onder het paard gekomen, externe fixateur..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:38

labyrinth schreef:
deruijter schreef:
Super dat jij zo snel ben genezen van je verbrijzelde botten, maar bij mij is het dus een stuk moeilijker gegaan. Het scheenbeen is al een heel rottig bot, aangezien die maar heel moeilijk geneest, plus mijn botten wilden niet meer groeien.
En ik weet nog dat ik daar lag op de grond te wachten op de ambulance en ik tegen mezelf zei oh gewoon gebroken beentje kom op meid over een maand zit je weer op het paard. Die maand werden 2 maanden en die 2 maanden werden er 8.
En ik kan nu nog steeds niet fatsoenlijk lopen. Ik heb het altijd positief ingezien, maar na de ontsteking is alles vies tegen gevallen.

Jeetje wat een lange weg zeg! Maar gelukkig doen je botten nog wel genoeg om te herstellen. Ik heb een aantal jaar in het bejaardentehuis hier in de buurt en daar hadden we een vrouw met een gebroken nek, maar die breuk groeide echt niet meer dicht. Die moest de rest van haar jaren met een fixateur rondlopen om haar hoofd :(

Ik hoop dat jou revalidatieproces verder voorspoedig gaat verlopen zeg!

Ja toen ik in het ziekenhuis lag met de ontsteking zag ik een jongen van mijn leeftijd (17) met een externe fixateur om zijn hoofd lopen, ik vond het zo erg voor hem. Dan ben ik blij dat de externe fixateur om mijn been zat ipv mijn hoofd.
Dankjewel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:45

Tja ik ken wel 2 personen die ook zo'n externe fixatie had aan een been ivm diverse breuken.

Blijft altijd een zwak punt, dus wel oppassen ermee dat er niks hards ertegenkomt als het eenmaal weer is "genezen".

Herstel van zoiets kost gewoon erg veel tijd.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:47

Ragdollcat schreef:
Tja ik ken wel 2 personen die ook zo'n externe fixatie had aan een been ivm diverse breuken.

Blijft altijd een zwak punt, dus wel oppassen ermee dat er niks hards ertegenkomt als het eenmaal weer is "genezen".

Herstel van zoiets kost gewoon erg veel tijd.

Ik heb er nu wel een pin inzitten die er voorlopig niet meer uitgaat. Maar de plek waar de openbeenbreuk zat is nu wel gevoelloos.

Ragdollcat

Re: onder het paard gekomen, externe fixateur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:50

Dat kan best doordat er natuurlijk ook zenuwen stuk zijn gegaan.

En de Pin wat er nu in zit dat geeft stevigheid maar toch.............. maakt ook weer kwetsbaar, doordat het toch wel beschadigd is doordat er een pin doorheen is gegaan, t blijft oppassen hoor.

Mijn exvriendje van toen ik nog jong was die had een motorongeluk en zijn dijbeen gebroken en die is ook altijd een zwakke punt gebleven.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:52

Hier eentje die 4 jaar geleden haar bovenbeen heeft gebroken. Eerst een plaat erin.na 3 maanden brak de plaat en een pen ering. Loop nu nog steeds niet helemaal goed en dat komt ook niet meer goed. Heb 2x 3maanden niet mogen belasten. Daarna ruim 2 jaar 2x per week 1.4 uur fysio. Paardrijden doe ik niet meer en heb ook moeite met bepaalde bewegingen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:54

Kijk! dat is erg vervelend.

Dus TS als ik jou was zou ik niet al te vroeg gaan belasten, straks zit je voor het leven met die last en pijn.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 12:23

magriet schreef:
Hier eentje die 4 jaar geleden haar bovenbeen heeft gebroken. Eerst een plaat erin.na 3 maanden brak de plaat en een pen ering. Loop nu nog steeds niet helemaal goed en dat komt ook niet meer goed. Heb 2x 3maanden niet mogen belasten. Daarna ruim 2 jaar 2x per week 1.4 uur fysio. Paardrijden doe ik niet meer en heb ook moeite met bepaalde bewegingen.

Jeetje, ik dacht dat het bovenbeen altijd heel snel geneest. Want na 2 maanden met de externe fixateur gelopen, zeiden ze dat mijn bovenbeen helemaal genezen was, terwijl het toch 2 lelijke breuken waren. Vind het echt super kl*te voor je..

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 12:24

Ragdollcat schreef:
Kijk! dat is erg vervelend.

Dus TS als ik jou was zou ik niet al te vroeg gaan belasten, straks zit je voor het leven met die last en pijn.

Ja dat is waar, maar wacht nu al bijna 9 maanden en ik zie iedereen om me heen vooruitgaan met paardrijden en leuke dingen doen etc. en ik kan gewoon niks op het moment. Niet dat ik veel medelijden met mezelf heb maar ik vind het gewoon heel moeilijk om het te accepteren.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:30

Het is ook moeilijk om te accepteren. Mijn paarden staan "werkloos"achter huis maar ik kom er niet meer op. Acceptatie is een belangrijk proces bij revalidatie. Ik hoop dat bij jou alles goed komt maar nogmaals ik heb 2 jaar lang 2x per week fysio gehad.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 10:23

Ik denk sowieso dat ik nog héél lang fysiotherapie zal krijgen, ik heb gelukkig een sport therapeut dus daar ben ik erg blij mee, omdat ik toch de topsport in wil. Nou ja ik weet dat ik niet té snel moet gaan maar ik toch hoop ik dat ik niet teveel tegenslagen meer zal krijgen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:47

deruijter schreef:
Raponsje schreef:
Ik had mijn boven en onderbeen gebroken en verbreizeld.
Heb een externe fixateur gehad, gips gehad en een brace gehad.

Het heeft me zo'n 3 jaar gekost voor ik weer echt kon lopen.

Ik ben nu fitness instructeur en heb er op de littekens na geen last van.
Ben in die 3 jaar wel gestopt met mijn opleiding omdat ik dagelijks morfine slikte
en na 6 maanden zwaar depressief was.

Jezus wat lang heeft dat dan geduurd bij jou! Hoelang heb jij een externe fixateur en gips gehad?
Ik ben zelf alles heel negatief in gaan zien nadat ik de ontsteking kreeg. Want ik was gewoon bijna aan het lopen
en nu ben ik weer terug bij af. Daar heb ik het toch wel moeilijk mee gehad.
En hoe oud was je toen het gebeurde als ik vragen mag?

Ik was toen 17.

Het duurde zo lang omdat ik mijn onder en bovenbeen gebroken had.
Ook een open botbreuk en mijn been viel als een pudding uit elkaar.

Elke keer als ik mijn been probeerde te belasten verschoof er soms iets, of werd een ander gebroken bot erg belast waardoor ik weer helse pijn kreeg.

Nu vond ik het de eerste week thuis niet erg , beetje boekjes lezen op de bank, tv en films kijken maar na die week was ik er al helemaal klaar mee. Maarja, ik moest dus nog bijna 3 jaar.

Ik heb heel lang 2 maal daags morfine geslikt omdat de pijn niet uit te houden was en heb delen in mijn been waar ik nu geen gevoel in heb omdat zenuwen bekneld waren geraakt.
Máár het werkt allemaal weer.

Ik was eerst erg depressief omdat ik "niks kon" maar heb besloten mijn tijd in de lappenmand nuttig door te brengen.
Was gestopt met mijn studie omdat ik simpelweg niet naar school kon en maar eens goed nagedacht wat ik zou willen zodra ik weer kon lopen.

Nu ben ik inmiddels fitness instructrice en wonder boven wonder werkt alles perfect.
Het is alleen oppassen dat ik mijn been niet nogmaals breek.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 11:54

Ik was 16 toen het gebeurde, ben nu inmiddels dus 17.

Ik heb dus bijna hetzelfde als jou gehad, behalve dan het verbrijzelde stuk. Ik heb met de externe fixateur weinig pijn gehad aan het bot zelf, maar heb héél veel pijn gehad aan de wondjes waar de externe fixateur in zaten, die moesten dus 2x per dag met alcohol worden los geragd. Ik denk dat ik die tijd de meeste pijn heb gehad. Met de externe fixateur voelde ik ook alles schuren en klikken, het bot wilde ook niet aan elkaar groeien.

Echt fijn dat alles weer goed is gekomen, maar mag ik vragen wat er is gebeurd waardoor je jou onderbeen + bovenbeen hebt gebroken + een openbeenbreuk?

De dokter zegt dat de kans groot is dat alles weer goed komt en ik gewoon weer kan paardrijden.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:10

Het zal ook bij jou allemaal weer goed komen, het kost alleen veel tijd.
Toen ik kon lopen was ik een ontzettend stijve hark :'), maar dat was met 2 maanden al over en ik was allang weer blij dat ik kon lopen.

De fixateur was geen pretje maar ik vond het erg lange wachten tot ik weer zelfstandig kon lopen erger dan de lichamelijke pijn. De tijd goed benutten is dus ook erg belangrijk.
Doe desnoods een thuis studie die je interessant lijkt, extra kennis is nooit verspilde tijd.

Ik was heel onhandig en ongelukkig gevallen. Ik stond op een ladder op stal om wat shabrakken te pakken om uit te wassen en gleed uit, ik weet niet hoe ik gevallen ben maar ik heb zowel met mijn hoofd als met mijn been de ladder geraakt.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:22

Jezus je zou niet verwachten dat een val van een ladder zoveel schade kan aanrichten.
Ik ben op de HAVO gezakt op één vak, omdat ik nog geen week na de operatie het examen moest maken en ik natuurlijk paar maanden school heb gemist. Nu ga ik dus een jaar de VAVO doen, en hoef ik maar 2 vakken te volgen, één vak waar ik dus op ben gezakt en één vak die voor compensatie bedoeld is.

25 september moet ik terug naar mijn arts, en dan weet ik of ik weer mag gaan fysio-en. Spannend dus.