tinkermarie schreef:als ik bovenstaand lijstje eet kom ik gegarandeert aan.
ben nu ruim 35 kilo afgevallen en moet er nog zeker 25...maar houd het wel echt bij magere producten.. 3x per dag eten en 1 tussendoortje..
als ik meer eet ben ik 100% zeker de de week erna met wegen zwaarder....
het nieuwe principe van weight watchers werkt dan ook bijvoorbeeld niet voor mij..
t oude wel.....
zoals er staat, dit moet nog aangepast worden aan jullie....
dit is echter een voorbeeld lijst... Als jij daadwerkelijk wilt afvallen met een week bijhouden wat jij eet en drinkt, zelfs het merk is van belang... Zo reken je uit hoeveel kcal je ongeveer per dag eet.
Als jij wilt afvallen moet je 500 kcal minder gaan eten. calorie tabel te vinden op: http://valtaf.nl/foodtable/
recepten: http://valtaf.nl/recipes/
je moet daarnaast letten op lengte, leeftijd gewicht en bmi: mijn lengte is 1.66m, gewicht is 53kg en mijn bmi is 19 (in principe te mager/ net goed daar tussen in) maar zelf ik let goed op wat ik eet en drink....
voedingscentrum kan aan de hand van leeftijd en geslacht bepalen hoeveel jij ong. per dag nodig heb.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... lheid.aspx
volgens voedingscentrum moet ik 200 gram fruit en groente, 200 gram aardappelen/ rijst en pasta, 6 sneetjes brood, 30gr kaas, 450 ml melk, 100/125 gr. vlees, vis, kip, eieren en vleesvervangers en 15 gr bakboter, 30 gr halvarine en 1500/2000 ml dranken (incl melk).
stel jezelf de vragen:
Hoe en hoe vaak eet jij meestal op een dag
Hoe eet je meestal de hoofdmaaltijden
Hoe ziet je huishouden eruit
Eet je wel eens groente
Eet je wel eens fruit? hoeveel op een dag?
Eet je wel eens vlees of vleeswaren, een ei of vegetarische vleesvervanger? Wat eet je dan meestal?
Eet jij weleens vis?
Waarmee bak of braad je meestal?
Eet je wel eens aardappelen, pasta of rijst?
Welke soort rijst of pasta eet je dan meestal?
Eet je wel eens brood, crackers, beschuit, pap of zoiets?Wat eet je dan meestal?
Welke boter smeer je meestal op brood?
Eet je wel eens kaas op brood?Welke kaas eet je dan meestal?
Drink je wel eens melk of eet je wel eens yoghurtproducten? Wat neem je dan meestal?
Drink je wel eens gewone frisdrank of vruchtendrank (dus geen light)? Hoeveel drink je dan??
Drink je wel eens alcoholische dranken?Hoeveel drink je dan?
Eet je wel eens hartige snacks tussendoor, zoals chips, nootjes, kaas en worst?Hoeveel eet je er dan meestal van?
Eet je wel eens snoep?Eet je wel eens koekjes, gebak of tussendoorbiscuits?Wat eet je dan meestal?
Wat is je favoriete maaltijd?
De 5 regels
de schijf van vijf (groente en fruit; brood, ontbijtgranen, aardappelen, peulvruchten en graanproducten zoals rijst, pasta en couscous; dranken; vet en olie; vlees, vleeswaren, vis, melk, melkproducten, kaas, ei en vleesvervangers)
Eet gevarieerd
Eet niet teveel en beweeg
Eet minder verzadigd vet
Eet veel groente, fruit en brood
Eet veilig
Vlees en vleesvervangers leveren onder meer eiwitten. Eiwitten zijn nodig als bouwstof in de cellen en voor de aanmaak van (spier)weefsel in je lichaam
Melk en melkproducten leveren naast eiwit ook veel calcium en dat is belangrijk voor je botten
Vlees bevat ijzer dat goed door het lichaam kan worden opgenomen en daarmee helpt om bloedarmoede te voorkomen
Het eten van vis verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Eet daarom 2 keer per week vis, waarvan 1 keer vette vis
Vet geeft energie en is een belangrijke brandstof voor je lichaam
Onverzadigd vet verkleint de kans op hart- en vaatziekten en zijn goed voor je cholesterol
Vitamine D is belangrijk voor je botten en het goed functioneren van de cellen in je lichaam
Vitamine A is belangrijk voor de aanmaak van je huid, een goede werking van je ogen, voor de groei en voor de weerstand.
Je lichaam heeft elke dag vocht nodig om vochtverliezen zoals via urine en zweet, aan te vullen
Voldoende vocht is nodig voor het regelen van de lichaamstemperatuur. Door zweten raakt je lichaam overtollige warmte kwijt.
Vocht is nodig voor het transport van voedingsstoffen in bloed en het afvoeren van afvalstoffen met de urine
Vocht helpt ook bij de opname van voedingsstoffen in de darm
Koolhydraten geven je lichaam energie
Vezels zorgen voor een voldaan gevoel, helpen je op gewicht te blijven en zorgen voor een goede stoelgang
Door elke dag voldoende groente en fruit te eten, verklein je het risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker
Groente en fruit helpen de bloeddruk te verbeteren
Groente en fruit bevatten relatief weinig calorieën
De vezels uit groente en fruit zorgen voor een voldaan gevoel, helpen je op gewicht te blijven, en zorgen voor een goede stoelgang