BMI: Goede richtlijn of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: BMI: Goede richtlijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:28

Voor veel mensen is de spiegel juist helemaal geen goede weegschaal... helaas.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:42

1.71m is helemaal niet super lang! Ik ben 1.75m en ik kom zoveel vrouwen/meiden tegen die langer zijn dan ik ben!

Verder vind ik de spiegel ook geen goede weegschaal, tenzij je heel objectief naar jezelf kunt kijken!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:51

Ik heb mezelf eerst moeten wegen voordat ik mijn BMI kon weten, aangezien ik dit nooit doe. :)

Maar ik heb een BMI van 24, gezond gewicht dus. Ik ben 1.77 en weeg 75 kilo. Voor de mooi kan ik echter wel wat afvallen vind ik, de lovehandles en het buikje mogen van mij wel vertrekken. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:54

Klopt niet, volgens dat ding heb ik goed gewicht. Heb wel overal maat L nodig enzo... :+

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:58

Mijn Bmi is 19.7 ,
ik vind mezelf alleen heel dik :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:59

Daissos4 schreef:
Mijn Bmi is 19.7 ,
ik vind mezelf alleen heel dik :o

Met 11 jaar geldt zoiets niet.
En je bent totaal niet dik. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:00

Ik heb een goed BMI voor de site, maar vind mezelf toch echt wel iets aan de zware kant... Mag best een kilootje of 5 - 10 af...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:31

Voo mezelf is de spiegel een prima weegschaal :j Ik kan precies zien wanneer ik echt teveel rotzooi heb gegeten. En als ik dan weer rustig aan doe zie ik m'n gezicht en middeltje weer krimpen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:02

Maar jij kan kennelijk objectief naar jezelf kijken... veel mensen kunnen dat niet.
Overigens heb ik altijd hetzelfde gewicht dus daaraan zie ik niks, maar ik zie het wel wanneer ik te weinig slaap heb gehad. :') Of heb gedronken en in een kamer met veel rook heb gezeten, dan is mijn huid echt lelijk qua structuur (beetje glimmend/korrelig).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:34

Ja maak me maar weer jaloers! Jij kan alles eten en nog veel ook, en er veranderd gewoon NIETS aan je lijf ^) :))
Het is bij mij niet verschrikkelijk, ik heb net bijna een kilo spareribs weggewerkt + gepofte aardappel + de gepofte aardappel van m'n man (en ze waren GROOT), daar zal ik morgen niets van terugzien, maar het blijkt maar weer hoe knap het van mij is als ik niet mega veel eet en gewoon normaal doe, want ik vreet met het grootste gemak een trog voer leeg :P Daar zullen sumo worstelaars nog wat van kunnen leren _O-

Even ontopic: Ik heb vaak het idee dat ik mezelf slanker zie dan dat ik werkelijk ben :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:05

Ik eet ook veel, maar wel heel gezond... dat kan ook schelen...
En verder, het spijt me :(:) ik kan er ook niks aan doen, mijn ouders zijn met hun 40 jaar ook nog heel slank (en mijn moeder wordt regelmatig voor mijn zus - die ik dus niet heb - versleten. :+ Ga je uit eten, staat d'r zo'n jong meidje van de bediening "nou meiden, weten jullie het al?" :') )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:24

Ik eet normaal ook heel gezond hoor :j, Maar toch...nou ja, laat ook maar, ik zou gewoon zoveel willen eten als m'n maag aangeeft en hoe gezond ook, het kan niet :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:59

Ja, lastig lijkt me dat... :(:) Maar je bent niet de enige, volgens mij zijn er meer mensen met jouw situatie dan de mijne. :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:17

phormicola schreef:
Ik eet normaal ook heel gezond hoor :j, Maar toch...nou ja, laat ook maar, ik zou gewoon zoveel willen eten als m'n maag aangeeft en hoe gezond ook, het kan niet :(

dat heb ik ook ja :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:33

x_Marr schreef:
Dat is niet waar [naam], aangezien bijna niemand zich volledig objectief bekijkt. Je ziet het zelf toch anders dan iemand anders, in negatieve of in positieve zin.

Ik snap je standpunt :j Maar ik bedoel te zeggen ... Ik vind een BMI gewoon niks.
De een heeft volgens het BMI een goed passend gewicht, terwijl deze persoon toch wat aan de maat is/juist aan de dunnere kant.
Of je BMI zegt juist dat je aan de zware kant bent, terwijl je gewoon een normaal postuur hebt.

Misschien heb je volgens het BMI wel een goedpassend gewicht, maar dan 'vergeet' het BMI het postuur.
Ik ben 1.63m en bij mij is (wat ik nu weeg) 53 kilo volgens het BMI een perfect gewicht.
Maar toch heb ik een bollere toet/onderkin :') dan iemand die ook 1.63m is en 60 kilo weegt. Die persoon is slanker dan ik.
Dus dat vind ik 't gekke aan een BMI.

Ik vind dat je in de spiegel wel kunt zien 'nou, ik heb toch best een bollere toet, een wat dikkere buik, wat stevige bovenbenen' etc :).
Terwijl je BMI wat anders zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:37

phormicola schreef:
Voo mezelf is de spiegel een prima weegschaal :j Ik kan precies zien wanneer ik echt teveel rotzooi heb gegeten. En als ik dan weer rustig aan doe zie ik m'n gezicht en middeltje weer krimpen :)

Precies :j Dat bedoel ik ook te zeggen. Je ziet gewoon aan jezelf hoe het ervoor staat als je voor de spiegel staat.

(Maargoed voor de duidelijkheid :') ; IK vind een BMI 3x niks... Laat ik m'n informatie hebben van mijn vader die op en top sportman is en zich constant bezighoud met sporten, eten, wegen etc. Daarbij ook lesgeeft in dit soort dingen.)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:55

BMI gaat er ook niet om hoe je er uit ziet, dan ga je ook volledig het doel van BMI voorbij.
BMI gaat erom of je een gezond gewicht bij je lengte hebt, en ik geloof dat hij doorgaans bij veel mensen wel klopt.
En daarnaast is het een richtlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:11

Gezien het verhaal van de TS, dus ' ik heb broekmaat 38/40, en van een t-shirt maatje s/m ' . Wat geloof ik toch redelijk normaal is om te horen ? Dan geeft het BMI aan 23,9. 25 is overgewicht. Dus de mogelijkheid om 15 kilo af te vallen.

Dan denk ik bij mezelf ... Jeetje. Broekmaat 38, t-shirt maat S. Wat in principe mooie maten zijn. En dan nog zoveel (!?) kilo kunnen afvallen volgens BMI, puur omdat je mooi in het vlakje 'groen' wilt zitten omdat dat 'normaal/gezond' is.

Qua richtlijn of het een gezond gewicht is, geef ik je gelijk in. Het geeft toch aan dat iemand van 1.60 meter geen 120 kilo moet wegen ;).

Maar toch denk ik dat je per persoon wel ziet/merkt of je nu een gezond gewicht hebt ja of nee.
En dat je je niet teveel moet laten beinvloeden door zo'n metertje.

In de post staat ook : "Worden op deze manier (jonge) mensen niet gestimuleerd meer af te vallen dan nodig is? Is je BMI echt een goede graadmeter, of heb je weleens het gevoel dat het inspeelt op de huidige trend van mooie dunne mensen?"
Dan denk ik van, nee het BMI is geen goede graadmeter.
Dat wil ik ermee aangeven :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:20

[naam], je geeft precies weer wat ik bedoelde!
Het gaat mij er echt niet om dat ik ontevreden ben met mezelf, maar het idee dat ik nog zoveel af zou 'mogen' vallen dat wil er bij mij maar moeilijk in hoor...
En eerlijk waar, ik vind iemand met maat 40 of 42 ook lang niet altijd overgewicht hebben! Geloof dat dat zelfs de gemiddelde maat is ofzo, dan zou bijna iedereen overgewicht hebben, lijkt met een beetje overdreven.
Het is dus gewoon een heeele ruime richtlijn :)

Ik heb soms gewoon het gevoel dat 'we' doorslaan, dat er bijna onreeële eisen gesteld worden en dat iedereen die daar niet aan kan of wil voldoen op een of andere manier als afwijkend gaat worden gezien...Krijg soms gewoon de kriebels van dit soort dingen, alles bij elkaar dan. De zogenaamd perfecte modellen, reclames voor wittere tanden, reclames voor gezond en verantwoord eten. Je kan bijna geen blad meer openslaan of tv aanzetten zonder dat er een of ander vingertje begint te wijzen naar wat je allemaal 'verkeerd' doet lijkt het wel. Ik vind het gewoon geen prettige ontwikkeling maarja...whatcha gonna do ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:27

Jeetje ik ben het helemaal met je eens!
Ik heb net ook even gekeken, ik ben 178 ongeveer en zo'n 66 kilo (wisselt een beetje tussen 64 en 67). Nou zit ik ergens behoorlijk laag in het groene en zou ik volgens dat ding bijna 80! kilo mogen wegen. Ik heb niet de kleinste borsten dus dat scheelt ook al wat gewicht. Mager ben ik echt niet maar ik vind zelf dat ik niet veel zwaarder moet worden, dan ga je het namelijk zien.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:33

Ik ben 160 en weeg ongeveer 50 kilo.
Mijn BMI is 19,5.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:34

Mijn moeder heeft maatje 36...Ik vind het niet echt gezond.Ze ontbijt niet,eet nouwlijks.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:45

Anoniem schreef:
Gezien het verhaal van de TS, dus ' ik heb broekmaat 38/40, en van een t-shirt maatje s/m ' . Wat geloof ik toch redelijk normaal is om te horen ? Dan geeft het BMI aan 23,9. 25 is overgewicht. Dus de mogelijkheid om 15 kilo af te vallen.

Dan denk ik bij mezelf ... Jeetje. Broekmaat 38, t-shirt maat S. Wat in principe mooie maten zijn. En dan nog zoveel (!?) kilo kunnen afvallen volgens BMI, puur omdat je mooi in het vlakje 'groen' wilt zitten omdat dat 'normaal/gezond' is.

Qua richtlijn of het een gezond gewicht is, geef ik je gelijk in. Het geeft toch aan dat iemand van 1.60 meter geen 120 kilo moet wegen ;).

Maar toch denk ik dat je per persoon wel ziet/merkt of je nu een gezond gewicht hebt ja of nee.

In de post staat ook : "Worden op deze manier (jonge) mensen niet gestimuleerd meer af te vallen dan nodig is? Is je BMI echt een goede graadmeter, of heb je weleens het gevoel dat het inspeelt op de huidige trend van mooie dunne mensen?"

Ze zit in het vakje groen zoals je kan lezen. Ze vind alleen zelf dat ze te hoog in het vakje groen zit.
Maar daarmee gaat ze het doel van een richtlijn voorbij.

Het is te vergelijken met bijv. hondenvoer. Achterop staan richtlijnen voor bepaalde honden, dan moet je kijken naar lichaamsgewicht en grote hond ed.
Maar omdat het een richtlijn is betekend het niet dat het exact klopt en dat je hond dus in goede conditie is wanneer je hem volgens die richtlijn te eten geeft.

Overigens denk ik niet dat de meisjes die zo nodig willen afvallen kijken naar BMI.. maar meer naar de modellen ed.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:42

Heel veel mensen vinden dat je te veel kan afvallen en dat je dan nog in het groene zit... Ik zie dat andersom, ik vind dat mensen nog te veel te veel aan kunnen komen en dan nog steeds in het groene zitten. Als ik 15 kilo aan zou komen, zou ik nog een gezond gewicht hebben, maar dan ben ik gewoon vadsig!! het is dus per persoon heel erg verschillend, je moet idd gewoon goed opletten wat goed bij jou postuur past.

Overigens, jullie vinden dat het beeld van tegenwoordig heel erg op "dun" gefoccust is. Ik zie dat totaal niet, ik werk in een luxe lingeriezaak en ik krijg de laatste tijd heel erg vaak te horen dat ze nog meer grotere lijnen gaan produceren, met nog grotere maten (eerst was bijv. maat 46 de grootste maat en nu gaan ze al naar maat 50). De kleine maatjes worden nu steeds vaker uit de productie gehaald, of minder geproduceerd... Ook zie ik dit jaar veel meer stevigere vrouwen die in bikini willen, wat ik overigens super vind. Die zien om zich heen steeds meer stevige vrouwen in bikini en schamen zich minder voor hun ronde vormen, want steeds meer vrouwen worden ronder! Dus de trend in de media is misschien "dun", maar in het echt leven word iedereen steeds groter en dikker.

Edit: nog een voorbeeld, eerst werd maat 36 als maat S aangehouden, inmiddels is maat 36 al tot XS gebombardeerd bij veel merken en maat 34 bestaat bijna niet meer. Terwijl ik vroeger maat 34 droeg en dat was toen XS... Dus de maten verschuiven ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:48

x_Marr schreef:
Anoniem schreef:

Ze zit in het vakje groen zoals je kan lezen. Ze vind alleen zelf dat ze te hoog in het vakje groen zit.
Maar daarmee gaat ze het doel van een richtlijn voorbij.

Het is te vergelijken met bijv. hondenvoer. Achterop staan richtlijnen voor bepaalde honden, dan moet je kijken naar lichaamsgewicht en grote hond ed.
Maar omdat het een richtlijn is betekend het niet dat het exact klopt en dat je hond dus in goede conditie is wanneer je hem volgens die richtlijn te eten geeft.

Overigens denk ik niet dat de meisjes die zo nodig willen afvallen kijken naar BMI.. maar meer naar de modellen ed.

Ik geloof dat je mijn stukjes iets anders opvat dan de bedoeling is ;).
Naja, die vergelijking met hondenvoer vind ik een béétje vreemd :+ Bij honden gaat het nog steeds om rassen. Dat ligt toch net wat anders
dan bij mensen := Al snap ik welke kant je op wilt.

Bovendien ben ik het wel eens qua richtlijn, maar vind ik het geen goede meter om te kijken 'hoeveel kan ik afvallen/aankomen'.
Maar dit staat allemaal in mijn bovenstaande posts :).