Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:51

Juist bij een keizersnede komt de binding moeder-kind meer in gevaar. Als je zelf bevalt is dat zoveel natuurlijker en wil je niets liever dan meteen je kindje tegen je aan houden.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:04

Ik heb mijn dochter direct gezien, ze werd omhoog getild en is samen met mijn vriend en een kinderarts nagekeken en daarna mochten ze even bij mij komen zitten. Ik was binnen het half uur weer in onze suite, waar mijn vriend met haar zat te wachten. Wat ik zelf nog steeds jammer vind is dat alles niet 100% heb meegemaakt. Ik heb wel 100x gevraagd hoe alles precies is gegaan, omdat ik het zelf niet goed heb meegemaakt. Daarna heb ik ook een flinke dosis pijnstillers gekregen waardoor alles helemaal vaag was.

Nee hoor nummer twee graag natuurlijk :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:08

Delphi schreef:
Dan heb je een echt babyvriendelijk ziekenhuis gehad. Wel fijn, jammer dat het niet overal is. Bij ons ziekenhuis zit je minimaal 2 uur zonder kindje (hechten + 1,5 uur op recovery zonder papa en baby).

Ik heb eens een onderzoek gelezen waarin bleek dat babies die natuurlijk geboren worden door de bevalling een bepaald stresshormoon aanmaken en daardoor beter de longetjes ontplooit.

http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... ijden-baby

Het idee wat ik heb gekregen is dat ze zowiezo in Duitsland (waar ik ben bevallen) wat meer ingericht en gericht zijn op bevallingen. Ik kon en mocht de 1e 2 dagen niet lopen en werd elke keer als ik wilde naar mijn beeb toe gereden, ookal wilde ik dat 5x op een dag. Idem met kolven (toen de kleine nog niet mocht drinken) om de borstvoeding op gang te brengen en de kleine kreeg de melk zodra ze mocht!

Ik moest ook herstellen van de ks, maar had gevraagd of ik zodra het kon de kleine mocht zien en dat was geen probleem... Papa kreeg direct na mij (na de ks) de kleine te zien, zeg maar voordat de testen gedaan werden. Hij was ook met mij in de Operatiekamer, helemaal in blauwe operatiekleding... uiteraard achter dezelfde blauwe doek als waar ik tegenaan keek :+

Ik heb de 1e dag aan het infuus gezeten en daarna eigenlijk geen pijnstilling meer, alleen 's nachts omdat ik anders niet kon slapen... heb er geen last van gehad, je voelt juist wat je wel en niet kunt doen. Ben alleen direct na de ks een beetje vaag geweest, maar dat kwam door een anti-misselijkheidmiddeltje wat ik had gekregen omdat ik hoofdpijn had door het slaapgebrek (tijdens de weeën) en moest overgeven tijdens de ks.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:13

Als je bang bent voor de pijn tijdens de bevalling zou ik me goed inlezen in de mogelijkheden van pijnbestrijding. Er zijn meerdere opties en ze werken goed.

Je moet niet onderschatten wat een keizersnede inhoudt. Het is een zware buikoperatie. Aan elke operatie zitten risico's verbonden, dus ook aan een keizersnede (o.a. trombose/longembolie, meer bloedverlies, infecties). Als er geen medische noodzaak voor is dan is een keizersnede risicovoller dan vaginaal bevallen.
Zeker als je na een keizersnede nogmaals zwanger wordt. Je hebt dan een litteken in je baarmoeder wat een zwangerschap en bevalling nog risicovoller maakt.

Ik wil je niet bang maken. Alleen bewust van wat een keizersnede met zich meebrengt. Er is geen enkele vrouw die niet opziet tegen de pijn van de bevalling en er zijn genoeg vrouwen die, net zoals jij, het liefst een primaire keizersnede willen. Het is belangrijk om er over te praten met je gynaecoloog. Het is belangrijk dat je goed begeleid wordt door je bevalling. Soms kan een zwangerschapscursus helpen om je te ontspannen, en vaak krijg je daar ook veel informatie zodat je ook weet wat er eigenlijk gebeurt in je lichaam.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:43

@Suusoi: Dat litteken in de baarmoeder is inderdaad een risico, waar veel mensen niet bij stilstaan: bij een volgende baby willen de artsen/verloskundigen nogal eens proberen tòch een natuurlijke bevalling te "proberen". Dat deden ze bij mijn moeder. Ze had bij de eerste bevalling een keizersnede gekregen, omdat haar kind er niet op de natuurlijke manier uit kon komen.
Bij de volgende zwangerschap vond de ene arts dat het weer een keizersnede moest worden, maar de andere arts drukte toch een natuurlijke bevalling erdoor: met afschuwelijke gevolgen. De baarmoeder scheurde op het lidteken van de vorige keizersnede uit en mijn verder perfect gezonde broertje is overleden, en mijn moeder hebben ze met de grootste moeite in leven kunnen houden.
Ze was nooit meer dezelfde persoon, en moest medicatie krijgen tegen psychoses. Het duurde 15 jaar voor er een middel werd gevonden dat haar hielp, zodat ze een redelijk normaal leven kon leiden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:59

Ik moet zeggen dat een vriendin van mij wel een keizersnede heeft gehad zonder harde medische indicatie. Nu kent ze nogal wat artsen en volgens mij heeft ze er een op uitgekozen en als ik me goed herinner gezegd: zo'n vaginale bevalling dat gaat het hem gewoon niet worden voor mij. Het is toen gewoon een sectio geworden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:04

@Nikka: het kan schelen als je artsen kent. Ik ken iemand met een spierziekte die een verloskundige toegewezen kreeg, die erom bekend stond iemand vrolijk 3 dagen lang over een bevalling te laten doen, ziek of niet.
Daar had die kennis ècht geen zin in, en ze regelde toen een keizersnede bij een arts in een ander ziekenhuis. Dat kon doordat ze daar mensen kende, anders was het niet gelukt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:20

Ik heb 3 keer pethidine gehad en een ruggenprik. Maar omdat ik tussendoor koorts kreeg werd deze pas hééél laat geplaatst,... en dan nog zonder veel resultaat! Links in mijn lies en onderbuik kon ik de weeën nog volop voelen,... en toen ik vroeg om nog erbij te spuiten had ik zowat op mijn knieën moet gaan zitten om te smeken. Terwijl de artsen langs me stonden en vertelden dat mijn weeën op het scherm een gelijkenis vertoonde met het Himalayagebergte :? Op voorhand wilde ik geen ruggenprik maarja...
En mocht er een tweede komen dan zou ik het zo weer doen, ik heb heeel veel pijn gehad maargoed, dat cliché dat men altijd zegt dat je de pijn vergeet is bij mij wel waar :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:59

Mindfields schreef:
Juist bij een keizersnede komt de binding moeder-kind meer in gevaar. Als je zelf bevalt is dat zoveel natuurlijker en wil je niets liever dan meteen je kindje tegen je aan houden.

Ik weet niet of dat zo is maar misschien is daar wat meer kans op. Zelf heb ik dat helemaal niet zo ervaren! :n

Nikka schreef:
Ik moet zeggen dat een vriendin van mij wel een keizersnede heeft gehad zonder harde medische indicatie. Nu kent ze nogal wat artsen en volgens mij heeft ze er een op uitgekozen en als ik me goed herinner gezegd: zo'n vaginale bevalling dat gaat het hem gewoon niet worden voor mij. Het is toen gewoon een sectio geworden.

Dat vind ik dan wel heel bijzonder... Ik vind persoonlijk dat we die weg ook helemaal niet in moeten (willen) slaan. Zullen de zorgkosten nog hoger worden als iedereen dat wil.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:05

Ik zie hier allemaal negatieve ervaringen staan wat betreft keizersnede.

Ik ben 3 week geleden bevallen met keizersnede. Nou, ik doe het zo weer over hoor!
Ik voel me prima.
Ik had wel als pech dat ruggeprik te diep geplaatst is (gebeurt gemiddeld bij 1% vd zwangeren die voor ruggeprik kiezen. Wat zijn de kansen...). Dat is echt hell, vreselijke hoofdpijn krijg je dan.

Maar zelfs dat hè, echt ik neem het voor lief bij 2e keer en zou weer voor keizersnede gaan.
Dus hier helemaal positief! :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:07

Ik heb niet negatief gesproken over de KS hoor, maar mensen vergeten dat daar ook complicaties aan verbonden kunnen zijn, het is toch een zware buikoperatie. :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:08

Ik vraag me wel af wat er mis is met natuurlijk bevallen :j
Zoals onze oude dokter altijd zei: 'het is erin gekomen en het moet er ook uit', tja... dat weet je van tevoren :D
Als ik (STEL) nog een keer zou moeten bevallen, dan hoop ik oprecht dat het gewoon weer op de natuurlijke manier kan. Vond die hechtingen down under het ergst van alles.

Meloen, bevallen met KS is misschien pijnvrij, maar de nasleep is niet pijnvrij en dat is wat mensen vaak vergeten :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:10

Natuurlijk moet natuurlijk bevallen niet altijd rozegeur en manenschijn zijn, ik ben ook onmiddellijk van mijn moeder weggehaald na een natuurlijke bevalling en ze heeft niet eens de kans gekregen om mij te zien totdat de kudde dokters die lekker romantisch de hele tijd rond haar stonden zich ervan hadden overtuigd dat ik helemaal in orde was. En natuurlijk hoeft KS niet altijd als minder ervaren worden door een moeder, en zullen er misschien zelfs moeders zijn die hun KS beter hebben ervaren dan een natuurlijke bevalling :j . Mààr, als je beweegreden om een KS is omdat je zoveel angst hebt voor de pijn en dat dat je band met het kind niet ten goede gaat komen, dan moet je er toch bij stilstaan dat deze denkwijze niet klopt, en dat je evengoed een grote kans maakt op pijn en last, misschien zelfs nog véél meer, bij een KS. KS wil zeker niet automatisch zeggen geen pijn en goed voor de band van het kind, ik denk dat het in de praktijk het juist veel zwaarder maakt vaak. Dan zou ik ook zoals eerder vermeld kijken naar andere opties, zoals verdoving :j .

Mijn moeder is trouwens van mij en mijn zus bevallen zonder verdoving, dit wou ze niet. En beide keren probleemloos en snel gegaan. Een tijd terug sprak ik met een vrouw die pas doorhad dat haar bevalling op gang was gekomen doen de baby er al bijna uitpiepte, wist zij veel dat dat zeurend pijntje in haar rug weeën waren, ze had verwacht dat ze bijna zou flauwvallen van de pijn :+ . Dus het gaat ook wel vaak mooi vlotjes zonder horrorpijn :j .

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:11

Klopt hoor. Maar ik heb de pijntjes nadien helemaal niet als vervelend ervaren. En maar heel kort. Jammer is alleen dat je bijv. even niet zwaar kan tillen, of bijv. even stofzuigen.
Maar vond het juist helemaal prima.

Natuurlijk lijkt me ook geen pretje, met alle naweeën nadien := Maar goed, ik kan dat niet vergelijken.
Maar 1 keer bevallen tot nu toe :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:29

Naweeën kan je ook bij een KS hebben, of niet.
Maar je kan ze ook zomaar niet te hebben bij natuurlijk (ikke niet namelijk)
Het kan allebei goed of niet goed gaan, maar bij een KS zijn nou eenmaal meer risco's.
Ik zeg altijd maar, wacht maar tot je zwanger bent.
Dan verandert er al een hele hoop in je hoofd, ook over dit soort dingen.
Het lijf is gemaakt om te bevallen(uitzonderingen daar gelaten) dus laat het ook zo gebeuren, dat is het mooiste en machtigste wat er bestaat.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:13

MamboBeach schreef:
Nikka schreef:

Dat vind ik dan wel heel bijzonder... Ik vind persoonlijk dat we die weg ook helemaal niet in moeten (willen) slaan. Zullen de zorgkosten nog hoger worden als iedereen dat wil.

Ik vind persoonlijk dat een vrouw het recht moet hebben tot een weloverwogen keuze, zeker als ze bereid is zelf te willen betalen. Zoals eerder gemeld als iemand een borstvergroting wil hoor je er niemand over, dan is het iemand zijn eigen keuze. Ik vind het ook nog altijd van den zotte dat er vaak geen ruggeprik geregeld kan worden voor degenen die dat willen. Een ervaren gynaecoloog zei ooit eens tegen mij: op het moment dat een vrouw roept dat ze dood gaat, is het kind er bijna :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:15

Maar borstvergroting is toch een heel ander verhaal? Dat is om jezelf mooier te maken, althans, dat hoop je! :D Een KS is niet goedkoop... Voor alleen maar angst vind ik dat persoonlijk raar, maar dat is mijn mening. :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:23

Borstvergroting is je lichaam niet voor gemaakt en gaat niet vanzelf(helaas)
Natuurlijk bevallen is je lichaam voor gemaakt en iedere vrouw kan dat aan.
(uitzonderingen daar gelaten i.g.v. aangeboren afwijking moeder of verkeerde ligging baby)
En als je nu angst heb, voor je zwanger bent.Wacht dan eerst even tot je een tijdje zwanger bent.
Dan verandert er al een hoop en je gyn. of verloskundige kan je verder goed over je angsten heen helpen(als je een goed heb :D )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:38

Ik denk niet dat je in het hoofd van iemand kan kijken. Uit onderzoek is gebleken, dat veel sectio's door goede voorlichting vermeden kunnen worden. Blijft er toch een groep over die er weloverwogen voor wil gaan. Je ziet ook dat als vrouwen er niet in geloven dat het ze gaat lukken er uiteindelijk ook allerlei hulpgrepen nodig zijn.
Borstvergroting is ook een electieve ingreep, oftewel een ingreep waar men voor kiest.
En wat is natuurlijk bevallen. Veel vrouwen bevallen niet natuurlijk, episiotomie, tangverlossing, vacuüm.
Waarom hebben wij als vrouw veel keuzes? Zwanger worden door KI of allerlei onnatuurlijke andere manieren of een beëindiging van de zwangerschap, maar het bewust kiezen voor een keizersnede na alles goed bekeken te hebben is not done?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:47

Ja, het klinkt mij vreemd inderdaad. :j We durven het niet uit te poepen dus doe maar een KS. Zo vat ik het dan een beetje op... Ik heb ook een vervelende bevalling mee gemaakt maar dat weet je dat dat kan voor komen als je sex hebt en zwanger wordt. ;) Komt ook omdat ik het niet nodig vindt om in je te laten snijden als het feitelijk niet nodig is en het lichaam voor een bevalling is gebouwd. Lukt dat niet, dan ontkom je niet aan een KS.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:13

dan maar even mijn ervaring

ik had de slaapkamer helemaal vernieuwd, kinderkamer keurig klaar
lag het kind dwars, letterlijk, dus echo en kreeg even medegedeeld dat mijn kind over een week via keizersnede gehaald zou worden
hij moest er uit, vruchtwater was op en bekken veels te smal(en ik ben zelf behoorlijk breed gebouwd aan de buitenkant)

om 15.00 is mijn zoon geboren en om 18.00 lag ik op de kraamafdeling met kind
of ik effe mijn bed uit wilde want dat moest nog verschoond worden
sta je daar met een kussentje tegen je buik geklemd om de pijn te dempen en vooral het enge gevoel
het was 3 dagen pijnlijden en zo min mogelijk pijnstillers slikken want dan mocht ik op dag 4 naar huis
en dat ging ik ook *\o/* , eindelijk naar mijn mooie slaapkamer

kind nummer 2 én 3 werd ook keizersnede
gelukkig inmiddels wetende wat er komt, kun je alles veel beter hebben maar wat benijde ik de vrouwen die gelijk na de bevalling beschuit met muisjes zaten te eten en na een uurtje al weer naar huis gingen

het enige voordeel van een keizersnede is dat er onder niks gehavend is :)
paardrijden kon ik heel snel weer en ik had ook nergens last van
ik kon trouwens vanaf het begin bij alledrie wel mijn kindje dragen en eenmaal thuis op dag 4 kon ik alles weer al deed ik natuurlijk wel voorzichtig
zat ik na de eerste bevalling pas na 6 weken weer te paard, na de laatste al na 4 weken
ik reed trouwens ook tot 3 weken voor de bevalling, zeer gezond volgens de gynaecoloog, vooral blijven sporten was zijn devies want des te fitter ging je de operatie/bevalling in

het is bij mij dus 3 keer zeer goed gegaan maar ik heb in het ziekenhuis ook wel andere dingen gezien
als ik zou kunnen , had ik echt graag normaal bevallen
een ruggeprik voor de pijn is zo gezet(bij mij ook 3 x in een wip gezet en gelijk goed) dus om de pijn zou ik zeker niet kiezen voor een keizersnede

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 14:14

Meloen schreef:
Ik zie hier allemaal negatieve ervaringen staan wat betreft keizersnede.

Ik ben 3 week geleden bevallen met keizersnede. Nou, ik doe het zo weer over hoor!
Ik voel me prima.
Ik had wel als pech dat ruggeprik te diep geplaatst is (gebeurt gemiddeld bij 1% vd zwangeren die voor ruggeprik kiezen. Wat zijn de kansen...). Dat is echt hell, vreselijke hoofdpijn krijg je dan.

Maar zelfs dat hè, echt ik neem het voor lief bij 2e keer en zou weer voor keizersnede gaan.
Dus hier helemaal positief! :j

Wat fijn dat het bij jou goed is gegaan en dat je het zo weer zou doen !
Was het vrijwillig of was het omdat het natuurlijk niet kon?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:18

shilady schreef:
Ik ben gewoon bang dat ik doordraai van de pijn en dan de baby niet meer zal accepteren...Beetje een gelukkige huisvrouw idee...

Ik wil het gewoon echt niet
en als ik van te voren informeer en ze zeggen dat ze het me gewoon echt niet willen geven dan leg ik me erbij neer en zie ik ervanaf..

Welnee. Dat gaat echt niet gebeuren.

Keizersnee is helemaal niet prettig. pijnlijk en heel zwaar. Je krijgt hem ook niet zomaar alleen op indicatie.

Wat je wel kan vragen is een ruggeprik. En dat is zalig....nee fantastisch. Je voelt wel de weeen maar geen pijn.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:58

Shilady: die angst is niet geplaatst. Die angst is gecreëerd door verhalen van derden. Ja, bevallen doet helse pijn. En als het moment eenmaal daar is dat je moet persen, dan kun je nog zo hard schreeuwen dat je het niet meer wilt maar er is geen weg meer terug. Simpel.
Je hoeft ook geen angst te hebben dat de binding met je kind direct daarna verstoord kan zijn. Die binding de eerste dag(en) is toch heel minimaal is mijn ervaring. Mijn oudste was zo misselijk als een hond omdat hij in het vruchtwater had gepoept en dat had ingeslikt. In zijn bedje spuugde hij tenminste niet dus die heeft veel meer tijd in zijn bedje doorgebracht dan bij mij op de arm de eerste dagen. De jongste was ongelooflijk moe, die heeft bijna 24 uur onafgebroken geslapen en voelde zich het prettigst in het bedje met een kruikje.
De oudste is nu bijna 3,5 jaar, de jongste bijna 15 maanden en ik kan niet zeggen dat er geen binding is tussen ons omdat ze beide de eerste twee dagen relatief weinig bij mij op de arm hebben gelegen.

Nogmaals: praat erover met je gynaecoloog, bespreek alle voor- en nadelen van zwanger worden in jouw situatie. En vergeet niet, betrek je partner hier ook in. Hoe meer jullie samen weten, hoe beter jullie tot een weloverwogen keuze kunnen komen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:02

De binding met mijn zoontje was juist de eerste dagen heel erg goed.
Juist die eerste dagen zijn zo belangrijk voor moeder en kind.
Ik gaf ook borstvoeding, dus hij lag of te slapen in zijn bedje of hij lag bij mij.
Heerlijk, ik zou die kraamtijd nog wel 20 keer over willen doen :D