Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:26

ik meld me hier ook!
Wil ook gaan beginnen met hardlopen.
Doel: afvallen,en conditie.
Ga daarnaast ook 1x per week bodybalance doen en rijd paard.

Wilde maandag even de stad in duiken voor kleding voor hardlopen...
Waar lopen jullie mee, qua broek/shirtje?
Ik heb 'start to run' al gedownload die mag mee op de mp3 speler...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:15

Ik loop in een jazzbroek. Als het heel warm is in zo'n leuk hardlooprokje (heb ik goedkoop weten te krijgen).
Bovenkant... gewoon wat lekker zit en een beetje ademt.

En goede schoenen :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:13

Wat je aan kleding aan doet, maakt eigenlijk echt niks uit. Waar jij je lekker in voelt, lekker in kunt bewegen. Al is 't bv met warm weer wel lekker om goed ademende kleren te dragen. Maar of zo'n t-shirtje dan 5 of 50 euro kost, maakt niet uit. Kun je geld beter investeren in goede schoenen :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 06:23

_Tara_ schreef:
Maar of zo'n t-shirtje dan 5 of 50 euro kost, maakt niet uit. Kun je geld beter investeren in goede schoenen :)

Ik denk dat dat aan iedereen voor zich is om te bepalen en dat t punt van belang van goed schoeisel wel gemaakt is ;) Er is zat info op internet te vinden hierover en als mensen dan toch eigenwijs zijn en bij de actie sport een paar van 40 euro kopen moeten zij dat weten. Het zijn niet mijn enkels/knieën/etc die stuk gaan.
Ik loop zelf heerlijk op mijn Asicjes van 120 euro, wetende dat ik mijn lijf daarmee het beste ondersteun. Als een ander daar minder voorzichtig mee omspringt moet ie dat lekker zelf weten.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:08

Qua kleding ben ik begonnen in een joggingbroek en een t-shirtje. Gewoon iets simpels wat ik al had. Toen ik besloot dat ik er echt mee door wilde gaan, heb ik een 'echte' outfit aangeschaft. Het was toen winter, dus een tight, een termoshirt, een gewoon hardloopshirt met lange mouwen en een jack. Koste even wat, maar ik wilde perse iets wat flink opvalt. Ik loop veel langs de weg en in de schemering, wil wel veilig lopen. Voor de zomer heb ik wat korte broekjes en t-shirtjes bij hardloopaanbiedingen.nl gekocht. Die hebben af en toe hele leuke aanbiedingen voor niet zo veel.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:03

Ook ik ben begonnen met hardlopen, en tegen alle verwachtingen (including die van mij... :') ) ben ik nu bij les 5 van Start to Run, en doe ik zaterdag mee met de grootste estafette-run van Nederland! *\o/* Het bevalt me wonderbaarlijk goed!

Heeft iemand nog de 5-10 km podcasts van Start to Run? Ik kan ze niet downloaden van internet, en voor het geval ik ooit klaar raak met de 5 km... :)

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:03

Lady_M, heb je een ipod of een iphone? Dan kun je ook het vervolg van c25k (c210k geloof ik) downloaden, die vind ik ook fijn lopen. Je gaat van in 6 weken van de 5 km naar de 10 en je kunt gewoon je eigen muziek afspelen.

Zelf heb ik eergisteren echt heerlijk gelopen. 's avonds, dus het was al lekker fris. Toch maar de lange tight met een 't-shirt aangetrokken en mijn jack mee voor de zekerheid. Mams op de fiets achter me aan. Heb 4x 11 gelopen met 3 minuten wandelen tussendoor. Met in en uitlopen erbij, heb ik zo'n 9 km gelopen. Laatste 2 km ben ik bij mams achter op de fiets gesprongen haha.

joyce85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:00

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:01

CalvinM, Hoe lang ben jij al bezig? Pittige training, hoor!

Ik heb vanochtend de eerste training van 'Start to Run' met goed gevolg afgesloten. Maandag deel 2 :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stukje verwijderd ivm downloaden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:10

Ik ben net terug van mijn training bij de AV, stevige warming up gehad en daarna 3x 1000m op tempo gelopen. Toen nog kracht en rek oefeningen gedaan. Pfoe, ik voel mijn spieren wel maar ben ook trots dat ik t vol heb gehouden :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:28

Ik heb ergens in het begin van dit topic gepost maar zit nu al weer twee weken met een blessure. Zogeheten M. tibialis anterior syndroom. Het is een flinke peesontsteking.. Gewoon door overbelasting denk ik.
Heb daardoor ook ander halve week niet kunnen rijden maar ben d'r met m'n eigenwijze hoofd toch opgeklommen afgelopen donderdag (en gister weer even :o ). Ging gelukkig redelijk en het gaat ook wel vooruit alleen nu ben ik aan het twijfelen of ik dinsdag naar de training ga. Ik heb wel echt twee weken rust gehouden maar ik voel het nog wel. Op een site staat er toch zeker 5 tot 6 weken rust voor maar dat ga ik echt niet volhouden. Ik ben verder niet naar een dokter of zo geweest maar als het erger wordt of weer op komt zetten ga ik wel naar een dokter.
Ik twijfel nu echt heel erg. Een deel van mij zegt dat het heel erg dom is als ik naar de training ga want dan wordt t alleen maar erger maar aan de andere kant kan ik kijken hoe het gaat en altijd nog stoppen.. Hmm lastig :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:07

Zo jeetje, netjes hoor Mas, Mootje en CalvinM :j!

Ik heb gister ook weer heeeerlijk gelopen met 2 vriendinnen! Die vriendin die vorige week voor het eerst ging, waar ik de tijd voor haar ging bijhouden, had van de week al fanatiek gefietst overal naartoe en dat kon je merken ook! Ze ging echt zo goed, was helemaal trots op haar!
Alleen een beetje stom van ons.. We wisten niet dat er een soort van run gehouden werd.. Op een gegeven moment werden we echt door 100 hardlopers ingehaald :=. Komen we later 2 fietsers tegen, zeggen ze: "Hee daar zijn er nog 3.. Kop op dames, tandje harder hoor!" := Wij omgekeerd, komen we nog meer fietsers tegen: "Uhh dames, volgens mij gaan jullie de verkeerde kant op!".. Haha, echt geweldig!
Komen we weer bij mij in de straat, hadden mijn ouders alle buren ongeveer opgetrommeld.. Applaus, gejuich.. Haha, buurt op stelten dus :+.

Joyce85: Heb je ook een website oid, want met 4x XXL kan ik niet zoveel mee en zie nergens een linkje staan oid.. Ben wel benieuwd wat je nog meer aanbiedt..

Jeetje Jeanine93, dat klinkt niet fijn :n. Ik zou zelf toch even een afspraakje maken bij de dokter, misschien is het met een duwtje of knijpje hier of daar wel weg.. En zou die training ook even laten schieten, lopen met een blessure kan volgens mij alleen maar schaden..
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 07-05-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:14

Hoi Yv_

Ik heb wel een site maar daar staat de hardloopkleding nog niet op.
Ben op moment druk met een prijslijst met foto's en kleuren.
Komt z.s.m. op het topic

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:07

Oei Jeanine93, dat is op je scheenbeen toch? Pas je op voor shin splints? Als je dat hebt, ben je nog niet jarig... Zou toch even langs de dokter/fysio gaan.

Goed bezig Yv_! Heerlijk dat commentaar. Ik heb tot nu toe nog geen opmerkingen gekregen.
Netjes Mas! Geeft een voldaan gevoel he?
Hoe is het vandaag gegaan Mootje? Hoe beviel de eerste keer je, was het zwaar? Ik ben in november weer begonnen. Ben toen gestart in week 3 van c25k. Schema is vergelijkbaar met evy. Heb vorige zomer al een tijdje gelopen, maar toen dus de ene blessure na de andere door mijn schoenen.

Zaterdag heerlijk gelopen met de loopgroep. Voor het eerst weer, maar kon het goed bijhouden. Het rondje was stiekem toch zo'n 9 km (met wandelen tussendoor hoor). Stilstaan om te overleggen over een route was niet mogelijk, we werden lekgeprikt! Die smerige bosmuggen kwamen met 100 tegelijk op ons af. Vanmorgen wilde ik zelf lopen, dus heb ik me maar flink ingesmeerd met Deet. Nu geen mug gezien, maar ook niet lekker gelopen. Het weer zag er zo dreigend uit. Heb dus maar een lange tight aangetrokken met een hemdje erop. Na 3 km brak de zon door en werd het me toch warm! Dus hijgend en puffend mijn rondje afgemaakt. in totaal 50 minuten hardgelopen (verdeeld over 4 blokken) en over de complete route van 10.5 km 1:20 uur gedaan. Veel in en uitgelopen dus.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:59

Calvin, ik moet gewoon weer werken vandaag, dus heb nog niet gelopen. De eerste keer viel mij alles mee.
Die avond heb ik ook nog een km of 4 gewandeld en zondag 18 holes op de golfbaan gelopen (ook een km of 5/6.

Ik heb nu spierpijn in mijn schenen. Op internet lees ik allemaal enge dingen, maar zou dit niet gewoon komen omdat ik die spieren al heel lang niet meer gebruikt heb?
Ik ben geen voorvoetloper, heb geen afwijkende been- of voetstand. Ik land wel iets naar binnen, maar hier heb ik ook mijn schoen op uitgezocht.

Wat raden jullie aan?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:07

Met zoveel lopen is spierpijn in je schenen niet zo gek. Ik zou me er dus nog niet direct druk om maken. Als het aan blijft houden wel. Als je vrijdag gelopen hebt, kan de spierpijn van vandaag daar nog van zijn.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:12

Yv_ schreef:
Jeetje Jeanine93, dat klinkt niet fijn :n. Ik zou zelf toch even een afspraakje maken bij de dokter, misschien is het met een duwtje of knijpje hier of daar wel weg.. En zou die training ook even laten schieten, lopen met een blessure kan volgens mij alleen maar schaden..

CalvinM schreef:
Oei Jeanine93, dat is op je scheenbeen toch? Pas je op voor shin splints? Als je dat hebt, ben je nog niet jarig... Zou toch even langs de dokter/fysio gaan.

Ik ga morgen wel mee doen met de training, nou ja, in zoverre het kan. Als ik ook maar even pijn voel, stop ik direct en dan ga ik ook naar de dokter. Ik loop nu namelijk wel zonder pijn, kan springen en paardrijden en ook rennen (kleine stukjes heb ik geprobeerd in ieder geval)

CalvinM, ja, dat is inderdaad mijn scheenbeen maar wel er naast. Shin Splints is het denk ik niet (heb even op Google gekeken) maar ik pas wel heel erg op.

Bedankt voor jullie tips! Ik plaats hier wel hoe het gaat :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:13

Ik heb zaterdagochtend gelopen.
Wel gewoon lopen dus vandaag? Als ik eenmaal aan de wandel ben gaat het wel, maar van mijn stoel afkomen gaat vandaag iets minder soepel dan normaal :+

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:14

Verstandig jeanine!

Mootje, ik zou nog een dagje rust houden. Morgen weer lopen. Dan heb je er 2 dagen tussen zitten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:01

Doe je wel voorzichtig jeanine? Ik snap de drang om te lopen erg goed :D
Maar let erg op je lijf hoor, je hebt er maar eentje van :j

Ik ga straks lekker paardrijden, met dit heerlijke weer had ik eigenlijk wel zin om een blokkie te lopen, maar het huiswerk riep... Woensdag heb ik weer training en kan ik me weer uitleven :D

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:56

Hey mag ik me ook melden?
Ben eind januari gestopt met roken en nu al 5 kilo aangekomen :o
Dus wil ook gaan lopen. Heb net mijn eerste rondje gelopen. Maareh... ik hou het niet eens 1 minuut vol |( Krijg onwijs pijn in mijn schenen. Moest tussendoor ook wel tussen de 3 en 5 minuten wandelen om de pijn weg te krijgen. Weet iemand wat dit is?? Gewoon een mega slechte conditie? Ik loop momenteel op Assics. Wil als mijn vakantie geld er is echt schoenen aan laten meten maar als het zo'n pijn doet hou ik dat echt niet vol hoor (Ben al niet zo'n doorzetter). Kan het aan de verkeerde schoenen liggen? Ik heb wel het idee dat deze schoenen mijn voeten naar binnen dwingen terwijl ik naar buiten loop, zeg maar.
Heeft iemand raad?
Groetjes S

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:05

Waar loop je op? Op asfalt of op zand/bospaadjes?
Ik had namelijk last van mijn knieen (wel wat anders dan dat jij hebt, maar misschien dat het ook bij jou kan schelen) als ik op de stoep liep, maar nu ik in het bos loop heb ik nergens meer last van! :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:10

Smudges, nu goede schoenen halen, zeker als je zo'n last hebt! Daarnaast zou een schema je kunnen helpen met opbouwen. Op runnersworld.nl kun je een beginnersschema vinden of je zou even moeten googlen naar start to run, dan praat er iemand tegen je met muziek erbij die vertelt wanneer je moet hardlopen en wandelen. Succes!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:41

Ik loop op een aangelegd schelpenpaadje. Wel stevig maar geen asfalt (schrijf ik dit goed?) Ik heb van internet een schema geplukt 2 minuten lopen en 2 minuten wandelen en dat 4x. Wat ik zo op internet lees is dat een prima beginners schema. Maar ik red dus nog geen minuut en moet tussendoor echt veel langer wandelen.
Kan dit echt opgelost worden met andere schoenen?? Moet ik dan wachten met lopen tot mijn salaris gestort is? Of kan ik wel voorzichtig nu beginnen? Vind het trouwens ook een enorme verschutting als ik in zo'n winkel moet gaan test lopen (neem aan dat je dan een stukje moet rennen) en ik hou het nog geen minuut vol :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:44

Het rennen in de winkel duurt geen minuut hoor ;)
Loop je niet gewoon boven je tempo?