Ben door een Teek gebeten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:58

Teken brengen alleen bloedparasieten over, Juud. AB had jou ook niet geholpen als het op tijd was gekomen. Bloedparasieten reageren niet op AB.
AB is alleen voor bacteriën. :) Vandaar.

En Verootjoo ik snap ook wel dat je niet na elke tekenbeet zou laten testen, maar TS maakt zich er wel een beetje zorgen over en als TS dan gerustgesteld zou worden door wel te testen, dan moet ze dat gewoon doen. :j

djuulsie

Re: Ben door een Teek gebeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:59

_/-\o_

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:01

Nem klopt helemaal :D
Ab komt niet in de cellen waar de lyme ook zit etc..
Ab onderdrukt de lyme en dat de borrelia heftiger terug kan komen kan.. Hoeft niet
Maar kans is er

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:03

AB onderdrukt als het goed is niets behalve bacteriële activiteiten. Als je reacties van je immuunsysteem op de Lyme wilt onderdrukken zou je niet-steroïde ontstekingsremmers moeten geven, en zoals je zelf zegt geef je dan alleen de Borrelia dan nog meer kans.

Alleen die niet-steroïde remmers geven mensen weer veel makkelijker uit... :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:06

Ach teken... let niet té veel op je lichaam nu: je hebt nu kans dat je elk kuchje en elk vlekje als ziekte aan gaat zien als je je zorgen maakt. Probeer dat te voorkomen en ga nu ontspannen en normaal door. Pas dan heb je echt door als er wat aan de hand is. (anders heb je toch het risico dat je je gaat gedragen naar de symptomen).
Blijf erg nuchter! Kans is groter dat je helemaal niets hebt dan dat je wel wat hebt, vergeet dat niet.
Je was er snel bij met verwijderen en dat scheelt al enorm!

Tip voor de volgende keer: insmeren met deet voordat je op pad gaat. Doe ik ook altijd als ik door het bos/hoog gras wandel. Al jaren geen teek meer gehad :) Ze vinden mij niet lekker meer!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:07

Wat is deet?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:09

LET OP: een tekenbeet veroorzaakt niet altijd een rode kring. Dat wil dan niet persé zeggen dat je niet besmet bent met borrelia of een andere teekgerelateerde bacterie.

Dus noteer de datum van de teek. Noteer afwijkende symptomen als je die krijgt.
Bijvoorbeeld verhoging, pijnlijke klieren, algehele moeheid of zware armen en benen.
Dat zijn echt allemaal tekenen van een beginnende lymebesmetting.

Ik heb nooit een rode kring gezien. Jaren met klachten gelopen. Niemand dacht aan lyme totdat ik uiteindelijk een derde fase lymeplek (ACA) op mijn been kreeg. Toen was het te laat terwijl lyme in een vroeg stadium wél goed aan te pakken is.

Artsen in Nederland zijn niet allemaal even goed op de hoogte van lyme - diagnose. Dat blijkt wel weer uit het feit dat sommige huisartsen blijven volhouden dat er een rode kring moet komen voor borrelia-besmetting.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:10

Deet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/DEET
Teken en insectenwerende toevoeging in antimuggenspray/lotion/gel. Gebruik zelf altijd die van Care-plus met 40 procent deet erin, werkte zelfs prima in de jungle! :D Dus al helemaal in de bossen van nederland haha
:)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-07-11 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:10

Vuurneon heeft ook een punt: GEEN symptomen op gaan zoeken of ernaar op zoek gaan... := Dan word je echt helemaal gek en ga je ze vanzelf ook echt "krijgen" (=inbeelden, je lichaam gehoorzaamt je geest).

OH! Ik herinner me nu trouwens weer een leuke van mijn tekenles... :')
Ik zoek het even op wat het precieze aantal uren was.

DEET = insectenwerend middel. Heerlijk als je de mugjes, knutjes, dazen etc. op afstand wil houden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:11

@Vuurneon: Tnx! Echt nog nooooit van gehoord!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:12

djuulsie schreef:
@Vuurneon: Tnx! Echt nog nooooit van gehoord!

Nee??
Je loopt achter :oo
Tis wel rot spul als je huid beetje stuk is ofzo :=

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:12

Waar koop ik dat?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:13

Gebrek in opvoeding :=

Froukje
Forever young

Drogist, en zelfs sommige supermarkten :)

djuulsie

Yviertje schreef:
Gebrek in opvoeding :=

Maar ik ontken t niet _O-

vuurneon

Zelfs bij de paarden ben ik mug en daasvrij! :D Stinkt wel vreselijk haha, dus ik houd ook een deel van de mensen op afstand. Ben erachter gekomen dat zelfs wespen mij niet meer aantrekkelijk vinden dan :)
Kruidvat en etos hebben ook eigen merk met DEET erin, want care-plus is wel aardig prijzig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:14

Ok ik kan het niet meer ergens vinden, maar volgens mij als de teek binnen de 16 uur verwijderd wordt is de kans vrij klein.
Tekenspeeksel heeft namelijk vrij lang nodig om ook echt inwerking op het bloed te hebben.

Maar het aantal uren moet je me niet op vastpinnen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:14

zal eens kijken... Werkt t op mn paard ook? die heeft zo;n last van dazen...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:15

Vast :j
Wel klein stukkie proberen, voor je hem vol sprayt :=

Stinkt als een malle.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:16

Nemurin schreef:
Ok ik kan het niet meer ergens vinden, maar volgens mij als de teek binnen de 16 uur verwijderd wordt is de kans vrij klein.
Tekenspeeksel heeft namelijk vrij lang nodig om ook echt inwerking op het bloed te hebben.

Maar het aantal uren moet je me niet op vastpinnen.

Klopt het, dat als een teek echt vol gezogen is, 4 jaar kan leven zonder bloed??
Las ik laatst ergens,,..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:17

Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk...?
Maar er zijn ook beesten die 4 jaar kunnen slapen (een vissoort :')).

Overigens de reclame hieronder:
"Ziekte van Lyme Test: nu beschikbaar voor iedereen. Profesionele laboratorium test."
Ja ik geloof jullie, met je professionele spelling.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:18

Voor paarden is DEEt ook geschikt, maar gebruik niet de mensen variant, want het is niet echt super fijn spul :) (ik heb bv 30 procent DEET in mijn vliegenspray voor mijzelf, weet niet wat het met paarden doet)
Stubben heeft spray voor paarden met DEET: Rep-Up. Stinkt vreselijk, maar werkt goed. Of dat ook werkt tegen teken weet ik niet, zit in ieder geval 8 procent deet in. Werkt bij mijn paard goed tegen muggen en dazen :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:19

Hmm.. Vond het ook vaag, maar goed. :=

Zie het nu pas, die reclame.
Achja, proberen kan altijd hé :=

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:20

vuurneon schreef:
Voor paarden is DEEt ook geschikt, maar gebruik niet de mensen variant, want het is niet echt super fijn spul :) (ik heb bv 30 procent DEET in mijn vliegenspray voor mijzelf, weet niet wat het met paarden doet)
Stubben heeft spray voor paarden met DEET: Rep-Up. Stinkt vreselijk, maar werkt goed. Of dat ook werkt tegen teken weet ik niet, zit in ieder geval 8 procent deet in. Werkt bij mijn paard goed tegen muggen en dazen :j

Zou het er wel op durven gokken om die van 40% op m'n paard te gebruiken..
Maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat durft.
Eerst mini stukje proberen natuurlijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:39

Colway schreef:
Citaat:
En van een besmette teek HOEF je geen lyme te krijgen. Sommige mensen hebben ook een sterk genoeg afweersysteem, en als je hem er snel genoeg uittrekt en hem niet plet hoef je ook niet besmet te raken. Als je lyme krijgt heb je gewoon domme pech. Net zoals alle andere ziektes

idd, vind de alertheid goed hoor en alle waarschuwingen die gegeven worden, maar ben blij dat niet alle huisartsen in de paniek meegaan...

Ik zie me iedere week al komen voor een test

Zeg dit tegen mijn moeder en ze barst in tranen uit ;) Mijn huisarts wou haar niet laten testen op Lyme. ze had werkelijk alle symptomen, oorsuizen, duizeligheid, misselijkheid, rillingen etc, en weet je wat de HA zei? "dat zal wel een burn out zijn".. Lyme kwam niet eens bij hem naar boven. Het was mijn vader die mijn moeder aanrade om zich te laten testen op lyme, had die dit niet gedaan liep mijn moeder nu nog met een "burn out" ;) en nee, de HA heeft nooit zijn excuus aangeboden omdat die mijn moeder een valse diagnose heeft gegeven en niet heeft geluisterd naar haar (ze zei na een maand rust dat de symptomen alleen maar erger werden, dat lichaamsdelen uitvielen etc) ... nee geef mij dan maar een HA die wat sneller in de paniek mee gaan...