Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:59

Ik was 3 toen ik mijn gaatjes kreeg. Ik wilde het zelf, ook nadat mijn ouders mij hadden verteld dat het ''au" deed. Volgens mij heeft de juwelier ze erin geschoten. Toen ze jaren later dichtgegroeid bleken, had de moeder van een vriendinnetje (lees: een pittige Egyptische tante) ze weer doorgeprikt met een kurk en een naald (en flink wat sla-olie :+).

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo... Als je dochter ze zelf toch wil? Ze is met 6 jaar oud genoeg om te weten wat ze wel en niet wil hoor. ;)

juval

Re: Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:02

mijn dochters waren rond de 4 jaar toen we ze gaatjes lieten krijgen. Met de oudste ben ik in Utrecht onder de V&D geweest, daar zit zo'n pearcing-shop. Ze deden heel aardig, en de gaatjes werden tegelijkertijd geschoten.
met mn jongste ben ik naar de juwelier geweest, die deed de gaatjes omstebeurt. Ik zou liever de eerste manier kiezen.
de meiden hebben geen kik gegeven en vonden het juist stoer om leuke zweerknopjes uit te kiezen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:03

Ik denk dat ik een jaar of 7/8 was dat ik mijn eerste gaatjes kreeg.

Heb er op zich geen problemen mee hoor als een meisje van bijna 6 oorbelletjes krijgt, vind het bij een baby bijv. een ander verhaal. Dat vind ik zielig, weet eigenlijk niet zo goed waarom, waarschijnlijk omdat ze nog zo klein zijn!

De zweerknopjes die ze inschieten moeten minimaal 6 weken in blijven, tenminste dat was 'vroeger' zo, maar zal nu niet veel veranderd zijn.

En maak je vooral niet te druk, komt helemaal goed joh!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:04

Ik was zelf 13 ofzo maar mijn dochters waren ook een jaar of 8 en mijn kleindochter een paar maanden oud, is ook cultuur!
Ik vond het erger als zij en als ze de oorbellen als klein kind in krijgen groeien ze er mee op en hoort het bij hen.
Wij hebben het ook netjes bij knopjes gehouden hoor al heb je tegenwoordig wel héle leuke knopjes!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:06

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:18

Maris89 schreef:
Ik was nog een baby, en de gaatjes heb ik nog steeds hoor! Toch niks mis mee? Wie heeft er nou geen gaatjes in de oren tegenwoordig als meisje zijnde. Bijna niemand volgens mij.

Ik niet. Ik was denk ik een jaar of zeven toen ik oorbellen wilde. Ik met m'n moeder naar de juwelier, leuke knopjes uitgezocht, en toen kwam die aardige mevrouw, met mijn net uitgezochte kleine knopjes in dat hele grote oranje pistool. Ik geloof dat ze me niet eens aangeraakt heeft voordat ik gillend de winkel uitgerend ben... :Y)

Het heeft wel twee jaar geduurd voordat ik in die juwelierszaak weer rustig durfde te staan zonder constant om heen te kijken wie waar was en wat ze deden }:0

Ik heb nu (22) nog geen gaatjes, maar ik mis ze ook niet...

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:31

Maris89 schreef:
Ik was nog een baby, en de gaatjes heb ik nog steeds hoor! Toch niks mis mee? Wie heeft er nou geen gaatjes in de oren tegenwoordig als meisje zijnde. Bijna niemand volgens mij.

Mijn gedachte ook!
Ik was namelijk nog geen jaar oud toen ik gaatjes kreeg, kan me er niets van herinneren en heb ook nergens last van gehad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:53

@ Maris en Rienn, ik kn me goed voorstellen dat de meeste mensen die op echt hele jonge leeftijd gaatjes geschoten hebben gekregen er geen enkel probleem mee hebben, het hoort er gewoon bij als het op baby leeftijd gebeurt denk ik?

maar vanuit mezelf heb ik gewoon zoiets van dat het kind er zelf voor moet mogen kunnen kiezen... dat is ook omdat ik zelf ook absoluut geen dingen opgedrongen wilde en wil krijgen, ik ben nogal van het zelf beslissen := ook de kleine dingen...

in ieder geval als het om dingen gaat die niet echt nodig zijn zeg maar

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:14

Mijn dochter heeft sinds haar zesde oorbellen. Ze wilde ook zo graag maar moest van mij wachten tot ze zes was (de juwelier hanteerde overigens ook een minimumleeftijd van zes jaar). Volgende maand wordt ze zeven en ze is er nog steeds heel erg blij mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:13

Ik was ergens tussen de 4 en 6 toen ik ze kreeg. Ik ben weleens oorbellen (knopjes) kwijtgeraakt omdat ik ergens achter bleef hangen maar ik heb nooit ook maar een mm doorscheuren gehad. Enkel voor hele speciale gelegenheden gebruik ik hangertjes voor de rest alleen knopjes en daardoor heb ik nog altijd hele kleine gaatjes. Nu is dat dan natuurlijk nog niet aan de orde, want ik zou haar zeker totdat ze wat minder buitenspeelderig is geen ringen/hangers laten dragen maar zodra ze daar wel interesse in heeft vertel dan wel dat als de gaatjes eenmaal wat uitgelubbert zijn je nooit meer miniatuurknopjes kunt dragen (en 2/3mm knopjes kunnen ontzettend mooi staan)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:16

Ik had ze zelf met 6 maanden, en als ik zelf een meid krijg later krijgt ze ook vanaf baby oorbelletjes. Mijn nichtje van inmiddels 4 had ook vanaf 6 maand oorbelletjes, ze is er maar wat trots op met der paardenprikkertjes er in :D

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:20

ik was denk ik ook nog geen jaar :j
en ben blij dat ik ze heb,

soms draag ik ze maanden niet :D maar heb het geluk het groeit niet meer dicht dus voor een feestje prik ik er een oorbel door :D

ik vind het niet te jong 6, ze wil het zelf. en je hebt gezegd dat het wel pijn zal doen

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:22

Ik heb ze 6 weken voor mn 6de verjaardag gekregen, want je moest 6 weken van de ene knopjes in.
Maar ik had altijd knopjes en nooit ringetjes ( of hele kleine) maar toen ik een jaar of 9 was is mn knopje in mn oorgegroeid :+ , moest er helemaal uitgehaalt worden bij de HA :(:) ,
Als ik nu een oorbel in doe gaat het ontsteken enzoo!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:24

Ik heb (na eindeloos veel zeuren) op mijn 12e gaatjes laten schieten. Ik wilde het al langer, alleen dat mocht niet omdat mijn moeder het ordinair vindt. Nu is ze het wel gewend en vindt ze het niet ordinair meer, mits ik gewoon nette oorbellen draag en vooral géen ringen. (mag ik daar zelf ook echt niet van houden)

Ik zou zeggen, of in groep 8, of als je naar de 1e gaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:31

Ik was 4 jr. bij mijn eerste gaatjes. Als je meteen voor gouden oorbelletjes gaat hoef je geen zweerknopjes te gebruiken.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:33

ik was geloof ik een jaar of 3 , vind het schattig, als het maar niet goud is haha.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:16

Sonja_vR schreef:
@ Maris en Rienn, ik kn me goed voorstellen dat de meeste mensen die op echt hele jonge leeftijd gaatjes geschoten hebben gekregen er geen enkel probleem mee hebben, het hoort er gewoon bij als het op baby leeftijd gebeurt denk ik?

maar vanuit mezelf heb ik gewoon zoiets van dat het kind er zelf voor moet mogen kunnen kiezen... dat is ook omdat ik zelf ook absoluut geen dingen opgedrongen wilde en wil krijgen, ik ben nogal van het zelf beslissen := ook de kleine dingen...

in ieder geval als het om dingen gaat die niet echt nodig zijn zeg maar

Klopt ook hoor, het hoort er nu eenmaal bij en ik vind het nu ik ouder ben ook niet erg dat mijn moeder me al op zeer jonge leeftijd gaatjes heeft gegeven.

Ben het ook met jou eens. Ik zou als ik ooit kinderen leuk ga vinden :') die van mij ook zelf laten kiezen.

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:21

ik was 3,1/2 > 4 en ik wilde het zelf ik zeurde de hele dag, en ik heb er nooit spijt van gehad ik weet nog precies hoe het ging..! :D

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:49

6 is niet te jong ;) Ik kreeg gaatjes voor mijn 6de verjaardag van mijn oma. Ik vond het helemaal geweldig!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:16

1. Dus hoe oud waren jullie/ je dochter? Ik was 6 of 7. Ik wou het toen zelf ook graag, en heb er nooit spijt van gehad.
2. Hoe lang moeten die eerste oorbellen zitten en wat mag je er wel of niet mee? Ik hoor verhalen over enkele weken niet mogen zwemmen? Ik denk dat je er alles mee mag. En anders zal degene die de gaatjes schiet het je wel vertellen.
3. Zijn er nog speciale dingen (schoonhouden bijv) die je moet doen?Ik ontsmet mijn oor af en toe, net zoals mijn oorbellen. Maar dat gebeurt niet zo vaak. Ik heb er nog nooit echt last van gehad, buiten enkele keren een wat pijnlijker gaatje maar als ik mijn oorbellen dan een dag of 3 uitlaat, verdwijnt dat vanzelf.

Heb even gegoogled: http://www.goeievraag.be/vraag/oorbelle ... antwoorden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:18

Ik was een baby en weet er niets meer van en heb ze nog steeds..

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:25

Ik was ook nog maar een kind, ik denk een jaar of 5/6.. Weet er niets meer van en vind het reuze handig! Als kind zijnde durf je vaak toch wat meer ;) Nu zou ik geen gaatje meer bij durven laten schieten :P

Mijn nichtjes waren 3/4 toen ze gaatjes kregen en mijn neefje was zelfs 2 (één gaatje ;))

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:27

Het liefst zou ik het uitstellen tot ze een jaar of 16 is. Baby met oorbellen is ook niet mijn ding.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:33

Ik was 4 toen ik gaatjes kreeg, ik wilde het zelf ook.
Vind het niet echt een probleem, vind baby's met oorbellen niet mooi, maar 6 jaar gaat goed vind ik.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:46

:n
Het is leuk op het begin, en dan? Meisje moet oren goed ontsmetten, moet uitkijken dat
ze nergens blijft achterhaken, meisje is toch al mooi genoeg zonder? :)
Ik kreeg mijn gaatjes pas toen ik 12 was, nouja, kreeg.. ik liet ze gewoon schieten en keek
hoe mijn ouders reageerden..
Ik zou dus nog lekker een paar jaartjes wachten tot ze oud en wijs genoeg is deze keuze te maken.
Als ze persé met oorbellen wilt lopen kun je altijd van die 'clip oorbellen' kopen (weet de naam zo 123 niet..)