sambagirl schreef:Ik vind zelfmoord inderdaad heel egoistisch, mijn 1e reactie is ook altijd boosheid. Boosheid om wat je de nabestaanden aandoet en dat je de mensen die van je houden met schuldgevoelens en vragen opzadelt. Vragen die dus nooit beantwoord zullen worden, je hebt er zelf geen last meer van, maar je nabestaande hebben levenslang.
Mijn 2e reactie is altijd wel, hoe kan iemand tot zo'n daad komen en hoe diep is het dal waar je door heen gaat tot je zo'n besllissing neemt. Worstel je op een dusdanig manier dat je geen waarde hecht aan je leven? Mijn 2e reactie is altijd milder maar met hele gemengde gevoelens dus
Dan vind ik de nabestaande egoïstisch in je eerste zin, neem dit niet persoonlijk op, ik ga echt effe puur in op die gedachtengang, Ze denken dan niet "gut in wat voor put moet die gezeten hebben" maar lekker op zichzelf betrekken, hoe erg zij het wel niet vinden, hoeveel pijn en verdriet het hun wel niet doet. Denken die mensen soms dat je zelfmoord pleegt voor de lol? Zo van "wat ga'k vandaag es doen... Nou waarom geen zelfmoord?!" 
Nabestaanden zijn toch ook vrij om te kiezen?