x fruit, een liga en s avonds gewoon met de pot mee moet je voldoende aan hebben... Als je meer gaat bewegen kan je opbouwen naar 4 broodjes per dag.
Denk dat het verstandig is het dieetadvies aan de diëtist over te laten
. In de periode dat ik weinig tot zeer weinig actief was door ziekte, mocht ik echt zo'n energiebeperkt dieet niet aanhouden van de diëtiste hoor. Je moet ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgen, dus je vitamientjes en mineralen. Ondanks dat ik beperkt was in mijn bewegingsmogelijkheden, mocht ik echt niet minder dan 1400 tot 1500 kcal's per dag nemen,omdat je anders op zeker tekorten krijgt. En zelfs bij die 1500 kcal was het advies multivitamine bij te slikken. je hebt echter wel natuurlijke vitamine nodig om die goed op te nemen.
En beter dagritme is inderdaad niet slecht, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat mijndagritme echt niet niet om 8 uur 's morgens begint. Moet er wel bij zeggen dat ik afgekeurd ben en ook geen directe reden heb om om 8 uur mijn bed uit te komen en ik lig dan ook niet om 22 uur weer in bed. Het moet wel een ritme zijn dat bij TS past en daar mogen ook op de dag best een paar rustmomenten zitten. Bij chronisch ziekte krijgen mensen van hun behandelaar vaak de 3 R-en mee als advies: Rust, reinheid, regelmaat. Rust is dan inderdaad niet de hele dag maar op de bank of in bed liggen, maar wel geregeld even een rustmomentje inlassen met een boek oid op de bank na activiteiten, of misschien inderdaad even een uurtje gestrekt en daarna weer verder met het dagprogramma. Reinheid en regelmaat spreken voor zich lijkt me.
TS heeft inderdaad veel topics met allerlei klachten kwalen geopend, maar ook daarmee kan ze bij een revalidatiecentrum terecht. Ze kan haar zorgen dan o.a. neerleggen bij de reva-arts en de psycholoog aldaar. Denk dat het nu het belangrijkste is dat er een stap gezet is richting multi-disciplinaire hulp en ik hoop dat TS inderdaad die verwijzing heeft gekregen!