Wat zie jij zonder bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jatoby

Re: Wat zie jij zonder bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:11

Ik heb sinds een paar maanden daglenzen, van -3 aan beide ogen...
Nou er ging een wereld voor me open! Haha. Was gewoon veel te schijterig om naar de opticien te gaan, maar heb nu nergen last meer van.
Zonder lenzen zie ik helemaal niet scherp, maar lezen met een boek is natuurlijk nog geen probleem.
Mijn ouders hebben -5 en -8/9... Dus voorlopig ben ik 'tevreden'. x)

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:28

Ik heb beide ogen ongeveer -4 en mijn linker oog zit nog een cilinder.
Zonder lenzen en bril zie ik eigenlijk niks.. dan moet je echt heeeel dichtbij staan wil ik je goed zien :P

Mijn moeder heeft daarin tegen -9 die is gewoon blind zonder bril(haar eigen woorden) :+

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:36

Ik heb -2 met een cilinder en ik draag mijn lenzen dus echt nooit :')
Oké de wereld is wat wazig maar ik heb er opzich geen last van, soms herken ik mensen wat later en bordjes enzo kan ik nooit lezen.
Nu ik ben begonnen met autorijlessen, draag ik ze wel wat vaker maar ik vind het helemaal niet fijn. Als ik nu in de spiegel kijk zie ik of mijn huid onregelmatig is en dat mijn haar niet zit -O- :')

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:34

Ik weet niet precies welke sterkte ik heb, varieert nogal eens (zelfs een keer van min naar plus gegaan en andersom) maar zit nu volgens mij rond de -3 ofzo? Dat is niet echt schokkend dus. maar ik heb ook een cilinder van -3.0 (was -3.5) en -2.5 en ik voel me best gehandicapt zonder bril.
Heb mn bril ook al gekregen toen ik 4 was :D. Ik zie nog wel alle vormen en kleuren maar heel wazig. Met mn ogen op 10 cm van t scherm zie ik de letters. Ik heb ook een lui oog dus als ik rechts afdek dan zie ik met links echt bijna niets (zwarte vlekken) rechts alleen gaat best goed nog. Zie ook heel slecht diepte dus als ik in t zwembad ben (gaat wel zonder bril) dan heb ik veel moeite met me een weg vinden en op en afstapjes moet ik heel voorzichtig nemen want die zie ik niet goed. Boek lezen doe ik het liefste zonder bril en dan idd met boek op mn wang leggen en zo dus in t boek zitten :P
Wat ik eigenlijk vervelender vind is dat ze ook met bril mn zicht nog niet kunnen optimaliseren en ik daardoor wel moeite heb met colleges lezen en andere borden, met bril dus.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:31

Als ik (zonder lenzen/bril) met meerdere mensen een gesprek heb, zie ik bijvoorbeeld niet of er tegen mij gesproken wordt. Ook zie ik van een kleine afstand géén gezichtsuitdrukkingen, wat me heel onzeker maakt. Op straat vind ik het helemaal een hel, voor mijn gevoel gaat alles trager, ik heb constant het gevoel alsof ik scheel kijk en het voelt allemaal zó ongemakkelijk. Daarnaast ben ik na een enkele uurtjes zonder bril of lenzen kapot en heb ik een knallende hoofdpijn.

Zonder lenzen voel ik me echt zwaar gehandicapt en dan zit ik nog 'maar' op de -3,75. Mijn ogen reageren niet zo heel goed op lenzen, een paar uurtjes in slapen vallen met mijn lenzen nog in zorgt voor dik ontstoken ogen. Ik draag nu dan ook lenzen die véél zuurstof door laten, toch is mijn opticien niet blij met me, in mijn ogen is iets aan de gang wat te maken heeft met bloedvaatjes ofzo. Ik weet hier van de details niet, die ga ik volgende week vast weer horen. :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:37

:) Gelukkig heb ik extreem goed zicht. Mijn collega's moeten altijd de verrekijker erbij pakken als ik in de verte wat aanwijs en beschrijf want met of zonder bril zien ze niet wat ik gewoon duidelijk kan onderscheiden.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:47

Heb mijn ogen laten testen omdat ik merkte dat ik links slechter ging zien. Conclusie: Links -0.5 of -0.25 en rechts 0.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:52

bijna niets, -8 aan beide ogen..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:46

Ik ben intussen naar de brillenwinkel gegaan voor een meting en bril. Ik had -1.5 en -2 met beide een cylinder -0,25 en -1.75 ofzo?
Ik vind de bril maar wennen hoor. Als ik mijn hoofd links en rechts beweegt, beweegt het beeld in de buitenhoeken mee. Het word in de hoeken een soort van breder en smaller, ik kan het niet goed uitleggen.
Ook lijkt het alsof alles te veel contrast heeft. Het is ook een beetje alsof alles plat is, alsof ik de afstand niet zo goed meer kan schatten.
Het is iig heel gek ineens.
Vandaag de bril even op gezet voor het boodschappen doen, kreeg er wat droge ogen van en wat hoofd/oog pijn.
Is dit herkenbaar voor jullie? Het voelt zo vreemd, ik weet niet of het wel hoort zo, als nieuwe brildraagster.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:50

Zonder bril zie ik nog wel aardig. Ik heb echt een bril voor s,avonds in de auto en voor tv kijken.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:35

Ik heb sinds gister ook een bril. en ik heb een beetje het zelfde als wat holly zegt alles lijkt heel anders. ik heb aan bieide ogen +0,25 alleen een verschil in cilinder -1 en -0,50

Moet ik gewoon wennen of zijn mijn glazen niet glazen niet goed.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:48

Sjafrane schreef:
Ik heb sinds gister ook een bril. en ik heb een beetje het zelfde als wat holly zegt alles lijkt heel anders. ik heb aan bieide ogen +0,25 alleen een verschil in cilinder -1 en -0,50

Moet ik gewoon wennen of zijn mijn glazen niet glazen niet goed.

je glazen zijn goed maar is echt kwestie van ff wennen....
ben zelf ook begonnen met 25...nu:
ik heb 275 veraf links en rechts ook 275 veraf ik draag nacht lezen wat de eerste 3 dagen goed afzien was.......nu zie ik overdag super zonder iets...kan door me oogjes vrijven zonder dat ik bang hoef te zijn me lenzen eruit te vrijven....als ik me lenzen 2 nachten niet in doe word het zicht iets minder. verder ben ik er super blij mee.
voor vragen beter pbtje sturen naar me.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:14

Zonder bril zie ik heel wazig, ik hoef echt niet zonder bril op pad te gaan want ik ben staats gevaarlijk.
Ik heb R: +2.25 en een C -0.50 x 167gr L: + 2.00 en een C -0.25 x 180 gr.
Heb lenzen geprobeerd maar dan zag ik niet wat er op mijn boodschappen briefje stond, kan ik wel een leesbril op doen , maar dan zie ik met lopen niet goed en bril op en af doen is nou ook weer zo'n gedoe. ook lenzen geprobeerd met lees gedeelte, lezen ging goed maar veraf weer niet en durfde niet auto te rijden. kortom een drama.
Hoe doen jullie het nou met bv je ogen opmaken ?.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:19

Ik heb links -1,5 en rechts cilinder -2,5
na 5 verschillende lenzen uitgeprobeerd heb ik uiteindelijk
lenzen zonder cilinder.
Met lenzen zie ik van veraf geen hond, verkeersborden kon ik ook
echt niet lezen.
Heb sinds 3 kwart jaar nu lenzen, waarom niet eerder?
omdat ik er geen zin in had :+
moet zeggen dat het echt een verademing is hoor!
Als m'n lenzen uit zijn zet ik mooi m'n brillie op B-)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:41

onne schreef:
Zonder bril zie ik heel wazig, ik hoef echt niet zonder bril op pad te gaan want ik ben staats gevaarlijk.
Ik heb R: +2.25 en een C -0.50 x 167gr L: + 2.00 en een C -0.25 x 180 gr.
Heb lenzen geprobeerd maar dan zag ik niet wat er op mijn boodschappen briefje stond, kan ik wel een leesbril op doen , maar dan zie ik met lopen niet goed en bril op en af doen is nou ook weer zo'n gedoe. ook lenzen geprobeerd met lees gedeelte, lezen ging goed maar veraf weer niet en durfde niet auto te rijden. kortom een drama.
Hoe doen jullie het nou met bv je ogen opmaken ?.

overdag draag ik niks dus kan me gewoon opmaken heerlijk....nog een voordeel dus... _/-\o_

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:12

Ik heb links: +6.25 met cilinder en rechts: +1.25 en draag verder geen bril of iets. Ben laatst bij de opticien geweest en die zei dat ik met mijn linkeroog nog 80% kijk, waardoor ik nog enigszins diepte zie. En zolang ik geen hoofdpijn of klachten heb hoef ik geen bril/lenzen :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:15

Ik ben ooit begonnen met -1.5 en -1.75 en zit inmiddels op -3 en -4 :')
Heb toevallig net een nieuwe bril gekocht omdat ik door die andere niks meer zag, die was ook 3 jaar oud en pootje was afgebroken.

Mijn bril heb ik alleen voor erbij want ik draag lenzen. Met lenzen heb ik -2 en -2.5 :)
Cilinder weet ik niet precies, staat wel op het doosje maar daar let ik nooit op.

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:36

-7 hier en zonder bril zie ik verdomd weinig.. :') eigenlijk alleen waas.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:30

Zonder bril of lenzen? Rechts 0-1% en links 5-10%

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:25

Hey ik kom ook even binnen vallen. Ik heb links +0.75 en rechts -1.75 en in beide een cilinder. Nu kan ik bijvoorbeeld geen 3d films zien, ligt dat aan het plus en min oog of aan het feit dat ik loens ben? Herken de plusminners dit? Ik heb een keer een oogtest op mijn werk gehad. Dan zag ik met links een notenbalk en met rechts de noten. De bedoeling is dat wanneer je met 2 ogen kijkt de noten in de notenbalk staan maar dat kreeg ik dus niet voor elkaar. Maar of dat aan het + - verhaal ligt weet ik dus niet.
Groetjes s

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:10

Ik heb aan beide ogen -4,5 en ik ben begonnen met -0,25 en -0,75 (een jaar of 20 geleden).
De laatste jaren staat het wel stil :)
Ik zie niet zoveel zonder mijn lenzen, ik kan wél heel goed raden zonder lenzen.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:18

Ik heb -4.50 en -2.25, maar is denk ik wat verslechterd. Zonder lenzen zie ik alleen wazige vormen..

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:21

Ik heb -4.50 en -2.25, maar is denk ik wat verslechterd. Zonder lenzen zie ik alleen wazige vormen..

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:27

van min 3 naar -1,75 gegaan en -2 Er zit toch nog een voordeel aan het ouder worden :) :P
binnenkort maar weer eens de ogen laten meten , ik begin weer gek te worden met een bril op voor een scherm. Dat is voor mij vaak een teken dat de ogen er weer wat op vooruit gegaan zijn.
Over een paar jaar sla ik waarschijnlijk door naar de plus :P

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:14

geen ene bal... ik heb aan beide ogen -5, en ik zie pas scherp binnen dertig centimeter van mijn gezicht. Lezen zonder lenzen gaat dus ook niet, tenzij ik bijna bovenop mijn boek ga liggen. Het enige dat ik kan voor ik mijn lenzen in doe is koffie zetten. Dan heb ik mijn ogen toch nog nauwelijks open :D. Gelukkig kan ik heel goed tegen lenzen. Ik doe ze in en ik vergeet ze.