Zooist schreef:Nu is tie mij helder!
Maar tegen geloven moet je niet zijn hoorIk hoop ook echt dat je zelf ergens in gelooft. Dat houdt de mens op de been
Al geloof je maar in jezelf!
Ik heb zelf ook zo mijn eigen kleine geloofje..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
blauw00gje schreef:Lara_Silver schreef:Een stelling die in mijn ogen alleen maar duid op tunnelvisie....
Sinds wanneer mogen mensen niet meer beslissen wat ze willen met hun leven? Iedereen mag toch beslissen of hij kiest verder te leven of te sterven? Of kan iemand mij even uitleggen waarom iemand dat niet meer zelf zou mogen beslissen? Ik vind het juist vreselijk egoistisch van iemand te zeggen: 'jaaa maar jij moet maar fijn blijven leven, want ik wil niet dat je doodgaat!' Raar hoor. Volgens mij heeft het grootste deel van de mensen in dit topic nog niet eens door wat een potentiele zelfmoordenaar doormaakt.
Maar waarom mogen mensen dan in een ziekenhuis niet kiezen om te leven of dood te gaan? Euthanasie is eigenlijk hetzelfde, maar wordt niet zomaar toegepast.
Lara_Silver schreef:Een stelling die in mijn ogen alleen maar duid op tunnelvisie....
Sinds wanneer mogen mensen niet meer beslissen wat ze willen met hun leven? Iedereen mag toch beslissen of hij kiest verder te leven of te sterven? Of kan iemand mij even uitleggen waarom iemand dat niet meer zelf zou mogen beslissen? Ik vind het juist vreselijk egoistisch van iemand te zeggen: 'jaaa maar jij moet maar fijn blijven leven, want ik wil niet dat je doodgaat!' Raar hoor. Volgens mij heeft het grootste deel van de mensen in dit topic nog niet eens door wat een potentiele zelfmoordenaar doormaakt.
Zooist schreef:Arianna1983 schreef:Maar wat me triest maakt, is de diepe wanhoop die uit zo'n daad spreekt. Dat je ellende groter is dan je angst voor de dood, dat vind ik echt vreselijk.
Hier ben ik het mee eens...... Zo triest!
wattenstaafj schreef:Zelfmoord plegen is egoistisch omdat inderdaad nabestaanden met heel veel vragen en verdriet zitten.
detour schreef:gewetensvraagje: Leven we hier voor anderen of onszelf?
Lara_Silver schreef:blauw00gje schreef:Maar waarom mogen mensen dan in een ziekenhuis niet kiezen om te leven of dood te gaan? Euthanasie is eigenlijk hetzelfde, maar wordt niet zomaar toegepast.
Denk eens even heel goed na? Wat gebeurd er als die persoon blijft leven? Juist, de zorg gaat door, dus het blijft een punt van inkomen voor het ziekenhuis. Is de persoon dood, dan is zorg uiteraard niet meer nodig en krijgt het ziekenhuis geen geld meer.
@SAKKIA: Ik kan wel begrijpen wat je voelt. Ik sta er zelf ook niet achter, want ik denk dat er eigenlijk wel voor alles een oplossing is. Maar dat er mensen zijn die zeggen dat het egoistisch is, nee dat vind ik ronduit walgelijk.
sambagirl schreef:Ik vind zelfmoord inderdaad heel egoistisch, mijn 1e reactie is ook altijd boosheid. Boosheid om wat je de nabestaanden aandoet en dat je de mensen die van je houden met schuldgevoelens en vragen opzadelt. Vragen die dus nooit beantwoord zullen worden, je hebt er zelf geen last meer van, maar je nabestaande hebben levenslang.
Mijn 2e reactie is altijd wel, hoe kan iemand tot zo'n daad komen en hoe diep is het dal waar je door heen gaat tot je zo'n besllissing neemt. Worstel je op een dusdanig manier dat je geen waarde hecht aan je leven? Mijn 2e reactie is altijd milder maar met hele gemengde gevoelens dus
Lara_Silver schreef:Een stelling die in mijn ogen alleen maar duid op tunnelvisie....
Ilzas schreef:Vind het overigens ook verschil maken waarom iemand zelfmoord pleegt. Schulden o.i.d. of een geknapte carriere, dat zijn dingen waar je best overheen kunt komen.
.
blauw00gje schreef:Dit vind ik dan weer een beetje bot, maar goed.
Ik denk er ook over na, anders begin ik er niet over
blauw00gje schreef:detour schreef:gewetensvraagje: Leven we hier voor anderen of onszelf?
Ik leef vooral voor mezelf, maar ik denk dat als ik zó ver zou zijn, ik het toch mijn familie en vrienden niet aan zou kunnen doen.
detour schreef:blauw00gje schreef:Ik leef vooral voor mezelf, maar ik denk dat als ik zó ver zou zijn, ik het toch mijn familie en vrienden niet aan zou kunnen doen.
misschien weten we dat pas zélf als we zélf zo diep zijn geraakt, blauw00gje..