hoe gevaarlijk is een joint?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 06:04

Ik zou zo zeggen, als je vriendin wiet wil hebben omdat ze dan stoerder is en meer "mee" kan doen in een groepje, ja, dan vind ik het ultra-mega-gevaarlijk. Vooral ook omdat ze al heeft laten zien met haar gedrag rond alcohol dat ze geen maat kan houden. Dus waarschijnlijk zou ze precies hetzelfde doen met wiet, steeds meer en meer roken totdat het dan eigenlijk ook niet "cool" genoeg meer is.

Als je zo in elkaar zit, dan is het risico van een verslaving en van overschakelen op harddrugsgebruik heel groot. En dan ben je haar sowieso als vriendin (als ze dat al van je is) kwijt.

Dus dan zou ik zo zeggen, dan kun je nog beter (anoniem?) haar ouders inlichten, zodat die er dan tenminste nog wat aan kunnen redden of tegenhouden. Je hebt het dan in elk geval laten weten aan de mensen die er nog IETS aan kunnen doen. Het kan best zijn dat die geen idee hebben waar hun koter mee bezig is.

Want zoals ik het zie, stevent ze sowieso op de ondergang af. Het is dan alleen nog een kwestie van tijd. En och ja wie weet krijgt ze haar leven dan over 5 jaar wel weer op de rit als ze eenmaal afgekickt is en een paar babies wil. Maar dan is ze die tijd dus wel gewoon kwijt, en dat krijgt ze nooit meer terug.

Het gevaar zit'm niet in de wiet zelf, zolang je eens een keer wiet gebruikt om je relaxed en lekker te voelen is er helemaal niet zo'n probleem (als je het er voor over hebt om 5x je haar te wassen om die rotlucht er weer uit te krijgen). Het probleem ontstaat als je het wilt hebben om jezelf status te geven.

Melden hoor! Aan een mentor, of aan de ouders, of beide. Doen zij er niets mee, heb jij het in elk geval gezegd en geprobeerd om haar te behoeden voor verdere stommiteiten. In mijn ogen is dat geen klikken, maar helpen. Want als iemand op de brug staat om te springen zeg je toch ook niet behulpzaam "zal ik je even helpen duwen?". Nee, dan doe je wat je op dat moment kunt ook al WIL die persoon dat dan helemaal niet. Dit is net zoiets. Ze heeft nu haar ogen vol str**nt en wil de gevaren niet zien. Straks is het te laat en is het niet meer te stoppen en is ze zo een heel stuk van haar leven kwijt.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 06:26

een feit is dat alles wat je teveel of te vaak doet niet goed voor je is. Als je vriendin een keer een jointje wil roken is daar op zich niets mis mee. Alleen kan ze het beter laten, want wat niet weet wat niet deert en als ze verslavingsgevoelig is, is de kans groot dat het op een gegeven moment een dagelijks gebeuren wordt. Schizofrenie kan je alleen oplopen als je ermee geboren wordt. Dit krijg je niet van blowen an sich. het is wel een trigger waardoor schizofrenie naar boven kan komen. Psychoses kán gebeuren, alleen komt dat voor bij mensen die regelmatig blowen en hiervoor gevoelig zijn.
Feit is wel dat je er slomer van wordt en zeker niet slimmer. Je hersencellen sterven af en deze worden niet meer nieuw aangemaakt. Ook hiervoor moet je wel met enige regelmaat blowen.
Om een lang verhaal kort te maken: Af en toe eens een jointje kan geen kwaad, net als af en toe een borrel drinken. Maar op de momenten dat het te vaak gaat gebeuren, gaat het de verkeerde kant op.
Ik ben wel van mening: gewoon niet doen en kijk of je idd iemand in kan lichten hierover.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 06:48

HannahFrouk schreef:
En dan ben je haar sowieso als vriendin (als ze dat al van je is) kwijt.
.

Even wat verduidelijking voordat het verkeerd opgevat wordt. Het klinkt alsof jij nu een heel andere kant opgaat dan je vriendin. In die gevallen (heb ik zelf ook meegemaakt met een vriendin die "cool" wilde zijn) groei je heel snel uit elkaar en is de vriendschap meestal snel over en uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:33

Alcohol is net zo slecht voor je als een joint! ;) Alcohol is alleen zo in onze samenleving gaan zitten, dat mensen het niet eens weten.. Afentoe een jointje kan niet echt veel kwaad hoor. Ik heb ook vrienden die wel eens blowen, nou helemaal prima, kan best een keertje.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:27

Mijn vriend gebruikt het dagelijks. En al verschillende jaren ook. Hij ziet er geen kwaad in en zegt dat hij niet verslaafd is, maar daar denk ik wel anders over. Hij doet het voor hij gaat slapen, anders kan hij gewoon niet slapen (volgens mij dan toch verslaving maar ja).
Last heb je er wel niet mee als hij gebruikt heeft. Dan is werkelijk alles goed. Hij is dan heel meegaand, maar reageert wel veel trager.

Zelf heb ik al een 2 keer cake ervan gegeten. Gewoon omdat ik nou wel eens wilde weten wat het doet en roken kan ik echt niet. De eerste keer ben ik daar werkelijk een week slecht van geweest. Ben die avond op handen en voeten naar boven gekropen en gaan slapen in de hoop dat het de volgende dag beter zou zijn. Die dag kon ik gewoon niet meer op mijn benen staan. Verder heb ik mij de hele week heel ampetant gevoeld. Ook had ik het gevoel dat ik aan het stikken was (toen ik die cake had gegeten) en ben toen voor de eerste keer in mijn leven gaan hyperventileren. Mijn vriend was toen ook van de wereld dus daar had ik weinigJe steun aan.

Ik heb wel het idee dat het veel van jezelf afhangt hoe je het beleefd. Naar mijn gevoel was het echt dat als je nog maar iets denkt dat je dat ook echt voelt (zoals bij mij dat mijn keel aan het opzwellen was). Heb het nog eens gedaan met enkele vriendinnen en alles wat zij hadden of voelden had ik ook. Maar als je je niet goed voelt, gaat dat gevoel zich ook alleen maar versterken denk ik.

Je leven is natuurlijk niet helemaal op zeep als je gebruikt. Mijn vriend is nog maar 23 en heeft al eigenhandig een huis gezet en werkt verder heel hard. We hebben ook een zoontje van 2.5 en hij wil echt alles voor ons doen.
Lichamelijke klachten heeft hij verder (nog) niet. Alleen mss wel slechtere tanden gekregen. Maar toch zou ik willen dat hij het wat minder ging doen. Maar als ze er zelf niet achter staan, valt er weinig tegen te beginnen.

Zonnebloem

Re: hoe gevaarlijk is een joint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:10

De broer van mijn vader begon ook met een jointje.
hij eindigde in de goot, verslaafd aan alles wat kan bedenken en is hier uiteindelijk na een lange, lange lijdensweg aan kapot gegaan.
Voor meer info kan je altijd pben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:16

ik heb het ook altijd gedaan toen ik jonger was zo rond die leeftijd 15 tot 21 ongeveer nu doe ik het al een aantal jaren niet meer ben zelfs ook gestopt met roken.ik rookte wel niet iedere dag joint's zo af en toe wel rookte ik iedere dag gewoon.ik zou me er niet te druk om maken ,jij hoeft het toch niet te roken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:20

Tja hangt van de hoeveelheid gebruik af..
Ik heb het ook wel eens gedaan toen ik 15/16/17 was.
Nix aan de hand, je wordt hi en lacht je te pletter. Was erg leuk
toen die leeftijd. Daarna was de lol eraf, en ging het over.

Was nooit verslaafd, deed het 1x per maand ofzo. Voelde ook geen
drang om het vaker te doen. Als je het op deze manier doet kan het
echt geen kwaad hoor :n , als je het echt vaak gaat doen kun je wel
degelijk verslaafd raken.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:29

Zonnebloem; Erg sneu dat dat gebeurt is, maar dat gebeurt niet iedereen hoor.
Dat je van een jointje overstapt naar de harddrugs, is er toch wel wat anders aan de hand.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:34

Ik blow ook wel eens.. Maar meestal voel je zelf aan wat genoeg voor je is. Soms kun je out gaan namelijk.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:57

sharoontje schreef:
Dat je van een jointje overstapt naar de harddrugs, is er toch wel wat anders aan de hand.

Dat klopt, maar je denkt wel 3x na voor je aan zoiets begint als je dit hebt zien gebeuren ;)
Maar iedereen moet het zelf weten hoor.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:02

Bijna elke hard drug gebruiker is begonnen bij weed of hash, maar lang niet elke weed/hash roker wordt een hard drug gebruiker.

Ik denk dat het er heel erg aan ligt hoe je persoonlijk in elkaar steekt.
Ik zelf sta heel stevig in mijn schoenen, ben positief en open, en blow al een jaar of 20 zeer regelmatig (lees-bijna dagelijks-)

THC (het goedje dat we roken) versterkt je gevoelens/emoties. Dus als een 14 jarig onzeker, ongelukkig meisje hard aan het blowen slaat zou ik me zorgen maken.

Ikzelf rook alleen maar als ik me goed voel en in een veilige omgeving (thuis)).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:38

Ayasha schreef:
Dat je nog nooit irritante blowers ervaren hebt betekent niet dat ze er niet zijn :(:)

ik zeg ook niet dat ze niet zijn :)
ik zeg alleen dat ik er nog nooit problemen mee heb gehad en in alle eerlijkheid , ik kom zo ongeveer dagelijks met verschillende mensen in contact die blowen ,
wekelijks met enkele tientallen

en er zijn eingelijk nooit problemen , wel met degenen die hevig drinken, of erger, speed en dergelijke gebruiken

er zijn zeker irritante blowers, maar niet in de erhouding zoals die bij aalcohol gebruik voorkomen

en wil toch even zeggen dat ik wel grotendeels met Hannahfrouk meega, als ze toch al erg verslavingsgevoelig is , dan is geen enkele drug een goed idee...wiet niet, maar al helemaal alcohol niet, de meest geaccepteerde drug in de wereld , die is helaas zo makelijk verkrijgbaar dat je er veel te jong al veel te veel van kan consumeren

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:41

Aan de ene kant is het zo dat blowen psychoses kan triggeren, en ik zou absoluut niet willen dat mijn kind van 15 blowt.

Aan de andere kant...

Ik heb ook geblowed toen ik 15/16 was, na een tijdje vond ik het kansloos, en zo ben ik er vanzelf mee gestopt.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:42

ik heb iemand in mijn omgeving en die is er al meer als 20 jaar aan verslaafd, het kost elke dag geld en werkt zeer verslavend

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:51

Zonnebloem; Daar heb je ook gelijk aan, maar snap je wel hoor :j
VanLotje; Idd, ik ook alleen thuis of bij een stel waar we zowat dagelijks mee om gaan, wat dus vertrouwd is voor mij, voor de rest niet zomaar ergens hoor.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:59

chocobroodje schreef:
Het is niet schadelijker dan een sigaret ;) Alleen mensen die gevoelig zijn voor psychoses kunnen er last van krijgen verder is het relatief onschuldig

Maar .. je weet van te voren niet of je last hebt van psychoses. Niet iedere vorm van psychoses hoef je al je hele leven te hebben. Ik kan prima nu een jointje op steken en daar, zonder dat ik er ooit iets van wist, blijven psychotisch van worden. Sommige uiten zich ook pas op latere leeftijd. En sommigen alleen doordat mensen ooit stimulelrende middellen gebruikten en daardoor hun psychose als het ware geactiveerd word. Blijft dus altijd risky, meer dan waarop het hierboven eigenlijk een beetje weg gewuifd word. Het blijft gewoon zooi uiteindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:04

sharoontje schreef:

Mensen die veel blowen komen vaak ook in een negatieve spiraal terecht waarbij ze maatschappelijk onderuit gaan, op het werk slecht functioneren, baan kwijt raken, zich mislukt voelen, enzovoort enzovoort. Dat hoeft ook niet bij iedereen te gebeuren, maar het gebeurt wel en dat is al erg genoeg.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:28

Zeker op jonge leeftijd is het erg link. Je hersenen ontwikkelen zich tot ongeveer je 23e en zijn voor die tijd extreem gevoelig voor invloeden van buitenaf. Op regelmatige basis blowen kan je hersenontwikkeling zodanig verstoren en veranderen dat de kans op diverse psychiatrische aandoeningen heel sterk vergroot wordt, bvb psychoses en depressies. Even los van idd oa de verslavingsproblematiek die kan ontstaan :)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:48

Lovely; Maar dat hoeft niet aan een joint te liggen :) Er zijn genoeg mensen die oa misschien depressief zijn oid. Een joint versterkt dat gevoel wel, dat wel, maar het hoeft niet altijd aan een joint te liggen :) Overigens heb ik er zelf nooit wat van gemerkt kwa school en werk niet en heb mezelf ook nooit echr kl*te gevoelt door een joint, alleen als ik er een rookte als ik mij verdrietig voelde ofzo, maar verder niet.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 07:55

Helaas zit ik niet bij haar in de klas dus mentor of wat dan ook inlichten kan dus niet.

en zoals HannahFrouk zei ben ik wel bang voor want zo is zei!
Het stoer doen valt dan gelukkig mee, maar de laatste tijd heeft ze het alleen maar over een jongen, feesten, feesten en nog eens feesten en eigenlijk niks meer anders. oh ja het andere is indrinken :+ en dus meerdere jointjes voor elkaar krijgen.
ze heeft er absoluut geen verstand van en ziet er geen gevaren van in! een jongen bij haar in de klas rookt er vijf per dag!!! dus gevaarlijk volgens haar is het zo ie zo niet.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:18

Weet je wat zo jammer is. Iedereen kan hier ervaringen neerzetten en alle informatie die er te vinden is. En dat zal misschien een deel van de mensen tegenhouden die eraan denken om het eens te proberen. Maar mensen die er eenmaal 'in' zitten en regelmatig gebruiken krijg je niet meer van de gedachte af dat het allemaal wel meevalt.

Natuurlijk zal niet iedereen van een joint psychotisch worden, of overstappen op harddrugs. Het heeft heel veel te maken met je persoonlijkheid en verslavingsgevoeligheid. Maar ik heb genoeg gezien om de gok niet te wagen. Ook gezien het feit dat ik genetisch nogal belast ben. Ik ben zelf gelukkig psychisch nog redelijk in orde.

Ik wilde eerst de details hier neer zetten, misschien dat het schokkend genoeg is om wat eigenwijze pubers te overtuigen. Maar ik ben bang van niet. Wie meer wil weten, mag PBen.