Voor het eerst sinds 8 jaar naar de tandarts...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:22

Als tandarts in opleiding toch een heel interessant om jullie verhalen te lezen. Knap dat sommige van jullie na een lange periode van niet gaan (door verschillende redenen) toch weer de moed hebben gevonden om te gaan :) . Zelf heb ik nooit een vervelende ervaring gehad maar met stage etc. veel mensen voorbij zien komen die het vertrouwen helemaal kwijt waren en soms ben je langer bezig met het geruststelen dan met de behandeling. Wat mensen helaas soms vergeten is dat problemen met en rond het gebit ook gevolgen kunnen hebben op de gehele gezondheid en niet altijd op te lossen zijn door even extra goed poetsen/flossen.

Tegenwoording besteden ze in de practica naast manuele vaardigheden ook veel meer tijd aan het omgaan met patiënten. Als je o.a. deze toetsen niet naar behoren kan uitvoeren in een aantal zittingen vervalt vaak je studieplaatst. Vroeger was dit veel minder aan de orde en was de tandarts net als de dokter niet iemand waarmee je in duscussie kon gaan. Jammer want als behandelaar is het hebben van vertrouwen naast een goed resultaat zeer belangerijk. De patiënt geeft namelijk een stuk controle over zijn/haar lichaam weg vaak zonder een goed beeld van wat er precies gaande is. Uitleg geven over de stappen die je als tandarts gaat uitvoeren kan zo soms flink helpen.

Ier

Re: Voor het eerst sinds 8 jaar naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:48

@ lovelynutia; de eerste tandarts die ik had was een schat van een vrouw, maar toen ze met de spuit aankwam ben ik weggerend en nooit meer teruggegaan. Ik was toen een jaar of 10-11. Ik heb een belachelijke angst voor spuiten, niet eens zozeer voor de behandeling. De volgende tandarts die ik kreeg was écht een eikel; hij heeft z'n 2 assistentes OP me gelegd om me zo in bedwang te houden. Ik geloof dat ik niet hoef uit te leggen waar m'n trauma vandaan komt. :=

Ik durfde echt niet meer & toen kreeg ik weer een vrouwelijke tandarts. Schat van een vrouw - maar in m'n achterhoofd bleef het toch spoken. Vorig jaar weer voor 't eerst teruggegaan; ik had máár 3 gaatjes & die zijn gelijk gevult & afspraak bij de mondhygiëniste. Moet nu weer naar de mondhygiëniste, het zal nooit m'n hobby worden (maar gelukkig hoeft dat ook niet) maar zolang ik iemand heb die me met respect behandelt en die me de tijd geeft gaat 't wel goed. :j Afgelopen keer had ik een geweldige assistente, ik lag te trillen op de stoel en ze bleef me geruststellen, dát was fijn. :j (Ook al kwam ik voor iets minder fijns; 3 gaatjes vullen :+).

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:17

Fijn dat het nu beter gaat, we gaan binnenkort op elkaar (medestudenten) verdoven en twee van mijn vrienden zien er behoorlijk tegenop, met die beide hebben vorig jaar met verplichte bloedtesten/vaccinaties ook wel even moeten praten voordat het goed ging, angst voor naalden is niet vreemd nee.

met stages kwamen er ook zeer diverse verhalen naar boven, bij sommige zou ik zelf ook nooit partiënt willen zijn :n

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:41

So far met mijn 'ik heb geen verstandskiezen', ik heb er dus wél 2 ONDER. _O- Gelukkig nog geen last van, maar als ik er last van krijg moeten ze eruit. BRR. Maar goed, nog maar niet druk om maken.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:48

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:02

Jeetje zeg...jij bent er ook lang mee bezig. :(:)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:46

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:08

Ik moet maandag. :=

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:10

Bellatrix schreef:
Ik moet maandag. :=

Komt goed Bella! *\o/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:11

I really hope so. :') Ik hou jullie op de hoogte. :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:04

SeBart schreef:
Ik heb wel dat ik na het krijgen van een verdoving heel erg moe ben daarna. Hebben jullie dat ook? Ik dacht eerst dat het door de spanning kwam maar zonder verdoving heb ik daar geen last van.

Ik ook hoor! Heb na mijn behandeling een keer thuis lekker de hele middag op de bank liggen slapen. Wakker worden was alleen wat minder want de verdoving zat er nog half in. Wat voelde dat toen raar :=

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:23

o dit is zoo herkenbaar. ik ben ook als de dood voor de tandarts.
elke keer als ik in die stoel lig betrap ik mezelf erop dat ik alle mogelijke spieren aanspan en echt klamme handjes heb :+

sinds kort hebben ze bij mij ook een nieuwe manier van verdoven. sinds de laatste keer dat ik na de 8e spuit in mijn tandvlees nog alles voelde hebben ze maar 4 verdovingen recht onder mijn kies gezet. en dat werkt gelukkig wel.
ik moet net als TS ook maandag weer, de 5e en laatste afspraak op rij :+
en ik voel linksboven een verstandskies doorkomen. ik háát die dingen :')

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:35

Ach Bella... je moet maandag maar gewoon denken: als scum dit durft dan durf ik het zeker ;)

Verdovende zalf heb ik nog nooit gehad, maar wel vaak van gehoord. De spuiten kunnen wel vervelend zijn. Maar daar ben ik zelf nog niet eens zo bang voor. Bij mij slaan de verdovingen gewoon heel vaak niet aan, zelfs niet met tig dubbele dosis. En dan is het dus wel vervelend als ze gaan behandelen en ze krijgen het gewoon niet verdoofd.
Maar gelukkig werkt bij 99,99% van de mensen de verdoving prima. Die TV zou ook weleens mooi voor afleiding kunnen zorgen. Dat is wel fijn, ik moet altijd tegen een saai plafond aan kijken :D
Koptelefoon op met een fijn muziekje kan ook voor afleiding zorgen.

En denk er vast aan hoe trots je straks op jezelf bent als je het achter de rug hebt :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:23

Ik vind het wel dapper hoor! Sterkte!

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:38

ben niet lang geleden ook naar de tandarts geweest. Had voor het eerst in mn leven gaatjes en heb de hele dag niets gegeten :')
maar het viel wel mee uiteindelijk!
ik voelde de spuit vd verdoving bijna niet! (alleen maar een héél klein prikje) :D moet wel zeggen dat ik me dood schrok toen ik die naald zag.. dat ding is echt 3cm lang ofzo... :\
(helaas kwamen ze toen nog een gaatje tegen en dat deel was niet verdoofd... dat was minder fijn :n )
en die tandarts bleef ook maar zeggen: doe je mond verder open, ja nog verder, en nog iets verder.
man wat had ik daarna last van mn kaak zeg. heb een uur lang mn mond zo ver mogelijk open gehad, en echt, dat is niet fijn ;)

pas wel op voor je verdoofde lip als alles erop zit!
ik ben er dus thuis fijn onbewust op gaan bijten, en dan voelt het niet alleen dik, maar dan wordt het ook dik...
Resultaat: een blaar en zeer oncharmante dikke lip... >;)
(ik heb een week lang thee met een rietje gedronken omdat alles wat die blaar aanraakte pijn deed.. :=

maar in elk geval veel sterkte !! :(:)
lijkt me doodeng om na 8 jaar weer in die stoel terecht te komen..
ik vind het na een jaar al eng. ookal is het alleen de controle ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 08:04

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik snap werkelijk niet waar jullie last van hebben.

De tandarts die ik vroeger had was altijd grapjes aan het maken. Misschien dat, dat het verschil is.
Mijn dochter vindt het ook doodeng. Zeker nadat ze een paar keer raar is behandeld door de assistente van de tandarts. Ze was voor de zoveelste keer een slotje van haar beugel kwijt. Ze werd zelfs uitgescholden, daar heb ik toen iets van gezegd en ik kreeg toen ook de wind van voren. Hierna een klacht ingediend en die assistente nooit meer gezien.
Mijn zoon daarintegen is van zijn angst af sinds hij na onze laatste verhuizing bij de vrouwelijke TA is. Hij is autist en ze had gelijk een goed contact met hem.
Mijn partner schijt bagger voor de TA, want hij had vroeger een beul. Hij gaat wel 2 keer per jaar met ons mee. Dan gaan we allemaal tegelijk voor controle en dat helpt wel....

Marlies sterkte maandag en ik weet zeker dat het goed komt +:)+

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:35

*Ik heb niet het hele topic gelezen*
Ik kan zelf ook erg slecht tegen prikken. Ik moest altijd een prik in mn wang en kreeg dan een watje met verdovingsspul in mn wang gestopt, waardoor ik de prik niet voelde. Werkt echt heel goed bij mij :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 20:36

Daarom hoop ik ook dat die zalf bij mij maandag ook helpt. :=

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:11

SeBart schreef:
pandour4evuh schreef:
Ik ben vorig jaar na 8 jaar geen tandarts weer voor het eerst naar de TA geweest

Ik kan je vertellen dat ik al 3 dagen van te voren zat te trillen
Mijn angst kwam doordat mijn vorige TA met homeopatische Verdoving werkte en dat niet tegen ons gezegd had. ik had daarvoor al wel eens gedaan gehad maar ik moest een wortelkanaal ondergaan. Ik voelde letterlijk alles. en ik stak de hele tijd mijn hand op maar hij spuite steeds het spul erin totdat hij zei dat hij mij niks meer mocht geven en dat ik het maar uit moest zitten

Dat heb ik gehad bij de kaakchirurg in het ziekenhuis met een kies trekken. Ik voelde zo lucht door mn neus wegtrekken toen de kies eruit kwam. Wat deed dat een pijn!!!!!! En me nog uitschelden ook. Dat was voor mij toen de laatste keer.

TA die ik in NL had was super nerveus en droeg dat op mij over. Heeft ook meerdere keren in een zenuw geboord. Nou dat duurt echt voordat die pijn weg is.

Ik heb wel dat ik na het krijgen van een verdoving heel erg moe ben daarna. Hebben jullie dat ook? Ik dacht eerst dat het door de spanning kwam maar zonder verdoving heb ik daar geen last van.

Ik vind dat de TA in DLD veel rustiger en kundiger zijn. Heb in NL zeer veel TA versleten, hier nu 2 en wat een verschil. Zeker waar ik nu zit. Super rustig, legt alles goed uit en zodra hij maar denkt dat het pijn doet stopt ie om te vragen of het nog gaat. Zo af en toe zelfs gaatje laten vullen zonder verdoving en ging super.

Bella: wel fijn dat het nog meevalt. Ben je al geweest? Was nog niet zover met lezen...;). Als je alles achter de rug hebt kun je super trots zijn op jezelf. Ben buiten de pijn erna, altijd blij en trots op mezelf als ik weer geweest ben.

ik had dus een gat in mijn kies waar de vulling van de wortelkanaal eruit was gegaan (en ik hem niet wou laten vullen) om vervolgens dat even snel een nodvulling laten opvullen het tog wel lastig eten en schoonhouden was.

Die nacht begon de pijn, er was rommel onder de vulling blijven zitten (bacterien) en hadden door de vulling geen lucht meer hierdoor een enorme pijn en ik heb de nacht niet geslapen. de volgende morgen me moeder gezegd en die zei als het echt zo erg is moet je maar terug (3e keer in 3 dagen). Ik ging en hij zei je hebt 2 keuzes, of we halen hem eruit of we doen een wortelkanaal (de mijne was mislukt door niet volgroeide zenuwen) maar gezien mijn vorige ervaring ging ik echt niet de eerste keer voor een wortelkanaal zitten. En eruit halen duurt maar een 10 minuutjes. Nou ik heb het geweten. Hij heeft een uur staan trekken. (kreeg hem er niet uit en zei nog je hebt een stevige basis in je kaak) Om vervolgens een botsplinter achter te laten in mijn tandvlees.

Ik heb het niet gevoeld, hij heeft me totaal platgespoten en ik zat onder de kalmeringpillen want je zal daar maar na 8 jaar zitten en te horen krijgen dat ze je tanden eruit gaan halen. Ik heb mij stukgebeten tijdens het trekken op de duim van me ta die hij in mijn mondhoek had zitten. en hij zei nou jij een blauwe kaak ik een blauwe duim, ik had het niet door. En de hand van de assistente fijngeknepen

Nu kunnen we er beiden om lachen maar ik vond het echt niet grappig

Later kwamen we erachter dat die botsplinter erzat. ik had enorme hoofdpijn lopend vanuit mijn kaak. En mijn ha zei dat ik maar ff naar ta moest om te kijken of hij een idee had. die heeft hij er uiteindelijk uitgehaald.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:49

och,och.. Ik heb volgens mij hier 1000 topics geplaatst op bokt. Want ik moest een jaar geleden 3 kiezen tegelijk trekken en wat was ik bang voor die verdovingen, dus ik heb toen zoveel topics geopend overal, ik moest weten of het zeer deed.
Uit eindelijk.... na een paar keer de tandarts afspraak verzet te hebben met smoesjes ben ik gegaan...
Ik was echt heel erg bang, ik had de tandarts gevraagt of ik zo'n verdovingzalfje mocht.
Ik muziek in mn horen heel hard, want ik wou dat gekraak niet horen, toen zei hij , nu komen er 2 prikken (volgens mij) hij deed geen zalfje , nou ik voelde er echt niks van; het voelde net alsof je je nagel in je je huis zette, het was meer irritant dan pijnlijk en het was ook zo over alleen het smaakte vies maar dat was ook zo over. En toen het trekken; naja dat zal ik je besparen :) Maar met al de verdoving zetten deed echt geen zeer!! En ik was ook echt heel erg bang! Misschien kan ik mijn topic nog wel voor jou vinden :) Zal even zoeken!

Edit : Heb hem! Hier staat dat ik er 1 moest trekken maar dat waren er achteraf 3 haha ; [MW] Tandvleesprik Misschien heb je der wat aan! En maak je echt niet druk erom!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:10

Snap je helemaal ts voor mij ook bekend probleem..
Ik ga maar altijd met lood in de schoenen.
En in mijn achter hoofd de woorden van mijn oma.
Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest...
En ze had gelijk.

Succes maandag komt echt goed.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:01

Ik moet morgen al. :=

Allemaal aan mij denken om 11.15 ok? :')

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:04

ik zal aan je denken op mn werk <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:04

Thanks Myrthe! :*

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:08

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt