Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:37

Kentaro schreef:
SAKKIA schreef:
Ik zit nu dat grote artikel in de Spits te lezen waar mensen hun donor bedanken......... ik krijg er gewoon kippenvel van, vooral om te lezen hoeveel mensen bij leven een nier hebben afgestaan aan familie o.i.d.

Zoiets zouden ze veel vaker moeten publiceren!!!! Misschien dat daardoor er toch meer mensen bij stil gaan staan hoe belangrijk het wel niet is!!!

trouwens, volgens mij heeft de Telegraaf vandaag zo'n actie :j
Even kijken of ik dat kan vinden :j

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:25

*\o/* Super goede actie, het plaatsen van die reacties! Ik werk op de OK van een academisch ziekenhuis en daar hebben we veel met donatie te maken. dat is ook 1 van de redenen dat ik donor ben geworden.

Iedereen zou donor moeten worden, al kunnen ze alleen je kleine teen gebruiken (bij wijze van). dan heb je toch weer iemand geholpen toch?

:+

SAKKIA

Re: Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:31

Weet je wat het is? Je vergeet de momenten dat er een orgaan is nooit weer :n De eerste keer van het maandag en precies 00.00 uur.
De tweede keer was het vrijdag 20.43 uur, vooral de tweede kan ik me zo voor de geest halen :j Er zaten slecht 4 dagen tussen de eerste en de tweede keer, maar beide keren waren het momenten van hele grote vreugde, met daar tussen 2 dagen heeeeeeeeel erg veel verdriet :j

Als mijn vader nu weer gebeld wordt dat er weer een nieuwe lever en deze keer ook een nieuwe nier is, spring ik voor de derde keer een gat in de lucht :o

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:49

Nou mensen, ik heb net het aanmeldingsformulier voor bloed en plasma ook verstuurd, het mag *\o/* Nu wachten op de keuring.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:51

Wat mij betreft mogen ze invoeren dat iedereen automatisch donor is (en indien niet gewenst dit wel 'af kan zeggen')!!!
Las gister in de krant dat 7,5 miljoen mensen zich nog niet hebben geregistreed en dat daarvan zo en zo 35% wel organen zou willen afstaan ;(

Vind ook dat die mensen er wel eens bij stil mogen staan (die dus nog niets hebben gedaan!), dat wanneer het noodlot toeslaat, ze hun naasten voor een wel hele moeilijke keuze zetten!!!!!

MopY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:25

Van mij mogen ze ook alles hebben, want want heb ik er dan nog aan.. En gun iemand anders het leven!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:50

Ja hoor, al sinds m'n 16e (ben nu 42) donor en ze mogen alles van me gebruiken. Ik heb d'r toch niks meer aan als ik dood ben, ouwe jas... Als ik iemand kan helpen met een lappie van die ouwe jas, prima.
Eigenlijk zou ik ook bloeddonor 'moeten' zijn aangezien ik een vrij zeldzame bloedgroep heb maar helaas, ik sterf 1000 doden voor een naald en daar heb ik me nog niet overheen kunnen zetten. Een gewone injectie lukt tegenwoordig wel maar zo'n dikke tap-naald... :n
Maar als ik dood ben gaan ze hun gang maar, de rest gaat toch de oven in en de kist wil ik hoe dan ook dicht omdat ik wil dat men mij herinnert zoals ik bij leven was (overigens doen ze zo'n 'oogst'-operatie heel netjes hoor, je bent gewoon 'toonbaar' om op te baren (op de pagina 'donatieprocedure' kun je lezen hoe het in z'n werk gaat en dat ze bijv. uitgenomen bot vervangen voor protheses).

Ik ben trouwens ook voor een systeem waarbij iedereen automatisch donor is tenzij men aangeeft het niet te willen zijn. Veel zijn het idd niet wegens laksheid...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 02:07

Ik heb voor na mijn dood aangegeven dat ze alles mogen hebben. Ik heb het dan niet meer nodig en zou het zonde vinden als het gewoon verbrand word of opgevreten door allerlei beestjes die ik nu al niet leuk vind. Als er ook maar iemand op een of andere manier mee geholpen is dan is dat slechts een kleine goedmaker voor wat ik bij leven niet durfde. Ze mogen me dus ook gebruiken voor de wetenschap.

Voor mijn dood is mijn angst voor dokters iets te overheersend, ik durf niet eens bloed te geven, ook niet als dat moet. Als ik in dezelfde ruimte ben als iemand waarbij bloed geprikt moet worden krijg ik al een volwaardige paniekaanval, hoezeer ik me daarvoor ook schaam. Heb het een paar jaar geleden aan de hand gehad, een familielid had acuut een nier nodig, en dat moest van een levende donor zijn door omstandigheden. Ik durfde niet, durfde me niet eens te laten testen... En vind dat eigenlijk heel erg rot van mezelf. Soms denk ik wel eens dat dat familielid nu dood is omdat ik me niet durfde te laten testen (hoewel dat feitelijk onzin is, de grote rotte K kwam er "even" tussendoor gefietst en werd diens dood).

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:58

Zag gister extreme home makeover. een vrouw wiens leven was gered door een man die beenmerg had gedoneerd. weet iemand of je je daar ook voor kan inschrijven of is dat bij hetzelfde register?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:10

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:41

Tnx francis... ga eens kijken of ik dat wil!

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:48

Ik wil niet heel vervelend zijn.. Maar er zijn maar heel weinig bruikbare donoren.. zo'n 1: 10.000 .. en dat is erg weinig. Een lichaam moet nog bloedcirculatie hebben wil het als donor gebruikt kunnen worden. Dus bijv. hersendood zijn en aan apparatuur liggen. Anders is een lichaam niet bruikbaar. Dus als je op straat een hartaanval krijgt ben je niet meer bruikbaar als donor. Donoren worden zeer goed geselecteerd.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:58

@djuulsie mijn beste vriendin is op die manier geholpen en is nu aan het genezen van Leukemie. Ik heb mezelf ook opgegeven. hele kleine kans dat je opgeroepen wordt maar je kunt er dus wel iemand zijn leven mee redden zonder zelf veel last te hebben. De behandeling zelf is wel even pijnlijk..

ontopic:
Ik ben volledig donor, en daarnaast bloed en beenmerg/stamcel donor.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:44

@Silviabol: als ik er mensen mee kan helpen. en begin me steeds meer te realiseren dat ik ook geholpen zou willen worden... dus vandaar! ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:52

F3nn3 schreef:
Ik wil niet heel vervelend zijn.. Maar er zijn maar heel weinig bruikbare donoren.. zo'n 1: 10.000 .. en dat is erg weinig. Een lichaam moet nog bloedcirculatie hebben wil het als donor gebruikt kunnen worden. Dus bijv. hersendood zijn en aan apparatuur liggen. Anders is een lichaam niet bruikbaar. Dus als je op straat een hartaanval krijgt ben je niet meer bruikbaar als donor. Donoren worden zeer goed geselecteerd.

En daarom is het dus juist zo belangrijk dat zo veel mogelijk mensen donor zijn, zodat dat percentage omhoog kan. Nu zijn er nog zoveel mensen die eventueel geschikt zouden zijn maar geen codicil of verklaring hebben en dus 'verloren' gaan als donor.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:19

Ik ben geen donor meer geworden :o .
Tuurlijk vind ik het mooi om andere mensen te redden als ik niet meer leef.
Maar ik heb het van dichtbij mee gemaakt en vondt het afschuwelijk hoe
de doktors en donorcoördinatie man met ons om gingen.
Met reclame etc vindt ik dat er te veel mooie verhalen worden verteld en alleen
over de donor wordt gepraat. Ik vind dat de mensen ook mogen weten hoe het met de
nabestaanden dan gaat en hoe die worden behandeld.
Ook ik heb het met de donorcoördinatie man over gehad dat wij als nabestaanden
heel slecht werden behandel.
Maar ik respecteer de mensen ook die wel donor zijn.
Ik wou alleen mijn mening zeggen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:03

Wat moeilijk moet dat geweest zijn voor jullie Lisantjuhh.
Mag ik vragen in wat voor opzicht jullie slecht behandeld werden? (als je er niet over wilt praten is dat uiteraard ook ok).
Kreeg je te weinig tijd om de beslissing te nemen of je't wilde, werd het te lomp gevraagd, kreeg je te weinig tijd om afscheid te nemen? Ik zou dat soort klachten zeker ook terug koppelen naar de donorcoordinatie en het ziekenhuis, dat zijn natuurlijk wel dingen waar zorgvuldig mee om gegaan moet worden. Zoals ik het op de site las hoort er een goede begeleiding en zelfs nazorg te zijn maar 't zou een behoorlijke misser zijn als het daarop fout loopt idd.
Heel veel sterkte jullie in ieder geval.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:48

Mijn vriend lag in coma en was hersendood.
We hebben de keuze gemaakt om de behandeling te stoppen.
Hij had keuze 3 dat de nabestaanden het mogen beslissen.
omdat wij wisten dat hij het wel graag wou hebben wij een aantal organen als donor opgegeven. Om 12 uur 's middags hebben wij dat gedaan. Dan gaan hun de organen onderzoeken of alles wel gebruikt kan worden. Nadat wij de keuze's hebben gemaakt heeft het personeel niet meer naar ons omgekeken alleen maar naar mijn vriend. Wij konden niet normaal bij mijn vriend zijn want zij stonden er met zijn 10en omheen en aan hem te prutsen etc.. In die tijd dat wij moesten wachten hebben wij geen zorg en steun gekregen alleen mijn vriend was belangrijk. Hoe ik het heb ervaren is dat is dat mijn vriend belangrijker was want die had de "producten" de rest was niet belangrijk. Ik snap wel dat ze moeten onderzoeken etc, maar had wel wat meer opvang verwacht. Om 21:00 uur 's avonds hebben wij mijn vriend pas kunnen "laten"gaan. In al die tijd van het wachten hebben wij geen zuster of dokter gezien die af en toe bij ons kwam kijken hoe het met ons ging etc..Je hebt bij de donor 2 keuzes Keuze 1 is dat de persoon komt te overlijden op de operatie tafel zonder familie erbij of keuze 2 dat de persoon in het bijzijn van de nabestaanden komt te overlijden en dan direct word meegenomen voor de operatie. Wij hebben voor keuze 2 gekozen en konden wachten tot hij terug kwam van de operatie. Ook daar zat tijd in om half 10 's avonds ging hij weg en volgens hun zou de operatie maximaal 2 uur duren. Om 1 uur 's nachts kregen we een belletje dat het langer kon duren want hij was moeilijk te hechten vanwege zijn grote achteraf was dat een leugen want het bleek dat het aan zijn lever lag.. En ook daarna hebben wij geen zorg en steun gehad. Na 6 weken volgens mij kwam die donorcoördinatie man langs om te vertellen hoe het allemaal was gegaan en welke donors er al gebruikt waren en toen hebben wij ons verhaal gedaan. Daarna is er nooit wat meegedaan of iets dergelijks en hebben wij niks meer gehoord.. Ik vindt het jammer dat wij het zo hebben ervaren en dit is niet om andere mensen op gedachten te brengen maar wil het toch kwijt.. Heb het ook van meerdere mensen gehoord.. Sorry voor lange verhaal :o

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:25

Ik kan vanuit ziekenhuisoogpunt idd wel begrijpen dat de donor op dat moment belangrijk is, dingen moeten in gang gezet worden en er is maar een beperkte tijd hiervoor enz. maar je zou idd verwachten dat er wat meer aandacht is voor de nabestaanden zou zijn.
En dan kan het een keer mis lopen - uiteraard heel naar als je dat over komt - maar dat er achteraf ook niks met jullie klacht gedaan is vind ik dan wel weer kwalijk. Ik denk dat ik het verhaal niet alleen bij de coördinator maar ook bij het ziekenhuis neer had gelegd, zij zijn toch degenen die het eerste contact met de nabestaanden doen en van de situatie op de hoogte zijn.
Blijkbaar is daar nog flink wat verbetering mogelijk.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:26

Het ziekenhuis wou geen gesprek op dat moment met ons en als ze het wel wouden zouden ze contact opnemen nu een jaar later hebben we nog niks gehoord

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:00

Ik doneer alles, eigenlijk om de simpele reden dat ik er dan toch niks meer aan heb. Sommige mensen in mijn omgeving (o.a. ouders) vinden het wel een wat eng idee, maar ze respecteren en bewonderen de keuze die ik heb gemaakt. Dit is ook iets waar ik nooit concessies over heb willen doen, daar vind ik het te belangrijk voor.

Al vind ik het verhaal van Lisantjuhh toch wel wat zorgwekkend, ik hoop niet dat mijn geliefden in zo'n situatie terechtkomen, mocht ik het leven laten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:14

Nee dat hoop ik ook niet, maar over het algemeen hoor ik ook heel erg veel goede verhalen en ik denk dat als, en ik wil echt niet negatief overkomen hoor, zij zo graag een gesprek wilden voor nazorg ze dat misschien zelf ook wat beter hadden moeten opzoeken, nu hebben ze het aangegeven en is er niks mee gedaan en dat is zeker niet goed te praten, maar ook zeker niet ongewoon in de ziekenhuis wereld :n

Ik weet vanuit mijn ervaring dat je vaak een keer stampvoetend over de afdeling moet gaan om je zin te krijgen. Ik heb zelfs een keer een stevig gesprek gehad met de intensivist, omdat hij me niet exact wilde vertellen hoe het met mijn vader ging :n Dat soort dingen zijn niet leuk, maar ondertussen heb ik genoeg ervaring om keihard voor mezelf en anderen op te komen, want anders krijg je het gewoon niet.
De ziekenhuiswereld is niet meer zo als vroeger, ook daar draait het tegenwoordig om geld en ben je maar gewoon één van de zoveel, niet goed en ook zeker niet goed te praten, maar wel iets waar je zelf iets aan kan doen als je het er niet mee eens bent. Je moet tegenwoordig gewoon zo vaak aan de bel trekken totdat je je zin krijgt en dan ben ik maar eens dat vervelende mens en dan word ik maar eens besproken koffieapparaat, maar zolang ik krijg waar ik vind dat ik recht op heb (en daarin ben ik dan heel reeël) maakt dat me helemaal niks uit.

Voor mensen die iets minder ervaring daar in hebben kan het dan een hele koude douche zijn als je zoiets overkomt, maar ik sta er niet meer van te kijken.

Ik moet trouwens ook bekennen dat dit niet een "trend" is die alleen in ziekenhuizen voorkomt :n

Wij worden vanuit het ziekenhuis tegenwoordig heel erg goed begeleid, maar daar hebben eerst wel heel wat boze woorden over moeten vallen voordat dat geregeld was ;)

Lisantjuhh: ik val je zeker niet aan, want het is niet goed hoe ze met jullie omgesprongen zijn en ik weet ook zeker dat dit jullie heel erg veel verdriet heeft gedaan, maar zie het (en ik hoop werkelijk dat het jullie niet nog een keer overkomt) als iets voor de toekomst, laat je niet meer afschepen met mooie woorden, maar trek gewoon net zolang aan de bel tot dat jullie hebben wat je graag wilde.

Moet er wel even bij vermelden dat ik aan de andere kant sta, en dus aan de kant van iemand die heeft mogen ontvangen........

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:18

Van mij mogen ze alles hebben als ik er niet meer ben :)
Ik wil niet voor de wetenschap, dat vind ik geen fijn idee..

Ik wil ook nog bloed doneren over een tijdje (ben veel ziek de laatste tijd dus wacht nog even) en op dit moment laat ik mijn haar groeien voor stichting haarwens (daar kun je het doneren voor een pruik).

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:17

Ik doneer alles. :) Waarom? Omdat als wanneer ik dood ben iemand anders zijn of haar leven kan redden doe ik dat graag. En ik vind dat iedereen dat zou moeten doen.
Er is een enorm tekort aan donoren.

Ik ga binnenkort ook beginnen met bloed doneren, ik heb een jaar moeten wachten vanwege het laten zetten van een piercing vorig jaar september.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:31

Hoorde op de radio dat in de donorweek duizenden mensen zich hebben opgegeven als donor!!!
Fantastisch!! (moeten ze vaker doen :P )