Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 16:57

Jeetje mina zeg -O-

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:47

Ik ben er nooit voor bij de dokter geweest. Maar hier ook wel alle klachten aanwezig zoals onder andere altijd zere spieren en vreselijk stijf, moe en slecht slapen. Alles goed plannen dat je niet te veel op een dag doet. Want dat moet je de dag erna bezuren.

Wat ik er aan doe en waar ik verschil van merk is magnesium slikken. Als ik het s'morgens vergeet merk ik dat s'middags al. Dus vergeet het bijna nooit meer. Probeer zo min mogelijk suiker binnen te krijgen en ik reageer ook op zuivel, dus ook met mate. Kan helaas niet van de kaas afblijven!

Ook doe ik een keer per week Yoga. Voel me daarna super en slaap ook onwijs goed. Doe zelf de rest van de week wel wat oefeningen maar heeft veel minder effect. Voor de rest werk ik wel en rij ik paard, heb ook m'n twee paarden thuis staan. We hebben een veehouderij bedrijf dus ook wel zwaar werk erbij. Dat lukt ook wel goed maar met mate.

Als ik het zelf moet verwoorden zeg ik altijd dat mijn lijf voor 70% mee doet. Ga wel ook verder kijken naar die vitamine B12. Bloed prikken weet ik niet. m'n magnesium waarde was ook goed volgens de dokter. Maar nu las ik ergens dat wat in je bloed zit niet allemaal opneembaar is, dus je lijf kan er niks mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:49

Neurostimulatie.
De zenuwen remmen de pijnprikkel door te geven en daardoor maak je eigen pijnstillers aan.
Als gevolg daarvan kan je ontspannen en dat werkt bij mij 10 keer beter als Diclofenac.
Alles deed altijd zeer, daar ben ik sinds ik dat ding heb van af.

Maar voeding is bij mij ook extreem belangrijk, gluten en melk zijn killing voor mijn lijf.
Wist voor mijn dieet echt niet meer hoe ik het had en dat was al binnen enkele dagen enorm veel minder.

Voor anderen maak ik me er ook niet druk om eigenlijk.
Heel banketstaaf misschien maar meer dan zat mensen die dit lezen en hoeveel doen er wat mee?
Volgens mij zeer weinig, terwijl fybromyalgie zo makkelijk te verklaren kan zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:45

Voeding is zeker heel belangrijk, ik denk dat de huidige leefstijl van de meeste mensen ziektes veroorzaakt.
Weg met al die pakjes en zakjes, kant en klaar maaltijden, diepvriespizza's, koekjes, E-nummers, snoep, chips etc etc.
Gewoon puur en gezond eten, back to basic.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:33

En flikker die melk en die granen eruit die we niet aten in de oertijd..
Eigenlijk zou ik varkensvlees ook moeten schrappen en minder koolhydraten, maar dan mag ik helemaal niets meer. :Y)

Overigens heb ik Appelzuur binnen gekregen.
Appelzuur zou met Magnesium goed werken tegen fybro en de klachten daarvan.
Ik wil het gaan gebruiken tegen vermoeidheid.
http://fibromyalgie.pilliewillie.nl/fib ... gie.11.php

Ik heb een pot besteld via ebay, 8 euro voor 350 gram.
Is nog wel poeder, maar ik capsuleer alles zelf dus dat is makkelijk.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:42

Ik eet suikervrij (zoveel mogelijk) en voel me er heel goed bij :j Stuk minder moe, veel minder hoofdpijn, meer enerie (of andere energie, veel puurder, niet zo'n rush na het eten)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:18

Ik let niet erg op mijn eten! Maar het klinkt als een goed Hulp middel!
Weet wel dat het na alcohol verergert bij mij!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:14

Daar ben je niet de enige in gok ik.
Zelf heb ik echt het idee dat mensen er ook gewoon niet van af willen komen, ja met een makkelijke oplossing zoals een pilletje.
Het kan namelijk heel goed heel erg gereduceerd worden, maar dan moet je het wel willen.
Pas je daar niets aan aan dan is het imo blijkbaar gewoon niet erg genoeg, want dan wil je echt wel.
Mijn dieet is namelijk best te doen, zeker als je al geen pakjesmens bent.

Ik heb zelf het boek de Hormoonfactor besteld.
Dit is op basis van natuurvoeding.
Zelf eet ik al veel op die basis, o.a. geen gluten en melk maar ik hoop hier nog wat meer uit te kunnen halen. :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 00:19

Klopt het liefst wil ik dat er een pil voor is, maar wie wil dit nou niet?
Maar ik raak ook wel gewend aan de pijn onderhand, het is niet leuk maar wat moet ik anders heb ik het idee.
En om eerlijk te zijn geloofde k niet dat betere voeding zou helpen (tot ik las dat het effectief is bij jullie dus).

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:24

voeding hoeft niet zozeer te helpen of dingen te verminderen. Heb het wel getest hoor maar merk bij de meeste dingen geen of weinig verschil. Alleen aspartaam laten staan of de producten dan waar het in zo, dat helpt wel. Veel fitter , minder snel moe en minder klachten. Suikers bijvoorbeeld maakt bij mij geen verschil.

Weet dat het bij veel mensen het, maar bij mij dus niet. Sterker nog bijvoorbeeld een week (bij wijze van spreken) water en brood of een week patat en pizza blijft het hetzelfde.

Meeste effect bij mij is dus die aspartaam en regelmatig bewegen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:26

Voeding heeft heel veel invloed op ons wel en wee.
Helaas realiseren veel mensen zich dat niet en/of vinden ze het lastig om daar echt rekening mee te houden.
(ik behoor tot de laatste categorie :D )
Maar suiker en melksuikers zijn bekende boosdoeners bij spiergerelateerde klachten. (niet voor iedereen, maar veel mensen hebben er last van)
Probeer eens een paar weken helemaal zonder (goed op etiketten letten), en drink dan eens een milkshake.... :brr:
Dan merk je waarschijnlijk zelf het verschil.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 00:28

Aspartaan.. Mhh maar even kijken waar dat allemaal in zit!

Denk dat het inderdaad bij iedereen heel erg verschild! Dus het is uitproberen..

Maar laatst hoorde ik iemand zeggen (die het zelf ook heeft) dat het bij mij waarschijnlijk groeipijn is.. (op zo'n neerbuigende toon.) :n
Dan denk ik, pardon? Alleen omdat ik jong bent berekend niet dat je mij zo mag afschilderen, ik heb groeipijn gehad en dat is een heel ander gevoel!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:52

Als je op de aspertaam gaat letten en dus toch de etiketten leest, let dan meteen ook op e621/mononatriumglutamaat/ve-tsin, dat is nl ook een beruchte.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 00:55

Zat aspartaan niet voornamelijk in cola light?
Bedankt voor de tip Tammy! Wat voor stof is dat? Of is het overal in te vinden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:58

Het is een smaakversterker, en zit in heel veel dingen als chips, soepen, sauzen, broodbeleg, kruidenmixen (ook in voorgekruid vlees), etc. Eigenlijk kan je het in alle bewerkte producten tegen komen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:02

Ik wil toch even melden dat ze bij een vriendin van dachten dat ze fb had maar achteraf heeft ze dus lyme, het schijnt er in veel gevallen op te lijken.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 01:05

Oh jeetje! :=

Ja klopt Franka, had zoiets ook een keer op tv gezien!
Heeft heel veel punten die op elkaar lijken!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 02:23

Ja dus het kan in sommige gavllen geen kwaad om daar naar te laten kijken , Er kan iets heel anders aan de hand zijn.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:31

Goede tip Franka. Bij mij is andersom het geval; heb ooit een tekenbeet gehad dus ben eerst getest op lyme. Uiteindelijk komt het bij mij neer op FM. Maar misschien is het slim om tóch nog eens even een prikformuliertje te vragen aan de huisarts...

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:41

Fred_Kroket schreef:
... Over een paar jaar bestaat deze ziekte niet meer, net zoals een whiplash.
...

:n Steeds meer mensen krijgen de diagnose, vooral steeds meer jonge mensen. In het ziekenhuis werd mij gevraagd of ik me beschikbaar wil stellen voor onderzoeken, mochten die op mijn pad komen. Daar ga ik zéker aan meedoen, want het is belangrijk dat artsen nu eens op het juiste spoor komen om te ontdekken waar deze aandoening vandaan komt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:47

Hmmmmm ik heb een lactose allergie. Dus daar pas ik goed op. Maar van aspertaam had ik nog nooit gehoord. Ik leef zo ongeveer op cola light en thee met zoetjes daar ik nagenoeg niks anders lekker vind...... maar toch maar eens proberen dan.

En glutenvrij? waar moet ik dan aan denken?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:52

Je kan ipv van zoetjes stevia gebruiken,dat is een natuurlijke zoetstof die ook nog gezond voor je is..Die cola light kun je echt beter laten staan,grote rotzooi!Ik denk dat voeding wel een erg belangerijk punt is om rekening mee te houden,want je wil niet weten wat er in eten wordt gestopt..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:05

Ik weet niet of ik het hier al eens gezegd had, maar een vit B12 tekort KAN ook de reden zijn van fibromyalgie. En helaas weten veel ( huis) artsen niet zoveel over vit B12 tekorten etc. Dus zelfs als zij zeggen dat je B12 waarde in orde is, kan dat een tekort blijken te zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:22

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:49

Wilawander schreef:
Hmmmmm ik heb een lactose allergie. Dus daar pas ik goed op. Maar van aspertaam had ik nog nooit gehoord. Ik leef zo ongeveer op cola light en thee met zoetjes daar ik nagenoeg niks anders lekker vind...... maar toch maar eens proberen dan.

En glutenvrij? waar moet ik dan aan denken?

Granen zoals Tarwe, haver, spelt en nog meer anderen.

KarinvdM, dat valt vind ik wel mee hoor.
Zelf eet ik geen gluten en geen melk.
En dan houd ik nog rekening met andere dingen en dat gaat goed en kan prima.

Ik ben nu bezig met koolhydraten en suikers in drinken, dat valt niet helemaal mee.
Dat is dan water of thee, koolhydraten wil ik in plaats van glutenvrij brood smoothies met rijstwafels ofzo gaan eten. :)