Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Moschino schreef:manonetjuh schreef:Als je geen recht heb op het bedrag en ze komen er achter, moet je het sowieso terugbetalen. Als je wist dat je er geen recht op hebt, het geld houdt en ze komen er achter kun je zelfs nog een boete van de belasting krijgen, hoorde ik.
Dit is echt complete onzin. Het is een beschikking, en die kun je niet terugdraaien. Je kunt deze alleen herzien in het voordeel van de beschikte.
manonetjuh schreef:Dan hebben ze mij iets anders verteld.. Weet je het zeker en waar is dat terug te vinden?
Moschino schreef:manonetjuh schreef:Dan hebben ze mij iets anders verteld.. Weet je het zeker en waar is dat terug te vinden?
Het CAK is door de overheid bevoegd gesteld om besluiten te nemen. Voor hen gelden de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (abbb's). Eén van de abbb's is het vertrouwensbeginsel: de burger moet erop kunnen vertrouwen dat een bepaalde toezegging van een (zelfstandig) bestuursorgaan ook nagekomen wordt.
Het vertrouwensbeginsel staat (nog niet) in de wet (Algemene wet bestuursrecht) maar is een algemeen bekende maatregel waar bestuursorganen zich aan dienen te houden.
appiesjappie schreef:Mijn schoonmoeder heeft ook zo'n brief gekregen. Ze geven nu geld weg en ik moet vanaf januari een eigen bijdrage gaan betalen voor mijn scootmobiel 54 euro per 4 weken.
manonetjuh schreef:In de Wtcg staat dat je aan de voorwaarden moet voldoen en als je daar niet aan voldoet heb je er (lijkt mij) geen recht op. Ook al is het een 'fout' van het CAK. Je wordt geacht de wet te kennen en daarin staat dat je er geen recht op hebt..
Of zie ik het helemaal fout?
Moschino schreef:manonetjuh schreef:In de Wtcg staat dat je aan de voorwaarden moet voldoen en als je daar niet aan voldoet heb je er (lijkt mij) geen recht op. Ook al is het een 'fout' van het CAK. Je wordt geacht de wet te kennen en daarin staat dat je er geen recht op hebt..
Of zie ik het helemaal fout?
Jup, je ziet het fout. Een gewone Henk en Ingrid wordt niet geacht de Wtcg te kennen. Het is geen algemene kennis, een vrij ingewikkelde wet, en ook is het een vrij nieuwe wet (2009).
Daarnaast worden deze groep mensen ambtshalve (automatisch) beschikt. Dus niet op jouw verzoek. Alleen als je echt logischerwijze zou kunnen weten dat je niet in aanmerking komt (bijv. de schoonmaker van het CAK zegt in de gang dat je vast en zeker recht hebt op de tegemoetkoming, omdat je net hebt aangegeven dat je in 2010 veel medicijnen hebt genomen) geldt het vertrouwensbeginsel niet.
Abiola schreef:Volgens mij niet. Je wordt geacht de wet te kennen. Dat je de niet weet dat de wet bestaat, of niet bekend bent met de inhoud ervan is mag geen verontschuldiging zijn voor het overtreden van die wet.

.