Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:31

Zooist schreef:
Nu is tie mij helder!

Maar tegen geloven moet je niet zijn hoor ;) Ik hoop ook echt dat je zelf ergens in gelooft. Dat houdt de mens op de been ;) Al geloof je maar in jezelf!

Ik heb zelf ook zo mijn eigen kleine geloofje.. :j Zonder regels wat wel en niet mag, gewoon dat wat bij mij past.

Lara_Silver

blauw00gje schreef:
Lara_Silver schreef:
Een stelling die in mijn ogen alleen maar duid op tunnelvisie....

Sinds wanneer mogen mensen niet meer beslissen wat ze willen met hun leven? Iedereen mag toch beslissen of hij kiest verder te leven of te sterven? Of kan iemand mij even uitleggen waarom iemand dat niet meer zelf zou mogen beslissen? Ik vind het juist vreselijk egoistisch van iemand te zeggen: 'jaaa maar jij moet maar fijn blijven leven, want ik wil niet dat je doodgaat!' Raar hoor. Volgens mij heeft het grootste deel van de mensen in dit topic nog niet eens door wat een potentiele zelfmoordenaar doormaakt.

Maar waarom mogen mensen dan in een ziekenhuis niet kiezen om te leven of dood te gaan? Euthanasie is eigenlijk hetzelfde, maar wordt niet zomaar toegepast.

Denk eens even heel goed na? Wat gebeurd er als die persoon blijft leven? Juist, de zorg gaat door, dus het blijft een punt van inkomen voor het ziekenhuis. Is de persoon dood, dan is zorg uiteraard niet meer nodig en krijgt het ziekenhuis geen geld meer.

@SAKKIA: Ik kan wel begrijpen wat je voelt. Ik sta er zelf ook niet achter, want ik denk dat er eigenlijk wel voor alles een oplossing is. Maar dat er mensen zijn die zeggen dat het egoistisch is, nee dat vind ik ronduit walgelijk.

Zooist

Gelukkig Lisann__

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:32

detour schreef:
gewetensvraagje: Leven we hier voor anderen of onszelf?

_/-\o_

uiteindelijk kiest een ieder voor zichzelf en niet voor een ander....er is een enkel geval, dat het anders is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:33

Ik vind het net egoïstisch om zelfmoord af te keuren of het egoïstisch te noemen, niemand heeft te belissen over het leven van een ander. Waarom zou je iemand hier willen houden die hier niet wil zijn? Waarom zou iemand zich het recht toe eigenen om iemand anders zó te beperken in zijn of haar geluk? :?

Naomi_unique

Lara_Silver schreef:

Sinds wanneer mogen mensen niet meer beslissen wat ze willen met hun leven? Iedereen mag toch beslissen of hij kiest verder te leven of te sterven? Of kan iemand mij even uitleggen waarom iemand dat niet meer zelf zou mogen beslissen? Ik vind het juist vreselijk egoistisch van iemand te zeggen: 'jaaa maar jij moet maar fijn blijven leven, want ik wil niet dat je doodgaat!' Raar hoor. Volgens mij heeft het grootste deel van de mensen in dit topic nog niet eens door wat een potentiele zelfmoordenaar doormaakt.

En gelukkig hebben de meeste mensen die reageren in dit topic niet door wat er met iemand gebeurd als hij in zo'n diep dal komt dat de enige uitweg de dood lijkt te zijn. Dit gun je namelijk niemand. Helaas volgen er daarom wel reacties die kwetsend kunnen zijn voor de mensen die het wel weten, de mensen die zelf uit het dal zijn geklommen, de pijn hebben gevoeld.

@ Detour
Op je vraag: uiteindelijk leef je voor jezelf. Er is namelijk niemand die voor jou kan spreken, denken, voelen en leven.
@ Ikdoemaarwat
Ik ben het met je eens.
(Vooral het laatste stukje ook, je leven voor iemand geven is namelijk weer iets heel anders, maar moet ook meegerekend worden.)
Laatst bijgewerkt door Naomi_unique op 07-10-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

denbine

Zooist schreef:
Arianna1983 schreef:
Maar wat me triest maakt, is de diepe wanhoop die uit zo'n daad spreekt. Dat je ellende groter is dan je angst voor de dood, dat vind ik echt vreselijk.

Hier ben ik het mee eens...... Zo triest!

Sluit me erbij aan.

Jaaaaaaren geleden heeft mijn neef zich op 18jarig leeftijd van het leven beroofd.
Toch vind ik hem niet egoistisch, doodongelukkig was hij en een vader en moeder
die het niet (wilde) inzien.
Het is heel dubbel ....vreselijk dat wij niks voor hem konden doen.....vreselijk dat hij dit als oplossing zag....het verdriet wat broertjes en zusjes etc hebben.......een gezin wat naar de vernieling is gegaan door verdriet zelfs nog jaaaren later.......maar egoistisch zal ik HEM nooit noemen.

En toch als ik dit bericht lees vind ik dat wel.....je eigen verdriet zwaarder vinden dat de liefde voor je kids....klinkt wrang en hard maar zo voel ik het wel!

SanderD

wattenstaafj schreef:
Zelfmoord plegen is egoistisch omdat inderdaad nabestaanden met heel veel vragen en verdriet zitten.

Draai het eens om, Wattenstaaf. Moet de zelfmoordenaar blijven leven met dezelfde pijn en verdriet die jij nu noemt, alleen omdat de familie het wil?

Jouw argumenten zijn 100% wederkerig. Dat is het moeilijke aan deze discussie, en laat zien dat niet alles zo makkelijk is als het lijkt.

sambagirl

Ik vind zelfmoord inderdaad heel egoistisch, mijn 1e reactie is ook altijd boosheid. Boosheid om wat je de nabestaanden aandoet en dat je de mensen die van je houden met schuldgevoelens en vragen opzadelt. Vragen die dus nooit beantwoord zullen worden, je hebt er zelf geen last meer van, maar je nabestaande hebben levenslang.

Mijn 2e reactie is altijd wel, hoe kan iemand tot zo'n daad komen en hoe diep is het dal waar je door heen gaat tot je zo'n besllissing neemt. Worstel je op een dusdanig manier dat je geen waarde hecht aan je leven? Mijn 2e reactie is altijd milder maar met hele gemengde gevoelens dus

detour

Idd, dát is pas egoistisch, anderen kunnen je niet missen dus mag je eventueel lijdzaam doorvechten.. Schiet mij maar lek.. :+

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:34

Vind het overigens ook verschil maken waarom iemand zelfmoord pleegt. Schulden o.i.d. of een geknapte carriere, dat zijn dingen waar je best overheen kunt komen.

Ik denk overigens niet dat iedere depressie te genezen is.

En voor het overige, de mens is inderdaad gewoon egoistisch.

Quest

detour schreef:

In mijn ogen leven we voor onszelf, maar worden er door de lengte van het leven, andere levens met het eigen verbonden. Hierdoor zullen we altijd dingen doen die in de ogen van iemand anders niet goed kunnen zijn. Wij blijven echter verantwoordelijk voor onze eigen keuzes en de gevolgen hiervan, hoe moeilijk en zwaar de gevolgen ook kunnen zijn.

blauw00gje

Lara_Silver schreef:
blauw00gje schreef:
Maar waarom mogen mensen dan in een ziekenhuis niet kiezen om te leven of dood te gaan? Euthanasie is eigenlijk hetzelfde, maar wordt niet zomaar toegepast.

Denk eens even heel goed na? Wat gebeurd er als die persoon blijft leven? Juist, de zorg gaat door, dus het blijft een punt van inkomen voor het ziekenhuis. Is de persoon dood, dan is zorg uiteraard niet meer nodig en krijgt het ziekenhuis geen geld meer.

@SAKKIA: Ik kan wel begrijpen wat je voelt. Ik sta er zelf ook niet achter, want ik denk dat er eigenlijk wel voor alles een oplossing is. Maar dat er mensen zijn die zeggen dat het egoistisch is, nee dat vind ik ronduit walgelijk.

Dit vind ik dan weer een beetje bot, maar goed.
Ik denk er ook over na, anders begin ik er niet over ;)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:35

Alles wat een mens doet in z'n leven is egoistisch..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:35

Nee, ik vind het niet egoïstisch.
Voordat je daadwerkelijk de stap neemt om zelfmoord te plegen zijn er zoveel gedachten door je heen gegaan. Soms denk je zelfs dat het beter is voor degenen die je achterlaat. Zodat zij zich geen zorgen meer om je hoeven te maken etc. Er schuilt zoveel meer achter zelfmoord dan de daad zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:36

sambagirl schreef:
Ik vind zelfmoord inderdaad heel egoistisch, mijn 1e reactie is ook altijd boosheid. Boosheid om wat je de nabestaanden aandoet en dat je de mensen die van je houden met schuldgevoelens en vragen opzadelt. Vragen die dus nooit beantwoord zullen worden, je hebt er zelf geen last meer van, maar je nabestaande hebben levenslang.

Mijn 2e reactie is altijd wel, hoe kan iemand tot zo'n daad komen en hoe diep is het dal waar je door heen gaat tot je zo'n besllissing neemt. Worstel je op een dusdanig manier dat je geen waarde hecht aan je leven? Mijn 2e reactie is altijd milder maar met hele gemengde gevoelens dus

Dan vind ik de nabestaande egoïstisch in je eerste zin, neem dit niet persoonlijk op, ik ga echt effe puur in op die gedachtengang, Ze denken dan niet "gut in wat voor put moet die gezeten hebben" maar lekker op zichzelf betrekken, hoe erg zij het wel niet vinden, hoeveel pijn en verdriet het hun wel niet doet. Denken die mensen soms dat je zelfmoord pleegt voor de lol? Zo van "wat ga'k vandaag es doen... Nou waarom geen zelfmoord?!" :n
Nabestaanden zijn toch ook vrij om te kiezen?

sporter

Lara_Silver schreef:

Waar lees jij dat mensen dat niet meer mogen beslissen?
Maar veroordelen is altijd makkelijk kijk maar naar je eigen post.

Ojajoh

Ilzas schreef:
Vind het overigens ook verschil maken waarom iemand zelfmoord pleegt. Schulden o.i.d. of een geknapte carriere, dat zijn dingen waar je best overheen kunt komen.

.

ook niet, je kan niet in iemands hoofd kijken en een ieder gaat op zijn eigen manier om met problemen....
de 1 is al geraakt bij de dood van zn hond, de ander heeft na 10 crematie's in een jaar nog genoeg kracht om door te gaan en gelukkig te zijn...
dat is bij een ieder anders, en over die levens/ geestelijke krachten kan je niet oordelen....

blauw00gje

detour schreef:

Ik leef vooral voor mezelf, maar ik denk dat als ik zó ver zou zijn, ik het toch mijn familie en vrienden niet aan zou kunnen doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:37

PureSylk schreef:

kun je dat uitleggen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:38

blauw00gje schreef:
detour schreef:

Ik leef vooral voor mezelf, maar ik denk dat als ik zó ver zou zijn, ik het toch mijn familie en vrienden niet aan zou kunnen doen.

misschien weten we dat pas zélf als we zélf zo diep zijn geraakt, blauw00gje.. :(:)

Lara_Silver

blauw00gje schreef:
Dit vind ik dan weer een beetje bot, maar goed.
Ik denk er ook over na, anders begin ik er niet over ;)

Ok ik zal het anders formuleren, denk eens even heel logisch na. Bot was het niet bedoeld iig.

@sporter: Omdat een teksten naast een letterlijke betekenis ook nog een essentie hebben. En de essentie van: zelfmoordenaars zijn egoistisch; duid er in mijn ogen wel degelijk op dat de medemens niet wil dat deze zelfmoord pleegt en deze dus wel gehinderd word in de vrijheid van eigen beslissingen maken.

Ayasha
Blogger

blauw00gje schreef:
detour schreef:

als je zo ver bent zijn die de laatste van je zorgen... Ik denk dat mensen die het egoïstisch vinden gewoon niet beseffen door wat voor fases mensen die zelfmoord plegen heen gaan.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:39

detour schreef:
blauw00gje schreef:

misschien weten we dat pas zélf als we zélf zo diep zijn geraakt, blauw00gje.. :(:)

Ja, dat is misschien ook zo.
Ik ben dan misschien stug, maar ik kan het me gewoon écht niet voorstellen :n

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:39

PureSylk schreef:

Inderdaad! En je mag ook egoïstisch zijn!
Maar bij zaken zoals zelfmoord krijgt het al snel een heel negatieve bijklank.