Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:52

Ik ben ook donor! Helaas mag ik nu een jaar niet meer, omdat ik permanente make-up laat zetten!
Ik word ook stamceldonor en moet daarvoor nog even m'n bloed laten prikken

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:56

Aan alle mensen die zich storen aan de hoge salarissen bij de top van Sanquin: denk alsjeblieft aan de mensen die het bloedproduct krijgen en daardoor overleven. Ik zie voor mijn werk (bij Sanquin ja) regelmatig de kankerpatienten die bloedproducten krijgen. Die mensen hebben het nodig om te overleven! Sanquin maakt geen winst op bloed(producten), het is een nonprofit organisatie. Geld dat verdiend wordt gaat naar onderzoek en ontwikkeling.
Ik vind het top dat mensen hier spontaan zich aanmelden als donor, want het aantal donoren loopt al jaren terug, terwijl bloed altijd nodig is...

lesilla

Re: Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:59

Ik snap ook niet dat mensen daarover vallen, als je weet dat bloedproducten leven of dood betekent voor sommige mensen en er nog therapie uit bloed word genomen voor anderen. Wat maakt het toch uit, of ze weinig of veel verdienen. Je hebt een goede daad gedaan en door jou worden mensen geholpen dat is toch het belangrijkste!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:29

Natuurlijk wil ik mensen helpen maar niet ook ten gunste van de vette bankrekening van bestuurders. Er is nog geen tekort. En als er een tekort dreigt te komen hoop ik dat er een signaal naar Den Haag gaat en ze er eens wat aan gaan doen. Dit vindt ik namelijk net zo kwalijk als bonussen die aan bestuurders van banken worden uitgekeerd die staatsbijstand hebben gehad.. betaald door ons belastingbetalers.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:21

Maar aan jouw donatie (als ik er even vanuit ga dat je volbloed doneert) wordt geen geld verdiend. Dus daarvan kan niks naar de bestuurders gaan. Overigens ben ik het met je eens dat er best eens een rem op bonussen en salarissen mag worden opgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:40

Tafje schreef:
Natuurlijk wil ik mensen helpen maar niet ook ten gunste van de vette bankrekening van bestuurders. Er is nog geen tekort. En als er een tekort dreigt te komen hoop ik dat er een signaal naar Den Haag gaat en ze er eens wat aan gaan doen. Dit vindt ik namelijk net zo kwalijk als bonussen die aan bestuurders van banken worden uitgekeerd die staatsbijstand hebben gehad.. betaald door ons belastingbetalers.

Volgens 'mijn' bloedbank is er nog geen tekort omdat de huidige donoren maximaal benut worden. Met meer donoren is het dus mogelijk om mensen minder vaak op te roepen en dat is dus minder belastend. Ik ben het helemaal met je eens wat betreft die vette bankrekening hoor, maar in mijn ogen 'straf' je de verkeerde groep als je geen bloed doneert om bovenstaande reden. Ik geef bloed om iemand anders te kunnen helpen. Natuurlijk is het een kwalijke zaak als een ander zo dik aan mijn vrijwillige daad verdient, maar ik vind dat dat niet opweegt tegen het feit dat ik er misschien wel indirect iemands leven mee red :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:46

Moet je je landelijk opgeven? Ik heb er járen terug al eens aan gedacht, maar misschien nu wel het moment om het te gaan doen. Hebben ze echt te weinig bloed?
Ik ben súpermakkelijk te prikken en ik vind het helemaal niet erg om geprikt te worden, dus altijd het perfecte proefkonijn voor studenten.. :D

Ik denk dan ook maar niet aan de vette bankrekening, maar het bloed wat mijn kindje bij d'r geboorte gered heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:48

Tja, ik weet niet over echt een tekort, ze hebben altijd wel bloeddonoren nodig, al is het maar om andere donoren minder te belasten.

En opgeven kan via www.sanquin.nl

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:50

Elan_GV schreef:
Moet je je landelijk opgeven? Ik heb er járen terug al eens aan gedacht, maar misschien nu wel het moment om het te gaan doen. Hebben ze echt te weinig bloed?
Ik ben súpermakkelijk te prikken en ik vind het helemaal niet erg om geprikt te worden, dus altijd het perfecte proefkonijn voor studenten.. :D

Ik denk dan ook maar niet aan de vette bankrekening, maar het bloed wat mijn kindje bij d'r geboorte gered heeft.

Idd!
Je kan je gewoon aanmelden en dan krijg je een oproep voor een keuring. Bij die keuring krijg je een vragenlijst en een gesprek naar aanleiding van die lijst, word je bloeddruk getest en je ijzergehalte. Als dat goed is worden er 3 buisjes afgetapt voor te testen en als dat goed blijkt krijg je een oproep om te geven :) (de eerste keer blijven ze ook bij je om alles uit te leggen enzo)

Hier kan je je opgeven:
http://www.ikgeefbloed.nl/

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:14

ik zou ook graag bloed willen geven, maar ik vroeg me af wanneer je meestal word opgeroepen?
Mijn vader heeft altijd bloed gegeven en ik dacht me te herinneren dat dit meestal op een doordeweekse avond was? Ik ben helaas alleen het weekend in Nederland vandaar mijn vraag: kun je ook in het weekend bloed doneren?

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 06:53

Je krijgt een kaart binnen waarin staat dat je 2 weken de tijd hebt om op elk moment langs te komen. Dus er is altijd wel een plekje te vinden in je agenda :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:20

RicardoOpa schreef:
Je krijgt een kaart binnen waarin staat dat je 2 weken de tijd hebt om op elk moment langs te komen. Dus er is altijd wel een plekje te vinden in je agenda :)

In mijn oude woonplaats hadden ze atijd 1 vaste avond dus geen keuze. Later hebben ze die avond veranderd. Voor mij betekende dat it ik dan vrij moest nemen.

In Duitsland ben ik weer bloed donor geworden. Hier is het 4/5 maal per jaar en altijd op zondag. Nu heb ik werk als oproepkracht en werk zo goed als alle weekeinden.
Ik zou dan vrij moeten plannen maar geen werk is ook geen geld. Nu vind ik niet dat ik moet inleveren om bloed te geven.
Ik ben wel 0- dus de ideale bloedgroep.
Ik ben ook rhesus resistent en daar ook extra voor ingeent.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:08

Op www.sanquin.nl zijn de bloedbanken bij jou in de buurt te vinden met de openingstijden. Dit zijn alleen maar doordeweekse dagen.
Soms wordt er een mobiele bloedlocatie gemaakt in plaatsen waar geen vaste locatie is maar waar wel donoren wonen. Dit zal dus inderdaad een bepaalde dag zijn en dan wordt je ook uitsluitend voor die dag opgeroepen. Als er een vaste locatie bij jou in de buurt is kun je zelf kijken wanneer je kan

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:46

bloed geven is idd van belang...

mijn zoontje heeft hemofilie en kan erg van belang zijn voor hemofiliepatiënten........

DUS GEEF

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:59

Ben ook al vanf mijn 18e donor, ben nu 27. Geeft een goed gevoel als je daar weer naar buiten loopt.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:00

Ik krijg al zweethanden als ik aan naalden denk. Toch heb twee weken geleden de keuring gehad, 't is nu wachten op de uitslag. Ik denk maar zo: als ik in het ziekenhuis terecht zou komen en ik heb bloed nodig, dan ben ik blij dat dat kan. Laat ik dan ook mijn steentje bijdragen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:01

Ik heb me nu ook opgegeven! Wilde het vroeger ook altijd al doen maar was toen nog geen 18.. Toen ik eenmaal wel 18 was moest ik echter bloedprikken op Pfeiffer, en dat was niet zo'n succes. Twee keer mis geprikt en bij de derde keer was ik zo zenuwachtig dat ik bijna flauwviel. :')
Maar ik wil 't toch proberen! :)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:03

Ik wilde me al een tijdje opgeven, maar had er niet meer aan gedacht, dit topic herinnerde me eraan, ik heb me nu ook aangemeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:32

hotchocolat schreef:
In Duitsland ben ik weer bloed donor geworden. Hier is het 4/5 maal per jaar en altijd op zondag.

In Nederland mogen geloof ik alleen mannen zo'n 5 keer per jaar bloed geven; vrouwen hooguit 3x. Toch heb ik het idee dat ik best nog wel een keer extra zou kunnen :j

Petje af voor alle mensen die bang zijn voor naalden en toch gaan doneren :j . Don't worry, meestal voel ik de naald niet eens en anders doet het nog altijd veeeeel meer pijn om je teen te stoten dan je te laten prikken, hihi.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:50

Ik ga me ook opgeven denk ik. Op de site zie ik een opsplitsing serum en bloed.
Wat is harder nodig? (en ja ik weet wat serum is, maar ik vraag me af wat harder nodig is).

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:09

Dat ligt er een beetje aan welke bloedgroep je hebt. O- is altijd hard nodig want dat kan aan iedereen gegeven worden.
Als je bijvoorbeeld AB hebt zou ik ook voor bloed kiezen omdat niet veel mensen dat hebben. Bij bloedgroep A zou ik voor serum kiezen, veel mensen hebben dat en veel mensen zijn donor dus genoeg daarvan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:55

Ik heb AB (en dan daarvan ook nog eens de minst voorkomende geloof ik :+ ) dus ik zit er nu toch aan te denken om bloed te gaan geven... mocht ik ooit bloed nodig hebben zou ik ook blij zijn met bloed van m'n eigen bloedgroep. En helemaal omdat hij zo zeldzaam is is 't misschien toch een idee om bloed te gaan geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:05

Ik heb respect voor mensen die donor zijn en hoewel ik graag donor wil zijn vind ik het in mijn geval een te groot risico waar ik anderen niet aan bloot wil stellen.

Heb een baan gehad waarbij ik continu in aanraking kwam met exoten en veel moest reizen,nu heb ik diagnose ME/CVS waarvan geen oorzaak bekend is.Het risico om iemand ergens mee te besmetten vind ik te groot en daarom ben ik bewust geen donor.

Misschien dat ik mijn lichaam na mijn dood wel doneer voor medisch onderzoek,doe ik toch nog iets nuttigs :)

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:09

Ik mag helaas geen bloed geven omdat mijn HB altijd te laag is, anders had ik het zeker gedaan!!

Ik was heel dankbaar toen ik onlangs bloed bij kreeg omdat ik erg veel bloed was verloren na mijn bevalling. Je weet nooit wanneer je in een situatie komt dat je het nodig hebt, dat is voor mij nu geweest en ik was blij dat ik het kon krijgen ;)

Ik ben overigens wel ('gewone') donor :D

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:01

Ik mag begin december pas voor de keuring (moet een jaar wachten na een piercing). Dan test afwachten en 1 of 2 keer bloedgeven, dan laat ik een andere piercing(s) zetten. Dan weer een jaartje wachten :Y)
Mijn vader doet het inderdaad ook al jaren, vaantjes en speldjes liggen hier in de kast. Hij heeft laatst twee hele mooie beeldjes ontvangen :)