ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:04

"Gaat even goed nadenken over iets waar ik wel voor betaal maar niet mag doen" :D

Ayasha
Blogger

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:07

Ik kan niets bedenken maar goed, tis laat ook voor me dus :')

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:11

ik ben plasmadonor beenmergdonor en orgaandonor

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:11

Weet wel bijvoorbeeld de inzet van ME bij voetbalwedstrijden. Betalen wij ook voor. Rellen mogen we niet, maar betalen we wel voor de mensen die het wel doen.

hehe, heeft even geduurd ;)

Snap je punt wel hoor, maar ja, C'est la Vie

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:14

Die mensen zijn er ook niet om te zorgen dat ze rellen, die zijn er om dat te voorkomen. :+ Dus ik snap je punt niet. := Jij mag rustig voorkomen dat ze rellen of gewoon niet rellen... Daar betalen we die mensen nl voor: ze zorgen dat er geen rellen zijn en als ze er zijn, ze niet uit de hand lopen... Voel je vrij zou ik zeggen. :+

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:15

Ben niet zo gewelddadig ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:16

Snap ik, maar je MAG wel. Dat je het niet doet/nodig vind heeft er niets mee te maken. :+ Als jij graag ruzie wil gaan zoeken met de ME mag je dat gerust gaan doen. Je draagt wel dezelfde gevolgen als alle andere rellers. :D Maar goed dat geld voor alles natuurlijk, dat als je hetzelfde doet als de anderen dat je 9 keer vd 10 ook ongeveer dezelfde gevolgen gaat dragen. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:17

Jammer dat de discussie nu weer deze kant uit gaat... ik vond de wel-niet donor toch fijner en passender.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:20

Waarom jammer? Hoort er toch allemaal bij. Wel/niet donor en wel/niet ontvangen van organen gaat toch hand in hand.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:24

maar het wel/niet tegen de ME ingaan, alleen omdat het mag, totaal niet.
Zelf ben ik (zoals gezegd) wel donor, maar ik wil ze niet ontvangen. Reden; er zijn altijd anderen die ze harder nodig hebben. Als ik ervan ga hemelen laat ik wel verdrietige vrienden etc achter, maar geen kinderen. Da's voor mij reden genoeg om dit zo te zien.
Wel willen krijgen maar niet willen afstaan vind ik kortzichtig. Als je echt achter je principes staat wil je ook niet krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:28

Dat is slechts een voorbeeld ;)
En ik sta af: ik betaal! ;) Ik sta enkel geen organen af. Maar ik sta zeker wel wat af aan mensen die organen krijgen, maandelijks. :j
Overigens hoef ik ook geen organen, als het tijd is om te gaan, dan ga ik. Heb geen zin in getrek. Als het lichaam zegt dat het op is, dan is het op. Maar daar gaat het me allemaal niet om. Mij gaat het om dat principe. ;) Als je NIETS af staat hoef je ook niets te krijgen, maar ik sta wat af, elke maand. Ik betaal mee aan die operaties. En dat vind ik prima hoor... Echt, maar dan niet gaan zeuren "jij krijgt niet want jij geeft niks". Want da's onzin. Als niemand maandelijks een bedrag af stond dan gingen een hoop operaties niet door. En ik betaal geen hele operatie. Maar gezien iedereen gelijk is voor de wet in Nederland en België is het toch een belangrijk feit dat k mee betaal, want als ik dat niet zou moeten, zou niemand in mijn situatie dat moeten, en dan gaat het ineens wel over een boel geld. ;) Dus ik werk even zeer mee aan die mogelijkheid. Kortom: principe is geheel correct als je wel wil ontvangen maar niet wil geven. Je betaald nl even zeer er voor.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:30

Lijkt mij ook, volgens mij hebben we een discussie waarom wel / niet mensen die geen organen willen afstaan wel of niet zelf organen mogen ontvangen..

Zijn Ayasha en toch eens....

Het doneren van organen is gewoon een gevoelig onderwerp. Mensen confronteren met hun sterfelijkheid kan heftige reactie oproepen en niet iedereen wilt ermee geconfronteerd worden. En iedereen is vrij in zijn keuze en dient ook gerespecteerd te worden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:34

Ik ben het echt niet met je eens Ayasha, kan er niks aan doen :)

Uit principe vind ik ook dat mensen die organen willen ontvangen ook donor moeten zijn. Als de regel gewoon zo is, dan is het jouw vrije keuze om daar aan mee te doen of niet.
Nogmaals, je mag organen ontvangen. Maar je kiest er dan voor om daar niet aan mee te doen.

Maar ik ben het er rationeel gezien mee eens dat we het niet zo doen. Mensen kunnen spijt krijgen bijvoorbeeld, en zo zijn er nog heel veel andere redenen waardoor dit niet te handhaven zou zijn.

Maar een ieder die geen donor is en wel organen wil ontvangen zal van mij wel dat te horen krijgen. En of er nou 3 cent per maand van jouw zorgpremie gebruikt wordt om orgaanoperaties mee te betalen of niet zal mij een zorg zijn :o

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:35

Ik ben het ook niet met haar standpunt eens, maar wel over het feit dat dit een nuttige discussie is ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:36

Oh dat absoluut :j

Maar mijn reactie schreef ik ook voordat ik de jouwe had gelezen ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:43

je betaalt voor het faciliteren van de operatie. Een nieuw orgaan is niet met geld te koop. Daarvoor ben je afhankelijk van de vrijgevigheid van anderen. En dáárom vind ik dat als je ze niet wilt geven ook niet zou moeten krijgen. Dat is iets waar geld buiten staat.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:07

Wat goed geformuleerd delerium! Dat is précies wat ik ook had willen zeggen maar waar ik de woorden niet voor kon vinden :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:32

Perfect verwoord delerium :)

Ik ben pas geleden bloeddonor geworden, wou het al eerder, maar had daar niet echt de mogelijkheden voor op dat moment.
Daarnaast roep ik al vanaf dat ik heel klein was dat ze wanneer ik er niet meer ben alles mogen hebben. Liefste doneer ik natuurlijk aan een persoon, maar ik hecht ook veel waarde aan de wetenschap. Gezien ik zelf dan niets meer aan welk orgaan ook heb, mogen ze alles hebben.

Over niet doneren, niet ontvangen, ik heb er een tijdje ook zo over gedacht. Maar goed, een betere wereld begint bij jezelf en wie weet kan iemand die dan alsnog ontvangt een voorbeeld zijn voor de rest.
Verbieden van het ontvangen van een donororgaan is absurd. Wie moet zoiets controleren en wie bepaald de regels? Daarnaast kan je als niet-donor nog altijd terug komen op die beslissing wanneer je situatie veranderd. Niets zo veranderlijk als een mens :)

Iemand die mij trouwens met zekerheid kan uitleggen hoe het zit met de eindbeslissing van de nabestaanden? Ik heb altijd begrepen dat ongeacht jouw keus, de nabestaanden altijd de doorslaggevende keus hebben. Stel jij wilt wel doneren, maar de familie wil dat niet, dan kunnen ze de donatie tegen houden. Klopt dit?
Mijn ouders weten al jaren dat ik alles wil doneren en mochten ze dat tegen houden, dan kom ik zeker spoken }>

tara_doris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 01:21

ik ben geen donor, puur om de reden dat ik er in geloof dat ik het hierna nog nodig heb.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 01:41

RianneH; volgens mij hebben nabestaanden inderdaad het beslissende woord...
Qua ter beschikking stellen van je lichaam aan de wetenschap; dat kan samengaan met orgaandonatie. Dan nemen ze eerst weg waar anderen verder mee kunnen leven, de rest gaat dan alsnog naar de wetenschap. Geldt ook voor plastinatie overigens.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 02:19

Ja hoor na mijn dood mogen ze alles van me hebben. Geen probleem.
Bloeddonor ben ik niet, wel ooit aangemeld maar niet goedgekeurd.

Enne tegen een goed bod sta ik ook wel een nier af. :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 05:32

Lizzle schreef:
Ik ben ook donor, met uitzondering van mijn hoornvliezen.
Dat ze je ogen eruit halen en er nepperds in plempen vond ik wat teveel van het goede.

Ik vind het een beetje jammer dat je het op deze manier neerzet, oogdonatie word met de grootste zorg gedaan waarbij ook netjes omgegaan word met de overledene (als je een goede verzorger hebt).
Denk dat deze omschrijving heel veel mensen afschrikt.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:13

Naja, zo heb ik de omschrijving van het donorboekje opgevat. Je kan het mooi verwoorden, maar de werkwijze blijft hetzelfde.
Ik wil niemand afschrikken. Dood is immers dood, alleen vind ik dit een eng idee. Daarom doneer ik liever geen hoornvliezen en dít is mijn motivatie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:19

Ik vind de regels sowieso niet goed w.b.t donor zijn.
Als de nabestaanden alsnog NEE zeggen mogen ze alsnog je organen niet nemen.Zo is het toch nog steeds?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:20

Ik ben ook donor, ze mogen alles hebben :)
Ben blij als ik er iemand anders mee voor uit kan helpen mocht het zo zijn. De kans dat je ook echt geschikt bent als donor na je dood is gelukkig ook geen 100%.. ik verslijt me lichaam het liefst zelf nog even ;)