Ongezonde levensstijlen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 09:38

Ik dacht na je 20e ofzo, als je elke dag 2 glazen wijn drinkt dat je veel minder kans op longkanker, alzheimer en korsakov hebt (jaja). Daarbij is rode wijn dus ook goed voor hart en bloedvaten inderdaad. Vriendin van mij studeert voeding en diëtetiek en had daar een onderzoekje naar gedaan. Maarja er zijnw el 10000 onderzoeken en de een zegt dit en de ander zegt dat dus ja..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:40

Colway schreef:
[Ne natuurlijk niet, maar moet zeggen dat het regelmatig wel klopt, sorry maar feit is dat ieder pondje door het mondje gaat (tenzij je echt te traag werkende schildklier hebt of medicatie gebruikt, maar hoeveel procent van de mensen heeft dat nou?)

Onzin. Het is echt niet zo simpel als bijvoorbeeld de Sonja Bakkers van deze wereld willen doen geloven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:42

Ann_moi schreef:
Overigens was dat van de pizza in Amerika het geval. De tomatensaus die erop zat was gezond, en daarom was het een groente. Maar volgens mij moest er dan meer dan een bepaalde hoeveelheid saus/groente op om het als groente te laten meetellen. :)

Ach... daar zien ze chips ook als een vorm van aardappels voor bij het eten :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:43

MaartPaard schreef:
Ja oke maar ik eet verse granen dus bijvoorbeeld havermoutvlokken, gierst, boekweit of spelt..

Dat zijn inderdaad 'langzame' koolhydraten en de beste keuzes in granen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 09:44

Gelukkig rook ik dan niet! Mijn schoonvader is een nogal grote man met wel een buikje maar niet dik ofzo, alleen een buikje. Die drinkt zo een fles rode wijn per dag, rookt als een ketter (zonder filter) en houdt in het weekend ook nog wel van een drankje. Daarbij ish ij ook gek op vet eten maar gelukkig kookt mijn schoonmoeder dan altijd wel gezond. Ik hou echt mijn hart vast voor hem want hij doet dat al jaaaren.

@ Colway: Ja dat kan je gewoon door de yoghurt doen maar het is het beste om te weken of te koken. Dat je het een nachtje laat staan in (gekookt) water. Eigenlijk zijn noten en zaden een beter ontbijt omdat daar minder koolhydraten in zitten en wel de juiste vetten waardoor je niet zo snel meer honger krijgt en je dus lang op dat ontbijtje kan teren. Daarbij bevatten ook die veel vezels. 's ochtends is je alvleesklier nog een beetje moe en kost het je veel energie als je dan veel insuline moet aanmaken op de vroege ochtend. Ik wissel gewoon een beetje af. Ik heb van een vrouw voor mijn huid een recept voor zogenaamde wonderpap gekregen, vind hetn iet echt lekker, maar alles voor mijn huid. Dat is gierst met boekweit gekookt in rijstmelk. Schijnt heel goed te zijn voor je darmen! Dus dat wissel ik een beetje af. Wij hebben echt zo'n kast vol met granen en noten dus dan doe ik vooral noten en beetje wat granen erdoor als een soort muesli. :)

Honing is ook erg gezond, zitten goede mineralen in. Maar let op dat je wel de EG honing neemt want anderen zijn vaak verdunt met suikerwater en hebben dus alsnog geen nut. Deze kan je echt alleen kopen in een natuurwinkel. Ik heb dan de acacia honing, die shcijnt het beste te zijn. Maar is helaas ook de duurste..

Amam prama olie ofzo schijtn echt super goed te zijn maar dat is neit normaal duur!!
Laatst bijgewerkt door MaartPaard op 15-12-11 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:44

Het wisselt inderdaad, maar alcohol geeft weer extra risico op borstkanker, maagkanker en slokdarmkanker. De werking op hart en bloedvaten is ecght pas na je 45ste. Sowieso is alcohol voor je 24ste af te raden omdat dan je hersenen pas uitgerijpt zijn. Maar goed, er zijn voor en tegenargumenten. Het stofje dat vrijkomt, Aceetaldehyde, is een ontzettend giftige stof.

Ik ben niet anti-wijn hoor, ben er juist gek op (te gek denk ik :o )

Heb zelf in de verslavingszorg preventie gewerkt ;-) Vandaar, werd doodgegooid met onderzoeken. Ben geen anti geworden, maar probeer wel bewuster ermee om te gaan.

Citaat:
Onzin. Het is echt niet zo simpel als bijvoorbeeld de Sonja Bakkers van deze wereld willen doen geloven.

Dus als je geen vertraagde stofwisseling hebt door bijvoorbeeld schildklierproblemen, je geen dikmakende medicatie gebruikt of ernstig mobiel beperkt bent, en je bent wel te zwaar.....Hoe kan dat dan? Dan eet je meer dan je verbrand. Dus dan moet je meer bewegen (er vanuit gaande dat je dat kan) of minder eten (of wellicht beter nog, verantwoorder, gevarieerder en gezonder)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:45

Klopt dat wijn voordelen heeft(studeer voeding en gezondheid) Maar, doordat er wel alcohol in zit heeft het ondanks de voordelen ook nadelen, stel er zat geen alcohol in dan waren er geen/minder risico's. Alcohol is een gifstof, er gaan niet voor niets elk jaar mensen dood aan alcohol. Dus kan de alcohol zelf heel schadelijk zijn. In kleine hoeveelheden heeft dit geen direct gevolg, maar indirect kan het op latere leeftijd wel voor ernstige problemen zorgen. Tijdens het vak epidemiologie dit jaar werd ook verteld dat wijn goed kan zijn volgens sommige onderzoeken, maar dat er ook een heleboel onderzoeken resultaten vinden die het statement niet ondersteunen. Daarbij vertelden ze dat alcohol ook risico's kent, en dus de kans op borstkanker en andere kanker soorten aanzienlijk kan vergroten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:46

@ Maertpaard, wil je me wat tips PB-en of wat recepten? Wil ik ook wel eens een tijdje gaan proberen....Eet je overdag dan wel brood of eet je salades/ fruit/ whatever?

Citaat:
Dat zijn inderdaad 'langzame' koolhydraten en de beste keuzes in granen.

Moet me daar eigenlijk eens beter in verdiepen....Wil inderdaad meer van die koolhydraten gaan gebruiken en de snelle meer vermijden (probeerde ik al door minder te snoepen, geen witte pasta's, rijst of brood meer te eten, etc)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:47

Als je je mailadres geeft, kan ik je wel glycemic index for dummies sturen. Is wel in het engels.
Je kan er natuurlijk ook op googlen :)

Ik ontbijt met magere kwark en daarvan zit ik uuuuren vol (vind je het gek, 45gram eiwit in het bakje van lidl).
Lunch vaak met een salade, of eismorrel met groenten, en ook heb ik kh-arme crackers (2.5 per cracker en dit komt dan uit het lijnzaad vooral). Maak een tussendoortje van lijnzaad, eet eens een blokje kaas, paprika, tomaten met basilicum :9, olijfje en bij snoepdrang heb ik een soort amandelspijs gemaakt en door cacaopoeder gerold(amandelmeel 5gr kh/100gram, citroensap, vanille essence, zoetstof, water). En ik drink zo nu en dan zelfs chocolademelk gemaakt van melk of slagroom+water, zoetstof, veel cacao :9
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 15-12-11 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:59

Colway schreef:
Citaat:

Dus als je geen vertraagde stofwisseling hebt door bijvoorbeeld schildklierproblemen, je geen dikmakende medicatie gebruikt of ernstig mobiel beperkt bent, en je bent wel te zwaar.....Hoe kan dat dan? Dan eet je meer dan je verbrand. Dus dan moet je meer bewegen (er vanuit gaande dat je dat kan) of minder eten (of wellicht beter nog, verantwoorder, gevarieerder en gezonder)

Verdiep je maar eens in die glycemische index bijvoorbeeld.

Even voor mezelf sprekend: nee, ik ben niet (veel) te dik, maar mijn BMI is wel net iets te hoog. Jaren heb ik heel verantwoord gegeten (dus niet minder, maar vooral beter, want zoveel eet ik helemaal niet) en veel gesport. Maar heeft dat iets gedaan voor mijn gewicht? Nauwelijks.
Nu heb ik het een aantal jaar toch wat losser gelaten. Ik ben iets aangekomen, maar niet schrikbarend. En ik beweeg (helaas) toch echt te weinig nu. En ook weinig mogelijkheden om meer te bewegen helaas.

De stofwisseling, en eigenlijk het hele menselijk lichaam, is een complex organisme en proces. Het is een samenspel van allerlei stofjes, hormonen, organenen etc.
Is het dan logisch dat je een simpel rekensommetje kunt loslaten en dan precies kunt voorspellen hoeveel iemand aankomt of afvalt als hij zoveel calorieen inneemt?

F_Orumster

Re: Ongezonde levensstijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:01

Nee dat kan niet, een simpel optelsommetje.

Ik kom ook aan van niks, maar nu ik kh arm eet kan ik eindelijk precies zoveel eten dat ik geen honger heb en geen gram aankom. Dat was voorheen, met brood enzo, wel anders! Krijg ontzettend honger van brood.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 10:03

@ Colway ik heb je een pb gestuurd ;) Wat ik trouwens nog was vergeten is dat je ook kokosvlees door je ontbijtje kan doen. Is heel gezond en lekker!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:13

wat een leuk topic, ik meld me ook :wave:

Ik eet altijd redelijk gezond, maar ben een paar weken naar Amerika op vakantie gegaan en daar flink geintegreerd qua levensstijl :')

Nu ben ik al even thuis, maar merkte dat ik steeds moeier werd ( deels ook door de winter) en alleen maar trek in vet eten had...

Ik heb toen besloten om 10 dagen te detoxen, om je lichaam een reboot te geven als het ware, ik zit nu op dag 7, drink alleen sap van groente en fruit
zoveel mogelijk biologisch en voel me echt weer een stuk beter, en de trek in vet/suikers etc is helemaal weg. Leuke bijkomstigheid is dat je kilos kwijt raakt :D
Met de kerst ga ik gewoon normaal doen, ik ga na het weekend weer rustig vast eten introduceren en ik blijf de sap als ontbijt drinken voorlopig.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 10:27

Is het niet verstandig om bij het detoxen een groene leem kuur te doen? Dat trekt namelijk echt alle giftige stoffen uit je lichaam en je schijnt je daarna veel beter te voelen!

Sap wel zelf persen anders kan er alsnog allemaal in zitten. Al je te weinig góede vetten binnnen krijgt krijg je honger en dat gaat ten kosten van je spieren.

Drink je ook veel water? ;)

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:32

Jup ,,

Ik merk ook wel dat ik periodes heb van heel ongezond doen.

Ontbijten is bij mij nog steeds een drama, doordat wanneer ik 's morgens eet meteen extreem misselijk begin te worden. Hier probeer ik nog iets op te vinden!

Omdat ik onregelmatige werktijden heb, Is het soms heel afwisselend wanneer ik kan eten. Ik heb namelijk wel altijd gehoord dat het ook belangrijk is om op de zelfde tijdstippen te eten.

Ik heb tijden gehad dat er elke avond wel een stuk kaas naar binnen werd gewerkt, Gelukkig is dit nou al wel een stuk minder!

Langzaam aan probeer ik steeds ''bewuster'' te gaan eten. Ga dit topic ook een beetje volgen. Zitten handige tips bij :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:20

MaartPaard schreef:
@ Colway ik heb je een pb gestuurd ;) Wat ik trouwens nog was vergeten is dat je ook kokosvlees door je ontbijtje kan doen. Is heel gezond en lekker!

brrrr daar gruwel ik echt van...Ik ga dat notenontbijt met yoghurt eens doen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:21

Ohhhh een detox week zou ik echt niet trekken hoor, ik zou echt mijn avondeten gaan missen vrees ik

al zou het niet eens een gek idee zijn, maar dan mag je toch wel gewoon groenten ook eten (je hoeft toch niet alleen sap te drinken?)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:46

De granen die in ons brood zitten, zijn geen gezonde granen. Door manipulatie en mutatie zit er nu een extra gen-keten in ons graan. Dit keten herkend ons lichaam niet en het is nog maar de vraag wat ons lichaam met dat extra keten doet. Het is eigenlijk een beetje de transvet onder de granen, wat dat betreft.
Spelt is een oergraan en is ook moeilijk te cultiveren. Ik merk dat ik met spelt minder problemen heb, maar het maakt me nog steeds vet en vadsig. Ik eet dit dan ook met mate, als de anderen bijvoorbeeld een cracker eten op een feestje, dan heb ik lekker speltcrackers.

Grappig dat ik een half jaar lang op 0gr koolhydraten per dag heb geleefd dan. M'n hersens werden juist activer, had ik het idee. M'n brein gaat al op 100 miljoen km per uur, maar toen helemaal := Juist omdat ik geen suikerdips kreeg, was het allemaal veel constanter en helderder.
Hoe moet mijn brein het dan hebben gedaan op 0gr glucose? Of mis ik nu iets?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:47

Welk gen of keten gaat dat om?

phormicola schreef:
Grappig dat ik een half jaar lang op 0gr koolhydraten per dag heb geleefd dan. M'n hersens werden juist activer, had ik het idee. M'n brein gaat al op 100 miljoen km per uur, maar toen helemaal := Juist omdat ik geen suikerdips kreeg, was het allemaal veel constanter en helderder. Hoe moet mijn brein het dan hebben gedaan op 0gr glucose? Of mis ik nu iets?

Idem hier (eet nu btw 50gr). Toch stiekum wat sinter/kerstgoed binnen gekregen en hoppa, koppijn en zo suf daarboven.
Veel fitter met weinig kh!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:03

Weet ik niet precies meer, ik had het ergens gelezen, volgens mij in het boek Wheat Belly, sowieso een aanrader :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:08

Waar kan ik in hemelsnaam speltbrood/crackers kopen dan? Wat nemen jullie voor beleg dan? Was net in de reformwinkel maar daar hadden ze niets, bakker heeft het ook niet en supermarkten nog niet tegengekomen daar :( Zit nog 1 grote reformwinkel in de stad, daar maar eens vragen

(is het te eten trouwens?)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 12:16

Wij hebben zo'n grote bio buy, daar hebben ze werkelijk alles!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:17

Ik kan de speltcrackers, wonder boven wonder, bij de C1000 kopen. Ze zijn wel 3 euro voor maar 200 gr ;)
Mwa, ze zijn niet fantastisch, ze zijn vrij hard, maar de smaak is goed!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:19

ohhh wij hebben ook een C1000 naast de deur :+ Geld maakt me niet zoveel uit, eet het toch niet veel ;-)

Maar ik ga liever voor het brood...is het net zoiets als dat zuurdesembrood?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:19

maar is het niet als het bij een supermarktketen of een gewone bakkerij wordt verkocht ook niet vaak gemixt met gewoon (tarwe)meel?