Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:54

svdijk schreef:
@ blue_eyes: even over je laatste zin, Jezus was toch een door en door goed mens?ik begrijp niet zo goed waarom Hij de straf heeft gedragen?

Ja, dat was hij. Maar wij niet ;) En daarom heeft Hij onze straf gedragen. Hij werd gestraft voor iets dat Hij niet gedaan had, namelijk onze zonden, zoals dat dan zo mooi heet. En alleen omdat Hij dat gedaan heeft, kunnen wij in de hemel komen.

Citaat:
als ik hier al de dingen lees over het leven voor iets/iemand waarvan er geen tastbaar bewijs is(God, Allah) dan ben ik toch wel een beetje blij dat ik niet geloof...
Ik leef in het hier en nu, in deze tijd moet ik goed zorgen voor mijn kind en mijzelf, zeker mijn kind heeft er niets/weinig aan als ik voor God zou
leven, dan zou ik God het middelpunt van mijn bestaan maken en mijn kind zou daar imo tekort door worden gedaan.

Ik heb ook kinderen :j Die lijden er niet onder hoor, integendeel. Ze hebben ontzettend veel lol in de kerk, met hun vriendjes en vriendinnetjes daar, er worden leuke dingen voor hen georganiseerd. En door de weeks zitten zij toch over het algemeen op school, als ik mijn vrijwilligerstaken die ik op dit moment doe uitvoer.

Citaat:
Het "bang" zijn voor Allah of God vind ik ook zoiets waar ik de kriebels van krijg, God is toch juist degene waarop je moet kunnen vertrouwen, waarop je moet kunnen bouwen?
En Blue_eyes, jij verteld dat je ook bid voor antwoorden, heb je ooit al iets gemerkt dat je ook daadwerkelijk antwoorden hebt gekregen?
En is dat dan God die ze door heeft gegeven, of is het eigenlijk je gezonde verstand en intuïtie?

Ja, ik heb al ooit antwoorden gekregen. Soms is dat doordat er iets gebeurt wat je niet verwacht had, soms komt er dan ineens iemand met een oplossing waar je zelf nooit op was gekomen, helaas komt er nooit een briefje uit de hemel vallen :)

jamiroquai

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:21

Voor zover ik geleerd heb op school kun je God of Jezeus om kracht vraen, om rust of om doorzettingsvermogen, ik heb nog nooit gehaard van een concreet antwoord. Ik denk wel dat je door bidden in een toestand kunt komen waarin het makkelijker is om een antwoord te vinden op je vragen- problemen.

Denk ik...

Zijn de Moslims al aan het koken?
Moeilijk hoor, koken en niet mogen proeven!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:37

Tja, wat heet concreet? Je hoeft heus niet alleen te vragen om rust, kracht of doorzettingsvermogen. Wat Jezus zelf deed was vaak ook veel specifieker. Waar je wel voorzichtig mee moet zijn, is dat je niet je eigen wensen gaat projecteren op wat God wil, dus dat je gaat bidden van 'Maak mijn oma beter' terwijl God misschien wel vindt dat ze lang genoeg geleden heeft. Even als voorbeeldje ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:42

Citaat:
Ik leef voor God, ik doe wat Hij mij vraagt en dat is qua tijd ±30min. per dag bidden (Over 5x verspreid) en kleding+eten+gedrag naar anderen toe. En dat combineer ik met een westerse levensstijl :)

In je profiel staat bij Dislikes;
People with a big ego
Fat people
People who are acting fake.

Gedrag naar anderen toe, vallen daar dikke mensen onder?

Sorry maar dit is pas hypocriet, zeggen dat je voor god leeft en dan zoiets in je profiel hebben staan.
Verder kan het mij niet boeien of iemand aan de ramadan doet of niet.

Ergens werd ook gezegd dat het niet raar is dat moslim naar elkaar toe trekken omdat ze hier niet welkom geheten worden. Sorry maar leer eens wat over het land Nederland dan. Je mag hier bijna alles, je bent hier toch ook. Je mag hier zijn dus waar heb je het dan over... Nederlanders zijn over het algemeen mensen die niet bang zijn hun mening te uiten, dat is ook een stukje cultuur.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:49

Mijn vriend is Turks. Volledig ingeburgerd, hij heeft zelfs zijn uiterlijk mee (is redelijk blank). Hij kan zichzelf een valse Belgische naam geven en de hele avond doen alsof, geen hond die het opmerkt. Zo perfect is zijn Nederlands en gedrag. Hij is ook niet gelovig, dus -in de ogen van Westerse mensen-vreemde eisen of rituelen heeft hij niet, hij heeft hogere studies gedaan en werkt zoals elk normaal mens.

En toch, nu ik bijna een jaar samen ben denk ik vaak: dat jij nog altijd zo vriendelijk kunt blijven en je niet hebt gekeerd naar zo'n Autochtoon hatend kliekje dat iedereen lastig valt, echt knap. Hij heeft er niet voor gekozen om hier geboren te worden maar hij kan doorgaan als de perfecte brave Belg. Helaas zodra mensen zijn naam horen vallen plots alle deuren weer dicht. "Sorry, slechte ervaringen met allochtonen in het verleden", is dan het standaardantwoord. Hij heeft heel vaak het gevoel dat hij hier helemaal niet mag zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:08

Citaat:
Nederlanders zijn over het algemeen mensen die niet bang zijn hun mening te uiten, dat is ook een stukje cultuur.

Nee, Nederlanders zijn (soms!!) mensen die vinden dat alles maar gezegd moet kunnen worden, ongeacht of je iemand daarme kwetst of niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:30

Meiske is 14, zal eerder een lijst zijn die opgesteld is vanuit haar puberaal gedrag dan haar gelovig. Ook tussen de moslims zullen er wel gewone pubers tussenzitten die lijstjes maken of afkijken van andere zonder er verder bij na te denken.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:42

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Nederlanders zijn over het algemeen mensen die niet bang zijn hun mening te uiten, dat is ook een stukje cultuur.

Nee, Nederlanders zijn (soms!!) mensen die vinden dat alles maar gezegd moet kunnen worden, ongeacht of je iemand daarme kwetst of niet.

Gelukkig doen zwaargelovigen dat noooooiiiiit!!

Gelukkig houden alle moslims zich aan de Koran.
Alle Katholieken zich aan de bijbel.
Alle Christenen en Protestanten zijn braaf en leven ze allemaal voor hun God en Allah om de wereld een paradijsje te maken voor
iedereen en discrimineren deze groepen elkaar gelukkig niet en maken nooit ruzie!

Je kunt ook gewoon over jezelf en je medemens nadenken zonder je bij een geloof of commune aan te sluiten,iedereen weet zelf wel wat wel en niet door de beugel kan,daar heb je geen geloof voor nodig in een ander maar geloof gewoon in jezelf, dan ben je voor een ander ook goed.

En jezelf uithongeren helpt daar echt niet aan bij,ga je juist slechter van nadenken.
Echter denk ik juist dat veel mensen zich verschuilen achter een geloof of godsdienst,wanneer ze iets doen wat niet geoorloofd is vragen ze om vergiffenis en dan is het weer klaar en kunnen ze weer hun gang gaan.
Andere mensen vinden het wel een veilig gevoel ergens bij te kunnen horen.

De meeste(niet allemaal natuurlijk) vind ik hypocriet,zeker dat provocerend naar buitenbrengen van je geloof staat me niet aan,
instinctief hou ik zulke mensen ook op een afstand en moet daar niet veel van hebben.
Doe gewoon tegen ze wanneer ze gewoon doen tegen mij,maar mijn vrienden zullen het niet worden en dan heb ik het over alle provocerende gelovigen!

Waarschijnlijk is het voor de meeste te moeilijk om een eigen mening te vormen en doen dan maar hetzelfde van wat hun ouders vinden dat ze moeten doen anders worden ze verstoten of verbannen en dan heb ik het dus ook niet alleen over moslims maar geloven in het algemeen!
Daarentegen zullen er ook wel groepen zijn die het stoer vinden om er aan mee te doen,maar dat lijkt me ook geen juiste rede.

Mijn mening is:wil je ergens in geloven doe het dan voor jezelf omdat je je daar dan misschien beter bij voelt,maar hou het ook voor jezelf.
Veel gelovigen worden ook boos wanneer je zegt dat je daar niet in gelooft waar hun in geloven,en proberen die dan de mond te snoeren zelfs op een agressieve manier,volgens mij staat dat toch ook nergens in de boeken dat dat moet of wel??

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:47

Kwanyin schreef:
Meiske is 14, zal eerder een lijst zijn die opgesteld is vanuit haar puberaal gedrag dan haar gelovig. Ook tussen de moslims zullen er wel gewone pubers tussenzitten die lijstjes maken of afkijken van andere zonder er verder bij na te denken.

Oei oei pas op,dit kan een begin worden van een ruzie door onderscheidt te gaan maken in wie wat wel of niet toch ook zou doen!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:48

Misschien leuk om een topic te openen over geloven opzich?
Volgens mij ging dit topic over de Ramadan en dan vooral over wie er mee vast. Het gaat nogal offtopic zo.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:51

Vind ik ook wel :) Jammer, vond het best interessant over de Ramadan en alles eromheen.

Ontopic dan maar weer. Wat ik me ook afvroeg in verband met vergeven en de ramadan, geldt dat eigenlijk alleen voor moslims onderling of ook naar "niet-gelovigen" toe?

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:58

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik heb wel een vraag, hoe zit het eigenlijk met de tijdszones enzo, want in sommige landen is het bijvoorbeeld om 8 uur al pikkedonker en in bijv NL niet. Mogen de mensen daar dan langer en eerder eten?i

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:59

Hoe gaat het nou in het dagelijks leven als je de rammadan volgt? je moet werken, je hebt je afspraken je hebt je leven. Staat dat vasten niet in de weg?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:06

Er is al een topic: zijn er ook moslima's op Bokt- ik kan geen link plaatsen....

En ruzie is nou net wat we NIET willen.... zand erover.

Dus iemand in Den haag mag later eten dan iemand in Winterswijk? En hoeveel tijd zit daar dan ongeveer tussen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:08

tjoppie schreef:
Hoe gaat het nou in het dagelijks leven als je de rammadan volgt? je moet werken, je hebt je afspraken je hebt je leven. Staat dat vasten niet in de weg?

Dat vroeg ik me ook al ergens af :) . Stel je werkt hier in een zwaar fysieke job. Ik kan me ook wel voorstellen dat een werkgever er niet op zit te wachten dat iemand een dikke maand op halve kracht draait omdat hij te weinig energie heeft.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:20

AaronYve schreef:
Ergens werd ook gezegd dat het niet raar is dat moslim naar elkaar toe trekken omdat ze hier niet welkom geheten worden. Sorry maar leer eens wat over het land Nederland dan. Je mag hier bijna alles, je bent hier toch ook. Je mag hier zijn dus waar heb je het dan over... Nederlanders zijn over het algemeen mensen die niet bang zijn hun mening te uiten, dat is ook een stukje cultuur.

Hmm wel een beetje opletten he 8)7 nu trek je mijn hele opmerking uit z'n verband! Ik zei dit in relatie tot het feit dat mensen hier in een doodnormaal gezellig topic op heel agressieve wijze binnen komen vallen om hun niet onderbouwde mening maar even uit te storten. Hebben we dan ook het recht al niet meer om het op een gezellige manier te hebben over een gebruik waar niet heel Nederland aan meedoet? Dat zegt toch verder helemaal NIETS over of mensen zich wel of niet in Nederland verdiepen? Of moet volgens jou iedereen dan maar zijn stukje eigen cultuur of afwijkende gebruiken opgeven en dat verbergen en het er nooit meer over hebben?

Jeminee zeg, sommigen van jullie doen het alsof het een schande is dat dit topic zelfs maar wordt geopend >;) want wat is er nu eigenlijk gebeurd? Waarom voelen jullie je geroepen om hier onrust te stoken? Kan dat niet ergens anders, en kijk dan ajb ook eens in de spiegel.

Kwanyin ik snap helemaal wat je bedoeld ook! Ik ben ook geen moslim, mijn man is niet praktiserend maar wat een vooroordelen hij steeds al niet over zich heen krijgt wegens zijn naam... En ik ook trouwens haha. Hij zou trouwens qua uiterlijk ook makkelijk voor Nederlander/Fransoos/Zwitser ofzo door kunnen gaan, dus op straat merken we er in Nederland nooit wat van, enkel als het via via gaat.. Familie, vrienden, allemaal hebben ze toch wel hun mening klaar. Als ze hem leren kennen is dat snel genoeg over, maar toch erg jammer dat die vooroordelen er blijkbaar zo enorm ingebakken zitten.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:23

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:25

Paddenpad schreef:
Gelukkig doen zwaargelovigen dat noooooiiiiit!!

Vallen die per definitie buiten de omschrijving 'Nederlanders' dan? ;)

Citaat:
Gelukkig houden alle moslims zich aan de Koran.
Alle Katholieken zich aan de bijbel.
Alle Christenen en Protestanten zijn braaf en leven ze allemaal voor hun God en Allah om de wereld een paradijsje te maken voor
iedereen en discrimineren deze groepen elkaar gelukkig niet en maken nooit ruzie!

Als ze dat nou eens allemaal zouden doen, zou de wereld er een stuk mooier op worden, dat ben ik met je eens! :)

Citaat:
Je kunt ook gewoon over jezelf en je medemens nadenken zonder je bij een geloof of commune aan te sluiten,iedereen weet zelf wel wat wel en niet door de beugel kan,daar heb je geen geloof voor nodig in een ander maar geloof gewoon in jezelf, dan ben je voor een ander ook goed.

Niemand heeft gezegd dat het niet zo is, dat maak jij ervan!

Citaat:
En jezelf uithongeren helpt daar echt niet aan bij,ga je juist slechter van nadenken.
Echter denk ik juist dat veel mensen zich verschuilen achter een geloof of godsdienst,wanneer ze iets doen wat niet geoorloofd is vragen ze om vergiffenis en dan is het weer klaar en kunnen ze weer hun gang gaan.
Andere mensen vinden het wel een veilig gevoel ergens bij te kunnen horen.

Zo makkelijk is het dus niet :n

Citaat:
De meeste(niet allemaal natuurlijk) vind ik hypocriet,zeker dat provocerend naar buitenbrengen van je geloof staat me niet aan,
instinctief hou ik zulke mensen ook op een afstand en moet daar niet veel van hebben.
Doe gewoon tegen ze wanneer ze gewoon doen tegen mij,maar mijn vrienden zullen het niet worden en dan heb ik het over alle provocerende gelovigen!

Waarschijnlijk is het voor de meeste te moeilijk om een eigen mening te vormen en doen dan maar hetzelfde van wat hun ouders vinden dat ze moeten doen anders worden ze verstoten of verbannen en dan heb ik het dus ook niet alleen over moslims maar geloven in het algemeen!
Daarentegen zullen er ook wel groepen zijn die het stoer vinden om er aan mee te doen,maar dat lijkt me ook geen juiste rede.

Ihm... wie provoceert hier nu wie? TS was alleen op zoek naar gelijkgestemden en deed geen enkele poging om te provoceren!

Citaat:
Mijn mening is:wil je ergens in geloven doe het dan voor jezelf omdat je je daar dan misschien beter bij voelt,maar hou het ook voor jezelf.
Veel gelovigen worden ook boos wanneer je zegt dat je daar niet in gelooft waar hun in geloven,en proberen die dan de mond te snoeren zelfs op een agressieve manier,volgens mij staat dat toch ook nergens in de boeken dat dat moet of wel??

Nee, dat staat er niet. Maar waar staat dat jij je er zo boos om moet maken? Wat jij nu doet is vele malen agressiever dan ook maar iemand in dit topic tot nog toe geweest is...

Anyway. Nu weer ontopic :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:34

Blue_Eyes schreef:
Paddenpad schreef:

Nee, dat staat er niet. Maar waar staat dat jij je er zo boos om moet maken? Wat jij nu doet is vele malen agressiever dan ook maar iemand in dit topic tot nog toe geweest is...

Nou inderdaad.. Is het tegenwoordig al verboden om een topic te openen over ook maar iets wat met religie te maken heeft? Is men dan gelijk lekker aan het provoceren? ;(

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:36

Miss_m schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik heb wel een vraag, hoe zit het eigenlijk met de tijdszones enzo, want in sommige landen is het bijvoorbeeld om 8 uur al pikkedonker en in bijv NL niet. Mogen de mensen daar dan langer en eerder eten?i

Dat klopt inderdaad :)

en erg jammer dat dit topic weer compleet offtopic gaat

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:38

tjoppie schreef:

Nee hoor, je kunt gewoon je ding doen. Je houdt zelfs tijd over ;)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:40

Kwanyin schreef:
tjoppie schreef:

Dat vroeg ik me ook al ergens af :) . Stel je werkt hier in een zwaar fysieke job. Ik kan me ook wel voorstellen dat een werkgever er niet op zit te wachten dat iemand een dikke maand op halve kracht draait omdat hij te weinig energie heeft.

Ik heb behoorlijk fysiek werk in de kinderopvang, je kan dan gewoon werken hoor, ookal eet je overdag niet.
Misschien heb je af en toe iets minder energie dan anders, maar het is heus niet zo dat je niks meer kunt doen hoor.
De laatste twee weken van de ramadan heb ik vakantie opgenomen, gewoon omdat ik het fijn vind om vrij te zijn in deze maand.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:42

Ik had straks ook nog een vraag. Jullie zeiden dat je gemiste dagen moet inhalen als je tijdelijk niet in staat bent om mee te doen. Maar hoe zit dat dan als je meer dan een jaar eruit bent, bv. tijdens de ramadan net zwanger en daarna nog een jaar borstvoeding aan het geven - moet je dan daarna 2 ramadans inhalen?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:43

Ik vind het een leerzaam topic en vind het intressant om te lezen.
En mensen die hier komen met rel ideeen moeten maar lekker ergens anders gaan bokken.

Ik vind het juist super tof dat hier mensen zijn die open en blood alles neerzetten en al onze vragen willen beantworden

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:48

Zaina schreef:
Ik heb behoorlijk fysiek werk in de kinderopvang, je kan dan gewoon werken hoor, ookal eet je overdag niet.
Misschien heb je af en toe iets minder energie dan anders, maar het is heus niet zo dat je niks meer kunt doen hoor.
De laatste twee weken van de ramadan heb ik vakantie opgenomen, gewoon omdat ik het fijn vind om vrij te zijn in deze maand.

Ah, ok :) . Omdat er hier in het topic ook ergens een ervaring stond van een moslimjongen die het blijkbaar wel zwaar vond. Maar misschien wordt het door sommige ook gewoon als smoes gebruikt? Ik kan niet veel werk doen want ik heb Ramadan, terwijl ze het wel aankunnen.

Merken jullie trouwens veel verschil in de moeilijkheid om het vol te houden tussen zomer en winter?