Kinderen die vegetarisch eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:51

Mijn vriend eet ook geen vlees, al jaren niet meer. Wanneer hij het nu zou eten, krijgt hij meteen last van zijn maag/darmen.

Ik ben daarentegen een echte vleeseter, eet verder ook geen vis en ook geen varkensvlees (krijg ik meteen last van mijn darmen/maag).

Wij hebben toen voordat onze dochter geboren werd, besloten dat we haar gewoon vlees laten eten, maar ook vegetarisch als ze dat zou willen. Keuze lieten we aan haar. Ze is nu bijna 10 jaar en noemt zichzelf een omnivoor, alleseter :D Het maakt haar helemaal niks uit, ze vind vlees lekker, maar vegetarisch, zoals Quorn, Tofu en al die andere vleesvervangers ook heerlijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:41

Ik zie het probleem ook niet van geen vlees laten eten? Als het kind later op zichzelf gaat wonen, is het nog goedkoper ook!

Ik zou inderdaad wel goed nadenken over hoe je het wilt gaan brengen. Want als vlees van 'dode zielige diertjes' komt, is papa en iedereen die vlees eet, wel héél gemeen! (Want zo'n boodschap komt bij een klein kind véél groter over dan bij een volwassene)

Ik vind de middenweg nog steeds het beste. Ja, we eten af en toe vlees maar zijn ons wel bewust wáár het vandaan komt. Dus ook niet in de Appie zomaar al het vlees pakken wat 'biologisch' is, want van die omstandigheden wordt je ook niet altijd vrolijk. (Eet zelf overigens wel vlees)

Als je vegetariër bent (als veganist nog meer) moet je ook beter opletten wát je eet. Zodat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, lijkt me niks mis mee als een kind dat op jonge leeftijd mee krijgt.

Ik zou het aan het kind uitleggen op deze manier: dit is hoe ik het doe, om deze of deze reden. Zonder daarbij de rest als gemene mensen over te laten komen, of dat vegetariërs 'beter' zijn dan vleeseters.
Want hoe moet dat kind zich voelen tegenover jou als het opgegeven moment misschien wél 'dode, zielige diertjes' wilt eten?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:18

Sassol schreef:
Ik zie het probleem ook niet van geen vlees laten eten? Als het kind later op zichzelf gaat wonen, is het nog goedkoper ook!

Helaas is het niet goedkoop, vlees is erg goedkoop en groenten niet. Een courgette is evenduur als 300gram gehakt oid.

UMayDream

Re: Kinderen die vegetarisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:27

Verantwoord vlees is wel duurder dan kiloknallers, maar ik denk dat de prijzen toch wel te vergelijken zijn met die van vleesvervangers ed..

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:57

Moeilijk lijkt mij.

Een kind is niet anders gewend als waar hij mee opgevoed word. Mijn schoonzus is ook vegetarisch als ook de vader van de kinderen. Neefje word vegetarisch opgevoed. Mijn neefje zit op de basisschool waar hij inderdaad in aanraking komt natuurlijk met kinderen die vlees eten. Hij heeft toen weleens per ongeluk vlees geproefd. Hij vond het ook erg lekker. Vroeg zijn moeder natuurlijk waarom......, maar legt zich er bij neer.

De situatie lijkt mij moeilijker als 1 van de ouders wel vlees eet. Kind ziet dat 1 van de ouders vlees eet, of de ouder moet het stiekem doen als het kind er niet bij is. Dat lijkt mij verwarrend voor een kind. Want hoe ga je dat uitleggen. Ikzelf zou dan een compromis sluiten door een minimaal (1 of 2) keer in de week vlees te eten, en zodra een kind ouder en bewuster word en zelf beslissingen gaat nemen het dan ook zelf kan en gaat bepalen met hoe hij of zij het wil.

Maar zo zou ikzelf ernaar kijken. Ik eet zelf trouwens wel vlees en mijn man ook.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:04

Ik vind dat je kinderen zelf de keuze moet laten maken. En dan niet gaan vertellen dat diertjes ohw zo zielig zijn. Maar gewoon vind je vlees lekker. Ja dan eet je vlees. (heeft ook alles met leeftijd te maken). Je kan ook kiezen dat ze bv om de dag vlees krijgen.

Maar waarvoor ik eigenlijk post = let wel op het vitamine en mineralen gehalte van je kinderen. Ik eet zelf weinig vlees (en ben dus niet vegetarisch) en heb daardoor een B12 gebrek gehad. Was steeds moe, weinig ernegie en zin in dingen etc. Dit kwam dus doordat ik weinig vlees at. Let daar dus wel goed op. Neem namelijk niet aan dat het de bedoeling is dat ze ergens te kort van krijgen. (als vervanging moet ik veel melk, eieren en yogurt eten).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:25

Polivy schreef:
Interessant om te lezen (dat wist ik niet), maar dat sluit het eerste dikgedrukte in die quote van maatje31 natuurlijk niet uit.

Het gaat me er ook niet perce om om perce te zeggen dat vlees dus wel gezond is. Ik zeg alleen dat de beargumentatie die maatje geeft niet helemaal klopt, wat overgens niet gek is veel mensen snappen niet percies wat resistentie betekend en het is ook best ingewikkeld en word vaak verkeerd uitgelegd/doorverteld. Ik hoor zelf niet echt argumenten waarom vlees van nu ongezonder zou zijn?? Het kan best waar zijn maar op deze manier is het een beetje een loze kreet.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:37

Nou ja, al die hormonen in het vlees... Maar goed, dat is een andere discussie.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:56

alle respect voor de vega`s onder ons.....maar bedenk je wel,hoe minder vlees we eten ,hoe minder er verkocht wordt,en hoe goedkoper er dus geproduceerd moet worden.
Veel vegatariers, is dus niet per definitie goed voor het dieren welzijn.
Ook biologisch vlees hoeft dat niet te zijn,ook deze dieren groeien op in een min of meer industrieele omgeving,om dat, wat er in gaat controleerbaar moet zijn.
De koeien op de foto die ik eerder gepost heb,zijn dan ook volgens deze regels(belachelijk genoeg)geen biologische dieren.....ze leven in de kwelders,scharrelen hun eigen kostje bij me kaar,kalveren leven gewoon in de kudde,en zelfs papa loopt er gewoon tussen in....maar er komt geen biologisch en gecontroleerd fabrieks vooer in,en dus mag je het geen bio vlees noemen......moeilijk hoor.....vegetarisch eten kan dus een bewuste keuze zijn,maar voor het dieren welzijn hoef je het niet te doen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:13

Polivy schreef:

Dat heb je met biologisch vlees niet. Je kan daarin je eigen keuze maken met wat je wil. Eerlijk diervriendelijk vlees of de massa productie uit de supermarkt waarbij de dieren een hel van een leven hebben gehad.

Maar dat is inderdaad een andere discussie :Y) moest het even kwijt :o

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:16

moos24 schreef:
Polivy schreef:

Dat heb je met biologisch vlees niet. Je kan daarin je eigen keuze maken met wat je wil. Eerlijk diervriendelijk vlees of de massa productie uit de supermarkt waarbij de dieren een hel van een leven hebben gehad.

Maar dat is inderdaad een andere discussie :Y) moest het even kwijt :o

ook biologisch vlees is productie vlees....zie eerdere post

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:28

Maar dat is inderdaad een andere discussie :Y) moest het even kwijt :o[/quote]
ook biologisch vlees is productie vlees....zie eerdere post[/quote]

papagroom: Heb je daar ook concrete bewijzen voor ?? Het komt er anders op neer dat je op deze wijze terwijl je denkt dat je goed bezig bent alsnog bedonderd word.
Ik ga daarom ook niet zonder meer van mening veranderen door iets wat gewoon even in een post verteld word.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:35

Ja zeker....de regel is dat een biologische koe bewezen ,met biologisch voer gemest moet worden.....als je dus een kudde koeien zonder bij voeren op de kwelder zet,gaat er geen gecontroleerd voer in,en krijgt het vlees dus geen biologische keur.....goed voorbeeld zijn de koetjes op de foto eerder in dit topic,de beesten hebben een enorm areaal tot hun beschikking en leven in alle vrij heid....t is te gek voor woorden....vergelijk het met een scharrel ei.....die kippen hebben het weliswaar iets beter als een doorsnee leg kip....maar natuurlijk lang niet zo als een erf kip......die wordt niet gecontroleerd,en mag je dus niet als schaarrel kip verkopen.
Afbeelding

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:48

Ik ben van mening dat je je kinderen uit eindelijk zelf die beslissing moet laten maken.
Het is uit eindelijk het leven wat hun zelf gaan leiden.
Ik heb altijd vlees gegeten, van huis uit mee gekregen maar ook een tijd vegetariërs geweest, maar toch maar weer na een paar jaar vlees gaan eten.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:58

papagroom schreef:
Ja zeker....de regel is dat een biologische koe bewezen ,met biologisch voer gemest moet worden.....als je dus een kudde koeien zonder bij voeren op de kwelder zet,gaat er geen gecontroleerd voer in,en krijgt het vlees dus geen biologische keur.....goed voorbeeld zijn de koetjes op de foto eerder in dit topic,de beesten hebben een enorm areaal tot hun beschikking en leven in alle vrij heid....t is te gek voor woorden....vergelijk het met een scharrel ei.....die kippen hebben het weliswaar iets beter als een doorsnee leg kip....maar natuurlijk lang niet zo als een erf kip......die wordt niet gecontroleerd,en mag je dus niet als schaarrel kip verkopen.
Afbeelding

Ik begrijp het volkomen. Stomweg nooit bij stil gestaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik sporadisch biologisch vlees koop, als de slager hier uit het dorp dicht is. Het vlees van de slager is eigenlijk zoals jij omschrijft.....bij de boer lekker op het land en kleinschalig (ik had ernaar gevraagd). Maar inderdaad geen biologisch keurmerk.

Maar er zijn boeren met biologisch keurmerk waar het dierenwelzijn op een hoog niveau staat. Die zijn dus blijkbaar op 1 hand te tellen ? Of ben ik nu te naïef ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 14:31

roxiie schreef:
Snoevie schreef:
wat ik me dan stiekem ook altijd afvraag,of vegetariers dan ook geen leren zadels en laarzen hebben enzo

Je hebt vegetariërs en veganisten, waarom willen mensen dat verschil nooit zien?
Prima als je vlees wilt eten, maar waarom moet er altijd dit 'loze argument' aangehaald worden..:?
Vegetariers eten geen vlees en geen vis een veganist eet helemaal niks dierlijks en gebruikt ook niks dierlijks. ( en zelfs onder veganisten zijn mensen die bijv. wél een wollen trui hebben..)

Imo is een vegetarier iemand die geen producten GEBRUIKT waarvoor een dier is doodgegaan. Een veganist gebruikt helemaal niks dierlijks.
Op zich gebruik ik bijv wel stiekem kaas waar geen vegetarisch stremsel in zit. Maarja, daarvoor worden geen dieren speciaal gedood.

Dus het klopt imo niet helemaal wat je zegt :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:44

@moos24.....bio boeren moeten aan minimale eisen voldoen,de dieren hebben het een stuk beter,maar leven niet zoals jij en ik dat zouden willen......by the way..ik ben geen vegatarier hoor...maar wel kritisch

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 14:51

Ik maak trouwens niet echt mee dat groente duurder is dan vlees hoor. Als je het op de markt haalt is het prima te doen :)
Qua vleesvervangers eet je dan champignons, eieren, kaas, noten.. het valt wel mee hoor!

Om even ontopic te blijven: ik denk dat flink wat mensen gemist hebben dat mijn vriend hoogst waarschijnlijk ook ooit wel eens zal bekeren tot vegetarisme. Zo niet, ja okee, het is inderdaad niet bevorderlijk om hard te gaan roepen dat vleeseters het ongedierte van de samenleving zijn :Y) Maar als mijn kind vraagt waarom ik dan geen vlees eet, of waar de worstjes vandaan komen, tja dan ga ik echt niet liegen.
En trouwens, als er ooit een ' tweestrijd' zou ontstaan, kan ik toch gewoon aanhalen dat ik papa ook nog steeds lief vind?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:57

Ik vind burgers zeker even duur als vlees helaas.

Overigens snap ik degene niet die zeggen doe dan een paar keer per week vlees als compromis. Dan is het hele punt van vegetarisch opvoeden toch weg?

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:58

papagroom schreef:
@moos24.....bio boeren moeten aan minimale eisen voldoen,de dieren hebben het een stuk beter,maar leven niet zoals jij en ik dat zouden willen......by the way..ik ben geen vegatarier hoor...maar wel kritisch

Ha ha, dat ben ik ook. En daarom kan ik mij wel voor mijn hoofd stoten nu. Maar beter laat dan nooit.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:04

Magrathea schreef:
Ik maak trouwens niet echt mee dat groente duurder is dan vlees hoor. Als je het op de markt haalt is het prima te doen :)
Qua vleesvervangers eet je dan champignons, eieren, kaas, noten.. het valt wel mee hoor!

Om even ontopic te blijven: ik denk dat flink wat mensen gemist hebben dat mijn vriend hoogst waarschijnlijk ook ooit wel eens zal bekeren tot vegetarisme. Zo niet, ja okee, het is inderdaad niet bevorderlijk om hard te gaan roepen dat vleeseters het ongedierte van de samenleving zijn :Y) Maar als mijn kind vraagt waarom ik dan geen vlees eet, of waar de worstjes vandaan komen, tja dan ga ik echt niet liegen.
En trouwens, als er ooit een ' tweestrijd' zou ontstaan, kan ik toch gewoon aanhalen dat ik papa ook nog steeds lief vind?

Nou dan ben je er toch ? Ik begreep eruit dat je vriend zo een vlees eter was, dat ik er vanuit ging dat hij het echt niet op zou willen geven. Maar in deze situatie kan je toch prima je kind vegetarisch opvoeden ? Ze komen echt niks tekort, mits je (algemeen gezegd) natuurlijk weet hoe je die voedingsstoffen op een andere manier moet aanvullen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:10

BraveSpots schreef:
Ik vind burgers zeker even duur als vlees helaas.

Overigens snap ik degene niet die zeggen doe dan een paar keer per week vlees als compromis. Dan is het hele punt van vegetarisch opvoeden toch weg?

Als compromis bedoelde ik mee te zeggen: Mocht de ene ouder het vlees echt niet op willen geven, en het s'avonds bij zijn eten willen hebben het eventueel een compromis zou zijn (niet voor de vegetarische ouder natuurlijk) om dan 1 a 2 x in de week vlees te eten. Kinderen zijn ook niet stom, en ze kunnen al heel snel gaan besluiten met wat ze willen en wat niet.Ze gaan toch vragen stellen inderdaad, als de ene het wel, en de ander het niet eet. Mijns inzien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:22

Polivy schreef:

Welke hormonen?? Hormonen toedienen om de groei van productie dieren te vergroten is in europa niet legaal. Je mag wel hormonen toedienen om bijv de cyclus van een fokdier te beinvloeden maar dan zit er net als bij andere medicijnen een wachttijd aan voor de slacht en zitten er dus geen onnatuurlijk hoge hoeveelheden hormonen in het vlees. Alleen vlees dat geimporteerd is van buiten europa kan dus veel hormonen bevatten maar zelfs dan het is niet bewezen dat hormonen in vlees daadwerkelijk schadelijk zijn voor de gezondheid.

Ik vind vleesvervangers trouwens ook nog best duur. Nu koop ik ze niet vaak maar als ik het wel doe ben in niet altijd goedkoper uit als wanneer ik "gewoon" vlees zou kopen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:29

Als jullie thuis alleen maar vegatarisch eten dan kan het kind niet anders. En ik zou ook niet verbieden om vlees te eten. Als ze bijvoorbeeld ergens anders gaan eten. En als het kind aangeeft toch vlees te willen eten zul je daar ook rekening mee moeten houden.
en natuurlijk goed letten op de voedingsstoffen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:32