Moe, koud en haaruitval, arts heeft geen idee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:17

*Update*
Vanmiddag gepraat met de huisarts wat best een leuk gesprek was. Ging vooral over dingen die ik heb meegemaakt het afgelopen jaar. Hij doelde op verhuizen, studiewisseling, overlijden etc. Daarna gevraagd over mijn nachtrust en dat ik dus lang slaap en moe wakker wordt. Ook over wat ik doe op een dag. Ik reed eerst gemiddeld 5x in de week paard, nu is dat 1x in het weekend. Echter heb ik andere dingen dat weekend (bijv. verjaardag) moet ik kiezen want allebei doen is teveel. Ik ga tegenwoordig met bus naar uni (terwijl het maar kwartiertje fietsen is) maar fietsen is gewoon te vermoeiend. Ik fiets veel langzamer dan normaal en kom zo moe aan dat ik eerst even moet zitten en bijkomen voordat ik weer wat zinnigs kan zeggen. Vond hij toch wel apart en wilde eigenlijk overleggen met een neuroloog. Toen kwam het gesprek op mijn maandelijkse cyclus. Ik zei dat ik 3x pilstrip slik en dan een stopweek. Dit doe ik sinds vorig jaar in overleg met hem ivm praktijklessen met studie. Toen kwam er een :)* moment dat daar misschien wel het probleem kan zitten. Dat ik dus teveel hormonen binnen krijg. Heb nu een bloedprikform meegekregen voor oestradiol, FSH, LH, TSH en nog een, tevens weer hb en ferritine. We hebben afgesproken dat ik probeer na een strip een stopweek te doen om te kijken hoe dat uitpakt. Over een maand weer een afspraak (dan pas zijn uitslagen van bloedonderzoek binnen :roll: ). Ben heeel benieuwd of hier wat uitkomt!
Geloof dat de HA het gesprek in ging van nou het zal wel psychisch zijn. Gaandeweg werd duidelijk dat het dat niet is en vond hij mijn klachten wel degelijk serieus. Wel frapant eigenlijk dat het nooit zo bij hem is doorgedrongen..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:54

Miriam91 schreef:
*Update*

Geloof dat de HA het gesprek in ging van nou het zal wel psychisch zijn. Gaandeweg werd duidelijk dat het dat niet is en vond hij mijn klachten wel degelijk serieus. Wel frapant eigenlijk dat het nooit zo bij hem is doorgedrongen..

Naja... Wel frapant dat je het frapant vind dat het nooit bij hem is doorgedrongen... Ik denk dat je heel weinig lichamelijk bezig bent. Je zou best weer eens kunnen beginnen met fietsen en minder slapen. Je zit in een cirkeltje van weinig bewegen als je beweegt wordt je moe, je hebt een heel druk jaar achter de rug met hele grote "events".

Je kunt jezelf zo makkelijk vanalles aandenken en inbeelden. Die langzame schilldklierklachten kunnen op iedereen van toepassing zijn als je een beetje slecht in je vel zit.

Kijk eens naar je eetpatroon, wat eet je hoeveel en eet je regelmatig? Hoevaak ben je lichamelijk actief? Dat je door een pil teveel hormonen binnenkrijgt lijkt mij stug, hoelang heb je de klachten en hoelang slik je de pil al door? Heb je vanaf dat moment ook deze klachten?

Even een voorbeeldje:
Een vriendin van mij kan rustig een dag na een etentje waar ze veel heeft gegeten bijna niets eten, pas tegen half 4 gaat ze weer eten. Dan vind ze het raar dat ze geen fut heeft en wil ze haar bloed laten testen omdat ze denkt dat ze een langzame schildklier is omdat ze ook nog eens aankomt van al dat "weinige" eten.... Omdat ze zo'n honger heeft tegen die tijd eet ze zich weer helemaal klem... Zelf ziet ze dit helemaal niet en vind ze dat ze gezond eet door crackers te eten i.p.v. brood...

Ik zeg niet dat dit van jou op toepassing is maar zo zie je dat een slecht eetpatroon in combinatie met niet bewegen ervoor kan zorgen dat je niet lekker in je vel zit en je na een beetje surfen op internet gaat inbeelden dat je een langzame schildklier hebt.

Er zit vaak meer tussen je oren dan je denkt.

Wat doe je nu ongeveer op een dag en schrijf eens op wat je doet en kijk eens na een week hoe dat eruit ziet. Dus wat je ongeveer eet, en om welke tijd, welke activiteiten doe je (m.n. lichamelijk), hoelaat je bent gaan slapen en weer opstaat, en schrijf aan het eind van de dag hoe je je voelt.

Ik ben ook benieuwd wat het zou kunnen zijn, het is voor jou ook makkelijk als het gewoon een aanwijsbaar "ding" is waar je gericht aan kunt werken of gewoon een pilletje voor hebt ;)

Veel sterkte! En kop op, je komt er vast weer superfit bovenop!!

schrikdraad

Re: Moe, koud en haaruitval, arts heeft geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:22

ik word eigenlijk een beetje boos als ik lees: doe gewoon wat meer en slaap wat minder.

Dat kan best voor sommige mensen werken.
Maar vergeet niet dat je daar ook een heleboel mensen mee kwetst.
Mensen die bijna elke dag een survival of the fittest hebben tegen zichzelf. Die keer vaker de fiets pakken gewoon echt niet meer extra erbij kunnen hebben.
Niet omdat ze lui zijn een slecht patroon hebben maar gewoon medisch wat mankeren.
Ook al wordt dat te vaak nier herkent.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:01

Na dit topic te hebben doorgelezen ben ik blij dat je huisarts toch heeft besloten je TSH te laten vaststellen. Dit klinkt echt heel erg naar schildklierproblems. En die worden niet altijd herkent, zelfs niet in bloedtesten.
Ik hoop dat er snel duidelijkheid voor je komt en je je snel beter voelt.
Sterkte.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:01

Ik vind het eigenlijk ook een aanval op mij Fred_Kroket, hoewel het misschien niet zo bedoeld is. Ik zou dolgraag weer willen fietsen, paardrijden, afspreken met vrienden, stappen en noem maar op. Alleen ik kán het gewoon niet. Het is niet dat ik me alleen moe voel, nee mijn lichaam IS moe. Die moeheid is niet op te lossen met meer slapen dus is er iets aan de hand en daar gaan we nu hopelijk achter komen.
@ranna: TSH is al eens bepaald en dat wordt nu nog een keer gedaan. Bedankt :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:09

Had ik begrepen Miriam ;)
Maar omdat het niet altijd wordt gezien is het goed dat het nóg eens wordt gedaan.
Verder doet het me ook aan ijzertekort denken. Eet je vegetarisch mss? Last van maagzuur of eigenlijk juist een tekort daaraan?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:13

ranna schreef:
Verder doet het me ook aan ijzertekort denken. Eet je vegetarisch mss? Last van maagzuur of eigenlijk juist een tekort daaraan?

Ik had ijzertekort (HB 6,4 en ferritine 2) en heb daarvoor 6 weken ferrofumaraat geslikt 3xdaags. Tijdje terug was hb 7,9 en ferritine 17. Ik laat nu weer ferritine prikken om te kijken of het weer verlaagd is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:27

Ach, stom! Nu je het zegt herinner ik me dat ik het heb gelezen. Sorry.
Ik slik zelf nl ook ijzer bij omdat ik het via mijn voeding onvoldoende binnenkrijg en daar jaren terug last mee kreeg. Ik gebruik daar het supplement van Solgar voor. Daarnaast B12 om het daadwerkelijk vast te kunnen houden en veel vit. C om de opname te bevorderen.

Eet je vegetarisch? Zit me af te vragen nl of je te weinig binnenkrijgt, het ergens verliest of het gewoon niet op kúnt nemen door bijv. te weinig maagzuur, te weinig B12 of soms in een enkel geval maakt het lichaam een tegenstof tegen B12 waardoor je het niet kúnt opnemen.
Kan me voorstellen hoor dat je hier geen zin in hebt. 't Is gewoon een tic van me om te willen snappen waarom een lichaam niet reageert/werkt zoals we graag zouden willen :D

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:38

Ik kom ook ff binnenvallen...
Heb overigens niet alles doorgelezen, dus misschien dat deze vraag jou ook al gesteld is :o
Maar zijn er bij jou eventueel al longfoto's genomen en dan bedoel ik dat men dan gaat kijken of jouw lymfeklieren in de longen eventueel ook vergroot zijn??
Dit omdat bij mijn man onlangs (doordat er o.a. longfoto's bij hem genomen zijn en hij hier sterk vergrote lymfeklieren had...) Sarcoidose is vastgesteld.
Hij heeft dan weliswaar de acute vorm, maar is ook erg moe, is rillerig, koude/warmte-aanvallen, enz. enz.
Sarcoidose is nog vrij onbekend en veel artsen weten (nog) niet wat het is.
Bovendien geeft Sarcoidose erg veel verschillende symptomen...
Het is natuurlijk niet te hopen dat je het hebt, maar misschien dat je er iets mee kunt!
Succes en heel veel sterkte!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:55

@ranna: Ik eet niet vegetarisch en verder gewoon gezond. Zou dus genoeg binnen moeten krijgen. Maakt niet uit ben blij met alle hulp, wil zelf ook graag weten waarom mijn lichaam niet werkt zoals zou moeten ;)
@ Nevada: Er zijn longfoto's gemaakt die waren goed net zoals de echo van alle organen. Lijkt me dat je daar misschien wel ontstekingen op kunt zien? Verder is er meerdere malen bloed geprikt en daarbij waren de leukocyten niet verhoogd wat me bij sarcoidose aannemelijk lijkt gezien de vele onstekingen. Jullie natuurlijk ook veel sterkte! :(:)

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 02:01

jeetje meid stel je voor dat daar heel veel klachten vandaan komen dat is voor mij ook een goede want heb wel eens twee strips doorgeslikt en was volkomen van slag , niet zo erg als jij maar jij doet het al wat langer. Ik hoop dat het dat is

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:51

Ben blij voor je dat ze verder gaan zoeken.

Toendertijd werd bji mij ook geen schildklierprobleem gesteld hoor.. slijmbeursontsteking, nekhernia.. ja zelfs de scan en hele circus gehad.... en toen was het mijn schildklier .... die geeft allerlei vage klachten

Succes.... ik herken het wel want ik kon ook niets meer... en die schop onder mijn kont gaf ik mezelf dagelijk maar helaas als je lichaam op is is het ook op.. daar kan geen schop tegen helpen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:14

misschien een kuurtje paardenmelk? kan nooit kwaad werkt bloed zuiverend en wat al niet nog meer, maar als ik me niet vergis is het met mineralen vaak dat het 1 niet zonder het ander word opgenomen dus zou toch op multi vitaminen overgaan om er zeker van te zijn dat je ook genoeg calcium en zink binnen krijgt, kan je er altijd nog extra ijzer bij slikken als het moet op sommige dagen. ga ook iedere dag minstens een kwartier naar buiten niks is beter dan een beetje vit. D en frisse lucht, als je dagen binnen zit word je daar ook niet beter of gelukkiger van. het klinkt wel typisch pfeifer of ziekte van lyme, maar als het lichaam verder okee is dan moet je toch even in je koppie laten kijken, ik weet niet hoe je het nu doet met werk enz.....en hoe ging het voorheen misschien even aan andere om je heen vragen, misschien heb je wel een beetje lopen klagen over dingen waar je zelf niet aan hebt gedacht dat zullen je vrienden wel nog weten hoop ik!