Bloed te kort!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:56

manie schreef:
superlotje schreef:
Dan kun je er ook voor kiezen om te gaan doneren op een grotere locatie van Sanquin, met ruimere openingstijden. Dat doe ik ook omdat het anders niet met mijn werk is te combineren. Hier kun je dichtstbijzijnde locaties opzoeken.

Persoonlijk vind ik dat Sanquin moet proberen zo dicht mogelijk bij de donoren te komen en niet omgekeerd....

Er zijn in mijn omgeving 8 locaties dichter in de buurt dan degene waar ik heen ga, maar met beperkte openingstijden. Daarom heb ik voor een grote locatie gekozen. Heb het stukje rijden er wel voor over.
Als je het perse wilt kun je overigens ook reiskostenvergoeding krijgen.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:56

manie schreef:
wollie27 schreef:
bloed te kort het is toch schandalig ik gaf altijd bloed tot ik zwanger werd daarna weer aangemeld tot 3 of 4 keer maar krijg steeds geen oproep dus ik heb het opgegeven ik denk dan graag of helemaal niet ik blijf niet bellen met de bloedbank dat ik wil doneren.
dus geen worder als dat meer gebeurd komt er ook wel een tekort helaas want het blijkt wel weer in jouw verhaal dat het dus hard nodig is

Sanquin maakt veel van dit soort fouten is mijn ervaring.
Dit soort acties zullen ook niet echt helpen.....
http://www.gic.nl/nieuws/bloedbank-verl ... ctie=print
http://www.lvbdonoren.nl/index.php?opti ... &Itemid=54

gelukkig dacht al dat het aan mij lag

squitward

Re: Bloed te kort!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:01

Ik heb mij ongeveer 2 maand geleden aangemeld als donor bij de bloedbank in Hoogeveen, ze zouden vanzelf contact met mij opnemen. Tot nu toe nog steeds niks gehoord. Als ze zo'n tekort hebben, dan snap ik niet dat waarom ik nog steeds niks heb gehoord.

Mijn moeder is overigens al 25 jaar bloeddonor.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 22:04

Nee, ik vind dat dan inderdaad erg vreemd.

Raar dat de artsen tegen patienten moeten zeggen dat ze kans hebben op bloedarmoede terwijl er veel mensen zich hebben aangemeld, maar dan niks horen?

Dat ga ik ook melden!

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:14

Ik heb er ook heel lang aan gedacht om bloeddonor te worden aangezien mijn ouders dat ook al jaren doen. Alleen het jammere ervan is dat ik piercings en tattoo's het laten zetten en dan mag je telkens een jaar niet. En dan zelf nog 3x een operatie dus dan mag je ook weer niet. Zo blijft er niks over jammer genoeg.
Ook vind ik het heel vreemd dat je gewoon uit het bestand wordt gegooit, dat ik nu bij mijn ouders gebeurd terwijl die altijd elke oproep gingen, hebben er achteraan gebeld en ze zouden weer een oproep krijgen....nou mooi niet.
Daarbij ook nog eens rottijden voor het bloedgeven zelf bij ons in de buurt.

Maarja misschien over een paar maanden toch maar eens laten testen of ik geschikt ben (ik werk naast de sanquin dus misschien is dat voor mij te doen na werktijd?)

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:16

vanLotje schreef:
weet iemand of je als regelmatige wiet-roker ook bloed mag doneren? Verder geen medicijn of drugsgebruik :)

Ik kan denk ik wel 'n half litertje missen :D

Ja dat mag gewoon :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:37

Als je medicijnen gebruikt mag het niet toch? Ik vraag me af of ze dat er niet uit kunnen wassen ofzo? Of is het nou eigenlijk zo erg als je (zoals in mijn geval) wat Diclofenac (en Nifedipine, maar die is minder wenselijk, dat snap ik dan weer wel) gratis erbij krijgt?

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:57

Je moet bij iedere donatie een uitgebreide vragenlijst invullen. Als mensen vragen hebben of ze eventueel mogen doneren kan je het beste contact opnemen met Sanquin. Ik moet volgende week weer voor mijn plasma donatie. Mijn 29ste donatie inmiddels.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 01:09

Goede oproep :j

Ik ben al bloeddonor. Heb nu ongeveer 10 donaties gedaan.
Vorig jaar had mijn vriend 8 liter bloed nodig (na een ernstig ongeluk). Dus ik wilde iets terug doen voor 'de maatschappij'. En ben bloed gaan geven.

Vroeger had ik bloedarmoede, maar momenteel is mijn bloed helemaal in orde (ook wel fijn om te weten :) )
Wel vind ik dat ik vaak wordt uitgenodigd om te doneren op rottijden (9 van de 10 keer moest in een andere afspraak maken omdat ik gewoon naar school moest :\ )

Maar nogmaals: bloed geven is heel goed!
Als die 12 mensen geen halve liter hadden gegeven leefde mijn vriend nu misschien niet meer.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 01:14

meikemarieke schreef:
ik vroeg me af of je ook bloed mag doneren als je diabetes type 1 hebt?

Ja, tenzij je insuline injectie's gebruikt.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 06:06

Lieffiefi schreef:
Ook ik ben bloeddonor.
Ik heb B+.

Maar mijn verbazing was groot toen mij gemeldt werdt dat mijn bloed nooit in een mens zou eindigen; mijn bloed word voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt.

Dit is niet altijd het geval. Voor onderzoek moet de donor toestemming geven. Als dat niet gebeurd dan wordt het gewoon aan een patiënt gegeven.

Sabin_e schreef:
Wel vind ik dat ik vaak wordt uitgenodigd om te doneren op rottijden (9 van de 10 keer moest in een andere afspraak maken omdat ik gewoon naar school moest :\ )

Je krijgt een oproep en dan heb je 2 weken de tijd om te komen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:07

amillia schreef:
meikemarieke schreef:
ik vroeg me af of je ook bloed mag doneren als je diabetes type 1 hebt?

Ja, tenzij je insuline injectie's gebruikt.

En dat doet een diabeet met type 1 ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:19

Weet niet welke operatie je broertje moet ondergaan, maar het is wel zo dat ze bij "gezonde" jonge mensen terughoudender zijn met het geven van bloed. Dit omdat het nog altijd niet zonder risico's is.
Maar dat er niet genoeg bloed is?? Heeft hij al vaker bloed gehad en irregulaire antistoffen?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:21

bevertje schreef:
vanLotje schreef:
weet iemand of je als regelmatige wiet-roker ook bloed mag doneren? Verder geen medicijn of drugsgebruik :)

Ik kan denk ik wel 'n half litertje missen :D

Ja dat mag gewoon :)

thanks, bevertje :)
zal me aanmelden. Kijken of ze mij wel contacten :D

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:41

bora schreef:
Sabin_e schreef:

Je krijgt een oproep en dan heb je 2 weken de tijd om te komen.
Klopt. Maar de tijden waarop zij kunnen zijn vaak tijdens werk/schooltijden. Dat vind ik wel vreemd.
Maargoed, tot nu toe is het me nog altijd gelukt om te doneren. Dan maar wat meer communicatie voordat er een afspraak stond ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 14:39

kamsel schreef:
Weet niet welke operatie je broertje moet ondergaan, maar het is wel zo dat ze bij "gezonde" jonge mensen terughoudender zijn met het geven van bloed. Dit omdat het nog altijd niet zonder risico's is.
Maar dat er niet genoeg bloed is?? Heeft hij al vaker bloed gehad en irregulaire antistoffen?

Nou mijn broertje valt wel in de risico groep.

Hij heeft een hartafwijking.
Hij heeft een open hart operatie gehad en 3 gewone hartoperatie.
daarnaast is hij 3 keer gedottert.
En 1 poging tot dotteren die helemaal mis ging waardoor hij 3 dagen op de IC lag aan de dubbele beademingsapparatuur.
Daarnaast is hij ook een stuk of 4 keer aan zijn ogen geopereerd.
Hij heeft dus meerdere malen bloed gehad.
En nu moet hij weer een zware hartoperatie.

Ze zetten een stand in een ader, een hartklep word vervangen en een heel stuk ader word verwijdert en een nieuwe voor geplaatst en dat is heel moeilijk want die ligt op een moeilijke plek met veel litteken weefsel.

Daarom vind ik het eigenlijk ook nog vreemder..

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:42

Ik wil ook graag bloeddonor zijn, alleen ik weeg te weinig:S
Zou het fijn vinden om iemand te kunnen helpen, maarja...de regels he...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 14:48

_DP_ schreef:
Ik wil ook graag bloeddonor zijn, alleen ik weeg te weinig:S
Zou het fijn vinden om iemand te kunnen helpen, maarja...de regels he...

Ach, ja. Je bent nu nog erg jong.
Misschien in de toekomst als je ouder bent dat je wat meer gewicht hebt?
Ik woog ook altijd veelste weinig.

Nu ben ik 26 en ben nog steeds dun, maar wel gezond dun.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:22

Sabin_e schreef:

Vorig jaar had mijn vriend 8 liter bloed nodig (na een ernstig ongeluk). Dus ik wilde iets terug doen voor 'de maatschappij'. En ben bloed gaan geven.

Vroeger had ik bloedarmoede, maar momenteel is mijn bloed helemaal in orde (ook wel fijn om te weten :) )

Als die 12 mensen geen halve liter hadden gegeven leefde mijn vriend nu misschien niet meer.

Misschien lees ik het verkeerd, maar hoe vaak geef jij wel geen bloed. Je krijgt hooguit 3 (mannen) oproepen per jaar. Meestal maar 2. Hoe kun jij in 1 jaar tijd 10x doneren? Of geef je bloedplasma soms??

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:31

flyfly schreef:
Sabin_e schreef:

Misschien lees ik het verkeerd, maar hoe vaak geef jij wel geen bloed. Je krijgt hooguit 3 (mannen) oproepen per jaar. Meestal maar 2. Hoe kun jij in 1 jaar tijd 10x doneren? Of geef je bloedplasma soms??
Ik geef ook bloedplasma ja. Maar zit nu even in mijn agenda de afspraken terug te kijken en kom in totaal op 6 keer. Waarvan 2 keer een halve liter bloed geven.
Ik weet niet of 10 een typ- of denkfout is, maar sorry :D Dat klopt dus niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:41

Weet je wat mij altijd tegen staat als ik denk aan bloed/organen doneren? Ik zou graag willen dat het alleen bij mensen komt die OOK doneren en dat mag/kan niet, dat staat mij ECHT heel hard tegen om later te gaan doneren, eigenlijk. Overigens ben ik nog geen 18 ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:45

Ik was altijd bloeddonor. Ik heb AB-.
18 jaar geleden had ik zelf ook bloed nodig, en toen was het niet in voorraad en moest het uit een andere provincie gehaald worden.
Nu ben ik geen donor meer. Mijn HB was iedere keer te laag en toen heb ik een aantal jaren medicijnen geslikt waarbij je geen bloed mag geven.
Ik denk erover om binnenkort mijn HB maar weer eens te laten testen, als er inderdaad een tekort is aan bloed is het een kleine moeite om te geven, al vind ik de openingstijden tegenwoordig wel beperkt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:57

Rebeccaa schreef:
Weet je wat mij altijd tegen staat als ik denk aan bloed/organen doneren? Ik zou graag willen dat het alleen bij mensen komt die OOK doneren en dat mag/kan niet, dat staat mij ECHT heel hard tegen om later te gaan doneren, eigenlijk. Overigens ben ik nog geen 18 ook.

Hoezo? Ik mag geen bloed doneren op dit moment, en als het wel had gemogen dan weet ik niet zeker of ik het wel zou durven (na een aantal keer na het prikken flauw gevallen te zijn heb ik een flinke angst ontwikkelt).
Maar ik help de maatschappij dan weer op andere manieren..., ben ik dan minderwaardig aan het helpen?
Zolang je je maar inzet toch?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:00

Is het niet zo dat je na een bloedtransfusie (die op jezelf van toepassing is) geen bloeddonor meer mag zijn?

Mijn vriend bijvoorbeeld heeft 8 liter gekregen (en dus ook verloren). Hij mag geen donor meer worden nu.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 18:00

Equidea schreef:
Rebeccaa schreef:

Hoezo? Ik mag geen bloed doneren op dit moment, en als het wel had gemogen dan weet ik niet zeker of ik het wel zou durven (na een aantal keer na het prikken flauw gevallen te zijn heb ik een flinke angst ontwikkelt).
Maar ik help de maatschappij dan weer op andere manieren..., ben ik dan minderwaardig aan het helpen?
Zolang je je maar inzet toch?

Nou er is een verschil tussen niet kunnen/mogen en willen.
Jij wilt het waarschijnlijk wel, maar jij mag niet.