Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dwaallicht schreef:Is het niet zo dat iedereen in beelden denkt, dan?

dwaallicht schreef:Heb onder een saaie les 2 uur geoefend op het maken van een simpele Sudoku, t zit er gewoon niet in
maar ik ben er behoorlijk vaardig in geworden, in ieder geval t/m driesterren (ook om een hoekje en andere vreemde vormen). Alleen lettersudoku's krijg ik maar niet echt onder de knie, ik zie het vaak niet en ben dan ook snel afgeleid. Ik denk dat een rijtje opeenvolgende getallen van 1 t/m 9 voor mij gemakkelijker in te vullen is dan negen willekeurige letters. 
unicorn_kiss schreef:Daar durf ik over te discussieren hoorals je niet kan rekenen ligt dat eerder aan je IQ denk ik
. Ik ben meerdere keren getest door officiele bureau's en elke keer was men onder de indruk van mijn intelligentie, IQ is duidelijk in orde. Maar rekenen daarentegen...Simpele sommetjes gaat prima, maar meer dan drie cijfers bij elkaar en de boel slaat op hol. Net als met dyslexie. Heeft ook niets met IQ te maken...dwaallicht schreef:Oja, ken ik ook. Heerlijk wegdromen in je eigen wereldje. Visualisatieoefeningen zijn dan ook een eitje voor me. Heb dat niet alleen met beeld, maar dan met alles erbij, geuren, smaken, geluiden, gevoel van bv prikkelende winterkou of het relief op een mozaïkvloer als je daar met blote voeten op loopt. En idd, je hebt dan altijd je interne DVDspeler/gameboy bij je.Ik kan wel heel diep in mijn gedachten duiken, dat is wel fijn, want je verveelt je niet zo snel. In mijn hoofd kan ik hele werelden namaken en er in rondlopen, als een soort 3d spel.
unicorn_kiss schreef:als je niet kan rekenen ligt dat eerder aan je IQ denk ik

Ik denk dat deeltje geduld er ook in zit. Je bent gewend dat alles vlot gaat en sudoku's oplossen wordt lastig op een beelddenkmannier. Ik serieus eenzelfde soduku proberen op te lossen van de cathegorie makkelijk en het lukte me niet en de patienten met sommige van toch echt wat minder begaafd deden het stukken beter. Kleine deuk in het ego dan 
(grapje jongens)
. Het zegt dus vaak geen fluit over iemands echt "slim" zijn jammergenoeg ...
unicorn_kiss schreef:Intelligentie staat voor mij gelijk aan inzicht, daar is IQ inderdaad geen ideale maatstaf voor. Al geeft het wel een kleine indicatie. Het kan kwetsend zijn, maar uiteindelijk is het ook wel de waarheid. Training heeft daar voor mij weinig mee te maken. Iemand met inzicht kan zonder training al veel verder komen dan iemand met weinig inzicht en veel training. Dat zie ik ook vaak min mijn omgeving. Mensen die bijlessen maar in principe niet veel verder geraken. Daarmee ben je geboren. Zelf ben ik niet echt iemand die gelooft in dyslectie, dyscalculie en al die termen die een oorzaak proberen te geven waarom iemand minder goed is in talen of wiskunde. Nu besef ik wel dat ik een heel afwijkende mening heb, en het is niet bedoeld om iemand te kwetsen.
Lante schreef:unicorn_kiss schreef:Intelligentie staat voor mij gelijk aan inzicht, daar is IQ inderdaad geen ideale maatstaf voor. Al geeft het wel een kleine indicatie. Het kan kwetsend zijn, maar uiteindelijk is het ook wel de waarheid. Training heeft daar voor mij weinig mee te maken. Iemand met inzicht kan zonder training al veel verder komen dan iemand met weinig inzicht en veel training. Dat zie ik ook vaak min mijn omgeving. Mensen die bijlessen maar in principe niet veel verder geraken. Daarmee ben je geboren. Zelf ben ik niet echt iemand die gelooft in dyslectie, dyscalculie en al die termen die een oorzaak proberen te geven waarom iemand minder goed is in talen of wiskunde. Nu besef ik wel dat ik een heel afwijkende mening heb, en het is niet bedoeld om iemand te kwetsen.
Ben wel erg benieuwd waar je die afwijkende mening op gebaseerd hebt. Lijkt me wel netjes om dat er ook even bij te vermelden. Het is toch niet niks wat je zegt, want je ontkent bepaalde beperkingen waar heel veel mensen heel erg veel last van hebben.
unicorn_kiss schreef:Intelligentie staat voor mij gelijk aan inzicht, daar is IQ inderdaad geen ideale maatstaf voor. Al geeft het wel een kleine indicatie. Het kan kwetsend zijn, maar uiteindelijk is het ook wel de waarheid. Training heeft daar voor mij weinig mee te maken. Iemand met inzicht kan zonder training al veel verder komen dan iemand met weinig inzicht en veel training. Dat zie ik ook vaak min mijn omgeving. Mensen die bijlessen maar in principe niet veel verder geraken. Daarmee ben je geboren. Zelf ben ik niet echt iemand die gelooft in dyslectie, dyscalculie en al die termen die een oorzaak proberen te geven waarom iemand minder goed is in talen of wiskunde. Nu besef ik wel dat ik een heel afwijkende mening heb, en het is niet bedoeld om iemand te kwetsen.

wizewo schreef:Is dat compleet iets anders? Toch een andere manier van liefde. Niet slechter, wel anders. (Maar misschien is dit een beelddenkassociatie...ach kom, dat bestond immers niet) Wist je trouwens dat dat nog niet zo lang geleden is dat dat uit de psychiatrie is getrokken (homoseksualiteit bedoel ik dan)?
Mijn leerstof beter ingestudeerd? Toelatingsexamen is niet met leerstof, die je kunt instuderen. Je weet enkel dat er vragen komen van bepaalde vakken bio, chemie, fysica en gewoon basiskennis vanuit het middelbaar (maar niet uit welk deel, dus een behoorlijk breed gebied) en dingen waar je niet voor kunt studeren. Wel oefenen, zoals iq testen maken en begrijpend lezen teksten oefenen, er een systeem in zoeken en stug doorploeteren.
Ik heb getalenteerde ruiters/wetenschappers/... compleet zien afbranden. Niet omdat ze het niet kunnen, niet omdat ze er geen gevoel voor hebben, maar omdat ze niet oefenen, niet trainen en te veel vertrouwen op dat talent. Tot een bepaald niveau kan talent veel bijbenen en vanaf een bepaald niveau volstaat dat echt niet meer. Hoe getalenteerd bepaald wanneer dat niveau er is. Iemand die minder getalenteerd is, zal naar mijn ervaring verder komen omdat hij/zij gewend is van te werken.
wizewo schreef:Ah wist ik niet
Weet je, veel dingen waar we nu op doelen hebben geen grens, zoals een suikerwaarde en als je erboven zit, ben je diabeet. Het is perfect normaal als je je herkent in een bepaald iets, zonder dat je dat iets hebt.