Kinderbedtijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:31

Diablo schreef:
Urielle schreef:
Maar goed, ik zal wel echt een vervelende moeder zijn, want ik ben ook nog steeds van plan om de ouderwetse agendacontrole in ere te herstellen (ik zie de ruzies nu al komen en de oudste is vier :P ) en eerst huiswerk dan hobby's, helpen met overhoren en noem maar op... Wrs. krijg ik voor straf een kind aan de drugs en een kind dat wegloopt met een vent van 45 :+

Je oudste is 4? Mmmm, ik dacht het ook zo te doen zoals jij zei, zat vol met plannen :D . Nu is de oudste bijna 14 en de plannen zijn toch wel ietsje gewijzigd hoor.

Natuurlijk hecht ik veel waarde aan normen en waarden en die probeer ik ze ook bij te brengen. Maar ik ben er wel achter gekomen dat wanneer je kinderen ouder worden, je je verwachtingen toch wel wat bij moet stellen.

Tegenwoordig krijgen de kinderen bij, de meeste scholen, geeneens huiswerk meer mee naar huis (dat maken ze op school). Toetsen zijn vaak al voor het hele jaar bekend (ook bij de ouders) en ouders kunnen op het internet de cijfers zien van hun kinderen (ook de absentielijst).
Lukt een kind het niet het huiswerk af te krijgen tijdens de les, dan gaan ze naar de huiswerkklas waar ze hun werk af kunnen maken onder het toeziend oog van een leraar (waar ze ook vragen aan kunnen stellen). Schoolboeken blijven tegenwoordig op school (dus geen kinderen meer, die met een amper te tillen schooltas naar school moeten fietsen) en alleen bij grote toetsen worden boeken/schriften mee naar huis genomen.
Verslagen ed gaan bijna allemaal via de computer en evt extra maakwerk wordt ook (online) op de computer gemaakt.
Steeds meer scholen gaan over naar laptops in de klas. Natuurlijk blijven schriften daarnaast wel in gebruik, maar zoals het er nu uitziet zullen over 10 a 15 jaar geen schriften/boeken meer gebruikt worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:34

kleinvosje, dat is inderdaad mijn idee ook.
Ze mogen van mij best op i'net en het maakt me ook niet echt uit vanaf een bepaalde leeftijd welke sites dat zijn en ik hoef ook echt niet mee te kijken, maar ik wil niet dat ze die laptop op hun kamer hebben staan.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:37

mijn oudste is pas 8 en heeft nog geen mobieltje of zo. Maar bij mn schoonzus (13 en 15 jaar) moeten ze hun mobieltjes beneden laten als ze gaan slapen. Hier kan ik mij wel goed in vinden en denk dat deze dingen bij ons in huis komen ik dezelfde regel ga toepassen. Ook zullen ze zelf hun kaarten mogen betalen zodat ze goed beseffen dat het veel geld kost waar je ook andere dingen mee kunt doen. Als ze beneden (bij mij) op de comp zitten dan heb ik daar geen probleem mee maar willen ze een laptop voor hunzelf zullen ze hier ook echt zelf voor moeten sparen. Volgens mij leren ze zo het best dat als je iets wil dat je er dan ook maar voor moet werken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:37

Maar je kunt je pc zo instellen dat bepaalde sites niet te bekijken zijn, soms kunnen ze bijna nergens meer op! :') Of dan komen ze aan me vragen of ik toestemming geef en als ik dat doe dan vul ik mijn wachtwoord in. In hun kamer of woonkamer, toezicht heb ik dus wel degelijk. :j Beter nog dan in een woonkamer zitten zonder ouderlijk toezicht erop te hebben gezet. Schrok me naar... :j

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:38

Ik kan het best eens zijn hoor met een mening van een volwassene, dus het is niet zo dat ik alleen alles wat ik zeg goed vind :)

6 jaar vind ik ook zwaar overdreven, toen wist ik helemaal niet hoe het werkte, ik zit op de pc sinds dat ik 9 was, maar dat was alleen spele.nl enzoo. En dat is sinds dat ik 11 ben hyves, msn, bokt..
Maar ik doe geen rare dingen & dat weten mn ouders :)

Er is inderdaad een goede discussie op gang, maar gelukkig blijft het gezellig :)

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:38

Wat dat huiswerk betreft dat is hier in België heel anders. Ik vind dat ze daar hier zelfs heel erg mee overdrijven. Elke dag minimaal nog 30 a 40 minuten huiswerk voor een 8 jarige vind ik toch wel veel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 13:39

@mambobeach, wij hebben ook ouderlijk toezicht ingesteld, maar dan kan er echt niets meer. Mijn dochter speelt graag een spelletje op spele.nl, zelfs die wordt dan geblokkeerd. Is dus ook niet ideaal.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:40

Inderdaad, wat ik bij de paffs zag dat die kleintjes al allemaal dingen moesten leren en huiswerk enzo.
Dat is bij ons pas in groep 6 heel soms en in 7 & 8 iets meer, maar echt niet meer dan een half uur per week.

Op de middelbare is het wel veel meer dan op de basisschool!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:41

kleinvosje schreef:
@mambobeach, wij hebben ook ouderlijk toezicht ingesteld, maar dan kan er echt niets meer. Mijn dochter speelt graag een spelletje op spele.nl, zelfs die wordt dan geblokkeerd. Is dus ook niet ideaal.

Ligt ook wel aan hoe je hem instelt. Dan komen ze het aan mij vragen en zo houd ik juist toezicht en weet ik wat ze doen. Persoonlijk vind ik dat wel fijn. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:42

Mijn zoon programmeert al zelf... dus een programma om bij hem het internet te beperken heeft geen zin;)
Thuis zitten de kinderen beneden achter de computer en vanaf volgend jaar mag mijn zoon zijn laptop (beperkt) boven hebben ivm het voortgezet-onderwijs.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:44

hoi,
ik ben 13 en heb niet echt een vaste bedtijd, bij mijn moeder(mijn ouders zijn gescheiden) word ik vanaf 22:00 uur gewaarschuwd met "je moet morge vroeg op hé!" dan ga ik naar mijn kamer mijn huiswerk maken en mijn tas inpakken, en dan naar bed.Dan zit ik soms nog wel op internet met mijn BlackBerry.

Bij mijn vader ga ik zelf altijd rond 22:00 uur naar bed omdat mijn vader mij s"ochtends niet wakker maakt en ik zelf een wekker moet zetten ben ik altijd ongerust dat ik mij verslaap enzo.

Ik heb vanaf groep 6 een mobieltje, deze had ik van een kennis gekregen, gewoon een nokia model koelkast, toen was ik zo gewend aan een mobiel dat ik voor mijn verjaardag een nieuwe kreeg, en nu moet ik altijd zelf mijn mobiel kopen, en mijn abbonement betalen.Ik heb nu 2 mobieltjes, een samsung star en een blackberry.

En ik vind dat een kind in de brugklas toch wel echt een mobiel moet hebben hoor, ik ben in de brugklas opweg naar de manege aangerand en als ik geen mobiel had was dat toch echt veel erger afgelopen hoor ;(

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:45

Brainless schreef:
Mijn zoon programmeert al zelf... dus een programma om bij hem het internet te beperken heeft geen zin;)
Thuis zitten de kinderen beneden achter de computer en vanaf volgend jaar mag mijn zoon zijn laptop (beperkt) boven hebben ivm het voortgezet-onderwijs.

>;) _O- Ja, dat gaat hem niet worden! :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 13:46

loeky_flap schreef:
hoi,
ik ben 13 en heb niet echt een vaste bedtijd, bij mijn moeder(mijn ouders zijn gescheiden) word ik vanaf 22:00 uur gewaarschuwd met "je moet morge vroeg op hé!" dan ga ik naar mijn kamer mijn huiswerk maken en mijn tas inpakken, en dan naar bed.Dan zit ik soms nog wel op internet met mijn BlackBerry.

Sorry hoor, maar hier gaat het toch echt fout in mijn ogen. Om 22 uur nog je huiswerk gaan maken? Dat gaat hier echt niet gebeuren...

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:46

De pc staat bij ons on de woonkamer, oudste krijgt straks laptop wel mee naar boven, maar na 8 uur geen internet meer. We hebben geen oudertoezicht erop staan. En gaat ze er na 8 uur toch op gewoon stekker eruit beneden :D

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:49

kleinvosje schreef:
loeky_flap schreef:
hoi,

Sorry hoor, maar hier gaat het toch echt fout in mijn ogen. Om 22 uur nog je huiswerk gaan maken? Dat gaat hier echt niet gebeuren...

Ik leer meestal in bed, dan ga ik natuurlijk niet even een hele toets voorberijden maar bijv. paar woordjes. dan ken ik het in 10 minuten! overdag kan ik echt niet leren en duurt het soms bijna 3 kwartier.
Maar ik moet wel voor 10 uur leren, meestal ga ik dan om kwart over negen naar bed :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:52

kleinvosje schreef:

Uit school, tijd voor even een kop thee en iets ontspannends (ja, dat mag internet zijn :P ) en daarna aan het huiswerk. Kom maar laten zien dat het af is en steeksproefgewijs dat je het kent. Dan mag je gaan doen waar je zin in hebt tot het avondeten. Uiterlijk 21 uur 30 kinderbedtijd (in de onderbouw). }>

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:54

Diablo schreef:
Je oudste is 4? Mmmm, ik dacht het ook zo te doen zoals jij zei, zat vol met plannen :D . Nu is de oudste bijna 14 en de plannen zijn toch wel ietsje gewijzigd hoor.

Nou ja, het voornemen is goed :+
Verder ben ik tot dusver als ouder best zoals ik het voordien gepland had, dus ik val mezelf tot dusver best mee. _O-

BlackShadowZ

Re: Kinderbedtijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:59

Voor proefwerken enzo leer ik nooit, toch heb ik nooit een onvoldoende, als ik s'middags uit school kom trek ik mijn paardrijkleding aan, en naar mijn paardjes, eerst naar mijn verzorgpaarden, dan dressuurles en dan horseballtraining, ik kom tussen 19:00 en 22:00 thuis, ik kan wel om 21:00 naar bed gaan dan slaap ik toch pas om 01:00 , hier had ik last van toen ik kleuter was,

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:03

Mijn ouders zijn juist erg streng.
Door de weeks is het op 21:30 stoppen met computer
en om 22:00 op bed liggen.
en in het weekend om 00:00 in bed liggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:08

loeky_flap schreef:
Voor proefwerken enzo leer ik nooit, toch heb ik nooit een onvoldoende, als ik s'middags uit school kom trek ik mijn paardrijkleding aan, en naar mijn paardjes, eerst naar mijn verzorgpaarden, dan dressuurles en dan horseballtraining, ik kom tussen 19:00 en 22:00 thuis, ik kan wel om 21:00 naar bed gaan dan slaap ik toch pas om 01:00 , hier had ik last van toen ik kleuter was,

Ik deed dat ook nooit, daarom kan ik nu niet studeren en op het HBO kon ik het niet meer helemaal af met alleen mijn fotografisch geheugen, want toen werd het teveel stof :+
Slaapritme krijg je alleen door te herhalen, hoe meer je in een ander ritme leeft hoe erger het wordt.
Enfin, het zou bij mij niet waar zijn :n

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:11

3timesmom schreef:
Wat dat huiswerk betreft dat is hier in België heel anders. Ik vind dat ze daar hier zelfs heel erg mee overdrijven. Elke dag minimaal nog 30 a 40 minuten huiswerk voor een 8 jarige vind ik toch wel veel.

Nou weet ik niet hoe het in België zit, maar mijn kinderen zitten hier in Duitsland op school en krijgen vanaf de eerste klas (dat is groep 3 geloof ik) huiswerk mee, inderdaad ongeveer een half uur per dag. Maar daar staat tegenover dat ze elke dag om 11.30 vrij zijn. Met uitzondering van de vrijdag, dan zijn ze om 12.45 vrij, maar dan krijgen ze weer geen huiswerk voor het weekend. Ik vind dat niet zo slecht hoor.
Urielle schreef:
kleinvosje schreef:

Uit school, tijd voor even een kop thee en iets ontspannends (ja, dat mag internet zijn :P ) en daarna aan het huiswerk. Kom maar laten zien dat het af is en steeksproefgewijs dat je het kent. Dan mag je gaan doen waar je zin in hebt tot het avondeten. Uiterlijk 21 uur 30 kinderbedtijd (in de onderbouw). }>

Dat is hier dan ook wel zo. Als ze uit school komen (dat is meestal tussen de middag, rond etenstijd, gaan we eten en daarna eerst huiswerk maken. Zijn ze daarmee klaar, mogen ze andere dingen doen. Ze hielden me ook wel eens voor het lapje hoor, wat betreft het huiswerk. Maar goed, daar kwam ik snel genoeg achter en toen was het een week afgelopen met de laptop (en daarmee internet). Toen was het heel snel gedaan hoor, want internet is heilig! Wel een goed pressiemiddel dus :D .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:26

In België heb je gewoon school tot tien voor vier, ook in de basisschool. En idd elke dag een flinke portie huiswerk. In de middelbare school hadden wij elke dag van half9 tot tien na vier les, en zowiezo nog serieus wat huiswerk.

edit: uitgezonderd woensdag: les tot 12u, en vrijdag: les tot 3u (in de basischool, middelbaar is gewoon elke dag tot tien na vier tenzij woensdag)

Vind het wel raar dat er zo een groot verschil is tussen België en Nederland qua lestijd op school en huiswerk...

Hier moesten wij vroeger trouwens ook altijd op tijd naar bed, mijn vader zegt nu soms ook wel eens om 22-23u dat als ik moe word, ik in mijn bed moet gaan :P (ik ben 22 jaar ^^) Vind het maar normaal, kleine kinderen hebben toch hun slaap nodig? Enneh, agendacontrole was hier vroeger héél normaal hoor, gebeurt bij mijn jongste zusje van 14 jaar nog altijd.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 17-01-11 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Tezzy

Re: Kinderbedtijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:27

Hmm mijn ouders zijn dan wel streng maar toch heb ik best veel vrijheid, en dan ben ik inmiddels 18..
Geen idee hoe het bij mij ging op de basis school maar op de middelbare kocht ik in de eerste zelf een nokia koelkast, die 9 van de 10 keer uit stond :+ Wel een tv op m'n kamer en al snel een computer omdat ik in een talentklas ict terecht kwam en na school eerst nog 3 uur naar ibm ging (computer bedrijf).
Helaas door omstandigheden vmbo ipv havo afgerond en na anderhalf jaar mbo gestopt, nu bezig met een thuis studie waar ik juist weer veeeeeels te snel mee ga :) Per september ga ik toch m'n havo afmaken in 1 jaar...
Inmiddels betaal ik bijna alles zelf, nog geen kost en inwoon omdat ik geen baan heb maar zodra ik die heb wil k graag mee betalen aan mijn kosten (gezien mijn computer en internet gedrag overdag :o ).
Overdag alleen thuis, in het begin vaak op bokt, nu aan het afbouwen en lekker studeren. Naar buiten, en veel naar uitzend bureau's. Maar om 8 uur sluit ik toch alles af en ga gezellig beneden bij m'n ouders zitten :) Soms pak ik dan toch de laptop erbij of we gaan lekker een filmpje kijken..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:28

Urielle schreef:
Ik deed dat ook nooit, daarom kan ik nu niet studeren en op het HBO kon ik het niet meer helemaal af met alleen mijn fotografisch geheugen, want toen werd het teveel stof :+
Slaapritme krijg je alleen door te herhalen, hoe meer je in een ander ritme leeft hoe erger het wordt.
Enfin, het zou bij mij niet waar zijn :n

Ik ben ook een avondmens, en ja ik heb jaren!! een vast ritme gehad, elke avond dezelfde tijd naar bed en 's ochtends op tijd mijn bed uit (ook in het weekend) en ik kan beamen dat dit er helaas niet voor gezorgd heeft dat ik snel in slaap val op een normale tijd.
Mijn zus is precies andersom, die is echt een ochtendmens, en kan 's avonds haar ogen niet openhouden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:41

kinderen van 13 met een i-phone of blackberry? daar gaan mijn oren al van klapperen
die krengen zijn heel duur en vaak hangt daar ook een pittig abbo aan vast.
dat zou ik mijn kinderen op die leeftijd niet geven.
als ze dat willen gaan ze er later maar voor werken.
onze zoon van 2,5 gaat om 19:00 naar bed
en onze dochter om 19:30
met een uitloop naar 20:00 ze hebben hun energie nodig om te groeien en zich te concentreren op school/speelzaal
hoe het straks zal gaan als de oudste naar de middelbare gaat weet ik nog niet
dat zie ik tegen die tijd wel.
mijn overbuur kinderen van 5 en 2 hoor ik s'avonds om half 10 nog
het is maar wat je als ouders wilt denk ik
ik heb liever uitgeruste vrolijke kinderen dan kinderen die zo moe zijn dat ze alleen nog maar kunnen hangen en huilen