Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

samloes

Re: Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:57

bloed in ontlasting is misschien door de veel te harde poep? Aambeien?

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:01

Mijn zoon van vijf is ook altijd een hele moeilijke eter geweest. Met name met het avondeten had dat ook altijd met macht te maken (oh, jij wil dat ik eet?). Wat vaak hielp is een leuk tv programma, dan is hij zo afgeleid dat het eten vanzelf naar binnen gaat. Maar wat nu de grootste verandering teweeg heeft gebracht is het knippen van zijn amandelen! Het bleek dat hij een sterk vergrote keelamandel had en dat was dus altijd heel vervelend slikken. De operatie is maar een paar weken geleden maar hij eet twee keer zo goed als ooit tevoren. Misschien iets heel simpels om even na te laten kijken?
In ieder geval veel sterkte gewenst...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:02

Heb je het al eens geprobeerd met heel erg boos worden, en dan echt heel erg boos?
Mijn beide kinderen waren en zijn niet goede eters, alleen als ik echt hard optreed eten ze.
Als mijn dochtertje niet wil eten en niet voor rede vatbaar is, wordt ik heel boos, zet haar in de gang, ze schreeuwt en krijst, maar krijgt haar zin niet ik vertel haar dat ze alleen weer binnen mag komen als ze haar eten op eet.
Ze geeft zich nooit zo snel gewonnen en moet vaak wel 3-4 keer naar haar toe.

Brood eet ze bijna niet, ze mag van mij inplaats van brood ook vanille yoghurt met een banaan in kleine stukjes hebben, dat vindt ze vaak wel lekker.
Verder geef ik haar regelmatig een vitamine kindersnoepje zodat ze toch voldoende vit. binnenkrijgt.

Wil het echt helemaal niet zou ik de huisarts om een doorverwijzing vragen voor de kinderarts, laat je niet afschepen.

Sterkte en succes

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:05

Mij lijkt het simpel, hij kan kiezen de groente en dan pas de aardappel, of niets.
Avondeten niet gegeten? Dat staat toch 's ochtends ook weer klaar? Hij krijgt vanzelf wel een keer honger hoor, en als hij dan die groente proeft merkt hij vanzelf dat het niet zo vies is!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:10

Hij lust wel die geprakte hapjes? kun je al het eten gewoon niet pureren tot een fruithapje dan? zodat hij het toch binnenkrijgt?

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:15

Ik was zelf een hele moeilijke eter toen ik klein was, ze lieten me uren aan tafel zitten.. appelmoes, prakken.. niks hielp. Ik lustte het gewoon niet (bijna overgeven), dus het was ook geen machtsspelletje ofzo. Later toen ik 'n jaar of 8/9 was, is dat bijgedraaid en lustte ik wel alles.

Misschien kun je iets met soep? Daarin kun je vanalles pureren zonder dat 't opvalt ?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:17

moeilijk poepen linken ze idd aan eten, mijn zoon zat op zijn knieen de poep op te houden, poepen deed zeer
en van eten moest je poepen :j
en straffen werkt echt niet :n wij haalden als we klaar waren met eten ook zijn bord weg en hij kreeg gewoon zijn danootje omdat daar veel inzit
ik heb ook veel bij mijn HA gezeten en hij zei ook kijk eens wat hij overdag weg eet
aan fruit , fruithapje,plakje worst,en boterham dat is genoeg om gezond te blijven

mijn zoon heeft jaren laxeer middelen gehad ,geen extreme maar zakjes en als hij 3 dgn niet gepoept had een pilletje[ dan kwam het na 12 uur eruit ]
had ook keiharde keutels en bloed erbij [ van aambeien ]
ook in het zieken leeg gehaald na 8 dagen niet gepoept te hebben

hij is dus allergisch voor melk en was flessenkind voor hongerige baby`s :+ dus de allergie is flink opgehoopt geweest

hij heeft erg veel allergieen daar is bij hem elk jaar een bloed test voor geweest
en hij heeft ook jaren Xzyzal geslikt en nu heeft hij Kestine 10 alleen als hij last krijgt van zijn huid of dikke ogen
maar hij is er een beetje overheen aan het groeien maar mag absoluut geen pinda bewerkte voedings stoffen,chocola
heeft ook nog last van boom/gras pollen,paarden honden katten
dus erg goed oppassen waar hij heen gaat

helaas heeft hij door de exceem een lelijke huid gekregen[ heb jaren met hormoon zalven gesmeerd Emovate, Dermovate en Cutivate ]maar helaas wist ik niet beter,zijn huid is dun en wit in de ellebogen het ergst

gelukkig wist hij als 4 jr wat hij wel en niet mocht eten[ wat de leerkrachten op school nogal eens vergaten en hem met sinterklaas gewoon chocola in de schoen gaven :+ waar hij dan heel boos op zwarte piet van werd :D ]

nieuwe dingen eet hij nog steeds eerst bij opa en oma zoals bv gebakken eitje,dat wilde hij niet thuis eten als wij dat maakte maar wel van opa

en idd laten kiezen uit 2 dingen,dat doe ik nog steeds hij kiest 3x p/w het avond eten uit en dat zijn altijd prakjes :+ :j

maar ik heb vaak huilend thuis gezeten hoor :j als mijn kind het op een krijsen zette omdat hij niet wilde eten.
maar het is allemaal goed gekomen hij groeit als jong gras 177cm met zo`n 60 kg en voeten maat 45 :+

hulp erbij is wel fijn, zodat je weet dat het niet aan jou ligt!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:01

Mijn dochtertje van 9 jaar heeft ook een eetprobleem, met haar zijn we ook al aan het tobben vanaf peuter af aan.
Hebben alles geprobeerd, dwingen, niet dwingen, met cadeautjes en stickers enz. enz.

Cb hadden we niet veel aan wel wat tips gekregen, vooral niet dwingen om te eten volgens hun, dan maar geen eten wel het gewone eten aanbieden maar als ze niet gegeten had na bijvb. een kwartier weghalen.
Dit heb ik gedaan maar ze at gewoon 2 dagen helemaal niets alleen drinken deed ze wel goed.
Hun opgebeld moest het maar volhouden ze kreeg best een x honger, nou blijkbaar dus niet.
Derde dag heb ik haar s avonds de paar lekkere dingen wat ze wel luste dan maar klaargemaakt
waar ze dan ook maar weer minimaal van at.
Weet wel dat je je als ouders knap wanhopig voelt want je weet het op een gegeven moment ook
niet meer wat te doen.

Met ong. 6 jaar wilde ze steeds onder het eten naar de wc, wat ik eigenlijk niet wil hebben en ging ze
echt hamsteren alles in haar wangen en dan in de wc uitspugen, overal vond ik eten verstopt, ook wat
ze mee naar school kreeg, echt op de gekste plaatsen.

Ben meerdere malen naar de huisarts geweest, maar volgens hem zou het zo n vaart niet lopen en
was ze gewoon een moeilijke eter.

Met 7 a 8 jaar begon ze met overgeven na het eten, en als ze al eten zag begon ze al ik ben misselijk,
ik heb hoofdpijn, ik voel me niet lekker.
Ze zag er ook ineens zo slecht uit, heel bleek, echt randen onder de ogen, en ribben kon je tellen.
En zelfs zo n kind van 8 jaar kon dit gedrag verbergen van het overgeven, had mijn vermoedens wel,
maar dacht ze is zo jong en hoorde ook niks van overgeven als ze naar de wc ging,
Ze deed de weur van de wc altijd op slot, dus hebben we een camera op de wc gezet en ze stak
dus echt haar vinger in de keel.
Voor ons was de maat vol ben gelijk naar de dokter gegaan de volgende dag, en dezelfde week kon
ze nog bij de kinderarts terecht.

De kinderarts had dit eigenlijk nog niet meegemaakt op zo n jonge leeftijd, ze heeft van allerlei onderzoeken
gehad, want ineens kon ze geen vlees kauwen en doorslikken ging niet zei ze.
En na het eten werd ze altijd ziek daarom wilde ze geen eten.
Ze heeft echo s gehad, haar maag is onderzocht, haar darmen, haar slokdarm en zelfs haar mond, hebben
zelfs nog een hartfilmpje gemaakt.
Moet zeggen dat ze er hier in Duitsland geen gras over laten groeien qua onderzoeken, wel fijn dus.
Lichamelijk was er met haar helamaal niets aan de hand.

Ze hebben het hier best hard aan gepakt moet ik zeggen, en aan haar uitgelegd dat ze als ze dat blijft
doen overgeven, ze in het ziekenhuis een opname krijgt met een slangetje in haar neus, en voorlopig niet
meer thuis komt.
Dat je er zelfs dood aan kon gaan, hebben haar foto s laten zien enz.
Blijkbaar is ze hier toch wel heel erg van geschrokken.

Ze is nu 9 jaar bijna 10 en eten is altijd nog niet zoals het wezen moet, vrij weinig maar ze geeft
niet meer over, en ziet er stukken beter uit.

Wil je niet bang maken met dit verhaal, maar blijkt wel dat een eetstoornis zich wel op een hele
jonge leeftijd al kan ontwikkelen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:06

Ik ben nu 25 jaar, en heb hetzelfde probleem. (Sinds mijn tweede)
Eigenlijk hebben best wel veel mensen dit probleem.
Het was laatst nog zelfs op tv met Dr. Phill.

Het is voornamelijk bang zijn voor het onbekende.
Ik zou wel aanraden om anders contact op te nemen met een diëtiste of de huisarts.
Zelf ik moet dat nog doen... :o Maar heb de lef nog niet gehad.

Heel soms probeer ik wel iets nieuws te eten. Maar dat gaat heel moeizaam.
En zodra er druk onder word gezet, door anderen... Dan gaat het al helemaal niet meer.
Bij mij moet het echt uit mij zelf komen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:22

Ulfeino schreef:
Heb je het al eens geprobeerd met heel erg boos worden, en dan echt heel erg boos?
Mijn beide kinderen waren en zijn niet goede eters, alleen als ik echt hard optreed eten ze.
Als mijn dochtertje niet wil eten en niet voor rede vatbaar is, wordt ik heel boos, zet haar in de gang, ze schreeuwt en krijst, maar krijgt haar zin niet ik vertel haar dat ze alleen weer binnen mag komen als ze haar eten op eet.
Ze geeft zich nooit zo snel gewonnen en moet vaak wel 3-4 keer naar haar toe.

Brood eet ze bijna niet, ze mag van mij inplaats van brood ook vanille yoghurt met een banaan in kleine stukjes hebben, dat vindt ze vaak wel lekker.
Verder geef ik haar regelmatig een vitamine kindersnoepje zodat ze toch voldoende vit. binnenkrijgt.

Wil het echt helemaal niet zou ik de huisarts om een doorverwijzing vragen voor de kinderarts, laat je niet afschepen.

Sterkte en succes

Als jouw kinderen ondanks het boos worden nog steeds niet goed eten lijkt het me niet zon geweldige tip :o

Mijn visie: eten moet gezellig zijn, geen geschreeuw aan tafel, geen koud avondeten als ontbijt. Gewoon het gezellig houden.

Mijn zoontje lust geen lasagne, dus krijgt hij dan een droge boterham. Aangezien dat ook saai is smeert hij uiteindelijk wat lasagnesaus op brood en dan prijzen we hem de hemel in omdat dat wel heel slim bedacht is.

Ik denk dat de rapleymethode er deels voor heeft gezorgd dat we zon makkelijke eter hebben.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:05

Nou, ik heb 2 kids, en de ene is een hele goede eter, maar eet absoluut geen fruit of rauwkost en de ander is een miemel maar eet wel van alles rauw.
En ze krijgen echt dezelfde opvoeding :D
Elk kind heeft een eigen ik-je, en als ouders heb je daar ook mee te dealen. De grote uitdaging is om er relaxed maar toch duidelijk mee om te gaan.
Maar je kan niemand dwingen te eten en dus zal je een andere route moeten kiezen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:36

hier een kind van 14 maanden wat werkeijk alles lust maar ook alles weigert. soms 1 hap. soms 3 en meestal niets. zij leeft inmiddels al 2 maanden op haar flessen halfvolle melk en roosvicee.
afgelopen woensdag naar de huisarts geweest. ja, ze is te klein en ja ze is te licht, maar ze doen er niets aan, want 'ze heeft nogal een karaktertje'.
nou, ik vind dat wel meevallen!

ik blijf stug aanbieden, op mijn tijden en dat wat 'hoort' op die tijd. is het ontbijt, krijgt ze dat. wil ze niet, prima maar krijgt ze niet eerder wat dan dat het tijd is voor een tussendoortje. eet ze ook niet overigens.
moeilijke is echter dat ze gewoonweg geen honger heeft, kind taalt totaal niet naar eten.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:50

Iedereen die zelf wel eens een periode niet gegeten heeft, door ziekte, verdriet, extreem lijnen etc. weet dat je op een gegeven moment ook geen honger gevoel meer kent, en dan dus ook geen behoefte heb aan eten, alleen kunnen wij volwassenen de link leggen tussen bv. hoofdpijn en een gebrek aan voedingsstoffen en kind kan dit niet.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:53

Goh TS zal heel wat bij te lezen hebben vanavond. Je merkt wel aan dit topic dat slecht eten van een kind veel stress oplevert bij ouders. Je wilt toch allemaal een gezond kind die lekker mee muist aan tafel.
Ik kan me er niets bij voorstellen want die kleine van ons (ehhh, niet echt klein, 5 jaar, 25 kilo, kledingmaat 8/10) eet echt alles. Niet altijd, maar meestal wel. Soms gebruikt hij het als machtsmiddel, ook goed, een kind mag ook wel eens laten weten dat hij het ergens niet mee eens is. Alleen gaan wij als ouders er dan niet op in. Oh wil je niet eten, ook goed. Neeee, ook geen snoepje dan. Maar voor mij is het zo makkelijk omdat op deze manier te doen, eet hij vandaag niet goed, morgen is het wel weer een bord vol (of 2)

TS ben echt benieuwd of je verder bent gekomen en of je de doorverwijzing hebt weten te krijgen bij de arts. Succes er mee, hoop snel dat je wat minder stress hier door hebt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:55

NienkeNiels schreef:
Hij lust wel die geprakte hapjes? kun je al het eten gewoon niet pureren tot een fruithapje dan? zodat hij het toch binnenkrijgt?

hier dacht ik ook aan.
Stukje wortel prakken door een stukje aardappel?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:52

jongens wat ontzettend fijn voor alle tips en dat er zoveel mensen meeleven of zelf dit meegemaakt hebben of nog steeds mee maken had ik niet verwacht.
probeer op een aantal te reageren.

1. heb inderdaad een afspraak met ha gemaakt voor morgen

2. stukje wortel door een aardappel prakken werkt niet

3. ook lees ik van veel dat het de leeftijd is, helaas heeft mijn zoontje al vanaf dat hij vast voedsel mag eten een duidelijke voorkeur.
het feit dat hij een half broodje eet sinds een maand is een hele grote overwinning en dat geld ook voor aardappel, want dat eet hij sind 2 weken ineens wel daarvoor niet. hij eet inderdaad nu ook wel is een plakje worst tussen door en gelukkig wel een fruithapje.

4. helaas heb ik ook de methode geprobeerd van het avondeten niet op volgende dag 's ochtends weer. werkt dus niet, geloof mij als je kind na 5 dagen nog geen hap heeft gegeten geef je hem graag iets wat hij wel lust, zodat hij tenminste iets op heeft.

5. ook heel boos worden heeft geen zin, dit heb ik helaas ook al geprobeerd, wat resulteerde in een overstuur en wanhopig kind, wat niet meer stil te krijgen is heeft dus geen zin.

6. niet boos worden, aan tafel eten en niet op hemn letten hebben nu gezorgt dat hij in iedergeval aardappel is geen eten, daarvoor at hij helemaal niks

7. zag ook voorbij komen dat het misschien een idee is om de rijst mee te nemen en kijken of die het thuis eet, dat doet hij inderdaad

8. hij eet inderdaad wel fruithapje en in het begin at hij ook wel bepaalde potjes met groente, maar nu hoeft hij niks meer gepureerd....

9. ook zeggen eerst groente dan aardappel werkt niet, want dan eet hij dus niks

de reden dat ik nu pas hiermee kom (ben al wel een poosje met verschillende adviezen proberen bezig geweest) maar nooit echt druk om gemaakt, omdat hij vaak bij mijn schoonouders was, bijna iedere dag. en daar at hij voldoende naar mi9jn idee en maakte ik er thuis geen probleem van, ach zal die bij opa genoeg gekregen hebben.

nu komt hij daar nog 2 keer in de week en de rest is hij bij mij.

wat hij bij mij eet:
- half geroosterd broodje met niks erop (sinds kort) of yoghurt
- Fruithapje (of een appel/banaan)
- avondeten, sinds kort aardappel voorheen niks.
soms krijgt hij rozijntjes als tussendoortje
sinds een week eet hij ook wel is een plakje boterhammenworst dankzij mijn zus :+

bij mijn schoonouders eet hij:
libanees brood met olijven en zatar (heb ik nu mee genomen, zodat ik hem dit thuis ook kan geven.
havermoutpap (schoonmoeder heeft me geleerd hoe ik het moet doen, want zoals ik het maakte hoefde die het niet...)
en als avondeten vrijwel altijd het zelfde of casawaleaf met rijst of plawasal met rijst
soms eet hij mais of komkommer als tussendoortje

verder lust hij wel graag danootje, maar b.v. niet in ijsvorm.

het is frustrerend dat hij niet mee wil eten wat de pot schaft en dat hij niet net zoals een normaal mens 2 keer brood en 1 keer avond eten eet.
nu die zulke harde ontlasting heeft, echt keihard en er zelf bloed inzit (inderdaad waarschijnlijk doordat het harde een adertje kapot heeft gemaakt in de darm) is voor mij de maat vol, want ook bij mijn schoonouders eet hij niet echt gevarieerd, maar hij eet tenminste iets denken we tegenwoordig en dat begint me de strot uit te hangen.
ja hij ziet er best goed uit.
nee hij is niet echt te dun
ja hij heeft genoeg energie
MAAR ik wil toch dat hij meer gevarieerd gaat eten en nu ik dit zo lees denk ik dat ik er zeker goed aan heb gedaan om dit topic te openen, want ik had zelf nog nooit aan eventueel een voedsel allergie of iets anders gedacht. ik dacht net als vele hier dat het ging om een machtstrijd, dit werd mij ook verteld door cb vandaar de vraag naar tips, maar nu besef ik dat hij misschien helemaal niet stout wil zijn en dat ik eerst moet zorgen dat het lichamelijke word uitgesloten.

heelheel heel erg bedankt voor alle tips

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:55

4-11-2010 woog hij trouwens 12.6 kg en 14-2-2011 woog hij 13.3 niet erg alarmmerend, maar wil toch graag het bovenstaande ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:56

fjordowner18 schreef:
4-11-2010 woog hij trouwens 12.6 kg en 14-2-2011 woog hij 13.3 niet erg alarmmerend, maar wil toch graag het bovenstaande ;)

Mijn zoontje word in september 4, en die weegt ook 13 kilo. Niks mis mee, eet ook vrij moeilijk (gaat nu veel beter) maar ik vind dit toch een netjes gewicht hoor

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:59

Elma_ schreef:
fjordowner18 schreef:

Mijn zoontje word in september 4, en die weegt ook 13 kilo. Niks mis mee, eet ook vrij moeilijk (gaat nu veel beter) maar ik vind dit toch een netjes gewicht hoor

ja inderdaad, ben ook niet bang datr hij iets heel ergs heeft ofzo, want hij komt goed aan en groeit ook wel goed het is alleen heel frustrerend en ook doordat je overal leest en ziet dat gevarieert moet eten ga je toch twijfelen. ook door zijn andere allergieën toch besloten naar ha te gaan want je weet nooit

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:09

Heb je al eens geprobeerd om rauwe groentes aan te bieden? Komkommers,wortel,tomaat,paprika (veel kinderen vinden paprika lekker.:.....) en niet in kleine stukken,gewoon flinke brokken. Soms is geprakte en gekookte groentes niet aantrekkelijk genoeg.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:24

Patsab schreef:
Heb je al eens geprobeerd om rauwe groentes aan te bieden? Komkommers,wortel,tomaat,paprika (veel kinderen vinden paprika lekker.:.....) en niet in kleine stukken,gewoon flinke brokken. Soms is geprakte en gekookte groentes niet aantrekkelijk genoeg.

komkommer wel, tomaat meestal maar een klein hapje en de rest niet.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:39

Geen last van keelamandelen (is moeilijk eten met knotsen in de keel)
toen die van ons de amandelen er uit had ging het eten stukken beter

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:40

Ik heb eerlijk gezegd niet alles gelezen, maar heb zelf een zoon die heeeeeel moeilijk was met eten.
Ook vanaf het eerste vaste voedsel was het zeuren.
Hij heeft vanaf zijn 2e tot 5e jaar alleen brood met pindakaas gegeten i.p.v. warm eten. Het avondeten ging er gewoon niet in. Hij kreeg eerst altijd zijn eten voor zich en als hij het niet at maakte ik een broodje pindakaas. Dit at hij gelukkig met smaak op.
Aardappels waren helemaal uit den boze, toen hij er achter kwam dat chips ( wat hij graag at) van aardappels gemaakt was hoefde hij dat ook niet meer.
Hij was nooit ziek en zag er prima uit. Tja, de reclamespreuk " pindakaas... wie is er niet groot mee geworden?" was hem op zijn lijf geschreven.
Je hebt er nu nog niets aan, maar misschien al vast een troost: toen onze zoon 9 was kookte hij graag voor ons en maakte de lekkerste dingen. Zelf at hij dan niet mee. Hij is nu 13 en kookt af en toe nog voor ons, maar eet bijna alles gewoon mee. Eten is voor hem geen stress meer. Als hij nieuwe dingen voorgeschoteld krijgt heeft hij het steevast koud, hij vindt het dus blijkbaar nog wel spannend, maar durft wel te eten.
Zolang je kind er goed uitziet zou ik er niet zo'n punt van maken. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je weet dat hij ook echt gezond is.
Succes bij de huisarts en ik hoop voor je dat je een horend oor treft.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:47

Zo, dat is een lastig probleem, snap dat het je frustreert, ookal heeft je zoontje lichamelijk nog niet veel te lijden..
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de kinderarts, want een allergie of een ander lichamelijke oorzaak zou goed kunnen..

Wat mij ook te binnen schoot is autisme..Autisme gaat regelmatig samen met slecht eten, om redenen die niet autisten lastig begrijpen, zoals het mondgevoel dat niet fijn is of de kleur van het product wat bij een autistisch kind bijvoorbeeld negatieve gevoelens oproept..

Hier vind je een powerpoint waar wat grote lijnen over dit onderwerp staan, misschien heb je er wat aan :)
http://www.autismelimburg.be/media/PDF% ... blemen.pdf

Succes!
Laatst bijgewerkt door Corelli op 12-05-11 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:50

zo, het tempo van dit topic is wel een indicatie dat meer mensen met het probleem 'worstelen'.

Onze oudste heeft in het begin super gegeten, maar een klein jaar geleden was het ineens van de ene op de andere dag over, wilde ze echt helemaal niks meer. Overal lees je: geen aandacht aan geven, gaat vanzelf over, ze hebben nog maar weinig nodig dus komen echt niks te kort, maar ik had er echt buikpijn van als ze de maaltijd weer eens begon met 'klaar' en dan geen hap meer at.

Na een tijd waren wij het zó vreselijk beu dat we het op onze eigen manier zijn gaan doen. Ze moet nu - hoe dan ook - tenminste twee hapjes eten van ieder item op haar bord (dus twee hapjes aardappel, twee hapjes groente, etc). Dat was de eerste dagen echt verschrikkelijk, dat we het echt onder dwang moesten voeren en dan haar mond moesten dicht houden tot ze ging kauwen. Maar dat was dus precies vier dagen een punt en daarna is het echt met heel rasse schreden superveel beter gegaan. Ontbijt en lunch eet ze nu uit zichzelf helemaal super en avondeten meestal ook, alleen nog niet zo veel als wij zouden willen (inmiddels meer hapjes dan toen). We geven er verder overigens geen aandacht aan, dus als zij met een hap in haar mond zat te brullen, deden wij of we geanimeerd met elkaar in gesprek waren. Dreigen geen dessert te geven hebben wij nooit gedaan, want ze eet bij ons gewoon pure yoghurt en een stuk fruit en ik wil(de) sowieso wel graag dat ze dat nog at. Wel is het nog wel eens dat we zeggen dat ze bijvoorbeeld aardbeien krijgt in plaats van een peer als ze heel extra goed gegeten heeft, dat onthoudt ze voor een volgende keer.

en idd laten meekoken en denken met eten. Ik noem altijd twee dingen, dus: zullen we vanavond dit of dat eten. En dan kiest ze wat, mag ze tijdens het koken dingen rauw proeven, of in een pan roeren, dat helpt wel met dat ze eten superleuk blijft vinden en altijd enthousiast naar de eettafel rent en roept 'aan táááfel!'