paardrijden en zwanger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:33

Je hebt wel rect op verlof, ik heb in een zelfde situatie gezeten en uiteindelijk na heel veel gedoe wel het verlof waar ik recht op had uitbetaald gekregen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:34

Mijn contract liep ook af toen ik 5 mnd zwanger was (mocht na mijn zwangerschapsverlof wel weer terugkomen, de eikels!) en ik kon mooi de WW in. Je hebt dan ook gewoon een sollicitatieplicht (net of iemand je aanneemt als je 5 mnd zwanger bent met een knoeperd van een buik) en 4 a 6 weken voor je uitgerekende datum ga je 'gewoon' met zwangerschapsverlof, dan krijg je geen WW maar een zwangerschapsuitkering tot je verlof (16wkn in totaal) klaar is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:35

Swift schreef:
Je hebt wel rect op verlof, ik heb in een zelfde situatie gezeten en uiteindelijk na heel veel gedoe wel het verlof waar ik recht op had uitbetaald gekregen.

Dat krijg je wel, maar via het UWV. En dus niet via je ex-werkgever. :)

rossebol

Re: paardrijden en zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:38

dank jullie wel dan weet ik een beetje waar ik aan toe ben ik moet het allemaal nog even laten bezinken.
Sollicitatieplicht vind ik niet erg wil best werken dat is het niet maar inderdaad wat je zegt alsof iemand je wil als je met zo'n dikke buik rond loopt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:48

rhian schreef:
we hebben vandaag de test gedaan, dus het nieuws is pas net tot ons door aan het dringen... :)
Waarschijnlijk 4 of 5 weken. Dit is lastig precies te zeggen omdat mijn cyclus erg onregelmatig is geweest het laatste half jaar ( huisarts zegt door ontpillen).

Spannend allemaal... Zou het van de daken willen schreeuwen maar partner wil het liefst nog een paar weekjes wachten... Mijn hoofd snapt dat, mijn gevoel heeft er moeite mee... haha...

Grappig, ik heb hetzelfde als jij. Ik weet nu 5 dagen dat ik zwanger ben, maar het dringt ook nog niet echt door. Ik weet het inderdaad verstandelijk wel, maar het bijpassende gevoel mist nog.

Ik ben niet zo'n fanatieke amazone (heb een bejaard ex-manegepaard van bijna 24) maar ik hoop nog wel af en toe een rondje met haar te kunnen hobbelen. Ik vertrouw haar ook wel dat ze geen gekke dingen doet.

@rossebol: Verlof heb je inderdaad recht op. Zit je nu in de WW? Dan kun je gewoon vanuit de ww verlof aanvragen via uwv, en daar heb je dan 16weken recht op. Solliciteren zal denk ik niet zo makkelijk gaan met bolle buik vrees ik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:04

Citaat:
Je hebt recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) als je in de 10 weken voor je (vermoedelijke) bevallingsdatum verzekerd was. Je bent verzekerd op basis van een dienstverband of op basis van een WW-uitkering.

Werk je in deze periode van 10 weken niet, en vraag je geen WW aan? Dan heb je ook geen recht op WAZO.

Heb je in deze periode een WW-uitkering? Dan heb je vanuit de WW alsnog recht op WAZO.

even opgezocht voor je.

en helaas hoeven ze bij einde contract deze niet verlengen omdat je zwanger bent. Daarin heeft een zwangere geen bescherming.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:40

danneke80 schreef:
rhian schreef:
we hebben vandaag de test gedaan, dus het nieuws is pas net tot ons door aan het dringen... :)
Waarschijnlijk 4 of 5 weken. Dit is lastig precies te zeggen omdat mijn cyclus erg onregelmatig is geweest het laatste half jaar ( huisarts zegt door ontpillen).

Spannend allemaal... Zou het van de daken willen schreeuwen maar partner wil het liefst nog een paar weekjes wachten... Mijn hoofd snapt dat, mijn gevoel heeft er moeite mee... haha...

Grappig, ik heb hetzelfde als jij. Ik weet nu 5 dagen dat ik zwanger ben, maar het dringt ook nog niet echt door. Ik weet het inderdaad verstandelijk wel, maar het bijpassende gevoel mist nog.

Ik ben niet zo'n fanatieke amazone (heb een bejaard ex-manegepaard van bijna 24) maar ik hoop nog wel af en toe een rondje met haar te kunnen hobbelen. Ik vertrouw haar ook wel dat ze geen gekke dingen doet.

@rossebol: Verlof heb je inderdaad recht op. Zit je nu in de WW? Dan kun je gewoon vanuit de ww verlof aanvragen via uwv, en daar heb je dan 16weken recht op. Solliciteren zal denk ik niet zo makkelijk gaan met bolle buik vrees ik.

Ja, voor ons was/ is het gewoon onwerkelijk omdat er heel wat negatieve tests de revu hebben gepasseerd. Dus ook vanochtend ging ik braaf tegen dat stripje aan plassen met het idee:" Het zal toch wel niet..."

En potverdrie, dat ding geeft gewoon positief aan!!! haha... :j
Ja, ik zou het liefst wel van de daken willens schreeuwen dat we zwanger zijn.. Ben ook erg trots dat het gelukt is.. en voel ook heel sterke liefde naar mijn eigen lijf... Dat ik dit kan gewoon!

Ja, wanneer voel je je echt zwanger... Misschien wanneer je voor de zoveelste keer boven de plee hangt...haha...
Laat het lekker even bezinken... het is nogal wat... Dat is de strategie die wij toepassen... ;)

Succes Rossebol, moet er niet aan denken dat ze mijn contract niet verlengen... |(

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:30

Ik voelde me echt zwanger toen ik misselijk was en later toen ik echt een buik kreeg en veel getrappel voelde!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 12:59

Ja... verheug me erop wanneer je echt je kindje gaat voelen... lijkt me prachtig! :)

Vanochtend gereden en tijdens de eerste keer draaven voelde ik trouwens ineens mijn hele buik spannen... Ik deed dit zelf niet! Heb rustig aan doorgedraafd... even lekker ontspannen wat gestapt en daarna weer gedraaft... Heb het niet meer gevoeld.. Ook tijdens de galop ( paard gooit wat hoog op) heb ik dit gevoel niet meer gehad...

Iemand een idee?

Verder ben ik gewoon opgestapt, voelde me even zeker als anders op een paard dus ik wil het gewoon lekker rustig eens aanzien.. Zolang het gaat, gaat het... :)

Of de dokter zou al moeten zeggen dat ik moet stoppen.. Ja, das natuurlijk andere koek..

groetjes, Rian.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:32

Ik voelde Jasmijn met 16 weken

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:43

misselijk ben ik niet. Zou dat nog kunnen komen? Anders zal ik toch echt op de buik moeten wachten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:16

Je hoeft niet misselijk te worden. Je kan meteen misselijk worden of helemaal niet. wisseld per persoon en per zwangerschap.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:38

Ik ben ook niet misselijk geweest. Wel dat ik niet tegen bepaalde geuren kon.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:39

rhian schreef:
Hey hallo,

Ik heb eens rond geneusd op bokt en er zijn al veel topics over zwangerschap/ paardrijden met een dikke buik / afstijgen met een dikke buik etc...

Maar ik vroeg me af ( wij proberen binnen niet al te lange tijd zwanger te worden :o )

Tot wanneer mag je/ kun je paardrijden tijdens je zwangerschap?

Ik rijd 2 paarden op dit moment. Allebei niet echt super rustige zeg maar... ;) En ben een beetje alle voors en tegens aan het wikken en wegen. Tuurlijk zou ik veel kunnen gaan longeren, iemand erbij vragen om toch het rijden voort te zetten e.d. Maar helemaal stoppen met rijden zie ik ook niet zitten...

Dus zijn er meiden die tijdens hun zwangerschap hebben paardgereden? En zo ja, tot hoever in je zwangerschap heb je gereden? Ben je alleen maar op super brave paardjes gestapt of ook op een paard waarvan je weet dat hij wel es een bokje geeft etc...

Ben benieuwd...

groet!

als je risico loopt er af te vallen helemaal niet gaan rijden tijdens je zwangerschap !
je kind gaat voor !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:45

Gefeliciteerd voor alle zwangere dames hier :)

Zelf ben ik overmorgen 21 weken zwanger (morgen de 20weken echo, spannend!!!).
Ik heb gereden tot 16 weken.
Ik had tot 12 weken 'fanatiek' willen rijden, omdat baby dan nog achter je schaambot zit.
Daarna afbouwen en bij max, 20 weken stoppen.

Helaas liep het anders, mijn paard was geblesseerd en ik kon 8 weken niet rijden. Daarna nog 4 weken weer gereden (12 tot 16 weken) om hem weer op te pakken en daarna over te kunnen dragen aan een bijrijder.
Heb dus weinig gereden in mijn zwangerschap maar ik mis het niet heel erg.

Ik weiger nog te rijden puur vanwege het risico op vallen.
En mijn paard doet nooit een stap verkeerd, toch door samenloop van omstandigheden eraf gevallen toen ik 1 week wist dat ik zwanger was, mijn hart zat in mijn keel! Gelukkig op mijn voeten geland, dus niets aan de hand. Gelukkig was hij na die 8 weken stilstaan erg braaf, maar ik voelde me toch niet helemaal op mijn gemak. Instructrice vond het ook wel tijd om te stoppen met 16 weken, als hij wel een keer een pasje harder ging van schrik dan was zij ook heel gespannen.

Ook na de bevalling ga ik 8 weken niet rijden, wil echt het risico op verzakkingen niet lopen!!!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:50

Veel mensen denken ik ken me paard door en door en val niet
dat zij ik ook altijd .
tot ik vorig jaar toch van me pony viel .
rug op 2 plaatsen gebroken /
gelukkig niet zwanger !
maar zou het risico absoluut niet nemen te gaan rijden als ik zwanger zou zijn .

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:57

Ik ben wel rond de 20 weken gestopt, maar voornamelijk omdat ik het niet meer fijn vond, en moest om de haverklap plassen haha.
Daarna trouwens wel gemend tot 35 weken, maar wel alleen met mijn fjord, mijn pony heb ik hele zwangerschap niet aangedurfd, die is veel te explosief.
Ik heb tot een week of 15 ook nog wel op vreemde paarden gezete, daarna echt niet meer.

Mijn eigen paardje vertrouw ik blind, die heb ik ook al ruim 13 jaar en is echt bomproef. NA mijn zwnagerschap kon ik pas weer echt lekker rijden met een maand of 5! Ik heb namelijk heel veel last gehad van een instabiele stuit.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:33

mijn paardje vertrouw ik ook blind en is ook bomproef toch lag ik er plots naast

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:37

we gaan komende week eens afspreken bij de arts... Geen idee of er ook al meteen onderzoek wordt gedaan/ echo/ etc... Maar ik wil het dan hier eens bespreken. Op de volbloed stap ik nu even niet... Die wil nog wel es flippen ( hoewel hij nog nooit gebokt/ gesteigerd heeft). Maar op een oudje die ik nu bijrijdt ben ik vandaag ook geklommen. Het is een superbrave waarmee ik rustig wat rondjes draaf en stap... ekker op mn eigen tempo... Ik voel me er relaxed onder en mijn lijf ook ( ik rijdt vanaf mn vierde... kan me niet voorstellen om niet te rijden!!!)

En het is niet alsof ik het er niet voorover heb, of alsof ik niet weet dat er gevaren of risico's aan zitten... Maar ik bedoel.. mijn werk ( in de Forensische zorg) is ook niet dat je zegt 100% gegarandeerd veilig... Een patiënt daar kan ook ineens flippen en me een duw in mn buik geven... Of als ik naar de bakker ga op de fiets kan ook ineens iets gebeuren waardoor ik over de kop vlieg...

Leven is risico's lopen.. de hele dag door... dood en ongeluk zijn de hele dag door om je heen en slaan toe wanneer je even niet oplet of gewoon domme pech hebt... Zo zie ik het althans... :)

Ik luister naar mijn lijf, kijk gewoon tot wanneer het voor mij fijn voelt en weeg de risico's af... Het ene paard ga ik voorlopig aan de longe en dubbele longe trainen. De andere kruip ik wel op maar zo lang tot het voor mij ( ons) prettig voelt...Tuurlijk het is en blijft een dier, je kunt het dier ook niets kwalijk nemen wanneer er iets gebeurd... Maar ja, negen maanden braaf op de bank zitten doet mijn psyche ook niet goed...

Ik vind het eigenlijk wel stoer, die dames die hier eerdere posts hebben beschreven hoe die kleine gewoon in hun buik mee op het paard is gegaan telkens... :)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:46

maar het hoeft niet aan het dier te liggen
je kan ook onwel worden duizelig worden en er naast liggen.
tijdens je zwngerschap kan je wel eens niet lekker worde,.
maar goed alle respect hoor voor mensen die blijven rijden
dat is ieder zijn besluit .

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:23

xsenny schreef:
mijn paardje vertrouw ik ook blind en is ook bomproef toch lag ik er plots naast

Ik snap je gedachte helemaal hoor, maar ik heb de mijne ruim 13 jaar en ben er nog nooit afgevallen. Natuurlijk kan het altijd, maar ik kan ook struikelen op de stoep, of aangereden worden in mijn auto... Als je ieder ienieminie risico niet meer gaat doen moet je 9 maanden plat gaan liggen. Ik heb met 20 weken zwangerschap ook nog gewoon geskied. Het is een kwestie van de risico's zelf goed inschatten, je voelt het vanzelf aan als je het niet meer vertrouwd.

Ik zou ook niet meer op onberekenbare of jonge paarden stappen hoor, en ik ben bijvoorbeeld ook niet met 8 maanden zwanger op de paardenmarkt achter de paarden langs gaan lopen.
Maar als je echt een betrouwbaar dier hebt en je doet geen enge dingen als springen of ruige buitenritten, is het risico toch niet heel groot.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:48

Ik ga met Carolien mee*yuri*.
IK heb op mijn jonge paard ook neit gereden, maar wel op mijn oudje.
En idd je kan ook aangereden worden op straat etc etc

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:40

Ik heb in het begin van dit topic gereageerd, toen was ik geloof ik 22 weken zwanger en ree nog dagelijks 1 van mijn paarden {normaal rij ik er drie of vier}. Inmiddels ben ik ruim 35 weken zwanger en rij ik nog steeds zonder problemen vrolijk rond. Ik ben inmiddels wel mijn toekomstige bijrijder aan het "inwerken" voor als het echt niet meer gaat, maar tot nog toe ben ik degene die er nog zonder moeite vanaf de grond opstap {paard is bijna 1.80m hoog} en heeft zij al moeite om er via een krukje op te komen. Doorzitten doe ik niet meer {paard beweegt ook groot en gooit hoog op} maar verder wordt ie gewoon dagelijks op M/Z nivo getraind. Mijn conditie is aanzienlijk beter dan die van mijn bijrijdster.... Wel longeer ik hem vooraf even, gewoon om even in te schatten wat voor bui ie heeft, hoewel ie nog nooit 1 bok gegeven heeft onder het zadel. Verder sta ik nog dagelijks 8 stallen uit te mesten, vegen, voeren, bak aan harken etc. en oh ja... we zijn ook nog een komplete boerderij aan het verbouwen. Maar de laatste tijd doe ik 's avonds niks meer, dan is het kwartje wel op.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:46

Da's heel knap :j
Ik moest met 30 weken al verplicht plat dus ik heb weinig meer kunnen doen en daarom rende mijn conditie ook achter uit, als je zo de bevalling in kan gaan, kun je dat ook beter aan denk ik.

Ik had geen conditie meer natuurlijk en dan nog een bevalling van 12 uur met duwen, trekken, inknippen en vacuümpomp... is me niet in de koude kleren gaan zitten, ben de eerste dagen in het z-huis ook met een rolstoel door het ziekenhuis gegaan. Ik lag op de 4e verdieping en dochter op de 3e en daar naartoe lopen trok ik echt nog niet :n

Hopelijk ben je dan ook snel weer fit :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:26

Ik kon na 32 weken echt niet meer rijden, want Jasmijn drukte echt op mijn blaas