Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:12

Lijkt me interssant Ladypaard. Ik heb als kind altijd astma en eczeem gehad. Beide overheen gegroeid, maar van de astma ben ik bang dat het inmiddels toch terug is...

siskeh

Re: Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:17

eczeem heb ik ook veel gehad, al is mijn huid nu ongeveer onverwoestbaar!
Broertje heeft wel astma, en sinds kort ook diagnose

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:13

Ik heb astma en heb een snel geirriteerde huid. Soms een beetje eczeemachtig, droge jeukende plekken enzo. En altijd rode vlekken en bultjes na douchen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:21

Mag ik me hier ook melden? Ik heb PDD-NOS. Bij mij valt er vrijwel niks van te merken, omdat ik geleerd heb ermee om te moeten gaan. Toch loop ik wel tegen dingen aan. Bij mij uit het zich vooral in koppigheid. Als ik iets in mijn hoofd heb dan moet dat zo gebeuren, dan wijk ik daar heel erg moeilijk vanaf. Nee is nee en niet misschien bij mij. Hierdoor ben ik al eens met de politie in contact gekomen, en ontslagen bij 2 banen. En dus heb ik nu sinds kort een wajong.

Ik moet zeggen dat ik dat gedicht van Hiphopje in de openings-post echt heel erg mooi vind!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:09

Orchid schreef:
Ik heb astma en heb een snel geirriteerde huid. Soms een beetje eczeemachtig, droge jeukende plekken enzo. En altijd rode vlekken en bultjes na douchen enzo.

:j heb alleen geen astma, maar zit momenteel weer in een gevoelige periode dus oppassen met waspoeder zeep etc. (heb nu maar speciale zonder geur en zeep dingessen erin :+ )

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:34

Bedankt Ladypaard, ik ga 't uitprinten en er eens goed voor zitten.
Mijn man heeft eigenlijk altijd al last van z'n darmen (o.a. spastische darm) en astmatische bronchitis, m'n dochter droge huid (idd doucheschuim moet ze vermijden) en heel vaak zere kniegewrichten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:53

Badschuim ed moet ik mee oppassen, wij moeten altijd dezelfde wasmiddel, zeep, shampoo, handzeep ed hebben. Anders komt het allemaal niet goed met mijn huid.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:01

Ik ben wel vaak ziek. Denk aan spugen, misselijk, hoofdpijn enz. Ook heb ik een tijdje last gehad van hyperventilatie en flauwvallen.
En als ik een tijdje loop, paardrijd oid dan krijg ik last van mijn rug en/of kniëen+heupen :)

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:19

Ik heb ook last van heupen, enkels en vaak spierpijn.

Het is lastig om zulke onduidelijke klachten te hebben, want dokters vinden niks.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:29

Ah, ik heb zo een blijvende darmontstekking, en na 2 jaar weten ze nog altijd niet wat ze eraan moeten doen :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:05

Wel bizar dat jullie ook allemaal rare "kwaaltjes" hebben, ik herken het misselijke e.d. ook heel erg, maar persoonlijk denk ik dat, dat "overbelasting" is.
Wat bij de gewrichtsklachten ook nog wel eens zou mee kunnen spelen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:23

Inderdaad wel frappant :j .

Ik was inderdaad als kind heeel veel ziek, heb zelfs keer uitgedroogd in het ziekenhuis gelegen. En nu veel last van me rug, knieen, enkels, polsen. Hyperventilatie doe ik ook en flauwvallen steeds net niet.

Het is inderdaad lastig als je met zoiets naar de dokter gaat.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:28

Ja ik ben dan voor die hyperventilatie ook naar de dokter geweest en die stuurde mij door naar de fysio. Heb daar een paar maanden gelopen maar ben er nog steeds niet vanaf.

Ik weet trouwens ook niet of het erbij hoort maar mijn menstruatie is ook niet altijd goed :o Na ruim 6 jaar nogsteeds heel onregelmatig en soms zoveel pijn dat ik de hele dag op bed moet liggen en dat ik gewoon geen stap kan verzetten.

Als ik er zo over nadenk schommelt mijn gewicht ook enorm. Wel veel dingen als ik het zo nalees eigenlijk :o

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:31

siskeh schreef:
Wel bizar dat jullie ook allemaal rare "kwaaltjes" hebben, ik herken het misselijke e.d. ook heel erg, maar persoonlijk denk ik dat, dat "overbelasting" is.
Wat bij de gewrichtsklachten ook nog wel eens zou mee kunnen spelen

Dat zou heel goed kunnen, je wordt als autist snel mentaal overbelast, waardoor de spanning in je lichaam toeneemt en je daardoor die lichamelijke klachten krijgt. Het lijken ook wel allemaal dingen waarvan sowieso bekend is dat stress een factor is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:35

@marchak: klopt wat je zegt :j
Maar ik denk dat daarnaast ook nog andere dingen meespelen.
Want als je darmen daarnaast bijv. ook niet goed zijn kun je ook veel van deze klachten krijgen...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:36

hoi

mag ik ook mee praten :o ik heb Pdd-nos /ADHD. ik slik hiervoor concerta. ergens was er een vraag of ik het zou vertellen of niet. Ligt er aan. mn beste vriendinnen weten het, omdat ik af en toe heel raar kan reageren.. of anders. maar voor de meeste houd ik het stil. Waarom? omdat ik in al die jaren dat ik weet dat ik het heb te vaak een stikker heb gekregen, en dus anders ben.

op mijn oude stage heb ik het direct gezegt. maar dit kwam ook omdat ik op een pensionstal x zorgboerderij stage liep en waar allemaal mensen waren met adhd pdd nos enzo. op mijn nieuwe stage weten ze het niet. gewoon omdat ik me hier (nog) niet thuisvoel en ik hier heel bang ben om een stikker te krijgen en dat ze anders gaan done omdat ik dat heb. ik heb school gevraagt om het ze te vertellen, maar ik kan/durf het zelf niet..

Want, Ik wil zoo graag net zo zijn als anderen. ik ben daar ook heel gevoelig voor. ik kan soms huilbuien hebben omdat ik niet in eht zelfde tempo mn huiswerk kan maken als mn klasgenoten. Dat ik voor 1 opdracht 2 week nodig heb terwijl de rest maar 1 week nodig heeft. ik kan daar zo boos en verdrietig om worden...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:41

locorette schreef:
Ja ik ben dan voor die hyperventilatie ook naar de dokter geweest en die stuurde mij door naar de fysio. Heb daar een paar maanden gelopen maar ben er nog steeds niet vanaf.

Ik heb er ook een poos voor bij de fysio gelopen en alle ademhalingsoefeningen kon/kan ik perfect. Maar ik hyperventileer nog steeds...

trekpaardluf schreef:
hoi

mag ik ook mee praten :o ik heb Pdd-nos /ADHD. ik slik hiervoor concerta. ergens was er een vraag of ik het zou vertellen of niet. Ligt er aan. mn beste vriendinnen weten het, omdat ik af en toe heel raar kan reageren.. of anders. maar voor de meeste houd ik het stil. Waarom? omdat ik in al die jaren dat ik weet dat ik het heb te vaak een stikker heb gekregen, en dus anders ben.

op mijn oude stage heb ik het direct gezegt. maar dit kwam ook omdat ik op een pensionstal x zorgboerderij stage liep en waar allemaal mensen waren met adhd pdd nos enzo. op mijn nieuwe stage weten ze het niet. gewoon omdat ik me hier (nog) niet thuisvoel en ik hier heel bang ben om een stikker te krijgen en dat ze anders gaan done omdat ik dat heb. ik heb school gevraagt om het ze te vertellen, maar ik kan/durf het zelf niet..

Want, Ik wil zoo graag net zo zijn als anderen. ik ben daar ook heel gevoelig voor. ik kan soms huilbuien hebben omdat ik niet in eht zelfde tempo mn huiswerk kan maken als mn klasgenoten. Dat ik voor 1 opdracht 2 week nodig heb terwijl de rest maar 1 week nodig heeft. ik kan daar zo boos en verdrietig om worden...

Tuurlijk mag je hier ook mee praten.
Ik snap inderdaad wel dat je op je nieuwe stage niet wil vertellen dat je PDD hebt, maar soms kan het wel nodig zijn om beter te functioneren. Maar dan wel als je er zelf aantoe bent en je thuis voelt daar.
En wat betreft je HW, ik snap dat zoiets knap lastig is.(ik had/heb zelf altijd het tegenovergestelde, veel te snel klaar met alles en dat is ook niet altijd leuk). Maar probeer ook het positieve van je beperkingen in te zien, hoe moeilijk het ook is.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:45

Ik heb ook een hele poos gehad dat ik te snel klaar was. dus ging ik van kader naar theoretische leerweg 5 jaar geleden. Nu ben ik vorig jaar begonnen op paardenhouderij Nivo 3 en moest na 2 maanden nivo 2 gaan doen omdat ik het niet trok. het twas te veel, maar andere mensen konden het wel..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:49

En is dan het niveau te veel of alles eromheen? Dus een nieuwe school, nieuwe leerlingen, andere dingen, overal aan wennen? Want ook dat vergt veel energie en daar worden je schoolprestaties natuurlijk ook niet beter van.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:49

Zucht... ik twijfelde heel erg of ik hier wel wilde gaan meepraten. Want dan geef ik me natuurlijk helemaal bloot of beter gezegd mijn zoontje.

Korte info: Ik heb een zoontje van 4 jaar. Hij zit al ruim 1,5 jaar op een speciale schooltje voor spraak-taalproblemen. Hij is qua spraak en taal heel erg goed vooruit gegaan. Maar zijn gedrag blijft heel erg hangen. Hij is super snel afgeleid, picto's werken heel goed bij hem, ook structuur en vooral veel 1 op 1 aandacht. Door zijn jonge leeftijd is het uiteraard heel lastig om te zeggen of mijn zoontje iets mankeert (beetje rot verwoord vind ik).

Afgelopen week weer voortgangsgesprek gehad op zijn school. Hij is daar namelijk tot zijn 5de levensjaar welkom, dus moeten we langzaam gaan kijken naar vervolg school.

Daarom begonnen ze vorige week met een gesprekje of we eventueel met hem naar de shrink wilde gaan, om te zien of eventuele medicatie kan helpen. Zijn IQ is totaal geen probleem,maar hij kan zich dus heel slecht concentreren en dus belemmert hij zijn eigen verdere ontwikkeling. Je ziet vooral aan hem, dat hij heel erg zijn best doet, maar hoofdje/lichaam zegt iets anders. Wie weet kan eventuele medicatie hem een beetje helpen/ondersteunen in het verder ontwikkelen. Ze zeiden dat het misschien wel niet voor altijd was, maar voor bepaalde periodes in zijn leven. Ondanks dat ik had gehoopt op beter nieuws, ben ik van mening dat we maar eens moeten gaan praten met zo'n kinderschrink. Op school hadden ze het over een "soort filter in je hoofd "dat bepaalde geluiden filtert bij "normale" mensen. Mijn zoontje zou dat bv niet hebben en blijft alles horen waardoor hij zich niet kan concentreren. Door medicatie zou hem dat kunnen helpen, waardoor hij wellicht "normaal" zou kunnen functioneren.

We hebben hier thuis altijd gezegd. Als hij ermee zich beter voelt, beter ontwikkeld en gelukkig word, wie zijn wij als ouders om dat niet te willen. Dus ook nu heb ik dat aangegeven, alles voor onze zoon.

Hij heeft echt goeie dagen en dan kun je echt alles met hem. En helaas ook soms mindere dagen, dat je gewoon echt niet tot hem door kunt dringen. Terwijl hij zijn taal en spraak wel op zijn niveau heeft.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:51

@trekpaardluf welkom in het topic.
Hoe reageerde school op je vraag of zij het aan je stage-adres willen vertellen? En krijg je op school extra begeleiding vanwege je autisme? Want daar zijn potjes voor hoor! Laat je alsjeblieft niet afschepen door je naar een lager schoolniveau te laten zakken, die strategie gebruiken veel scholen om ervoor te zorgen dat ze niet teveel zittenblijvers hebben. Als je tl kan doen, zou je qua leerstof niveau 3 moeten kunnen, maar dan wel met begeleiding en begrip.
Enne: je hoeft niet hetzelfde te worden als anderen. Dan leg je jezelf zo'n moeilijke taak op dat daar al je energie in gaat zitten, in plaats van dat je leert lekker in je eigen vel te zitten. Wordt je verder nog begeleid door een autisme-poli of psycholoog?

@siskeh: yep, b.v. die reclame van 'je weerstand komt uit je buik' klopt, darmen spelen daarin een belangrijke rol.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:56

@Nagyl: ik ben er zelf eerder voor om de omgeving zo in te richten zodat je kind minder stress heeft en zich daarna meer uit zichzelf kan ontwikkelen. Met medicijnen pas je een filter toe, maar dat maskeert het onderliggende probleem, waardoor je straks jaren verder bent voor er betere omstandigheden voor je kind om te groeien zijn. Onze dochter heeft 7 jaar adhd medicatie geslikt, terwijl ze nu autistisch blijkt te zijn. 7 verloren jaren...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:00

MarChak schreef:
@Nagyl: ik ben er zelf eerder voor om de omgeving zo in te richten zodat je kind minder stress heeft en zich daarna meer uit zichzelf kan ontwikkelen. Met medicijnen pas je een filter toe, maar dat maskeert het onderliggende probleem, waardoor je straks jaren verder bent voor er betere omstandigheden voor je kind om te groeien zijn. Onze dochter heeft 7 jaar adhd medicatie geslikt, terwijl ze nu autistisch blijkt te zijn. 7 verloren jaren...

oei jammer zeg.

Tja ik ben eens benieuwd wat de kinderschrink zegt. Baat het niet, schaadt het niet. Hij merkt er niks van.
ik ga zeer zeker niet zomaar medicatie geven.

Oh ja vergeten te melden, hij is heel vaak wel heel erg actief.
Desondanks had ik wellicht toch wel heel graag gewild en wil het eigenlijk nog steeds, dat er niks is met hem.
misschien ben ik dan egoïstisch weet ik niet.

Uiteindelijk is er maar 1 ding belangrijk en dat is het welzijn van mijn zoontje.

Hoe oud was je dochter toen ze dat begon te slikken?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:16

Bij autisme kan ritalin trouwens ook werken.
Tenminste als hij slecht geconcetreerd is enz. enz.
Gewoon kijken hoe het gaat...

Daarnaast ben ik zelf erg tegen medicatie, maar stel je voor dat ik tegen bepaalde problemen aan zou lopen die op te lossen zijn met ritalin zou ik het weer gaan gebruiken.(ik ben op de leeftijd dat ik zelf kan kiezen, dus dan zou ik ritalin kunnen krijgen op het moment dat ik het nodig heb en niet de hele dag bijv.)
Daarnaast ben ik wel heel erg alternatief bezig, met name met voeding.
Als kind kon je bij mij heel erg merken dat ik giga druk werd van bepaalde dingen, dus heb erg lang op een vrij streng dieet gestaan.
Daardoor was ik net wat minder hyper, nu kan ik vrijwel alles eten, dus blijkbaar daar wel `overheen gegroeid`

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:15

@Nagyl: 8 jaar.
Het helpt wel iets tegen druk gedrag, dus in de klas en thuis waren er daardoor minder problemen, maar qua prestaties maakte het niet veel uit, b.v. met werken in groepjes bleef ze problemen houden met samenwerken en zelfstandig werken en plannen lukte ook niet. En bij meer druk erop ging ze toch op tilt, oftewel, sloot ze zich af en motivatie was al 0,0. Leeftijd speelt daarbij ook wel een rol natuurlijk, ze is nu 15 en heeft inmiddels een sloot aan negatieve ervaringen op de diverse scholen.
Edit: en wij ouders ook dus...