zwanger paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: zwanger paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:02

Je kan ook gewoon naar de sportschool gaan :)
Paardrijden kan namelijk ook heel ongezond zijn voor de baby ;)

EN, hier gaan we weer, van de trap vallen/autorijden/oversteken zijn allemaal dingen die je niet kan ontwijken in het dagelijks leven.
Dus wel even een verschil met het bewust opstappen op een levend wezen, waar als je eraf valt, een ontzettend groot risico voor je kind aanzit.

Zo lastig is het toch niet om een paar maand niet te rijden?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 07:15

belangrijkste is naar je eigen gevoel luisteren. Tis wat meerdere aangeven, het blijven paarden. Ik heb tot de laatste week kunnen rijden. Oke je draaft en gallopeerd minder, maar reed nog een rit van ruim 1 uur soms wel 3. :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 07:41

Ik had niemand die mijn paard kon doen, daarbij had ik toen een heel braaf en vertrouwd paard. Heb tot daags voor de bevalling gereden (ver na de uitgerekende datum).
Indien je een braaf paard hebt zou dit moeten kunnen. Je lichaam geeft zelf aan waneer je moet stoppen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:26

mijn brave paard heeft mij toch een keer eraf gegooid van schrik (staart kwam ergens in vast te zitten) en ik ben in een jaar tijd toch 2x met hem ten val gekomen in galop door een uitglijder/misstap. Tja, ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik rijd nu (bijna 20weken zwanger) al een aantal weken niet meer. Mijn nieuwe bijrijder heeft wat problemen met mijn paard en het knaagt wel aan je dat je er niet op kunt stappen om te helpen, maar ik ga het risico echt niet nemen. Desnoods zet ik hem het komende half jaar stil op longewerk na, maar ik stap er echt niet op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:30

friesiszwart schreef:
Ik had niemand die mijn paard kon doen, daarbij had ik toen een heel braaf en vertrouwd paard. Heb tot daags voor de bevalling gereden (ver na de uitgerekende datum).
Indien je een braaf paard hebt zou dit moeten kunnen. Je lichaam geeft zelf aan waneer je moet stoppen.

Ja dat dacht cruesli dus ook (zie vorige pagina) en dat bleek toch anders uit te pakken...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:34

ik heb tot 6 maanden nog redelijk fanatiek gereden en tot 8 maanden nog lekker een buitenritje gemaakt.
Kreeg veel reacties zowel postitief (ook van de VK) als negatief. Ik vind mijn paard betrouwbaarder dan mijn fiets. VK was positief i.v.m. conditie en spierbehoud door het rijden maar gaf ook de risico's natuurlijk aan. Bij 8 maanden had ik een dag last van mijn rug en voelde me niet helemaal top, na een klein ommetje geen last meer van mijn rug en voelde me weer helemaal ontspannen. Dat was mijn laatste ritje en wat mis ik het...

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:38

Ik heb met 12 weken nog eens een rondje gestapt, maar het voelde voor mij niet goed.
Natuurlijk loop je in het dagelijkse leven risico, maar mijn gevoel vond dit een té groot risico. Ik voelde me zo kwetsbaar met een baby in mijn buik.

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:02

Tja, ik was best fanatiek en had me voorgenomen "lekker" door te rijden tot het niet meer ging. Totdat ik er twee weken geleden (toen 22 weken zwanger) ernaast ging. Aan het uitstappen, ik niet opletten en paard schrikt: knalt de lange zijde op en daar ging ik.

Wat ben ik geschrokken en wat voelde ik me kl*ten! Diezelfde avond nog langs de vk geweest en godzijdank alles goed. Ben ook "goed" gevallen. Maar ik heb mijn grens wel bereikt!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:19

friesiszwart schreef:

Ik reed ook een braaf paard, was echt lief en voorzichtig. Maar het weer sloeg om, paard merkte dat en bokte een keertje zomaar flink. Ik zag het dus absoluut niet aankomen en daar lag ik zand te happen. Paardlief stond echt raar naar me te kijken dat ik op de grond lag en ik denk dat hij zich aardig schuldig voelde. Ik ben daarna weer opgestapt en hij heeft geen stap verkeerd zet! Maar zo zie je maar, een paard kan nog zo lief zijn, het is en blijft een levend dier. Daarom zal ik nooit zwanger op een paard stappen. Tot en met 12 weken moet nog net kunnen, dan zit het kind nog veilig achter het schaambeen, maar daarna? Ik zal het zelf echt niet doen.

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:30

Joyckuh schreef:
friesiszwart schreef:

Ik reed ook een braaf paard, was echt lief en voorzichtig. Maar het weer sloeg om, paard merkte dat en bokte een keertje zomaar flink. Ik zag het dus absoluut niet aankomen en daar lag ik zand te happen. Paardlief stond echt raar naar me te kijken dat ik op de grond lag en ik denk dat hij zich aardig schuldig voelde. Ik ben daarna weer opgestapt en hij heeft geen stap verkeerd zet! Maar zo zie je maar, een paard kan nog zo lief zijn, het is en blijft een levend dier. Daarom zal ik nooit zwanger op een paard stappen. Tot en met 12 weken moet nog net kunnen, dan zit het kind nog veilig achter het schaambeen, maar daarna? Ik zal het zelf echt niet doen.

Dat bedoel ik idd ook te zeggen, want mijn paard is ook echt niet eentje die regelmatig uit zijn dak gaat ofzo, ze hartstikke braaf. Maar je kunt er gewoon niks van zeggen, het weer slaat om, ze schrikken een keer, er zijn zoveel dingen te noemen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:42

Thirty, iedereen moet voor zichzelf weten of ze wel of niet blijven rijden. Ik vind dat je nogal door blijft drammen eigenlijk.
Mijn vriendin heeft zwanger een auto-ongeluk gehad, heb je zelf ook niet helemaal in de hand hè ;) (met baby was niks mis want die zat lekker veilig bij mama in de buik). En er vallen ook vrouwen van de trap, soms met goede afloop, soms met minder goede.

Zolang je zelf geen grote risico's neemt - ik heb bijv. gelijk aangegeven geen buitenritten meer te willen begeleiden- en je gewoon je verstand gebruikt kun je gewoon blijven rijden.

Ik ben blijven draven en galoperen tot ik het niet meer fijn vond met die dikke buik.
Was met een maand of 6 geloof ik.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:44

ik heb geen problemen gehad met doorrijden. Moet ook zeggen, ik rij op een westernzadel en daar zit ik als een blok op. Ik weet mijn karakter van mijn haffie en ik zeg ook altijd een blijft een paard. Kan altijd schrikken.
Maar ik ben dus wel iemand die tot de laatste week heeft gereden. Belangrijk is denk ik wel naar je lichaam en je gevoel luisteren.
Minder van vallen tijdens de zwangerschap, ik heb dit gelukkig niet meegemaakt.
Ik zou als het goed gaat het zo weer doen met een nieuwe zwangerschap.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:46

ik sluit me een gedeelte aan bij ashley, je kan ook ergens anders pech hebben met trap vallen, auto ongeluk.
ik snap ook wel de mensen die zeggen je moet stoppen ivm opzoeken ervan.
Maar goed wat ik zeg luister naar je lichaam en je gevoel. Heb je een jolig paard dan snap ik dat je eerder stopt, mijn haf is eerder lui dan jolig :j

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:52

Inderdaad, je maakt zelf de afwegingen en bent zelf verantwoordelijk voor als er iets gebeurt. Dus jij je er goed bij voelt, gewoon doen :j Heb nog een half jaar heeeerlijk kunnen rijden (in de binnenbak).

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:57

had geen binnenbak, ik reed tot het einde met buitenritten. Zelfs begin zwangerschap een minitrail gedaan van Breda naar Waalre, dat zouden we later doen, maar ivm zwangerschap eerder gedaan. Gemiddeld driekwart dag onderweg naar volgende slaapplek. Dus wat mijn vent al heeft meegemaakt. :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:18

EN, hier gaan we weer, van de trap vallen/autorijden/oversteken zijn allemaal dingen die je niet kan ontwijken in het dagelijks leven.
Dus wel even een verschil met het bewust opstappen op een levend wezen, waar als je eraf valt, een ontzettend groot risico voor je kind aanzit.

biancailona schreef:
ik sluit me een gedeelte aan bij ashley, je kan ook ergens anders pech hebben met trap vallen, auto ongeluk.
Maar goed wat ik zeg luister naar je lichaam en je gevoel. Heb je een jolig paard dan snap ik dat je eerder stopt, mijn haf is eerder lui dan jolig :j

Er is geen enkel excuus behalve egiosme om te blijven rijden.
Je valt en krijgt een miskraam. Dan moet iedereen medelijden hebben?
Want oh wee als je zegt dat iemand heel dom bezig is. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:41

Thirty schreef:

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBU4b.htm
Citaat:
Hoe ontstaat een miskraam?

Een miskraam wordt meestal veroorzaakt door een afwijking van het vruchtje. Het vruchtje kan door de afwijking niet meer groeien en wordt afgestoten. De afwijking is zelden erfelijk. Een miskraam ontstaat niet door lichamelijke inspanning. Zo kunnen bijvoorbeeld vrijen, vallen, fietsen, paardrijden of motorrijden geen miskraam veroorzaken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:57

Een val zal wel geen miskraam kunnen veroorzaken maar stel dat je door een val iets breekt, zou niet geopeeerd kunnen worden want anastehesie is niet gezond voor het ongeboren kindje.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:07

Thirty schreef:

biancailona schreef:

ik laat me niet voor dom uitmaken, ps tis ook discussie topic, maar ik vertel ook je moet naar je gevoel en je lichaam luisteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:11

magriet schreef:
Een val zal wel geen miskraam kunnen veroorzaken maar stel dat je door een val iets breekt, zou niet geopeeerd kunnen worden want anastehesie is niet gezond voor het ongeboren kindje.

Het wordt afgeraden om de eerste 12 weken onder narcose te gaan, omdat na deze periode alle organen pas goed zijn ontwikkeld. Als een operatie uitgesteld kan worden doen ze dit natuurlijk, maar er officieel gezien heeft een narcose geen nadelen voor een vrucht.

Citaat:
Narcose en zwangerschap

Er zijn geen gevallen bekend waarin de vrucht nadelige gevolgen van de narcose heeft ondervonden.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:10

Ik mocht net niet rijden tot ik de 9 weken gepasseerd was! Omdat dan de kans op een miskraam nog het grootst is. Na die 9 weken (als alles goed was, op 10 weken echo gehad) mocht ik terug rijden. Maar met mate! En dat doe ik dus. Sinds afgelopen zondag voor de eerste keer sinds 2 maand weer gereden :D en t was zalig!

Ik heb ook niemand voor mijn paard te rijden. Maar dat wil ik ook niet! Komt de dag dat ik niet meer kan rijden omdat buik te dik wordt of gewoon omdat ik niet meer durft, dan krijgt meneer gewoon verlof :)
Ik wil niet dat er een ander op mn paard rijdt en hij zal het heus niet erg vinden dat ie niet meer moet "werken" (= wij maken enkel wandelingen).

Een val veroorzaakt geen miskraam, heeft mn vroedvrouw gezegd. Als je valt, en je hebt een miskraam, dan zit er al iets anders goed fout! Maar je moet t niet gaan zoeken, zei ze, dus best voorzichtig zijn.
Dus dat doe ik.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:15

magriet schreef:

Mijn voormalige gebuurtje heeft een bout van een dikke 5 mm dwars door haar hand gekregen doordat ze haar paard wou beschermen. Ze hield haar hand voor de uitstekende bout en haar paard maakte een schrikmanoeuver en duwde zo de bout door haar hand.
Een gat in haar hand! ze was toen net geen 14 weken zwanger ofzo.

Is geopereerd geweest eraan en lange wonde gehad, maar baby is er helemaal gezond en volmaakt uitgekomen.

Je lichaam is tot véél in staat. Toen ik aan de apotheek een zwangerschapstest vroeg, werd ik direct ondergedompeld met dingen om te vermijden, om niet te doen of niet meer te doen! Precies of ik had een akelige ziekte :roll:
Ik doe nog steeds als 6 maand geleden (nu net geen 12 weken zwanger). Ik kuis enkel geen kattenbakken meer uit en hef geen zware dingen meer en ik ben iets voorzichtiger geworden.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:19

Ik weet dat er overal risico's aan zitten..
En dat autorijden gevaarlijker is, Maar toch zal ik niet door rijden als ik zwanger zou zijn.
Want dit vind ik gevaar opzoeken een paard blijft een dier..

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:41

denise, over gevaar opzoeken. Denk als je bevoorbeeld je passie motorrijden is en degene is zwanger en heeft alleen motor rijbewijs, dan kun je ook zeggen niet meer rijden terwijl het een vervoermiddel bij degene is. Dan zou je ook kunnen zeggen gevaar opzoeken.
Bedoel vind niet dat je abrupt hoeft te stoppen met rijden.
Bedoel als je je goed voelt en veilig voelt en je lichaam laat het toe. Waarom dan stoppen.
Je kunt met meerdere dingen wel het gevaar opzoeken. Dan zou je ook bijna kunnen zeggen, niet meer schaatsen, stel je valt etc. etc.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:13

Volg je gevoel en je lichaam. Tijdens een zwangerschap komen er 100den mensen met tips en adviezen waar je soms gek van wordt. Iedereen ervaart een zwangerschap anders. De éne moeder is spe is ook veel voorzichtiger dan een ander en zal dus ook paardrijden afraden. En zo heeft iedereen zijn eigen normen en waarden voor wat wel en niet kan in het leven. Respecteer dat van elkaar. Gelukkig is iedere moeder anders met normen/waarden en ervaringen anders zouden alle kinderen hetzelfde zijn op deze aarde.

en risico's loop je altijd. Paardrijden kan een verhoging zijn maar dat geldt voor heel veel dingen meer.
en als de kleine er uiteindelijk is, heb je NOG MEER risico's waar je mee te maken krijgt. Helaas het leven is niet 100% veilig en wil je er wat leuks van maken, dan worden er soms wat risico's meer gemaakt.
Maar das ieder zijn eigen keuze.