Hoe oud moeder worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud was je toen je eerste kindje geboren werd?

Jonger dan 20
20 (4%)
20
14 (2%)
21
12 (2%)
22
17 (3%)
23
24 (4%)
24
32 (6%)
25
26 (5%)
26
24 (4%)
27
27 (5%)
28
20 (4%)
29
12 (2%)
30
16 (3%)
ouder dan 30
30 (6%)
Ik heb nog geen kinderen
215 (43%)

Totaal aantal stemmen: 489

Nessah

Re: Hoe oud moeder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:39

Zo, veel jonge moeders hier zeg.. Respect!
Mijn keus zal dat nooit zijn, ik ben echt jong geweest zonder dat ik verantwoordelijkheden had.. Ik kon gaan en staan waar ik wilde en wanneer ik dat wilde.. Uitgaan,lange reizen,uitslapen,verliefd worden.. Ik heb het allemaal gedaan.

Maar ook op deze leeftijd, ben nu 23, moet ik er écht nog niet aan denken. Ik hou van mijn leven zoals het nu is.. Geen zorgen,geen verplichtingen ( op mijn werk na) alle tijd van de wereld, in het weekend met vriendinnen op stap.. En, ik hou geld over. Ik zou die dingen echt niet op zij willen zetten.
Als ik al een kindje zou willen, zou dat echt zijn als ik rond eind 20 ben. Ik moet volgend jaar weer een spiraal laten plaatsen, dus dan de komende 5 jaar sowieso niet.

Maar ik vind het wel knap dat mensen zo jong al moeder zijn. Ik zou dat echt niet kunnen. Echt respect.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:38

Nessah schreef:
Zo, veel jonge moeders hier zeg.. Respect!
Mijn keus zal dat nooit zijn, ik ben echt jong geweest zonder dat ik verantwoordelijkheden had.. Ik kon gaan en staan waar ik wilde en wanneer ik dat wilde.. Uitgaan,lange reizen,uitslapen,verliefd worden.. Ik heb het allemaal gedaan.

Toen je dit schreef dacht ik dat je 28 was :=

Ik vind mensen op bokt sowieso vaak piepjong enorm "gesetteld". Misschien heb ik in het echte leven een heel afwijkend referentiekader.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:40

Nouja, ik weet niet hoe dat is, alleen jezelf en geen verantwoording. Heb altijd wel lasten gedragen voor anderen, en die 2 jaar dat ik echt voor mezelf kon kiezen (periode van op mezelf wonen zonder kind) voelde dat onwennig en leeg.
Ik ben ook nooit het type van uitgaan geweest, en nu ik (19) een kind heb, denk ik niet inneens 'oh wat mis ik dat toch'.
Verder kan de kleine eigenlijk overal wel mee naar toe, waar ik ben is de kleine ook.
Naja, de bioscoop zal niet lukken, maar dat vond ik toch al niet zo :+.

Eigenlijk zie ik nu zelfs meer van de wereld, omdat we hiervoor geen auto hadden (scooter).
En nu met een kleine is een auto dus wel nodig, om van a naar b te komen, maar het blijft bij ons niet bij b, wij gaan echt lekker exploren/rondjes rijden etc.

Ik vind dat mijn leven verreikt is, al ben ik pas 2 maanden moeder, ik vind het een totale vooruitgang.

Zo mijn visie, als jonge moeder zijnde.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:41

Ja maar, jong geweest dan bedoel ik toch 16-21 jaar.. Daarna was ik (bijna) klaar met school en moet je toch fulltime werken. Dan is het echte jong zijn toch een beetje voorbij,omdat je het dan gewoon druk hebt met werken en paard.. Toen ik op school zat, had ik veel meer vrije tijd en veel meer tijd om jong te zijn :) Zo bedoelde ik dat meer. Nu ben ik nog steeds jong, zo bedoelde ik dat niet :)

@Equidea: Dan stond jij, toen je nog geen moeder was, al heel anders in het leven dan ik bijvoorbeeld. Dus dan "geef" je niets op, maar komt er wat bij :) Bij mij zou dat andersom zijn.. Terrasje pakken, bioscoopje,uitgaan, winkelen, hele dag op stal, naar wedstrijden gaan elk weekend.. Dat is mijn leven, dat zou toch voor een groot gedeelte niet meer mogelijk zijn.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:46

Ik heb denk ik inderdaad een heel afwijkend referentiekader :)) Ik ken namelijk bijna niemand die op z'n 21e klaar was met z'n opleiding.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:53

Ik was op mijn 22e klaar met mijn HBO-opleiding :)

Ben nu 24 en wij verwachten over 8 weekjes ons eerste kindje. Dan ben ik nog steeds 24. We hebben er heel bewust voor gekozen en ook ik heb vanalles gedaan zoals lekker op stap, op kamers wonen, met vrienden leuke dingen doen, stapel verliefd worden en weet ik wat nog meer. Nu heb ik een stabiele relatie, beiden een baan, een eigen huis.. met andere woorden: tijd voor een nieuwe stap :D

Ik kan iedereen die de boel op orde heeft adviseren om serieus na te denken over een kindje. Er bestaat geen perfect moment, maar het is wel zo dat je niet te lang kunt wachten in verband met je vruchtbaarheid.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:57

ik was 19 maar werd de volgende maand 20.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:12

Pletje123 schreef:
Ik was op mijn 22e klaar met mijn HBO-opleiding :)

Ben nu 24 en wij verwachten over 8 weekjes ons eerste kindje. Dan ben ik nog steeds 24. We hebben er heel bewust voor gekozen en ook ik heb vanalles gedaan zoals lekker op stap, op kamers wonen, met vrienden leuke dingen doen, stapel verliefd worden en weet ik wat nog meer. Nu heb ik een stabiele relatie, beiden een baan, een eigen huis.. met andere woorden: tijd voor een nieuwe stap :D

Ik kan iedereen die de boel op orde heeft adviseren om serieus na te denken over een kindje. Er bestaat geen perfect moment, maar het is wel zo dat je niet te lang kunt wachten in verband met je vruchtbaarheid.

Nee, dat denk ik ook... Als je gaat plannen komt het er denk ik nooit meer van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:29

Er is altijd wel een goede reden om het NIET te doen... helaas ken ik ook mensen die steeds wachten tot die reden weg was, waarbij uiteindelijk toch dat klokje begon te tikken, en vervolgens lukte het niet meer...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:40

Ja, ik ben nu 24, dus mijn klokje kan dan toch nog wel rustig twee jaar tikken toch?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:42

ik wordt mama op mijn 22e :)
was wel een "ongelukje" maar hij/zij is van harte welkom :)

hebben eigen "huisje" en hebben wat moeten inproviceren met slaapkamers, maar vindt dat we het goed voor elkaar hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:43

Ja hoor, moet lukken! :j

Maar ken ook mensen die op hun 35e dachten; nu moet het toch écht eens... inmiddels ruim de 40 gepasseerd en wat gewenst kindervrij was is nu ongewenst kinderloos geworden...

Natuurlijk kan dat ook gebeuren als je jonger bent, niet iedereen is super vruchtbaar, maar ik denk dat men toch vaak onderschat hoe drastisch je kansen op een natuurlijke zwangerschap afnemen na je 35e...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:44

Binckydenice schreef:
Ja, ik ben nu 24, dus mijn klokje kan dan toch nog wel rustig twee jaar tikken toch?

Ook nog wel langer hoor ;).
Ik zou graag wel jong moeder willen worden, ben nu 21, dus dat kan nog steeds wel.
Maar wat anderen ook al zeggen, het is maar net wat je situatie is.
Ik heb geen vriend, woon nog thuis enz :P Dus dat moet je eerst allemaal maar
klaar hebben voordat je aan zwanger worden begint. En natuurlijk het financiele plaatje!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:46

Maar waarom is kinderen percé de nieuwe stap?

Als alles goed gaat ben ik nog 20 als ik ga afgestudeerd zijn (Bachelor dus HBO denk ik in Nederland?) en ga samenwonen.
Ik ben geen rasecht fuifbeest, hoewel ik graag eens een concert meepak.

Maar ik wil nog zoveel doen voor ik kinderen krijg. Spontaan kunnen zijn, nieuwe mensen leren kennen, ervaring opdoen in mijn werk, mooie plekjes in de wereld ontdekken, en ook gewoon volwassen worden en mijn eigen kijk op de wereld krijgen...

Kinderen krijgen is voor mijn gevoel nog lang niet aan de orde, terwijl ik straks, voor de buitenwereld, wel al gesetteld ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:47

Ik leer jiust zoveel meer nieuwe mensen kennen nu ik kinderen heb :D

En ik hoop eigenlijk dat ik over een tijdje samen met mijn gezin de wereld kan ontdekken... dat geeft me veel meer voldoening.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:50

Rock schreef:
Ja hoor, moet lukken! :j

Maar ken ook mensen die op hun 35e dachten; nu moet het toch écht eens... inmiddels ruim de 40 gepasseerd en wat gewenst kindervrij was is nu ongewenst kinderloos geworden...

Natuurlijk kan dat ook gebeuren als je jonger bent, niet iedereen is super vruchtbaar, maar ik denk dat men toch vaak onderschat hoe drastisch je kansen op een natuurlijke zwangerschap afnemen na je 35e...

Maar moet je dan maar zwanger worden omdat je het misschien later gaat willen?
Sorry, maar dat lijkt me echt zo'n beetje het domste argument om een kind op de wereld te zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:51

Neeeee, dat zeg ik niet! Ik schreef eerder dat als je wacht op 'het perfecte moment' dat waarschijnlijk niet komt. Er is altijd wel een reden om het niet te doen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:53

Maar je hebt wel een bepaalde verantwoordelijkheid die je overal 'meesleept', niet?

Dat lijkt me zo zwaar. Daar zit je mee voor de rest van je leven.
Dat wil ik (nu) nog niet. Terwijl ik wel besef dat je er iets prachtigs voor terug krijgt :j. Zo prachtig dat ik mezelf die verantwoordelijkheid wel zie nemen later. Maar voor nu, voel ik mezelf daar absoluut nog niet 'groot', volwassen genoeg voor.
Ik heb al genoeg aan mezelf en de hond voorlopig ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:55

Klopt, je bent nooit níet moeder.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:55

Rock schreef:
Klopt, je bent nooit níet moeder.

Haha dat is het enige dat mij dus echt geen twijfel zou brengen! Heerlijk!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:57

Ik ben 20 en 31 weken zwanger van mn eerste.
Ik dacht 31 weken geleden ook dat mijn relatie perfect was en toen zijn we aan een kindje begonnen.
Zoals in mn topic te lezen is, is de relatie ontploft en sta ik er nu alleen voor.
Mij maakt het niet uit, ik red het alleen ook wel. Heb geen behoefte aan uitgaan tot laat or whatever. Ben nooit zo geweest en eigenlijk al van jongs af aan zéér verantwoordelijk geweest. Sinds mn 13de altijd al gewerkt en voor dieren gezorgd en meegeholpen met het huishouden, dus verantwoordelijkheid zit er bij mij van kids af aan in.

Nu kan je natuurlijk gaan afvragen, wanneer is de juiste tijd?
Ik kan je vertellen: die isser niet.
Nogmaals, ik dacht ook: nú is het perfect! Bleek achteraf ook niet zo te zijn. En andersom kan je wachten tot je een ons weegt, want er is altijd wel wát om het niet te doen.

Dus lekker op je gevoel afgaan, je bent er klaar voor of je bent er niet klaar voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:58

Ik vind het ook heerlijk :+:

Wist al toen ik klein was dat ik jong kinderen wilde en krijg ook wel te horen dat ik echt een moeke ben... weet niet of dat nou positief is :')

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:02

BraveSpots schreef:
Maar waarom is kinderen percé de nieuwe stap?

Als alles goed gaat ben ik nog 20 als ik ga afgestudeerd zijn (Bachelor dus HBO denk ik in Nederland?) en ga samenwonen.
Ik ben geen rasecht fuifbeest, hoewel ik graag eens een concert meepak.

Maar ik wil nog zoveel doen voor ik kinderen krijg. Spontaan kunnen zijn, nieuwe mensen leren kennen, ervaring opdoen in mijn werk, mooie plekjes in de wereld ontdekken, en ook gewoon volwassen worden en mijn eigen kijk op de wereld krijgen...

Kinderen krijgen is voor mijn gevoel nog lang niet aan de orde, terwijl ik straks, voor de buitenwereld, wel al gesetteld ben.

maar waarom zou je geen nieuwe mensen kunnen leren kennen met een kindje ?
ik merk juist nu ik zwanger ben ( en die groep zal groter worden als ik bevallen ben ) dat ik veel niewe mensen heb leren kennen.
dat concert kan je evengoed mee pakken, neem aan dat je gerust oppas kan regelen
de eerste paar jaar ( tot 4 jaar ) zijn kinderen niet leerplichtig dus waarom kind niet mee op reis ?
en spontaan kun je natuurlijk als moeder ook zijn :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:09

Equimotion schreef:
Toen je dit schreef dacht ik dat je 28 was :=

Ik vind mensen op bokt sowieso vaak piepjong enorm "gesetteld". Misschien heb ik in het echte leven een heel afwijkend referentiekader.

Ik dacht dat ik de enige was die dat dacht.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:42

Equimotion schreef:
Ik heb denk ik inderdaad een heel afwijkend referentiekader :)) Ik ken namelijk bijna niemand die op z'n 21e klaar was met z'n opleiding.

Als je nooit bent blijven zitten en je doet mavo/havo dan ben je 16 als je daar mee klaar bent. Een MBO of HBO opleiding duurt ( als je alles haalt) ook 4 jaar dus dan ben je 20 en heb je dus nog een jaar speling? Dus het is niet raar als je op je 21ste klaar bent met studeren.