(leven met) longkanker *update pag 25, Sandra is overleden*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:29

Talonius, wat een verschrikkelijk verdrietig nieuws! Krijg er gewoon tranen van in mijn ogen. Het is altijd verschrikkelijk, maar dan ook nog eens op deze jonge leeftijd en met een dochtertje van bijna 9. Ik hoop heel erg dat de chemo aanslaat en ze nog een flink aantal maanden bij jullie mag zijn en dat ze niet al te ziek wordt van de chemo's.

Zelf ben ik mijn nichtje verloren aan borstkanker. 33 jaar was ze en ze had 2 kindjes. Toen ze de diagnose kreeg en daarbij te horen kreeg dat het niet meer te genezen was en dat de levensverwachting heel kort was heeft ze mooie brieven voor haar kindjes geschreven.
Ze heeft voor elk kindje een mooie kartonnen doos gekocht. Er zaten brieven in met op de envelop geschreven waarvoor de brief was. Zo zaten er brieven in als: voor je verjaardag, als je mama erg mist, als je trouwt, als je in verwachting bent, enz. enz. In het totaal heeft ze wel een brief of 12 geschreven. Haar bedoeling was dat haar kinderen de brieven steeds erbij kunnen pakken als ze eens verdrietig zijn, mama missen, als ze jarig zijn en mama er niet is. Dat ze zich hier een beetje aan kunnen optrekken. Elk jaar pakken ze op hun verjaardag bijv. de brief ''voor je verjaardag'' er bij. Ondanks dat het natuurlijk steeds dezelfde brief is zijn ze er erg blij mee.
Wie weet heb je hier iets aan. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

En let ook een beetje op jezelf hoor! Het is niet egoistisch om er zelf eens even tussenuit te gaan. Ook voor jou valt dit erg zwaar. Kijk gewoon uit dat je jezelf niet voorbij loopt! :(:)

ATE

Re: (leven met) longkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:53

mooi idee
mijn man heeft voor zijn dochters een video gemaakt van waar hij geboren is en een gesprek met zijn moeder enz enz meiden hebben nog nooit gezien maar dat komt als ze er aan toe zijn

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 11:46

Delphi schreef:
Talonius, wat een verschrikkelijk verdrietig nieuws! Krijg er gewoon tranen van in mijn ogen. Het is altijd verschrikkelijk, maar dan ook nog eens op deze jonge leeftijd en met een dochtertje van bijna 9. Ik hoop heel erg dat de chemo aanslaat en ze nog een flink aantal maanden bij jullie mag zijn en dat ze niet al te ziek wordt van de chemo's.

Zelf ben ik mijn nichtje verloren aan borstkanker. 33 jaar was ze en ze had 2 kindjes. Toen ze de diagnose kreeg en daarbij te horen kreeg dat het niet meer te genezen was en dat de levensverwachting heel kort was heeft ze mooie brieven voor haar kindjes geschreven.
Ze heeft voor elk kindje een mooie kartonnen doos gekocht. Er zaten brieven in met op de envelop geschreven waarvoor de brief was. Zo zaten er brieven in als: voor je verjaardag, als je mama erg mist, als je trouwt, als je in verwachting bent, enz. enz. In het totaal heeft ze wel een brief of 12 geschreven. Haar bedoeling was dat haar kinderen de brieven steeds erbij kunnen pakken als ze eens verdrietig zijn, mama missen, als ze jarig zijn en mama er niet is. Dat ze zich hier een beetje aan kunnen optrekken. Elk jaar pakken ze op hun verjaardag bijv. de brief ''voor je verjaardag'' er bij. Ondanks dat het natuurlijk steeds dezelfde brief is zijn ze er erg blij mee.
Wie weet heb je hier iets aan. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

En let ook een beetje op jezelf hoor! Het is niet egoistisch om er zelf eens even tussenuit te gaan. Ook voor jou valt dit erg zwaar. Kijk gewoon uit dat je jezelf niet voorbij loopt! :(:)

Dat is ook een mooi idee zeg, het schrijven van brieven!
Ik heb haar het boek Mam, vertel 's gegeven en die is ze nu aan het volschrijven, maar gezien ze zelf schrijfgek is, is dit misschien wel een welkome aanvulling.

Nikka schreef:
Ja soms kan het snel gaan. Is wel een beetje een rotplek, waar de tumor bij haar zit, als ik het zo lees. Kan ook heel snel slinken trouwens. Mijn vader had er een van 9x6 en een kleinere en die waren ontzettend geslonken na chemo en bestraling. Die zat wel meer in de long zelf. Zijn de lymfklieren nog schoon (PETscan)?

De lymfklieren zijn schoon! Ze hebben haar helemaal doorgelicht, omdat ze in de eerste instantie dachten dat het een uitzaaiing zou zijn van de eierstokkanker die ze op haar 19e gehad heeft. Wel was er nog de vraag of ze een hersenscan wilden uitvoeren omdat ze al langere tijd vaak hoofdpijn en duizelingen heeft, maar volgens mij is dat inmiddels van de baan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:47

Wat verschrikkelijk verdrietig om dit te lezen.
Hoop dat de chemo goed zijn werk zal doen.
Twee jaar geleden kreeg een vriend van mij longkanker. Het was niet te opereren. Echter door verschillende longontstekingen zei de arts, de volgende keer overleef je de longontsteking niet. We hebben geen optie. Opereren met kans dat je het niet haalt.
Wonder boven wonder heeft hij de operatie overleefd. Het was echt een wonder. Helaas heeft hij de chemo niet kunnen beginnen, want hij overleed plotseling aan iets anders.

Wie weet gebeurd er bij je vriendin ook een wonder.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:58

www.longkanker.info
Heel interessante en informatieve website met een forum en je kunt er je vragen aan een longarts stellen.Misschien heb je er wat aan.

Mijn man heeft ook longkanker.(niet kleincellig met uitzaaiing naar lymfeklier). Ook niet operabel. In mei 2009 kregen we de diagnose. Hij heeft 2 complete chemokuren gehad(ook de ene week de grote kuur en de volgende week de kleine en dan 2 weken niks en dat dus twee keer). Hij heeft er niet heel veel last van gehad. Was alleen moe en had minder smaak. Chemo heeft helaas niks gedaan bleek uit de scan na 2 kuren. Daarom zijn ze gestopt met de chemo. maar de 30 bestralingen er na wel! Hij is nu al een jaar stabiel.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:59

Wil je heel erg veel sterkte wensen.

Ik heb gister te horen gekregen dat mijn moeder lymfeklierkanker heeft. Kwaadaardig en zit tegen haar longen aan. Dinsdag komt er een Pet scan omdat ze denken dat er nog een uitzaaing zit.

Ben het ook nog allemaal aan het verwerken. De schok is zo groot. En ze is al broodmager en heeft erg veel pijn.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:15

gatver, wat een nare berichten allemaal
heel veel sterkte toegewenst aan iedereen!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:53

Sandeman schreef:
Wil je heel erg veel sterkte wensen.

Ik heb gister te horen gekregen dat mijn moeder lymfeklierkanker heeft. Kwaadaardig en zit tegen haar longen aan. Dinsdag komt er een Pet scan omdat ze denken dat er nog een uitzaaing zit.

Ben het ook nog allemaal aan het verwerken. De schok is zo groot. En ze is al broodmager en heeft erg veel pijn.

Sterkte en jij ook heel veel kracht voor de komende periode!

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:54

Vreselijk zo jong sterkte.......

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:09

Hier een stille meelezer die de tranen in haar ogen krijgt van alle verdriet die zowel TS als alle andere bokkers hier doormaken......ik mocht een paar weken geleden het geluk voelen dat een afwijking aan een borst niets ernstigs bleek te zijn...ik leef des te meer met jullie mee.....

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:27

Hoe gaat het, TS?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:46

Wat vreselijk... Ik ben eind juni mijn moeder (58) verloren aan eierstokkanker. Zij relativeerde haar eigen ziekte door zichzelf gelukkig te prijzen met het feit dat mijn broertje en ik volwassen zijn. Wat een ongelooflijke opgave om tegen zo'n rotziekte te moeten knokken als je kinderen nog klein zijn...

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:19

Miracle_ schreef:
Hoe gaat het, TS?

hoi allemaal,

Met vriendin gaat het redelijk goed. Zo beroerd als ze van de 1e chemo was, zo 'gemakkelijk' ging het 2e zakje. Maar dat was dan ook een kleinere dosis. Ze heeft afgelopen weekend zelfs wat in huis gerommeld en met de kleine meid nog wat leuks gedaan. En vanmorgen was ze zelfs mee om haar naar school te brengen. Deze week hoeft ze niet naar het ziekenhuis, dus hopelijk kan ze nu wat bijtanken voordat ze de volgende ronde mag.

Ik heb een nogal drukke week gehad; kreeg te horen dat mijn werkgever gaat fuseren en dat ik wellicht volgend jaar moet gaan solliciteren op mijn eigen baan :( en met mijn schoonvader gaat het momenteel ook niet zo best. Die wacht nu op de uitslag van zijn bloedonderzoek omdat ze denken dat hij ontstekings reuma heeft....
Even een hoop om mee te dealen momenteel....

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:20

Consort schreef:
Wat vreselijk... Ik ben eind juni mijn moeder (58) verloren aan eierstokkanker. Zij relativeerde haar eigen ziekte door zichzelf gelukkig te prijzen met het feit dat mijn broertje en ik volwassen zijn. Wat een ongelooflijke opgave om tegen zo'n rotziekte te moeten knokken als je kinderen nog klein zijn...

Jij ook nog veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:58

Het zit je niet echt mee zo he. :(:) Wel fijn dat het met je vriendin iets beter gaat, en dat ze even rust heeft. :j

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 08:12

Vriendin is gisteren naar het ziekenhuis geweest voor controle en foto en er is een klein wonder gebeurt!
De tumoren waren op beide longen al geslonken (na pas 2x chemo) en ook de structuur was veranderd, in positieve zin. We zijn er natuurlijk nog lang niet, maar dat de chemo iets doet, dat is al een heel fijn bericht!

We zijn ons er uiteraard van bewust dat er geen kans op genezing is, maar een keer een meevaller is heeeeel erg welkom!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 08:26

ik zag dit topic nu poas, heb hem wel helemaal uitgelezen :)
Fijn dat de tumoren zijn geslonken :)
Wel alvast nog sterkte!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 08:48

Dat klinkt hoopvol.Hoop dat ze nog een wat langere tijd bij jullie mag zijn!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:01

Talonius schreef:
Vriendin is gisteren naar het ziekenhuis geweest voor controle en foto en er is een klein wonder gebeurt!
De tumoren waren op beide longen al geslonken (na pas 2x chemo) en ook de structuur was veranderd, in positieve zin. We zijn er natuurlijk nog lang niet, maar dat de chemo iets doet, dat is al een heel fijn bericht!

We zijn ons er uiteraard van bewust dat er geen kans op genezing is, maar een keer een meevaller is heeeeel erg welkom!

Ohhh toch nog wat positief nieuws. Ondanks dat er geen kans is op genezing zorgt dit er hopelijk wel voor dat ze nog een wat langere tijd heeft om van haar dochtertje te kunnen genieten. Ik hoop echt dat ze niet veel last zal krijgen van de chemo´s en dat ze de tijd die ze nog heeft zonder al te veel pijn mag doorbrengen.

Ik vroeg me nog iets af. Waarschijnlijk een hele domme vraag hoor :o . Maar kan ze niet in aanmerking komen voor een longtransplantatie?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:14

Dat is goed nieuws!
@ Delphi mensen met (long)kanker komen niet in aanmerking voor een transplantatie.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:39

Het kan wel zo zijn dat àls de kanker ingekapseld is, er een longlob verwijderd kan worden. TS gaf alleen aan dat deze mevrouw inoperabel is, wat helaas vaak zo is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:52

Dat is goed nieuws Talonius!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 13:06

Lizzle schreef:
Het kan wel zo zijn dat àls de kanker ingekapseld is, er een longlob verwijderd kan worden. TS gaf alleen aan dat deze mevrouw inoperabel is, wat helaas vaak zo is.

Klopt, beide tumoren zitten in de vertakkingen van de longen en zijn niet weg te halen.
Vriendin had veel last van de 1e chemo, maar de kleinere dosis die een aantal dagen later kwam viel reuze mee en toen was ze met 2 dagen weer redelijk fit. Laten we hopen dat de rest ook goed verwerkt kan worden.

Ze is afgelopen woensdagmiddag met haar en mijn dochter naar de bios geweest en daar hebben ze allemaal onwijs van genoten! Ze pakt gelukkig zoveel mogelijk de goede momenten aan om extra te genieten.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:00

Mijn moeder krijgt woensdag haar eerste chemo. Ze gaat aan de sonde voeding via de maag om aan te sterken want ze weegt nu nog maar 48 kg. Ik hoop dat de chemo mee gaat vallen.

Ben zwaar aan het proberen niet te roken, gaat best goed. Ben nu toch bang geworden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:16

Jeejtje zeg wat verschrikkelijk :( het is ook zo oneerlijk. zo jong, jonge dochter. gelukkig dat er een klein lichtpuntje is om haar hopelijk wat langer bij jullie te kunnen houden.
Ik wens jullie erg veel sterkte