keelamandel operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: keelamandel operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:35

Voor mij is t al weer een jaar geleden (heb hier al eerder wat gepost) en ik ben heel erg blij dat ik het heb gedaan. En t overgeven is idd niet fijn maar achteraf heb ik er wel om kunnen lachen. Moest van zuster naar de wc s nachts omdat ik de hele tijd infuus had. Ik weigerde omdat ik elke keer moest overgeven als ik me bewoog. Nee ik moest nou t ging allemaal prima totdat ik weer in bed ging zitten en echt alles onder kotste incl bed (hihi toen vond de zuster t ook niet meer zo mooi).

Coldpack is idd een must werkt heel goed en als je s nachts wakker wordt gelijk wat drinken dan krijg je ook niet zo snel korsten :)

Succes!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:04

Ik heb gelukkig geen last van overgeven, dat lijkt me doodeng. Niet omdat ik het vies vind, maar omdat het me pijnlijk lijkt. Verder is de pijn aardig te doen, tot nu toe, hoewel de korst er langzaam af gaat en dat doet best auw. Ook heb ik ontzettende honger! Wat ik tot nu toe heb binnen gekregen is soep, brood met kaas gedoopt in soep (dat is dan zo goddelijk) ijs, vla, yoghurt, roomijs, waterijsjes en liters ijswater. En ow, 1 keer wat knakworsten, maar dan moest ik wel goed kauwen en er kwamen stukjes vast te zitten, waardoor ik dat maar niet nog een keer probeer. Maar pfft, brood eten is nog best pijnlijk, dus dan kan ik er 1 tot anderhalf op voordat de pijn de honger overstemd :P

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:11

Fijn dat je toch al wel iets meer kan eten. In ieder geval veel sterkte voor de komende tijd nog :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:42

Nou, die heb ik wel nodig. Het gaat niet goed. Het is nu de vijfde dag en ik had ergens gelezen dat dit de ergste dag was. Nou, dat klopt. Het doet zeer!

Gisteren voelde ik me echt lekker en ging ik slapen. Ik werd midden in de nacht wakker en alles deed me toch zo'n zeer. Paracetamol werkte niet, ik kon ijswater drinken wat ik wilde, maar nee. De pijn straalde ook uit naar mijn oren en dat is niet prettig. Heb haast niet meer kunnen slapen en liggen huilen van de pijn.

In de ochtend heb ik mijn huisarts gebeld, voor extra pijnstilling, maar ik moest in de middag terugbellen, dan was mijn huisarts er. De ochtend was hel. Ik bel in de middag terug, word ik verwezen naar de KNO arts, ja hallo zeg. Ik bel daarheen, spoedoverleg, ze zijn er niet, tot twee uur. En ondertussen verga ik van de pijn.

Ik heb stiekem wat iboprufen genomen (mag ik niet), was een hel om door te slikken (heb tot nu toe alleen zetpil telkens gehad) maar dat begint nu iets te werken, gelukkig. In ieder geval zodanig dat ik niet als een klein balletje opgerold zit te huilen. Ik zoek nu afleiding op internet en straks de KNO weer bellen, voor sterkere pijnstillers. Dit kan en wil ik niet nog veel langer volhouden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:44

Heel veel sterkte jij. Klinkt echt als een drama. :oo
Hoop dat ze je wat heftigers voor kunnen / willen schrijven.
Jammer voor je dat het zo lang moet duren.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:04

Oh dat is echt niet fijn!
Heel veel sterkte nogmaals. Laten ze maar gauw betere pijnstilling geven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:33

Nou, nog maar even een update. Iris, bedankt voor je pb nog!

Ik had me daar toch ineens een pijn, eergisteren en eindelijk in de avond pijnstilling gekregen, mijn hemel, wat goddelijk, maar wat een gedoe om het voor elkaar te krijgen bij de huisarts. Ik heb zelf huilend aan de telefoon moeten hangen voordat ik een recept kreeg. Om 4 uur was dat, terwijl mijn vader in de ochtend al bezig was met bellen. Ik kon niets. Niet eten, niet drinken en praten deed zo'n verrekte zeer, maar ik heb toch voor de huisarts aan de telefoon mijn scheur moeten opentrekken, wat voelde alsof ze met scheermessen aan de slag gingen in mijn keel. Brrr.

Maar nu voelt het weer oké, gelukkig. Even er doorheen. Vanmorgen was het nog wat pijnlijk, maar ik heb zoveel water gedronken, had zo'n dorst, dat mijn keel weer 'fijn' voelt.

Vandaag voor het eerst sinds eergisteren gegeten. Pfft, ik had zo'n honger na twee dagen niets dus de vla ging er wel in :P

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:35

Jij moet hiermee flink afvallen ElineS. :oo
Hoelang geleden was je operatie nu? Dokters zijn tegenwoordig niet zo vlot meer.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:54

Ik heb ook een keelamandeloperatie gehad op mn 16e. Als ik had geweten hoe het af is gelopen, had ik het nooooooit gedaan.
Heb al heel mn leven zo'n beetje altijd keelontsteking, en soms met hele hoge (pijn)pieken. Dus toch maar besloten om ze eruit te laten halen. Operatie was geslaagd, toch nog maar even blijven voor de zekerheid. Nou hup snachts aan de morfine, ik verging van de pijn... Maar toen mocht ik naar huis! Nou in mn pyamakloffie, naar de lift. Ik sta erin samen met pap & mam en toen kwam alles eruit.. Met veel bloed, dus toch maar even terug.. En toen begon de hel pas echt thuis! Ik kon echt niks eten en heb ook echt 2 maanden alleen maar op een klein beetje soep, met een klein beetje zacht brood erin gedoopt, soms toetjes, water of iets geleefd. Daarna kon ik al wat meer eten. Ik ben in totaal 4 maanden echt ziek geweest (in mn examenjaar, wel geslaagd gelukkig), aangezien mijn wond steeds maar weer open ging en het helemaal niet herstelde. Achteraf heeft het ook helemaal niet geholpen, heb nog net zoveel last alls eerst... Helaas... Je moet trouwens ook geen ijskoud water nemen, dat is ook niet goed, je kan het beste lauw water nemen volgens mn ziekenhuis & dokter! en men o men wat had ik een trek in bitterballen, maar ik ben wel ontzettend veel afgevallen - en ik kon soms nog een klein beetje chocoladetoetjes eten ook, wie wil dat nou niet ? :D

Eline ik wens je nog veel sterkte! Hou vol!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:08

Maar je bent er nu wel vanaf Jorienn!! En dat is ook heel veel waard...

ElineS, fijn dat het weer een stukje beter gaat! :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:14

@Saams: Ik mag dan ook hopen als ik mezelf hierna ga wegen dat er wel een kilootje af is! :P

Het is nu precies 7 dagen geleden dat ik geopereerd ben.

Jorienn had me ook al een PB gestuurd. Echt verschrikkelijk, 4 maanden lang en dat het dan ook nog niets heeft geholpen. Horror.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:18

Iris82 schreef:
Maar je bent er nu wel vanaf Jorienn!! En dat is ook heel veel waard...

ElineS, fijn dat het weer een stukje beter gaat! :)

Van het niet kunnen eten wel, maar dat werd door die operatie veroorzaakt. Ik loop echter nog steeds bijna 24/7 rond met keelontsteking en de andere klachten..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:20

Ow joh! Dat is wel heel erg raar.
Hebben ze misschien een stukje laten zitten? Bij mij hebben ze links nog een stukje laten zitten en daar krijg ik nog regelmatig keelonsteking van. Maar die is echt niet zo erg als dat ie was toen ik nog beide keelamandelen intact had.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:26

Ik heb op m'n 20ste mijn amandelen eruit laten halen door constante keelontsteking en daardoor veel ziek zijn!
Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en werd steeds wakker van een pijnlijke keel dus nam steeds een waterijsje doordat ik niet echt iets kon drinken! (gelukkig werkte mijn moeder op de afdeling in de nachtdienst dus was daar erg blij mee)
Toen ik thuis kwam heb ik eerst een week waterijsjes en babyvoeding gegeten uit een potje! Was heel erg lekker maar was ook het enige wat ik weg kon krijgen :')
Na 2 weken voor het eerst warm gegeten.. En dat was lekker patat! Na 3 weken voelde ik me weer wat beter en ben toen alles op gaan pakken :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:54

Wat ben ik blij dat ik in groep 2 zat toen de mijne eruit werden gehaald :+
Kherinner me dat ik best wel pijn had, en dat ik natuurlijk veel ijsjes mocht eten, maar ik had zo'n pijn dat ik dat niet wilde :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:22

Iris82 schreef:
Ow joh! Dat is wel heel erg raar.
Hebben ze misschien een stukje laten zitten? Bij mij hebben ze links nog een stukje laten zitten en daar krijg ik nog regelmatig keelonsteking van. Maar die is echt niet zo erg als dat ie was toen ik nog beide keelamandelen intact had.

Hmm, ben nog op controle geweest, en het was 'goed' dus.. Heb ook geen idee hoe het komt, maar doe het nooit meer!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:02

Ik ga dinsdag naar het ziekenhuis en neem sowieso mee? ;(

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:26

Ooow.. Wat tijdschriften! Of een boek. Ik werd namelijk opgenomen en mocht daarna nog vier uur in mijn bed wachten voordat ik werd geopereerd omdat het allemaal wat uitliep. Wat was ik blij dat ik wat te lezen had. Muziek en oordopjes! Soms wil je gewoon niet met je kamergenoten praten, omdat ze niet leuk zijn of teveel kletsen. Doe dan de oordoppen in, ga luisteren en dat is een duidelijke hint van Do not Disturb.

Ik weet niet of je een nacht moet blijven, maar een lang slaapshirt, schoon ondergoed en sokken.

Voordat je heengaat naar het ziekenhuis, geen nagellak dragen, make-up of van allerlei spul in je haar doen. Dat moeten ze er dan allemaal af/uithalen.

En doe geen string aan of iets dergelijks, maar een broekkie, want het shirt dat je aan krijgt is aan de achterkant open.

Elastiekje voor je haar, dat is wel handig met het haarmasker dat je op krijgt :).

Na de operatie zorgen dat je veel ijswater hebt en als de etensdame je vergeet (zoals bij mij) er gewoon om vragen.. En dan puddinkjes eten, in ieder geval niets warms.

Ik ben trouwens weer helemaal genezen! Het duurde ongeveer twee weken, maar nu is het allemaal weer klaar. Het is alsof ik heeeel licht keelpijn heb, maar heb er geen enkele last meer van met eten en drinken.

Ben ook heerlijk afgevallen haha. Mijn figuur mag er wezen.. :P

Houd je ons op de hoogte? Ik wens je heeeel veel sterkte.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:51

Heel erg bedankt Eline! Nu weet ik teminste een beetje wat ik kan inpakken. Bedankt :D

Ik moet inderdaad blijven, helaas.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:16

Hahaha ik moest net ineens even denken aan t T shirt wat ik aan had in t ziekenhuis. Op de voorkant heel groot, ZO NU EERST EEN BAVARIA... en op de achterkant iets van Jovink. Haha ze hebben heel erg gelachen daar :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:18

pff.. morgen. Argh ;(

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:30

Ik zou dan nu nog lekker gaat eten, want dat kan daarna niet meer :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:36

Ik heb al energy, coca cola cherry. Ik doe alles wat ik nu nog kan en lekker vind hahha. IJsjes zijn al gekocht :D Lekkere festine perenijsjes & festine aardbeienijsjes ooooh en raketjes. <3

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:05

Ik heb mijn operatie gister gehad, ben vandaag weer thuis en eigenlijk viel het reuze mee :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:34

Hopen dat het ook zo blijft! Veel beterschap!!