homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:07

Dan is het mijn mening dat dat russisch roulette is.

En geloof me... drie van mijn beste vrienden zijn homo, waarvan twee een hele monogame relatie hebben en ik ook echt 100% zeker weet dat geen van hen HIV besmet is.

Maar de gemiddelde kans is veel groter, dus waarom zou je een risicogroep aan willen boren terwijl buiten die risicogroep om voldoende donoren zijn?

Als ik nu te horen zou krijgen dat ik geen bloed meer zou mogen geven omdat ik lesbisch ben en daarom een hoger risico... Leuk zou ik het niet vinden, maar ik ben nu eenmaal lesbisch. Graag of niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:08

Voor hen is dat vrije keus. Geaardheid is geen keus.

*edit* Dit is een antwoord op Corelli trouwens ;)

En Rock, ik denk dat dat makkelijker klinkt dan je zo aangeeft. Jij bent niet lesbisch en jij mag wel bloed doneren. Ik denk dat je pas echt kan aangeven wat voor gevoel dit bij je oproept op het moment dat je in het schuitje zit, maargoed...dat denk ik ;)
Laatst bijgewerkt door XoNo op 17-10-11 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:09

Ik mag hier ook geen bloed geven. Want ik kom uit Europa. Tja. Kan me er niet druk over maken eigenlijk.

Anoniem

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:10

Ik ben wel lesbisch :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:15

Rock schreef:
Ik ben wel lesbisch :+

:') Sorry, ik dacht dat je het hypotetisch bedoelde :))

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:20

XoNo schreef:

En Rock, ik denk dat dat makkelijker klinkt dan je zo aangeeft. Jij bent niet lesbisch en jij mag wel bloed doneren. Ik denk dat je pas echt kan aangeven wat voor gevoel dit bij je oproept op het moment dat je in het schuitje zit, maargoed...dat denk ik ;)

Klopt, daar heb je gelijk in :j En dat is ook de reden waarom mensen zich gediscrimineerd voelen...
Terwijl de mensen die deze regels hebben opgesteld, het vast niet zo bedoeld hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:23

Hahaha nee, dan zou ik er geen uitspraken over durven te doen. :D

Als je in bepaalde jaren in bepaalde landen bent geweest mag je trouwens ook geen bloed geven (of een bepaalde periode niet). Da's toch ook geen discriminatie tegen die landen? :)

Tis gewoon balen dat homoseksuele mannen een verhoogd risico op HIV hebben. Dat is een probleem dat aangepakt moet worden. Maar zolang homoseksualiteit toch nog een beetje in de taboesfeer hangt en er nog regelmatig mannen zijn die een geheim dubbelleven leiden... Is het moeilijk om de oorzaak hiervan aan te pakken.

Ook bareback seks is Russisch roulette, maar goed, daar breng je dan alleen jezelf mee in gevaar (ja, en anderen, maar dat is dan ook weer hun eigen verantwoordelijkheid).

Met het geven van bloed breng je anderen in gevaar.

Daarom mogen bijvoorbeeld mensen die bloed hebben gehad niet weer bloed geven.

Stel persoon X is besmet met HIV, dit komt bij ontvangers A, B en C terecht... Dan zijn er dus 3 besmet. Maar als die drie ook weer bloed geven aan drie mensen, zijn er al 12 besmet, etc.

Helaas zal het ook voorkomen dat mensen niet eerlijk zijn op hun vragenlijst voor het bloedgeven. Ik ben echter zo naïef om te geloven dat als je bloed geeft, je dit doet om mensen te helpen en dus niet zal liegen over het risico dat je meebrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:28

XoNo schreef:

Maar zou jij het een prettig idee vinden als je donorbloed kreeg en de kans was groter dat het besmet was, dan dat die kans nu is, nu een grote risicogroep uitgeschakeld is?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:30

XoNo schreef:

Het heeft ook helemaal niks met geaardheid te maken. Maar kennelijk heeft nog niet iedereen dat door... als ze homo's zouden uitsluiten omdat het homo's zijn, dan is het discriminatie. Maar dat is niet het geval. Ze worden uitgesloten omdat ze een risicogroep zijn, net zoals dat je geen bloed mag geven als je net een tattoo hebt laten zetten of op vakantie bent geweest in een bepaald land.
IMO kun je dit alleen opvatten als discriminatie als je dat zo wilt zien... want het is geen discriminatie. Die intentie heeft de bloedbank niet, die denken heus niet 'kom, we gaan even homo'tjes pesten, ze mogen geen bloed geven'. Het is gewoon een feit dat het een risicogroep is en ik snap dat het niet leuk kan zijn als jij homo bent en je hebt altijd veilige seks (en/of met een vaste partner), maar het is niet anders. Er zijn nog teveel mensen die niet zo denken.

Hoe zou jij het vinden als ze wel mochten geven en je bloed zou krijgen waarvan het risico veel groter is dat je besmet wordt met HIV? Denk je dan 'oh gelukkig homo's mogen nu wel bloed geven' of zou je dat bloed toch liever niet willen als je de keus had....
Er is altijd een kans dat er iets mis mee is, maar het is toch niet meer dan logisch dat ze die kans zo klein mogelijk willen maken?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:34

Precies :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:41

Een intentie hoeft ook niet te bestaan om te discrimineren. Discrimineren is simpelweg uitsluiten op basis van kenmerken die in het betreffende geval niet ter zake doen. Helaas is dat hier dus wel het geval, want gemiddeld genomen hebben homo's meer kans op HIV door sexueel contact dan hetero's. Dat is dus een kenmerk dat wel degelijk ter zake doet. Dat dan alle homo's over 1 kam geschoren worden is puur omdat mensen niet altijd op hun woord te geloven zijn, en er dus niet vanuit gegaan kan worden dat mensen die zeggen dat ze niet veel wisselende contacten hebben, dat ook werkelijk niet hebben..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:43

Er zou aan mijn gevoel niks veranderen. Bloed wat nu uitgegeven wordt kan net zo goed besmet zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:44

XoNo schreef:
Er zou aan mijn gevoel niks veranderen. Bloed wat nu uitgegeven wordt kan net zo goed besmet zijn.

Ook niet het simpel rekeningssommetje, hoe meer risico je neemt hoe groter de kans op besmet bloed is. Lijkt me toch logisch niet?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:45

XoNo schreef:

Maar als deze groep bloed zou geven wordt dat risico veel groter. Maakt dat je niks uit? :?
Het gaat toch uiteindelijk om de gene die ontvangt, niet de gene die geeft.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:53

Ik zeg ook niet dat ze iedereen onder dezelfde voorwaarden moeten toelaten, er moet wel een selectie gemaakt worden, maar ze moeten mensen weren die veel wisselende seksuele contacten hebben, of dit nu een man of vrouw is, homo of hetero. Dus ja, homo's met veel seksuele contacten moeten zeker geweerd worden, net als dat nu met hetero's gebeurt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:55

Echter is zoiets heel lastig te controleren dus dan kun je altijd nog beter maar de hele groep weren dan het risico nemen. Logisch toch?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:56

Of, Xono, je kan je wat minder aangesproken voelen en er niet direct discriminatie achter zoeken.
Het is nu eenmaal een feit dat het een risicogroep betreft.

Ik denk dat Fiffill dat erg goed heeft uitgelegd.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:58

XoNo schreef:
Ik zeg ook niet dat ze iedereen onder dezelfde voorwaarden moeten toelaten, er moet wel een selectie gemaakt worden, maar ze moeten mensen weren die veel wisselende seksuele contacten hebben, of dit nu een man of vrouw is, homo of hetero. Dus ja, homo's met veel seksuele contacten moeten zeker geweerd worden, net als dat nu met hetero's gebeurt.

Dat wordt ook gedaan, als mensen het tenminste eerlijk aangeven..

Je mag ook geen bloed geven als je pas na de tandarts bent geweest.. is toch ook geen discriminatie tegen mensen die hun tanden verzorgen..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:13

Maar dan zou ik me ook gediscrimineerd moeten voelen. Ik krijg B12 injecties, zonder die dingen overleef ik het niet, maar ze maken wel dat ik daarom geen bloed mag geven.
Discriminatie is overigens niet zoals hierboven staat iemand uit sluiten om bepaalde gronden. Discriminatie is iemand uit sluiten op gronden die niet ter zake doen. Dat is dus iets heel anders dan hier het geval is.

Wat betreft risico's nemen: Dus omdat er altijd risico's zullen blijven, hoef je de risico's die je kan uitsluiten, niet uit te sluiten? Weet je wat, dan steek ik morgen wel geblindoekt de snelweg over, waarom uitkijken of de tunnel nemen? 8)7

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:14

Juul schreef:
Een intentie hoeft ook niet te bestaan om te discrimineren. Discrimineren is simpelweg uitsluiten op basis van kenmerken die in het betreffende geval niet ter zake doen. Helaas is dat hier dus wel het geval, want gemiddeld genomen hebben homo's meer kans op HIV door sexueel contact dan hetero's. Dat is dus een kenmerk dat wel degelijk ter zake doet. Dat dan alle homo's over 1 kam geschoren worden is puur omdat mensen niet altijd op hun woord te geloven zijn, en er dus niet vanuit gegaan kan worden dat mensen die zeggen dat ze niet veel wisselende contacten hebben, dat ook werkelijk niet hebben..

Dat snap ik, maar ik gaf alleen maar een voorbeeld. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:14

Chessie schreef:
XoNo schreef:

Dat wordt ook gedaan, als mensen het tenminste eerlijk aangeven..

Je mag ook geen bloed geven als je pas na de tandarts bent geweest.. is toch ook geen discriminatie tegen mensen die hun tanden verzorgen..

Of discriminatie tegen mensen met tattoo's en piercings, mensen die verre reizen maken etc.... Ook niet he? Maakt dus idd niks uit..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:45

Vrouwen die zich laten betalen voor seks mogen ook geen bloed doneren, dus is dat dan ook discriminatie naar hun toe?
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat homosexuele mannen worden vergeleken met prostituees, maar ook zij mogen geen bloed doneren, terwijl zij ook altijd veilige seks zouden hebben. (als de regels worden gevolgd)

Ik heb laatst het foldertje nog gelezen toen ik me opgaf om te gaan doneren en vond zelf de regels vrij duidelijk. Ook mensen die in afrika zijn geweest mogen niet doneren ook ivb. met een mogelijke hiv besmetting. Het risisico moet toch beperkt worden, en ik snap dat het heel erg vervelend is als je groep geweigerd wordt terwijl je zelf wel een vaste relatie hebt en geen wisselende contacten, maar ik denk als ze gaan uitzonderingen gaan maken het ook zo ingewikkeld wordt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:39

Jullie kunnen het wel met zijn allen gaan vergelijken met allerlei scenario's, maar dat is appels met peren vergelijken en gaat nergens over. Vrouwen die zich laten betalen voor seks kiezen er zelf voor om met meerdere partners het bed te delen, tuurlijk zouden zij geen bloed mogen doneren. Niet mogen doneren als je B12 injecties krijgt, tattoo's en piercings laat zetten en verre reizen of een trip naar de tandarts, logisch. Dit kan allemaal het bloed beïnvloeden en het zou raar zijn als je dan bloed mag doneren. Echter, ik, als homoseksueel met een vaste partner, zonder wisselende contacten mag geen bloed geven, omdat er een bende rotte appels in 'mijn soort' (want zo word je gezien!) zitten?

Tuurlijk leg ik me erbij neer, wat heeft het voor zin om dat aan te vechten? Helemaal niks. Het lijkt hier echter wel alsof ik het met deze regel eens MOET zijn, omdat de regel bestaat. Op het moment dat je homo bent, wordt er gemakshalve vanuit gegaan dat je een verhoogde kans op HIV hebt, waarom? Heb ik meer kans op HIV dan mijn buurvrouw die ook al 6 jaar het bed deelt met dezelfde man? Ik denk het niet. Ik word als homo zijnde gezien als risicogroep ipv een persoon en dát vind ik discrimerend. Jullie kunnen met nog 100 verschillende scenario's aankomen, maar dat verandert er helemaal niks aan en is nogmaals niet te vergelijken met het laten zetten van een piercing of een tandartsbezoek.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:14

Xono, ik vind dat je een probleem maakt waar het niet is, en dat zegt meer over jou dan over de bloedbank-regels.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:17

Ik snap ook wel heel goed dat je je persoonlijk aangevallen voelt als je tot de groep behoort :j
Lastig te zeggen hoe ik me zou voelen als ik in jouw schoenen stond Xono..

Ik kan echt beide kanten wel begrijpen! Begrijp Xono (vooral door je laatste post ben ik meer sympathie gaan voelen voor jouw kant van het verhaal) enerzijds, maar snap anderszijds de gedachtegang van de bloedbanken ook heel goed..