hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Re: hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:25

@ jespri : ik moet gemiddeld zo'n 30x per dag rechtstaan, voeten op heupbreedte, dan buikspieren aanspannen en achterwerk aanspannen. Zo activeer ik de ligamenten en pezen die mijn enkel op zijn plaats horen te houden volgens mijn kinésist..
Ook moet ik op een instabiel plankje oefeningen doen.. bv: plankje gecontroleerd laten kantelen. Op deze manier versterk ik de spieren, pezen en ligamenten rond mijn enkel.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:27

Kellykeuhh, de eerste oefening kende ik nog niet. De tweede wel. :j Dankje.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:52

:wave:

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb nu een jaar geleden de diagnose hypermobiel gekregen van de reumatoloog. Ik loop al zowat mijn hele leven te kloten met zwakke enkels, moe, koud, zeurende pijntjes, knakkende heupen e.d. Toen ik klein was veel in het ziekenhuis geweest, maar conclusie was kinderreuma. Toen ik ouder werd, was ik altijd moe, ik heb nog vitamine B12 spuiten gehad, dat hielp wel, omdat mijn B12 sowieso te laag was, maar toen het goed was, nog steeds moe. Mijn moeder zei altijd: Stel je toch niet aan, je bent een jonge meid :') Toch zelf volhouden en weer naar het ziekenhuis, dit maal voor mijn heupen, tja, dat is een snapping hip, kun je niks aan doen. En weer naar huis gestuurd. Later begonnen de pijntjes in mijn polsen, zo erg, ik kon niks meer tillen, niet eens een beker vasthouden. De pijn duurde een paar dagen, dan was het weer weg. Eerst een paar keer een kuur gekregen voor peesontsteking, die hielpen niet. Toch maar weer naar het ziekenhuis, naar de reumatoloog. Het eerste wat ze zei was: buig eens voorover. Dus ik dat doen, kan gewoon makkelijk met rechte benen en handen plat op de grond. 'Sport je ook?' Eh.. Nee niet echt, ik rij paard, maar niet heel intensief. Hmm, 'hoe kom je aan dat litteken op je rug?' Tja, ooit een moedervlek weg laten snijden, ze zeiden dat je er niks meer van zou kunnen zien, maar ik heb een litteken van 5 bij 5 cm (de moedervlek was maar 1). 'Ja ik weet genoeg, het heeft allemaal met elkaar te maken. Je bent hypermobiel.' Jeeeej, ik blij, het beestje heeft eindelijk een naam!
Maar nu? Wat kan ik er aan doen? Ja, eigenlijk niets. Ik moest een afspraak maken bij een fysio en zo mijn spieren rond mijn gewrichten trainen. Meeeeeen wat is dat vermoeiend. Uiteindelijk heb ik het een maandje of 4 geprobeerd, maar het werd voor mijn gevoel niet beter. Dus ik ben nu zelf aan het trainen met gewichten, dat is voor mijn polsen, daar heb ik het meest last van, die gebruik ik ook het meeste. Ook ben ik nu voorzichtig aan begonnen met touwtje springen, gewoon voor mijn conditie, maar ook voor mijn heupen, kniën en enkels. Tot nu toe nog geen pijn gehad, dus ik ga lekker door. (Tja, misschien herkennen jullie dat ook, dat je de pijn op een gegeven moment niet meer merkt? Dat het gewoon bij je hoort?)

Misschien zijn er nog meer oefeningen die ik thuis kan doen? Of tips qua eten o.i.d. Ben in ieder geval blij dat er hier ook meer lotgenoten zijn!!