wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:38

Koetjesreep schreef:
Over jezelf beginnen (algemeen), dus dingen zeggen zoals "toen mijn oma overleed......." of "ik heb eerder ook zoiets meegemaakt..." enzovoort. Dat vind ik ZO ongepast op een begrafenis van iemand anders, waar anderen verdriet om hebben.

Helemaal mee eens!

Of mensen die heel ver van de overledene af stonden + de overledene al een tijdje niet hadden gezien die zeggen " het is goed zo.."
Hoe weet jij dat nou?! Jij hebt hem/haar al 10 jaar lang niet gezien..

En de klapper van twee jaar geleden..
Op de begrafenis van m'n schoonmoeder (die verongelukt is) zeggen dat ze nu 'eindelijk rust' had.. Terwijl ze nog midden in het leven stond, genoot van iedere dag en totaal niet ziek oid was. :?
Hoe krijg je dat überhaupt je strot uit.. :n

Featherlight

Re: wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:43

dat vind ik ook heel erg ongepast, dankerblauw!
Mijn opa is vorige week overleden na een lange strijd tegen kanker, in dat geval vind ik zo'n opmerking wel gepast.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:34

Ik denk dat sommige opmerkingen helemaal niet rot bedoeld zijn alleen ben je op dat moment daar even heel gevoelig voor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:25

Iessie schreef:
''Voor jou was het minder zwaar want je hebt tijd gehad om afscheid te nemen''. (Bij ziekbed).
Zei iemand tegen mij. Viel niet in goede aarde trouwens.
Hoe kun je voor iemand anders bepalen hoe zwaar dat iets is. :n

Ja idd... tegen mij hebben een paar mensen gezegd "ja het is erg, maar je hebt wel afscheid kunnen nemen"
Alsof het dan minder pijnlijk is dat (in dit geval mijn moeder die overleden is aan kanker na een kort ziekbed) iemand er niet meer is...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:37

_karin_ schreef:
Toen mijn vader 6 weken was overleden kwam ik een oud klasgenoot tegen. Hij vroeg hoelang het geleden was, toen ik hem vertelde hoelang geleden het was zei hij: "Oh dat is ook alweer een tijdje terug."

Op mijn middelbaar had een jongen van een andere klas zelfmoord gepleegd. Uiteraard was die klas zwaar aangedaan. Een half jaar later wilde we een show doen, en tijdens de brainstorming kwam het idee om te beginnen met een lijkwagen en kisten waar zombies zouden uitkomen. De klas maakte echter een bezwaar tegen het idee, want ze hadden vorig schooljaar X moeten begraven en zo'n lijkwagen met doodskist gaf teveel pijnlijk herinneringen. Waarop een meisje uit een andere klas met haar ogen rolde en zei: "Oh kom op Get.over.it!" -O-

Een vriendin van mij had iets heel aparts meegemaakt vorig jaar.Was geen foute opmerking maar wel actie. De oma van haar vriend was overleden. Een van de nonkels wilde dolgraag foto's maken van haar in de lijkkist. Op zich ieder zijn meug, maar hij bleef aandringen bij de rest of hij de foto's moest doorsturen via mail. Die zeiden dat ze daar geen behoefte aan hadden (oma zag er niet meer zo fraai uit). Toch heeft hij die foto's doorgestuurd naar de hele familie, niet eens in bijlage. Dus als je de mail opende zag je onmiddellijk oma in haar lijkkist. Niet iedereen heeft daar nu echt behoefte aan.
Op de begrafenis zelf zou hij ook voornamelijk bezig zijn geweest met "sfeerplaatjes" fotograveren. Toen iedereen aan het wenen was durfde hij nog zeggen "komop dames, niet zo wenen, kijk eens naar het vogeltje!" *klik!* *-:)

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:53

Kwanyin schreef:
Op mijn middelbaar had een jongen van een andere klas zelfmoord gepleegd. Uiteraard was die klas zwaar aangedaan. Een half jaar later wilde we een show doen, en tijdens de brainstorming kwam het idee om te beginnen met een lijkwagen en kisten waar zombies zouden uitkomen. De klas maakte echter een bezwaar tegen het idee, want ze hadden vorig schooljaar X moeten begraven en zo'n lijkwagen met doodskist gaf teveel pijnlijk herinneringen. Waarop een meisje uit een andere klas met haar ogen rolde en zei: "Oh kom op Get.over.it!" -O-

Een vriendin van mij had iets heel aparts meegemaakt vorig jaar.Was geen foute opmerking maar wel actie. De oma van haar vriend was overleden. Een van de nonkels wilde dolgraag foto's maken van haar in de lijkkist. Op zich ieder zijn meug, maar hij bleef aandringen bij de rest of hij de foto's moest doorsturen via mail. Die zeiden dat ze daar geen behoefte aan hadden (oma zag er niet meer zo fraai uit). Toch heeft hij die foto's doorgestuurd naar de hele familie, niet eens in bijlage. Dus als je de mail opende zag je onmiddellijk oma in haar lijkkist. Niet iedereen heeft daar nu echt behoefte aan.
Op de begrafenis zelf zou hij ook voornamelijk bezig zijn geweest met "sfeerplaatjes" fotograveren. Toen iedereen aan het wenen was durfde hij nog zeggen "komop dames, niet zo wenen, kijk eens naar het vogeltje!" *klik!* *-:)

:wow:

Mijn zus had een jongen in haar klas zitten waarvan zijn moeder enkele weken daarvoor zelfmoord had gepleegd, heel erg dus.
Op een middag zaten ze aan tafel te eten ofzoiets en die jongen morst met zijn eten wanneer er net een leerkracht voorbij loopt, vraagt die leerkracht heel serieus: heeft jou moeder je niet deftig leren eten?
Kwam behoorlijk hard aan als je het mij vraagt :s

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:56

Ineke2 schreef:
Ja idd... tegen mij hebben een paar mensen gezegd "ja het is erg, maar je hebt wel afscheid kunnen nemen"
Alsof het dan minder pijnlijk is dat (in dit geval mijn moeder die overleden is aan kanker na een kort ziekbed) iemand er niet meer is...

Kan me wel voorstellen dat ik ook zoiets zou zeggen eigelijk.. Niet helemaal dezelfde manier, maar wel de trekking.. (Dat het fijn is dat je nog afscheid hebt kunnen nemen..)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:44

Marocje schreef:
Kan me wel voorstellen dat ik ook zoiets zou zeggen eigelijk.. Niet helemaal dezelfde manier, maar wel de trekking.. (Dat het fijn is dat je nog afscheid hebt kunnen nemen..)

Alsof je echt afscheid kunt nemen...Je weet niet precies wanneer iemand overlijd (tenzij met euthanasie) en de klap komt altijd hard aan...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:47

En dat bedoel ik nu met gevoelig zijn voor bepaalde opmerkingen, heel begrijpelijk hoor, maar soms misschien niet helemaal terecht..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:52

Vala schreef:
En dat bedoel ik nu met gevoelig zijn voor bepaalde opmerkingen, heel begrijpelijk hoor, maar soms misschien niet helemaal terecht..

Pardon...Het is ruim 2 jaar geleden en ik vind het nog steeds heel vervelend als je zoiets zegt...Ik zal dat daarom ook niet tegen iemand zeggen.
Zeg dan gewoon "sterkte, gecondoleerd" Of Wat erg voor je, dat je je (persoon die overleden is) verloren hebt, ik leef met je mee"

Zoiets kan toch ook en kan niet snel verkeerd vallen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:01

Opmerkingen daar heb ik nooit zoveel moeite mee. Wat ik wel heel veel zie is dat als er iemand overlijd ineens iedereen wat met diegene heeft. En daar kan ik dan ook nog wel mee leven maar dat er dan van die kinderen zijn die de overledene één keer hebben gesproken en erover praten alsof het hun beste vriend was, daar kan ik heel slecht tegen.
Zo was er vanochtend ook zoiets. Bij ons op school is een kort geleden een jongen overleden. Echt verschrikkelijk maar ik kende hem verder niet. Dus vanochtend liepen we de kleedkamer bij gym in, staat er met koeienletters op de muur: *naam* (verkeerd gespeld een doorgekrast) *goeie naam* we missen je zo erg, bladiebladiebla.
Nou ik kon er echt niet bij hoor! Als je nog niet eens de naam van die gene kunt schrijven.. laat staan dat je dan gaat doen alsof je zijn beste vriend was en ga het dan helemaaal niet op een muur schrijven. Zó respectloos!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:44

Ineke2 schreef:
Vala schreef:

Pardon...Het is ruim 2 jaar geleden en ik vind het nog steeds heel vervelend als je zoiets zegt...Ik zal dat daarom ook niet tegen iemand zeggen.
Zeg dan gewoon "sterkte, gecondoleerd" Of Wat erg voor je, dat je je (persoon die overleden is) verloren hebt, ik leef met je mee"

Zoiets kan toch ook en kan niet snel verkeerd vallen.

Ik begrijp je wel, het is echt in elke situatie en per persoon verschillend. Mijn oom is een paar jaar plotseling op straat achterover geklapt, echt als een bezem, en was in coma.. In het ziekenhuis hielden ze hem nog via de apparatuur in leven, maar het was duidelijk dat hij hersendood was.. Ik heb mijn tante nog gesproken toen, en zij vond vooral het moeilijke dat hij er het ene moment gewoon was, en plotseling dood was (herseninfarct begreep ik later). Ze heeft letterlijk nooit afscheid kunnen nemen.. (Denk niet dat er in dit geval opmerkingen zijn geweest dat het zijn tijd was, of dat het zo beter was, in dit geval vind ik dat inderdaad echt ongepast..)

Marocje schreef:
Citaat:

Ineke2 schreef:
Citaat:
Alsof je echt afscheid kunt nemen...Je weet niet precies wanneer iemand overlijd (tenzij met euthanasie) en de klap komt altijd hard aan...

Mijn opa is na een ziektebed overleden, en dat is heel vredig gegaan. Als mensen zeggen dat het goed was zo, begrijp ik dat volkomen, zo ervaar ik dat ook. Hem is een naar en lang ziekbed bespaard gebleven, en tot bijna het laatst had hij heldere momenten. 5 dagen ervoor was het pasen en is de hele familie daar geweest, het voelde als een afscheid, al had niemand vermoed dat het zo snel zou gaan, we wisten dat dit de laatste familie reunie zou zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:06

@Ineke2, ik zei al dat ik je heus wel begrijp, mijn moeder is ook na een vreselijk ziekbed aan kanker gestorven en misschien is het wat ondoordacht van mensen maar wij hebben idd wel een soort van afscheid kunnen nemen, natuurlijk weet je nooit precies wanneer iemand overlijdt maar je weet het wel wanneer het een aflopende zaak is. Mensen die iemand verliezen door een ongeluk hebben helemaal nergens geen kans meer voor gehad om iets te zeggen of te doen. Ik was eerlijk gezegd voor mijn moeder opgelucht toen ze stierf omdat ze zoveel pijn had en het zo benauwd had dat dat ook geen doen meer was. De echte klap kwam pas later. Met de opmerking 'het is beter zo' bijvoorbeeld had ik helemaal geen moeite, dat vond ik op dat moment ook. het is maar een beetje in welke context je het plaatst en daar draagt je gemoedstoestand op dat moment heel veel aan bij.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:54

Eind januari overleed mijn 56 jarige tante plotseling.
Ze was een verstokte roker die dmv allerlei verschillende methodes weleens heeft geprobeerd te stoppen.
Drie maanden voor haar overlijden was ze definitief gestopt en ik kon het niet laten om te zeggen: 'oh... als ze dit had geweten...'. Haar zoon moest lachen: 'nou, inderdaad!'.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:25

Vala schreef:
@Ineke2, ik zei al dat ik je heus wel begrijp, mijn moeder is ook na een vreselijk ziekbed aan kanker gestorven en misschien is het wat ondoordacht van mensen maar wij hebben idd wel een soort van afscheid kunnen nemen, natuurlijk weet je nooit precies wanneer iemand overlijdt maar je weet het wel wanneer het een aflopende zaak is. Mensen die iemand verliezen door een ongeluk hebben helemaal nergens geen kans meer voor gehad om iets te zeggen of te doen. Ik was eerlijk gezegd voor mijn moeder opgelucht toen ze stierf omdat ze zoveel pijn had en het zo benauwd had dat dat ook geen doen meer was. De echte klap kwam pas later. Met de opmerking 'het is beter zo' bijvoorbeeld had ik helemaal geen moeite, dat vond ik op dat moment ook. het is maar een beetje in welke context je het plaatst en daar draagt je gemoedstoestand op dat moment heel veel aan bij.

Met de opmerking "het is beter zo" heb ik inderdaad ook niet zoveel moeite, omdat het ook echt beter was. Ze had inderdaad ook veel pijn en was de laatste paar weken steeds meer vel over been (letterlijk, want de darmen werden geblokkeerd door de tumor, dus eten ging gewoon niet meer)