Prikangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Re: Prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:48

ik vind prikken ook heel erg. ik vraag altijd even of ik mag liggen. als ik moet zitten dan word het hem echt niet. maar als ik even mag liggen is het zo klaar. voor de gene die jou moet prikken is dat prettiger en voor jezelf ook :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:47

Oh jak, hier nog iemand met een enorme angst voor prikken en alles wat er mee te maken heeft :=
Altijd als ik een prik heb gehad, maakt niet uit hoe of waar, val ik flauw, echt ontzettend vervelend.

Maar ik moest laatst een bultje op mn hoofd weg laten halen, waarbij ik dus een prik ín mijn hoofd moest,
pfoee wat had ik me druk gemaakt zeg, maar het viel echt reuze mee, ik voelde het niet eens :D

Dus, gewoon proberen jezelf niet helemaal op te fokken en rustig de andere kant opkijken tijdens het bloedprikken, en inderdaad ook even aangeven dat je het eng vind

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:03

Oh god hier zit er nog een met prikangst. Nog nooit flauwgevallen, maar wow, dat scheelt echt niet veel meestal.

Bij bloedprikken (en het liefst ook bij gewone prikken) moet ik even gaan liggen. Bij mij helpt het ook als ze direct prikken, dus niet wachten, maar gelijk die spuit erin :P. En het scheelt als er andere mensen bij zijn die me op kunnen vangen (ouders, vriend, vriendinnen, etc.).

Ik kan me hier dagen voor opfokken. Afgelopen zomer naar Afrika geweest en moest daarvoor nog 3 prikken (rest had ik al eerder gehad). Wow dat was een week lang stress, slecht slapen, misselijk, moe... En achteraf denk ik altijd (behalve bij bloedprikken): oh dat valt wel mee. Vaak volgt er dan een stressontlading en begin ik helemaal te bibberen :P

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:29

same here! :o

ik zeg altijd even dat ik bang ben voor naalden, en doe me ogen dicht.
goed concentreren op de ademhaling, dan gaat het meestal wel. me moeder werkte in het ziekenhuis dus die haalde ik altijd even op als er bloed geprikt moest worden. :+

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:50

Nou bij mij was het weer feest vanochtend (bloedprikken), was een enorme wachtrij dus ik werd nóg zenuwachtiger/banger. :') Kreeg ik ook nog eens de vrouw die vorige keer 2 of 3 keer mis had geprikt, dus ik zei al ik vind het eng, jullie hebben al vaker misgeprikt enne.. ik wil niet.

Ze heeft gelukkig eerst heel goed gekeken naar een ader, mama probeerde mij af te leiden (die moest zelf ook, maar die heeft er geen moeite mee) en uiteindelijk was het zo gedaan (deed wel pijn en heb er nu nog last van, hoewel ik meestal na die tijd geen last meer heb..). Maar he, we zijn er weer een half jaar vanaf. :=

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:05

Vandaag bij de HA geweest, waar ik te horen kreeg dat ik voor mijn knie een MRI-scan moet laten maken. Nu kreeg ik een info-foldertje mee, waarin staat dat er mogelijk tijdens de scan een injectie gegeven gaat worden. Natuurlijk sloeg de paniek meteen toe (en ik moet nog twee weken wachten...... :\ ). Er wordt door de een gezegd dat dat helemaal niet het geval is, maar anderen zeggen juist weer dat er inderdaad een contrastvloeistof wordt ingespoten. Wat is waar? Maak ik me terecht druk of wordt er bij een knie-scan geen contrastvloeistof gebruikt?

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:16

ik kreeg geen injectie bij de MRI scan van mn knie hoor! :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:20

Waarom bel je niet even naar het ziekenhuis? Zij kunnen het je waarschijnlijk wel vertellen? Zometeen zit je 2 weken in stress om niets.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:35

Denk dat ik inderdaad morgen maar even moet bellen. Zit me hier helemaal op te vreten en met zweethanden... -O-

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:41

Shenavallie schreef:
Vandaag bij de HA geweest, waar ik te horen kreeg dat ik voor mijn knie een MRI-scan moet laten maken. Nu kreeg ik een info-foldertje mee, waarin staat dat er mogelijk tijdens de scan een injectie gegeven gaat worden. Natuurlijk sloeg de paniek meteen toe (en ik moet nog twee weken wachten...... :\ ). Er wordt door de een gezegd dat dat helemaal niet het geval is, maar anderen zeggen juist weer dat er inderdaad een contrastvloeistof wordt ingespoten. Wat is waar? Maak ik me terecht druk of wordt er bij een knie-scan geen contrastvloeistof gebruikt?

Oke ik ben bang met alles wat met ziekenhuizen, bloed en naalden te maken heeft... Maar een MRI scan was echt niet eng. :) Dus daar hoef je je sowieso niet druk om te maken. Ik had een scan van mijn hoofd en hoefde ook geen contrastvloeistof te gebruiken, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:02

Corelli schreef:
:wave:

Ik begin woensdag met mijn nieuwe stage en ik kreeg net bijna een hartverzakking toen ik hoorde dat ik daarvoor ingeënt moet worden tegen hepatitis B (3x inenten, bloedprikken en evt. nog vaker enten)
Opzich niet zo'n big deal zou je denken, maar dat is het voor mij dus wel, want ik heb echt erge prikangst :\

Meer mensen die dit herkennen en die tips voor me hebben? Het meest bang ben ik voor het bloedprikken ;( Dat heb ik nog nooit gehad en aangezien ik al zo bibberig wordt van een simpele inenting, wil ik niet weten hoe ik het bloedprikken ga vinden :=

Ik herken dit, ik moest voor mijn opleiding die prik ook hebben. 1e viel me heel erg mee, 2e deed meer pijn maar die vrouw kon niet prikken. De 3e moet ik nog krijgen, dan prikken ze bloed om te kijken of er antistoffen in je bloed zitten. Ik raad je aan echt niet te kijken en je arm heel ontspannen neer te leggen. Daarna even goed blijven bewegen ivm stijve arm!
Maar ik zie al lekker op tegen de volgende keer, al helemaal tegen het bloedprikken! Mijn aders zijn behoorlijk vervelend, mijn priktrauma is dus gekomen toen ze 14 keer hadden moeten prikken omdat ze mijn infuus niet goed kregen...

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:24

Marloes, weet je zeker dat je de derde keer direct moet bloedprikken? Dat hoefde ik namelijk niet, moest nog wat tijd tussen zitten. :) Je priktrauma is redelijk begrijpelijk, mijn god.. :\

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:38

Ik had ook erge prikangst. Vaak moesten er meerdere zusters aan te pas komen, voordat ik geprikt kom worden. Ook het aanleggen van een infuus was een drama en daarom werd ik vaak eerst in slaap gebracht met een roesje. De dokter adviseerde om eens naar een psychiater te gaan. Dat is gebeurd en het bleek heel erg tussen m'n oren te zitten. Op een schaal van één op tien vermoedde ik altijd dat bloedprikken tot schaal tien behoorde. Net zo erg als je been afzagen met een kettingzaag. De behandelingen hebben me goed geholpen. Bloedprikken wordt nooit leuk, maar ik kan er nu wel mee omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:56

Jaduuh schreef:
Marloes, weet je zeker dat je de derde keer direct moet bloedprikken? Dat hoefde ik namelijk niet, moest nog wat tijd tussen zitten. :) Je priktrauma is redelijk begrijpelijk, mijn god.. :\

Zit een week of twee drie tussen volgens mij?

Tsja, ene arm in het gips, andere helemaal lekgeprikt en toen zat ik nog maar in groep 4 :') heb de dagen dat ik toen in het ziekenhuis lag geen woord gezegt, en ze vonden me allemaal een raar kind. Is ook niet zo heel gek vind ik... Brr nee tis beslist geen fijne herinnering, dat ziekenhuis avontuur...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 10:11

Jakkie, wat een verhalen allemaal :=

mijn angst is ontstaan in de kleuterklas. Er lagen toen soms drugsnaalden op ons plein, dis ons werd verteld dat we die naalden niet mochten aanraken omdat je daar ziek van kon worden. Vanaf dat moment was ik bang om per ongeluk in een naald tr stappen en ziek te worden :\
Vervolgens ben ik bij de stereoprik behoorlijk gemeen te pakken genomen (ze zeiden dat ze op 3 zouden prikken en ze prikten al op 1) dus toen was het gedaan

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:52

Ik ben ook echt doodsbenouwd voor naalden en moest ook 2 jaar terug bloed prikken.
Ik zat daar maar met mijn ogen dicht te wachten tot ze zou prikken zegt ze opeens: Het is klaar hoor!

Ík heb er niks van gevoeld!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:57

Mijn oma heeft suikerziekte.
En ik ben als de doods voor naalden!
Zelfs bij de tandarts wordt ik doorgestuurd, dan moet ik naar België en wordt dan onder narcose gebracht..

Maar dat bloedprikken, ik was zo bang om het te doen! Mijn oma wou kijken of mijn gehalte goed was.
Maar echt, nog geen 0,2sec en het was al gebeurd. Het voelt aan alsof een botte punt van een oorbel, en dan even op je vingertop tikken, alleen dan nog minder!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:12

Kon pas vanmiddag tussen 3 en 4 uur bellen met de MRI-laborante, dus dat was ik alweer bijna vergeten:o, maar ik hoef me geen zorgen te maken! Er wordt bij deze knie-scan geen contrastvloeistof gebruikt. Ik zou dus heel stoer alleen naar het ziekenhuis kunnen! 8-)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:11

Ik ga ook altijd liggen bij het prikken.
Val zelf vaak flauw door de spanning :') Ben 1 keer voor mn huisdeur flauw gevallen. De weg van de huisarts en in de auto naar huis heb ik nog net volgehouden maar net voor de deur niet meer. K word altijd helemaal duizelig.
Ik haat het ook.
Als het goed is heb k nu zown beetje alle inentingen gehad (hepatitis A+B en nog een paar anderen), hoop dat ik nu niet snel opnieuw moet xD

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 06:40

Nou, ik heb gisteren de eerste prik gehad en ik heb het overleefd :P mama was mee en die heeft me bijgestaan
Heb tegen de verpleegkundige gezegd hoe ik me voelde en ik heb aangegeven dat ik er zo min mogelijk van wilde zien. Zij heeft dus de naald achter haar rug gehouden totdat ik daar zat met mn ogen dicht :) pijn viel gelukkig ook mee :) (maar moest stiekem wel een beetje huilen := )

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:34

Goedzo TS!! *\o/*

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:55

Dat is spanning die afvloeit. Maar goed gedaan zeg! Fijn dat die verpleegkundige meedacht

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:23

Hier ook een met prikangst!
Bij mij is het gekomen sinds ik ook de Hepatitis inentingen op school kreeg. Ik heb verder nooit een angst gehad voor prikken, ik keek zelf altijd. Anyway, bij ons op school was het zo slecht geregeld, iedereen in de zelfde ruimte, de rij liep om een grote tafel heen, en dan werd je geprikt.. Door alle spanning van alle leerlingen werd ik ook zooooo misselijk en duizelig.. Toen ik geprikt was en de spanning zakte viel ik bijna om. Sinds dien werd ik een beetje panisch, en toen ik een paar weken later in t ziekenhuis 8 buisjes bloed moest afnemen werd de spanning me teveel en viel ik flauw (midden in de wachtkamer.. *schaam* :+)..

Nou moest ik afgelopen maandag dus weer.. Dus ik letterlijk zweten in de wachtkamer, gelukkig was mijn moeder mee, bij de mevrouw die ging prikken aangegeven dat ik vorige keer flauw was gevallen en ik mocht liggen, nou dat viel reuuuze mee! Mijn moede ging me fijn afleiden samen met de verpleegkundige door over mooie witte stranden en blauwe zeeen met een leuke vent erbij te praten, hahaha. Er werden 6 buisjes afgenomen maar heb niks gevoeld en de verpleegkunde was heel lief! :)

O en TS nog een tip, let op je ademhaling! De reden dat de meeste mensen flauwvallen (ook ik :+) is puur een zuurstof tekort in de hersenen, je gaat je adem inhouden of je ademhaling is onregelmatig. Dus goed in en uit ademen en aan leuke dingen denken!
Laatst bijgewerkt door Eva1993 op 09-02-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:37

AustriaTrick schreef:
Corelli schreef:
Opleiding maatschappelijk werk :) (stage: verslavingszorg)
En hoe kan het nou dat de derde erger is? :(:)

Ik heb geen idee, maar de rest van de klas + me vond de 3e het ergst.. hangt er ook vanaf wie je prikt.. die hele groep meiden in dat kantoortje, en we moesten zo hard lachen, dus we werden er allemal uitgegooit, dus per 1 moesten we prikken :') en dan was het ' NIET LACHEN! ' - PROEEST- :') in ieder geval, ik begon te hyperventileren, dus rustig worden ,e nze prikte erg langzaam, want als je te snel prikt dan krijg je een dikke bult, blauw, lam. etc. maar deze was gewoon gevoeliger dan de anderen. Ook was ik duizelig en misselijk. Het is natuurlijk wel een ziekte dat ze in je spuiten.

Bij Hepatitis prikken spuiten ze tegenwoordig niet meer een verzwakt hepatitis virus in, maar een neppe. Waardoor je dus wel de antistoffen aanmaakt maar niet echt de ziekte hebt. Overigens is de kans heel minimaal dat je ziek wordt van een vaccinatie: hooguit bij een zeer slechte weerstand. De misselijkheid/duizeligheid komt van de spanning.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:48

Hier nog iemand met een énorme angst voor prikken (en hoogtes, maar dat terzijde)
Ik zie nu al op tegen het trekken van mijn verstandskiezen, en dat terwijl ik daar nog nooit iets over heb gehoord van mijn orthodontist of tandarts. Ik heb twee keer een operatie gehad in mijn mond omdat mijn snijtanden niet goed zitten en ik begin steeds weer met hyperventileren.
Ook bij die andere prik, voor baarmoederhalskanker, dat heb ik de eerste keer in de drukte gedaan maar toen viel ik echt bijna flauw, de tweede en de derde heb ik toen het rustiger was genomen maar elke keer zit ik te huilen en te hyperventileren en moet ik met mn hoofd op mn knieën zitten omdat ik anders te veel tril en niet genoeg ontspan.
Ik zie tegen alles op en ik weet niet eens waarvoor ik bang ben. Ik weet dat het geen pijn doet (behalve in mn gehemelte, man dat was eng en pijnlijk) maar ik begin nu al onrustig te worden als ik dit topic lees en alle mogelijkheden waarvoor ik zou kunnen worden geprikt...
Brrr. Ik haat het en zou willen dat ik niet zo bang was.