Draagmoeder voor bevriend stel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:15

BraveSpots schreef:
Dat ik het moeilijk vind om een verschil te maken tussen de onkosten vergoeden en betalen voor een baby.
Een dunne lijn soms denk ik.

Edit: Dar bedoel je niet percé slecht. Kan me best inleven als je zo ontzettend wanhopig bent met een kinderwens dat je graag iemand 'royaal' vergoed als je daarmee een baby terugkrijgt.

Tja in hoeverre onkosten vergoeding, het meeste word vergoed door je zorgverzekering.
Veel meer dan een stapeltje positiekleding en je speciale supplementen zou er toch niet vergoed hoeven worden?

Brainless

Re: Draagmoeder voor bevriend stel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:20

Je moet als draagmoeder hormonen spuiten waardoor je cyclus gelijk loopt als die van de donor ouders.
Niet alle verzekeringen vergoeden dat, net zoals het plaatsen van embryo.

Je hebt vaak een eigen bijdrage voor kraamhulp / bevalling (kraamhulp krijg je sowieso, ook als er geen baby bij je is).
Wat als je naar de fysio moet? En je zit al aan de maximale vergoeding?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:21

LCharlotte schreef:
BraveSpots schreef:
Dat ik het moeilijk vind om een verschil te maken tussen de onkosten vergoeden en betalen voor een baby.
Een dunne lijn soms denk ik.

Edit: Dar bedoel je niet percé slecht. Kan me best inleven als je zo ontzettend wanhopig bent met een kinderwens dat je graag iemand 'royaal' vergoed als je daarmee een baby terugkrijgt.

Tja in hoeverre onkosten vergoeding, het meeste word vergoed door je zorgverzekering.
Veel meer dan een stapeltje positiekleding en je speciale supplementen zou er toch niet vergoed hoeven worden?

Kraamzorg? Kleding na de zwangerschap (voor het geval je een of 2 maten groter eindigt en het er niet binnen een paar weken af is)? Eigen bijdrage voor bepaalde medicijnen? Een contract dat niet verlengd wordt? Blijvende lichamelijke schade waardoor je deels arbeidsongeschikt wordt? Kilometers naar het ziekenhuis?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:23

En de kost van zorgverzekering zelf.
Eventueel vergoeding als de moeder niet wil/kan gaan werken.
Opvang voor kinderen bij ziekenhuisopname.

Volgens mij kun je best veel verzinnen op die manier. En ergens logisch ook natuurlijk, je doet het niet voor je eigen plezier uiteraard.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:28

Oke daar zit wat in, maar ik geloof dat de kosten van een adpotie al snel 150.000 euro zijn? (Heb ik gehoord) dat is dus ook niet echt een goedkope onderneming voor wensouders.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:35

Lastig. Ik heb zelf een hele grote kinderwens (al ben ik nog wat jong daarvoor) en mijn droom zou echt in duigen vallen als blijkt dat ik ze niet kan krijgen. Ik kan me dan ook heel goed het verdriet van wensouders voorstellen. Mijn hart is groot genoeg om voor mijn zus, nichtje of beste vriendin een kindje te dragen. Alleen nu ik dit allemaal zo lees.. Ik denk dat het iets is waar je heel goed over na moet denken, waar iedereen achter moet staan.

Ikzelf zou eerder (mits mogelijk) voor adoptie kiezen. Er zijn zoveel kindjes die een goed thuis verdienen, zo'n kindje zou zeker welkom zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:37

Adoptie 150.000 euro??
Nee hoor, tussen de 10 en 20 duizend.

Draagmoeders worden zwanger door IVF... deze kosten moeten de wensouders betalen.
Maar dan is het nog feit dat er een baby komt.

Citaat:
Kans op zwangerschap

De slagingskans van IVF is ook bij hoog-technologisch draagmoederschap van toepassing. Dit betekent dat de kans op zwangerschap per poging ongeveer 25% bedraagt. Na drie pogingen is ongeveer 60% zwanger. Zoals bij elke zwangerschap bestaat er een kans van ongeveer 20% op een miskraam.

Daarnaast moeten wensouders alle (medische) kosten betalen van de draagmoeder (ook de gang naar de rechter), incl. een overlijdensverzekering.
Dit kan ook oplopen tot 15 duizend euro.... en dan is er nog geen zekerheid dat er een baby is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:39

Ja Djesseka, er komen nogal wat verschillende meningen en emoties op je af hier. Ik denk sowieso dat het iets is waar bijzonder goed over nagedacht en gesproken moet worden alvorens men tot een beslissing kan komen. Een zwangerschap en bevalling is niet niks, naar mijn idee is het de zwaarste taak voor een vrouwen lichaam, maar ik vind het persoonlijk een geweldige ervaring. Nu heb 2 heerlijke zwangerschappen gehad en 2 vlotte bevallingen dus wat dat betreft ben ik misschien een beetje erg positief ten aanzien van andere vrouwen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:39

Oh sorry een nulletje teveel, in dit geval een groot verschil :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:39

Net als bij een gewone adoptie moeten ook de wensouders aan alle eisen voldoen (geen strafblad hebben, financieel instaat zijn een kind op te voeden enz.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:40

voor bijv mijn zus zou ik het wel doen.. maar voor een bevriend stel weet ik niet.... lijkt me heel zwaar.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:40

Brainless, ook interessant voor de wensouders inderdaad! Er komt allemaal wat bij kijken!!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:43

Mijn moeder is draagmoeder geweest voor haar zus en ik kan je vertellen dat het echt niet heel makkelijk is.
Zij zou het, als ze het terug kon draaien, niet meer doen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:45

Heeft ze ook een eicel gedoneerd?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:46

Ik ben nog nooit zwanger geweest.
Ik geloof niet dat ik het zomaar voor jan en alleman zou doen, maar voor een dierbare (een van mijn zusjes of een van mijn meest dierbare vrienden), dan zou ik het zeker wel heel serieus willen overwegen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:46

Dat is ook heel begrijpelijk, ik denk dat ik het voor een totaal vreemde ook niet (zo snel) over zou hebben.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:51

LCharlotte schreef:
Heeft ze ook een eicel gedoneerd?

Ik weet het niet zeker. Zal het wel even vragen als ze terug is van vakantie.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:52

het doneren van een eicel is betreft papier werk minder moelijk omdat de eicel bevrucht wordt met zaad van wensvader en het ontstane embryo dan bij wensmoeder geplaatst wordt. bij geboorte is de barende moeder de officiele moeder dus geen adoptie papieren meer nodig om het kind erkend te krijgen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:53

Poeltje schreef:
Mijn moeder is draagmoeder geweest voor haar zus en ik kan je vertellen dat het echt niet heel makkelijk is.
Zij zou het, als ze het terug kon draaien, niet meer doen.

Ik ben wel benieuwd wat daar dan de reden van is, dat ze het niet meer zou doen als ze het terug kon draaien?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:53

Wat doet het voor een draagmoeder als ze niet zwanger wordt?
Of als een een miskraam krijgt? Of het kindje gehandicapt blijkt?
Wie beslist, als het kindje zwaar gehandicapt is, of het wel geboren mag/moet worden?

Je hebt dan nog wel wensouders waar je (als je het bv voor je zus doet) een sterke band mee hebt.
Dat is dan dubbel zwaar.
Jij, als draagmoeder, misschien het gevoel gefaald te hebben en dan het verdriet erbij dat je zus nu een gehandicapt kind heeft.

Als je zwanger wordt voor een naast familielid, heb je (den ik) wel meer druk over hoe je leeft tijdens je zwangerschap. Normaal bepaal je voor jezelf (en evt je partner) wat je wel of niet doet.
Wat als je wilt gaan skiën en de wensouders vinden dat te gevaarlijk? Of je wilt gaan vliegen?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:57

Dat zijn denk ik dingen die je vooraf duidelijk met elkaar moet doorspreken. Ik vind persoonlijk als je zwanger bent dat je dat soort dingen gewoon even moet laten. Of het kindje nu van jou is of van een ander.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:58

Precies wat ik bedoel Brainless. Er hangen zoveel emoties aan zo'n kindje, al zeker omdat de ouders al jarenlang erop zitten te wachten.

Kan me niet voorstellen dat je zo door die zwangerschap vliegt zonder troubels. Aan de andere aknt, als je afspraken maakt en beide zich daaraan houden..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:02

Van te voren hadden ze alles goed geregeld. Beide partijen waren dolgelukkig en mijn moeder besloot draagmoeder te worden voor mijn tante, omdat zij door een fout van het ziekenhuis, haar baarmoeder moest missen. Na 9 maanden kwam mijn nicht ter wereld (of zus, want zo zie ik haar in principe wel) en het maakte een hele omslag. Mijn tante was bang dat mijn nicht uiteindelijk alsnog zou kiezen voor mijn moeder en hield haar zoveel mogelijk bij haar weg. Mijn moeders huwelijk is hierdoor ook gestrand later (had ook meerdere redenen, maargoed)

Mijn tante is nog steeds 'down' dat ze zelf nooit een kindje heeft mogen baren en laat dat duidelijk merken, terwijl mijn moeder haar het mooiste cadeau ever heeft gegeven. De band tussen mijn nicht en haar ouders wordt steeds slechter en daardoor komt ze vaak hier over de vloer. Ze voelt zich alleen en wil graag hierbij horen. Dit is nog maar een klein deel van het verhaal.

Komt er op neer dat het emotioneel zo zwaar is. Zolang je er niet dichtbij hebt gestaan, kun je nooit makkelijk zeggen dat je zo'n keuze wilt maken. Daar moet ontzettend goed over gedacht worden, omdat het ook een hele andere kant op kan gaan. In dit geval heeft iedereen er tot vandaag de dag nog last van. Mijn nicht, mijn moeder en mijn tante en oom.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:05

Interessant Poeltje, wat een verhaal en wat vervelend voor je tante dat ze ondanks de hulp van jouw moeder nooit haar eigen onvruchtbaarheid een plekje heeft kunnen geven.. Ook vervelend voor je nichtje dat ze niet helemaal zeker weet waar ze nu eigenlijk thuis hoort, maar dat komt misschien voornamelijk omdat jouw tante niet zo met haar heeft kunnen hechten zoals ze graag had gewild?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:09

Poeltje schreef:
Van te voren hadden ze alles goed geregeld. Beide partijen waren dolgelukkig en mijn moeder besloot draagmoeder te worden voor mijn tante, omdat zij door een fout van het ziekenhuis, haar baarmoeder moest missen. Na 9 maanden kwam mijn nicht ter wereld (of zus, want zo zie ik haar in principe wel) en het maakte een hele omslag. Mijn tante was bang dat mijn nicht uiteindelijk alsnog zou kiezen voor mijn moeder en hield haar zoveel mogelijk bij haar weg. Mijn moeders huwelijk is hierdoor ook gestrand later (had ook meerdere redenen, maargoed)

Mijn tante is nog steeds 'down' dat ze zelf nooit een kindje heeft mogen baren en laat dat duidelijk merken, terwijl mijn moeder haar het mooiste cadeau ever heeft gegeven. De band tussen mijn nicht en haar ouders wordt steeds slechter en daardoor komt ze vaak hier over de vloer. Ze voelt zich alleen en wil graag hierbij horen. Dit is nog maar een klein deel van het verhaal.

Komt er op neer dat het emotioneel zo zwaar is. Zolang je er niet dichtbij hebt gestaan, kun je nooit makkelijk zeggen dat je zo'n keuze wilt maken. Daar moet ontzettend goed over gedacht worden, omdat het ook een hele andere kant op kan gaan. In dit geval heeft iedereen er tot vandaag de dag nog last van. Mijn nicht, mijn moeder en mijn tante en oom.

Ik moet zeggen dat dat mijn grootste angst zou zijn, maar dan andersom. Ik denk dat ik bang zou zijn dat ze niet goed voor het door mij gedragen kind zullen zorgen en dat ik me alsnog teveel verbonden zou voelen met het kind en daardoor de band tussen vrienden en mij verpest.
Daarom denk ik ook dat ik het dus eerder voor een onbekende doe en dan eens in de zoveel tijd een leuke foto wil ontvangen van een happy gezinnetje... Maar goed, zoiets voor vrienden of familie kunnen doen lijkt me ook heel speciaal.