Zwanger...Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:42

Mioux schreef:
@wythlove Ik heb dinsdag de afspraak en de dokter weet ervan dat ik zwanger ben dus als de dokter het nodig vind bij ELKE zwangerschap, dan hoor ik het over de telefoon heel snel, want ze heeft mijn telefoonnummer. Innemen doe ik niks zonder de dokter haar melding, ik heb vroeger teveel problemen gehad en krijg nu al bij paracetamol problemen zonder maagbescherming. Ik ga zeker genieten of wij allebei ! haha en we gaan het ze vertellen over twee weekjes :D

Het zit gewoon in een doosje met zwangerschapsvitamines verwerkt hoor, niets spannend aan ;) en de vraag of je.foliumzuur slikt en het advies om er alsnog mee te beginnen is echt een van de eerste vragen die een vk stelt.

Weet je, je vergeeft het jezelf volgens mij nooit als tijdens de 20 weken echo blijkt dat je kind een open ruggetje heeft en je niet gelijk de allereerste dag dat je het wist begonnen bent met foliumzuur.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:28

Hoi Hoi,

Ik herken me in jou verhaal. HEEEEEEEEEEL GOED!!

Ik had begin maart maar ongesteldheid van 2 dagen, Klopte niet! Ik heb dat nooit. Ik ben aan de pil maar ach daar denk je niet aan.
Begin april was in naar de tandarts geweest, antibiotica gehad, en omdat het toch in mijn stopweek was, dacht ik, ik stop met de pil voor 3 weken. Prima. Maar ik werd niet ongesteld. Ik schrok me natuurlijk helemaal dood, en heb 2 weken later een test gedaan. Nou ja wel 4 LOL, Ik schrok me dood, echt dood, want ik had zoveel plannen en tja, wat wil je doen..Met vrouwen kan je tochwat makkelijker praten en je moeder is je moeder ;-) Dus ik belde mams die schrok, maar die zei meis, wat jij wil is belangrijk, wil je ervoor zorgen, kan je er voor zorgen..Ik zeg mam ik ben 25, ik heb een goed inkomen, en ik heb een partner. Is dat een reden om het weg te halen. ze zegt eigenlijk niet...ik zei ik ook niet.. Ik ga het houden. Na mijn telefoon gesprek, was ik eigenlijk helemaal blij, Mn vriend moest het wel ff verwerken. Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste echo gehad, en het hartje gehoord, het is echt werkelijk bijzonder, en speciaal. Ongepland maargoed, Zorg wel dat je een multivitamine voor zwangere neem met Foliezuur erin, Zorg dat je veel groen eet, en veel fruit, en voldoende water. je kan ook op http://www.babybytes.nl kijken daar vind je ook veel informatie.

p.s de clearblue test met het aantal weken klopt niet, bij mij stond er 3+ en ik was al 6+

Mioux

Re: Zwanger...Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:04

@odetteke zowiezo vergeef ik het mezelf ook nooit als er iets misgaat omdat ik dingen ga slikken die ik niet mag i.v.m. ooit maagbloeding, dus ik doe alleen wat de dokter mij als advies geeft om in te nemen. Er wordt NIET bij elke zwangerschap het geadviseerd dus zowiezo wacht ik de Dokters advies af.

@stagediver Ik eet zowiezo enorm veel fruit en groente :D Verslaafd aan fruit, vind het heerlijk zeker op de warme dagen een lekker stukje koud fruit, is beter dan wat dan ook ! Ook drink ik enorm veel water, en ook weerstand melk producten, ook beetje verslaafd aan haha.
De clearblue test hoor ik veel over, dat mensen vaak al langer zwanger zijn, dus ik houd er rekening mee! Mijn laatste periode was nu ook 5.5 week geleden, al zegt dat ook niks.. Ik zag dat ook mensen nog 1 keer of vaker bloed verlies hebben en toch zwanger zijn.. dus we gaan kijken dinsdag bij de HA wat en hoever ik al ben haha. Vitamine had ik zowiezo al, vitamine C moet ik altijd in alle maanden met de R erin en slik die vaak in mei nog door en begin weer in augustus ermee. Ben vanavond ook bij me vriend geweest, en die is nu al zo enthousiast! gewoon super om mee te maken, dat maakt mij ook een stuk zekerder voor de toekomst!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:12

Gewone Multivitamines zullen niet toereikend zijn, Ook bijvoorbeeld vitamine A is op grotere hoeveelheid aanwezig in multi maar in de zwangerschaps multi weer niet omdat vitamine A gewoon niet super goed is voor de baby. Daarnaast bevalt zwangerschap vitamine meer ijzer, biotin, Foliezuur etc. Ik zou dus echt van een normale multivitamine afstappen en multivitamines nemen die er speciaal voor zij

Deze slik ik nu:

Vitamin A...180 mcg RAE
(vitamin A palmitate) equivalent to 600 IU Vitamin A activity
Beta carotene...90 mcg RAE
equivalent to 180 mcg (600 IU) beta carotene activity
Vitamin D (cholecalciferol)...6.25 mcg
equivalent to 250 IU Vitamin D3 activity
Vitamin C (calcium ascorbate)...25 mg
from Ester-C® brand calcium ascorbate
Vitamin E...17 mg AT
(d-alpha-tocopheryl acid succinate) equivalent to 25 IU vitamin E activity
Thiamine (thiamine hydrochloride)...5 mg
Riboflavin...5 mg
(riboflavin, riboflavin-5-phosphate (sodium salt))
Niacinamide...5 mg
Vitamin B6...25 mg
(pyridoxine hydrochloride, pyridoxal-5-phosphate)
Pantothenic acid...5 mg
(calcium-d-pantothenate)
Folate (folic acid)...500 mcg
Biotin...5 mcg
Vitamin B12 (cyanocobalamin)...50 mcg
Calcium...100 mg
(calcium citrate, calcium carbonate)
Magnesium...50 mg
(magnesium HVP chelate)
Potassium (potassium citrate)...10 mg
Manganese...500 mcg
(manganese (II) HVP chelate)
Copper (copper (II) HVP chelate)...500 mcg
Iodine (potassium iodide)...25 mcg
Zinc (zinc HVP chelate)...2 mg
Iron (iron (II) citrate)...10 mg
Selenium (selenium HVP chelate)...10 mcg
Chromium...50 mcg
(chromium (III) HVP chelate)
Molybdenum...2 mcg
(molybdenum HVP chelate)

Dan moet je eens maar eens vergelijken met een gewone volwassenen multivitamine :) het is up to you hoor..

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:15

Hier staat nog een duidelijke uitleg :) (als je engels kan)

Full complex of B vitamins to help mother with stress and nausea and to support baby’s nervous system and brain development
Maximum amount of folic acid for prevention of certain neurological birth defects
Trace minerals in their chelate or citrate form for faster absorption
Formulated with a higher dose of iron to meet the increased demands and help prevent anaemia in the mother
Lower dose of vitamin A, enough to support mother’s immune health without endangering the baby
Suitable for those who may be more sensitive or those who do not need high dose multivitamins
SISU Advantages
Convenient dosage of two easy-to-swallow, fast-absorbing capsules per day
Vegetarian capsule with vitamin D3 from lanolin being the only non-vegan ingredient in the product
Good Manufacturing Practices standards
Tested for guaranteed potency and purity
NPN approved

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:15

Ik wacht gewoon af wat de dokter dinsdag zegt :D Die paar nachtjes maken ook niks uit, er zijn enorm veel mensen die pas na een hele poos merken dat ze zwanger zijn en in die eerste periodes ook niks hebben genomen, En dinsdag zou ik 5-6 weken zijn, dus ik wacht nog even af wat de dokter zegt. En de dokter heeft me er ook (nog) niet over gebeld, en de assistente heeft ook niks gezegd toen ik vroeg of ik al moest letten op bepaalde dingen met eten enzovoorts. Dus die paar nachtjes wacht ik nog even af ! :D Maar wel lief voor de info hoor!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:21

Jawel tuurlijk, maar waarom iets niet extra ondersteunen als je het weet, Mijn arts heeft me deze vitamines voorgeschreven. (Wel over de toonbank verkocht) Foliezuur word zoiezo overal aangeraden, door de dokter/verloskundige en internet zeker en zeker inde 1e 12weken, kan je zeggen een paar nachtjes maakt geen verschil uit, de 1e 12 weken zijn superkwetsbaar en risicovol als assistente niet zegt wat je niet kan eten is superdom... want je mag bepaalde vissen niet, alles wat gerookt is mag je niet eten, geen rauwe vis, geen rauwe eieren, geen rauw vlees, geen zachte kazen, Gekookte ham, etc etc.. sommige Ik denk dat je echt niet goed ben ingelicht Deze dingen hebben een bepaalde bacterie bij zich wat schadelijk kan zijn voor je foetus en ook miskramen kan veroorzaken

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:32

Dan zal ik dinsdag het vast horen :D Dan zal ik,als de dokter mij dat ook adviseert, het ook halen :D
Rauw vlees wist ik ;) vis lust ik niet, rauw ei is zowiezo lijkt mij niet erg lekker, kazen ben ik ook niet gek op etc etc :D Ingelicht word ik compleet dinsdag aanstaande om 8:20 bij mij dokter+verloskundige :D dus dan hoor ik nog hoe of wat. De assistente is natuurlijk ook geen dokter, dus nog paar nachtjes en dan even zien hoe of wat, aangezien mijn eigen dokter op vakantie is en niet eerder terug is dan die dag, en ik ZEKER NIET naar een andere dokter ga aangezien ik daar ZEER slechte ervaringen mee heb.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:42

Ja, ik hou ook niet echt van andere dokters :( zit ook al mn hele leven bij dezelfde, maar kan je niet beter gelijk een verloskundige kliniek bellen? daar kan je gewoon terecht hoor, een dokter kan toch niet veel doen :) Ik heb gelijk de verloskundige praktijk gebeld, en daar kan je terecht zonder dokter brief, hun doen bloedtesten, en echos en alles en laten je precies weten hoe ver je ben, je krijgt een intake om zulke dingen te bespreken,en ook over je bevalling enzo. Dokter kan je gewoon skippen dus :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:42

Mijn dokter is ook Verloskundige ;) Vandaar dat ik bij mijn HA/verloskundige een gesprek heb dinsdag ;) die kan alles ook doen, bloestesten, echo's etc haha :D

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:43

Oh dat is lekker makkelijk! Dat is wel beter! Dan heb je ook gelijk iemand die je vertrouwd, die mazzel heb ikweer niet:(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:44

ja daarom ! haha daarom ben ik superblij dat de mijne alles in 1 is ! Dat scheelt een hoop gereis en ze zit 2 minuutjes van me huisje ! dus in nood, is zij er, of ik daar, er zo !

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:48

dat is helemaal beter:-) Ik moet overal en nergens heen crossen:(
Zeker afgelopen week, Donderdag dokter (30 min) , brief halen voor echo (Hier in Toronto) Zaterdag Echo gehad (30 min subways,bussen etc) Dan maandag naar het lab (35 min verder) en dan vandaag moest ik weer naar de dokter lab resultaten bespreken en echo enzo bleh! Ben blij als ik van de week terug vlieg

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:59

ppfff ja ik ben sooooo blij dat ik dat niet hoef ik loop naar binnen en hoppa :D daar is ze haha. Anders had ik ook in Amersfoort gemoeten, dat is zonder file 25min en met.. wil je niet weten ! nu kan ik gewoon als ik wil lopen,fietsen of 2 minuutjes met de auto echt geweldig :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:59

Waarom moeten er vitamine genomen worden als je zwanger bent.
Als je maar gezond eet heb je dat echt niet nodig tenzij je iets te kort komt, dat uit een bloedtest komt.
Maar ik zie niet in waarom een zwanger iemand preventief vitamine tabletten moet nemen.
Ts, wacht gewoon af wat de dokter zegt en ben heel benieuwd hoe lang je nu werkelijk zwanger bent.

Succes.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 08:03

@jesito Iemand die het met me eens is dankjewel!!! want dat heb ik ook gelezen :D En over het algemeen eet ik heel gezond, altijd verse fruit en groente etc en veel sapjes dus vitamine krijg ik wel genoeg.. Ik ben het met je eens dat je niet preventief dingen moet gaan slikken, zolang de HA/verloskundige het niet zegt.
Ik ben stiekem ook wel benieuwd hoe ver ik nu inderdaad ben als zo test niet helemaal duidelijk is hihi

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:25

Foliumzuur (vitamine B11) komt in groene groenten, brood en zuivel voor, maar in de huidige samenleving krijgen mensen gemiddeld (veel) te weinig binnen, met alle gevolgen van dien. Daarom wordt het aangeraden om bij te slikken als je zwanger wilt worden of net zwanger bent.

Gelukkig blijft het altijd een kansproces, net zoals bijvoorbeeld alcohol drinken of roken tijdens je zwangerschap. Zat mensen die het wel of juist niet doen, en gelukkig gaat het in het merendeel van de gevallen gewoon goed :)

Voor nu gefeliciteerd, en veel plezier dinsdag bij de dokter!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 08:32

@YESSY DANKJEWELL oops caps ;) Ja je kan zowiezo nooit 100% zeggen dat het met folium wel goed gaat, dan zelfs zijn er nog mensen die bevallen met kinderen met open ruggetje etc helaas..
dankjewel! we gaan kijken dinsdag!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:38

jesito schreef:
Waarom moeten er vitamine genomen worden als je zwanger bent.
Als je maar gezond eet heb je dat echt niet nodig tenzij je iets te kort komt, dat uit een bloedtest komt.
Maar ik zie niet in waarom een zwanger iemand preventief vitamine tabletten moet nemen.
Ts, wacht gewoon af wat de dokter zegt en ben heel benieuwd hoe lang je nu werkelijk zwanger bent.

Succes.

Omdat de vrouwen die extra foliumzuur gebruiken 50% minder kans hebben op een open schedeltje of open ruggetje!

Alsjeblieft, geef geen adviezen als je geen flauw idee hebt waar je over praat! :n

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:02

Mioux je woont bij mij in de regio (ik woon in Nijkerk) en mijn ex en ik kregen idd ook geen urgentie.
Ik heb pas een woning gekregen toen wij uit elkaar gingen.

En je bent 23 net zo oud als ik, alleen is mijn zoontje ondertussen al 6 :)

Jullie redden het wel..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:20

@odetteke ook in mijn pm kwam je erg bot over, als de dokter het wilde dat ik het deed omdat het VERPLICHT is of omdat je anders ZOWIEZO iets krijgt, oftewel dat foliumzuur 100% werkt, had de dokter al gebeld. Ieder mag zijn mening geven en er staat ook op heel veel sites, dat er ook wordt gekeken of je al vitamine genoeg binnenkrijgt. Nergens staat dat je verplicht bent het te nemen en iedereen in mijn fam heeft het ook niet gedaan, er ik ben er ook me broer ook en tig andere kinderen. niks is dus zeker met foliumzuur en ga het ook niet nemen omdat jij wilt dat het zo gebeurd. ieder in zijn waarde laten ik heb gezegd dat ik het niet doe zonder overleg van de arts, zou ook fijn zijn als dat gerespecteerd word, net zoals ik jullie informatie respecteer.

@pascal je woont lekker dichtbij !!! ik sta nu 3 jaar ingeschreven dus ik hoop dat als ik de echo foto laat zien dat ze toch wat gaan bekijken.. Anders zit er niks anders op als toch te gaan kopen, ook al is het iets kleins of wat dan ook.liever iets dan niets ;) Of me ouders lief aan te kijken of we hier mogen zitten mee betalen aan dingen en t extra slaapkamertje mogen gebruiken ;) Ook wel handig op zich als het zou kunnen, dan kan me moeder als ik twijfel of het niet weet mij misschien helpen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:28

Pfff, verbaas me over de houding die sommige aannemen tegenover iets dat zo belangrijk is.
En aan zo veel risico beperking doet. Iets verplicht maken is niet evident, zegt niks over de werking of de belangrijkheid.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:31

Stagediver schreef:
http://www.babybytes.nl kijken daar vind je ook veel informatie.

Klopt hier zit ik ook al is mijn jongste al bijna 9 maanden.
Hier kun je alles vragen wat je maar kan bedenken en er is ook een leuke chat bij.

Mocht je een jongen krijgen dan heb ik nog genoeg kleertjes voor je liggen voor een klein prijsje.
Alles vanaf geboorte tot nu maatje 68 en dat word meer naarmate meneer uit zijn kleertjes groeit.

Oh ja en natuurlijk van harte gefeliciteerd :) *D

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:33

Ik heb bij de eerste ook geen foliumzuur gebruikt, de reden: ik was ruim 16 weken zwanger toen we erachter kwamen.
Het is een kerngezonde jongen.
Bij de andere 2 en mijn huidge zwangerschap heb ik wel foliumzuur gebruikt maar een paar dagen afwachten zal echt geen kwaad kunnen, daarbij ts geeft ook duidelijk aan dat ze daar liever nog even mee wacht totdat ze groenlicht krijgt van haar arts/vk ivm haar maag problemen/verleden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:35

@lesilla ben ik het mee eens, sommige lijken zichzelf een dokter te vinden van alles, ieder kiest voor haar eigen weg, en ik neem de weg die de verloskundige die ook mijn huisarts is besluit wat voor mij het beste is. Ik ben blij dat ook mensen laten zien dat je ieder in ze waarde moet laten.

Nogmaals ik waardeer iedereen hun mening, en zal er ook aan denken maar laat mij wel zelf besluiten samen met mijn vriend en HA/verloskundige wat wij willen gaan doen en wat wij zouden moeten doen. Meningen en informatie zijn fijn, maar laten we het wel netjes houden onder elkaar..

@meisje2000 aller eerst bedankt! die site zat ik ook al te neuzen ja ;) chat wist ik nog niet ga ik eens even kijken lijkt me wel superleuk !
Ik ga het zeker onthouden van die kleertjes, helaas ga ik voorlopig nog niet weten wat het is/wordt ;) wordt dus nog spannend! Vind super dat iedereen ook in pb maar ook hier aanbiedingen doet !

@steph86 Kan je nagaan niet alles bewijst dat je zonder foliumzuur geen gezonde kinderen ter wereld kan brengen! En bedankt voor het respecteren van mijn mening !