Darmonderzoek (Colonoscopie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:03

Laxeren zie ik niet tegen op, maar die slang naar binnen..... brrrrrrrrrrrrr

Macs

Re: Darmonderzoek (Colonoscopie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:05

Niks van gevoeld.. Niks van gemerkt!
De biopten voelden als borreltjes in mn buik, en ik heb 1 keer op het scherm gekeken (volgens de arts meerdere keren maar weet er nog 1 van, dat was op het ontstoken stuk dus deed wss pijn), heb honderuit verteld over mn verzorgpaard enzo maar daar weet ik niks meer van..

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:05

Maar als je bij moest blijven heb je geen roesje gehad denk ik....
Want met een roesje ben je echt een beetje weg en lig je aan wat bewaking ed....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:10

Ik heb dit onderzoek een half jaartje geleden ook gehad. Ik zag er verschrikkelijk tegen op, ben bang voor naalden. Wat ik dus niet wilde was het infuus. Maar helaas heb ik een stollingsziekte in mijn bloed, waardoor ik medicijnen moest via het infuus.
Het laxeren vond ik een regelrechte ramp.. Het spul wat ik kreeg, kreeg ik ontzettende maagpijn van en kreeg het bijna niet weg. Bij mij kwam het laxeren pas na 2 uur!
De volgende ochten had ik gelijk de colonoscopie en was zo gaar van het niet eten, niet genoeg geslapen te hebben. Ik kreeg een allergische reactie op de medicijnen van mijn stollingsziekte en liep van top tot teen knal rood aan. Toen ik bij de behandelkamer kwam schrok de dokter en moest ik het onderzoek zonder roesje doen.
Prettig was het niet.. Maar ik voelde me al zo beroerd dat het me eigenlijk vrij weinig kon doen. Ik denk als ik een roesje had gehad dat ik het onderzoek niet zo erg had gevonden. Helaas is er bij mij niets uitgekomen.
Laatst bijgewerkt door Nassie op 30-08-11 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:11

Jawel.. Lag aan hartbewaking, bloedruk werd gemeten en kreeg zuurstof.. Heb een dubbele dosis van het roesje gehad en ik had eigenlijk echt gewoon helemaal duf moeten zijn.. Maar mijn hartslag ging dus helemaal wisselend en ik mocht dus niet weg vallen...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:11

Heb wel eens een roesje gekregen voor pijninjectie tussen me gewrichten..... gilde het uit vd pijn

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:21

Een roesje is ook niet tegen pijn bedoeld alleen om je rustig te houden of te zorgen dat je je er niets meer van weet. Of begijp ik je zin verkeerd?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:40

Ik had eerst een spuit pijnstilling en 1x spuit met roesje.. Tijdens het onderzoek kreeg ik nog een spuit met roesje in de hoop dat ik dan de pijn beter kon verdragen en rustiger werd maar ik flipte hem compleet en in mijn pijn en hyperventilatie ging ik dus bijna van mn eigen af..

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:07

Ik krijg dit keer trouwens zo een camera pil waar iemand het hier al over had. Ik sta als eerste op de lijst in het ziekenhuis in Breda. Over een 1 a 2 maanden hebben ze de pillen en het materiaal binnen. Ze hebben het trouwens ook al in Tilburg en nog een stadt maar ik heb gekozen om te wachten en gewoon bij de arst te blijven waar ik al zit.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:22

Jammer dat het niet helemaal gelukt is.
Je weet nu wel dat het lukt om dat spul te drinken en misschien heb je wat aan het puffen voor later :+

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:34

Hahahah ik deed helemaal niet met haar mee, snapte er allemaal niets van HAHAHAHA Zei zat echt tegen mij te roepen LAURIE KIJK ME AAN, INADEMEN HOU EVEN VAST UIT ADEMEN, je moet blijven ademen en ik lag alleen maar beetje met mn ogen te draaien... En dan hoorde ik haar stem weer keek ik van welke kant het kwam en dan was het weer weg..... Zo vaag....

Heb nu wat gegeten en men mn rechterkant doet echt pijn.... Pff... Word gekkkkkk!!!

Alhoewel pijn??? Nee het kietelt bijna in vergelijking met vanmiddag ;-)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:17

Jammer dat ze niet op de plaats konden komen waar de pijn zit. Ik wou je niet bang maken, maar de 2 scopieën die ik gehad hebben waren ook niet bepaald een pretje := Ik reageer ook amper op het middel wat ze me inspuiten.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:26

ik lees hier, en verder op het forum, veel over de gewone colonoscopie, maar is er iemand bekend met de ct colonoscopie (virtuele colonoscopie)?

Ben vandaag door de ha doorgestuurd, moet nu de 26e maar schijt nu al leeg bij t idee dat ik iig een slang achterin moet om lucht naar binnen te pompen (alsof mn buik nog boller kan, zit al vol lucht...)

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:33

Die slang voor lucht naar binnen te pompen gaat maar een stukje naar binnen. Het is binnen een paar seconden gepiept. En de lucht die je naar binnen krijgt.. Dat valt reuze mee. Het voelt gewoon alsof je een reuze scheet moet laten. Valt écht reuze mee.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:38

@KylaLover ik heb wel over de virtuele scopie gehoord, maar dat doen ze bij mij in het ziekenhuis volgens mij nog niet.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:44

Ik heb gisteren een heel positieve post achtergelaten maar blijkbaar is hier in België een roesje behoorlijk zwaarder als bij jullie...ik kan me vrijwel niks herinneren van heel het onderzoek...en ben de rest van de dag behoorlijk groggy geweest...

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:15

Wow, heftig zeg!! Sterkte in ieder geval, ben je nog niets wijzer

Ik zal zo'n onderzoek ook moeten (uit voorzorg ivm famliaire darmkanker) Mijn vader heeft 'm ook al een stuk of 4x gehad. Hij had er ook ontzettend pijn aan, maar dan de algehele colonoscopie. (bij mijn vader is er lymfklierkanker uitgekomen, wat ook uit in de darmen, en sinds kort ook bij mijn oom)

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:07

capriz schreef:
Ik heb gisteren een heel positieve post achtergelaten maar blijkbaar is hier in België een roesje behoorlijk zwaarder als bij jullie...ik kan me vrijwel niks herinneren van heel het onderzoek...en ben de rest van de dag behoorlijk groggy geweest...

Ik weet niet of dat zo is want ik ben ook echt duf geweest de rest van de dag en ik kan me het begin van het onderzoek niet eens herinneren.. Weet echt niet dat hij naar binnen is gegaan of bv dat hij mij nog eens bij gespoten heeft met het roesje.. Ik kan me alleen nog maar de verschrikkelijke pijn en paniek herinneren..
Dat is ook wat die dokter later zei van met zon dubbele dosis van een roesje moet ook elke pijn die je toont echt hevig zijn aangezien je zelf niet in de gaten hebt wat je doet.. Ik was echt wel in een ander universum..
Van mij hadden ze ook best wel door mogen gaan, wist op dat moment dus ook echt niet dat ik het hele ziekenhuis bij elkaar schreeuwde.. Zo raar....

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:22

Ze kunnen je ook helemaal onder zeil brengen, dat zou een goed alternatief zijn. Mag je ook dezelfde dag naar huis, maar is meer een narcose achtig iets. Lijkt me een goed alternatief als het zo pijnlijk was. Wel heel vervelend dat het onderzoek niet gelukt is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:51

Ik vraag me af waarom ze je niet onder narcose hebben gebracht. Lijkt mij fijner.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:52

Doen ze niet graag in de scopie kamer omdat ze daar niet alle middelen bij de hand hebben.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:20

Op een narcose moeten ze zich anders voorbereiden dan op een roesje. Dus als het ene niet lukt kunnen niet ineens over gaan op het andere (tenzij ze veel tijd erna hebben, maar dat is meestal niet zo)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:38

Pfff ik heb gister te horen gekregen dat ik dit ook moet. In de toekomst dan, ik ga namelijk eerst op vakantie en naar de KNO arts en Gynaecoloog. (Ik ben dan ook een medisch wonder volgens de huisarts, aangezien ik al jaren met een oorontsteking rond loop die maar niet weg wilt gaan, Endometriose heb en nu dus ook nog mijn darmen raar doen..)

Ze denken dat ik een ontsteking heb ergens in mijn darmen, met de standaard onderzoeken is alleen niets gevonden. Maar toch vind ik telkens bloed terug in de wc :=. Het kan ook nog komen doordat ik Endometriose heb, dan wilt er nog wel eens menstruatiebloed in de darmen komen (ingewikkeld verhaal, maar goed is anders). Alleen ik word in principe niet meer ongesteld, dat is de enige manier om te voorkomen dat de Endometriose verergert.. Dus waar dat bloed dan vandaan komt..?

Ik zie er zo enorm tegen op. -O- Ik heb al van alles gehad, waaronder een echo apparaat in mijn baarmoeder waarbij ik bijna knock out ben gegaan van de pijn, huilen huilen huilen en zelfs gegild. (Nee dan krijg je namelijk geen roesje of iets wat kalmerend werkt..) Dus als ik hoor hoe pijnlijk dit onderzoek is MET roesje.. Bleeh. -O-

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:43

Wat heb je aan je oren weet je dat al?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:56

Tot nu toe lijkt het op chronische ontsteking. :+

Vroeger een keer heftige ontsteking gehad in beide oren, zins dien gewoon gevoelige oren. Ze waren snel ontstoken etc. Rond mijn 13de slipte mijn oren voor het eerst dicht en hebben ze die uitgespoten. Toen bleken mijn gehoorgangen heel smal te zijn waardoor ze sneller dicht slippen dan normaal en wat als gevolg heeft dat ik telkens doof ben, en de ontsteking lekker kan broeien. Dus vanaf dat moment bijna maandelijks mijn oren laten uitspuiten (wat soms nogal pijnlijk was door de ontsteking die er dan onder bleek te zitten). Rond mijn 14de begon door dit alles ook de ja.. wand van de gehoorgang? De huid daar?.. Nouja dat dus begon te irriteren. Ook daar ontstonden ontstekingsreacties waardoor er nog meer prut in mijn oren kwamen waardoor ik nog sneller doof was.

Ik heb alle mogelijke medicatie al gehad, alle mogelijke druppels (de zwaarste heb ik ooit een maand lang gebruikt tot het potje op was en de ontsteking kwam gelijk weer terug :+), ik heb allerlei cremetjes gehad voor de infecties in mijn gehoorgang, ik spuit veel vaker dan gemiddeld uit, ik heb vaak stekende pijn, geluid kan ineens heel veel pijn doen, wind op mijn oren kan ineens heel veel pijn doen.. Etc etc. En verder hoor ik gewoon vaak heel slecht -O-.

Ze zien nu ook 'slijm' oid achter mijn trommelvlies zitten, eerder had ik dat nog niet. Heb hier ook al 3 types neusspray voor gehad, maar werkt ook niet. Het komt gewoon weer terug :+. Ik heb in de vakantie zelfs nog een dag hoge koorts gehad met dikke bijholte ontsteking. (Die bijholte ontsteking krijg ik standaard als ik verkouden ben).

Kortom. Vermoeiend. :P

Ik moet er nog naar bellen, dus weet nog niet wat ze met me gaan doen daar :=. Ben gister eindelijk doorverwezen.