Bewust 1 kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:12

Moontje1991 schreef:
En wat nu als je 3 zussen hebt die willen emigreren naar australie of die aan de andere kant van het land wonen moet je die dat dan maar verbieden?
Want als vader of moeder ooit ziek wordt moet iedereen in de buurt wonen?
Verplicht allemaal in dezelfde straat wonen?

Sorry, weet niet waarom je zo agressief naar mij reageert. Ik geef alleen een voorbeeld van een vriendin van mij die toevallig voor een dergelijke situatie is komen te staan en dat zij hier vreselijk van baalt. Ik heb hier nergens gezegd dat ik vind dat mensen meer dan 1 kind moeten nemen.

Ik zie alleen niet in waarom kinderen die aan de andere kant van het land wonen niet mee kunnen helpen als een dergelijke situatie zich voordoet. Als je om je ouders geeft en ze liggen in het ziekenhuis, dan ga je er naar toe... of je nou 5 km of 300 km er vanaf woont. Wellicht niet zo vaak als degene die er dichtbij woont, maar al zou het maar 1x per week zijn, die dag heeft degene die dichtbij woont al weer even een adempauze om wat dingen voor zichzelf te doen.

Het valt mij op dat veel mensen die 1 kind nemen (zonder medische redenen) vaak zelf uit grotere gezinnen komen en het gevoel hebben dat ze iets te kort zijn gekomen, zusje of broertje dat voorgetrokken wordt, noem maar op, en denken dat te voorkomen door het bij 1 kind te houden. Ik denk alleen dat je zoiets ook kunt voorkomen al heb je 5 kinderen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:14

Raiza schreef:
Ik zie alleen niet in waarom kinderen die aan de andere kant van het land wonen niet mee kunnen helpen als een dergelijke situatie zich voordoet. Als je om je ouders geeft en ze liggen in het ziekenhuis, dan ga je er naar toe... of je nou 5 km of 300 km er vanaf woont. Wellicht niet zo vaak als degene die er dichtbij woont, maar al zou het maar 1x per week zijn, die dag heeft degene die dichtbij woont al weer even een adempauze om wat dingen voor zichzelf te doen.

Ik denk niet dat mijn zus het gaat redden om 1 keer per week vanuit Costa Rica naar Amsterdam te komen. En dat verwacht natuurlijk ook helemaal niemand van haar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:16

@Yv: Je zegt dat je het jammer vind dat je bijv. een zusje hebt gemist. Maarja, ook dat heb je niet voor het uitkiezen! Ik heb ook heel vaak gezegd dat ik liever een zusje had gehad, want ik heb een broertje. Dus ik ken dat ook helemaal niet en ik ben er niet slechter op geworden! ;) Later zag ik ook in dat zusjes niet altijd leuk waren, want die jatten je kleding en je make-up, haha.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:18

Raiza schreef:
Moontje1991 schreef:
En wat nu als je 3 zussen hebt die willen emigreren naar australie of die aan de andere kant van het land wonen moet je die dat dan maar verbieden?

Sorry, weet niet waarom je zo agressief naar mij reageert. Ik geef alleen een voorbeeld van een vriendin van mij die toevallig voor een dergelijke situatie is komen te staan en dat zij hier vreselijk van baalt. Ik heb hier nergens gezegd dat ik vind dat mensen meer dan 1 kind moeten nemen.

Het valt mij op dat veel mensen die 1 kind nemen (zonder medische redenen) vaak zelf uit grotere gezinnen komen en het gevoel hebben dat ze iets te kort zijn gekomen, zusje of broertje dat voorgetrokken wordt, noem maar op, en denken dat te voorkomen door het bij 1 kind te houden. Ik denk alleen dat je zoiets ook kunt voorkomen al heb je 5 kinderen.

1 ik reageer niet agressief dat vat jij zo op
2 ooit erover nagedacht dat er ook mensen zijn die maar 1 kind willen?
Dat heeft niks te maken over dat ze vinden dat ze vroeger wat te kort kwamen en dat ze denken dat dat niet zo is met maar 1 kind.
Dat heeft er gewoon mee te maken dat die mensen gellukig zijn met 1 kind en niet met meer.
Niet iedereen is gellukig met 2 of meer kinderen.
Sommigen mensen vinden 1 meer dan genoeg en zouden dood ongellukig worden van meer kinderen.
Dat heeft niks met of het kind gelukkig wordt te maken maar met het geluk van de ouders.
iets waar kinderen nemen altijd over zal moeten gaan geen kind nemen omdat je de mogelijkheid hebt het gelukkig te maken of een 2de omdat je eerste dat graaf wilt maar kinderen nemen omdat jij dat wilt.

Jij vindt overgens dat 1 keer per week langs komen kan als je 300km verderop woont maar sommigen mensen hebben daar gewoon geen tijd voor die hebben een eigen leven waar opbezoek gaan bij zieke ouders die ver weg wonen niet in past.
En kinderen nemen voor als je ooit ziek wordt en ze verbieden een eigen leven te hebben zodat ze dan voor je kunnen zorgen dat vindt ik pas egoistisch.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:19

Raiza schreef:
Moontje1991 schreef:

Jij gaat uit van de ideale situatie Raiza, maar zo werkt het nou eenmaal niet bij de meeste gezinnen. Degene die het dichtstbij woont heeft gewoon de meeste zorg. Dat is de praktijk.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:22

nee ik ben het er helemaal niet mee eens.
meestal met kinderen die enigskind zijn, zijn verwend, verwaand, en zeer arrogant.
een kind wat een zusje of broertje heeft kan altijd samen spelen, leert met andere te spelen, leert te delen
een kind, meestal dan, dat alleen is krijgt alle aandacht, leert nooit fatsoenlijk met andere kindjes te spelen,
is altijd maar alleen, etcetcetc..

nee als ik aan kinderen ga beginnen wil ik er minimaal 2...

1 is maar alleen..

dat is mijn mening daarover
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 05-07-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:22

Raiza schreef:
Ik zie alleen niet in waarom kinderen die aan de andere kant van het land wonen niet mee kunnen helpen als een dergelijke situatie zich voordoet. Als je om je ouders geeft en ze liggen in het ziekenhuis, dan ga je er naar toe... of je nou 5 km of 300 km er vanaf woont. Wellicht niet zo vaak als degene die er dichtbij woont, maar al zou het maar 1x per week zijn, die dag heeft degene die dichtbij woont al weer even een adempauze om wat dingen voor zichzelf te doen. zo werkt het in de realiteit nu eenmaal niet altijd, hier ook niet , beide broers wonen in nl, beide een half uurtje weg, maar ik ben degene die zorg zou gaan dragen voor ouders mocht hen wat overkomen, dit heeft verschillende redenen (gezondheid etc)

misschien dat je dat kunt voorkomen, maar wil je dat ook ? op die manier in een gezin staan , ik niet
ook al zouden er bij mij geen medische redenen zijn (tis maar afwachtenof 1 lukt )
, zou ik het er nog bij 1 willen laten , ik weet zeker dat 1 kind goed te doen is kwa financien en tijd etc etc
1 kind kan ik voldoende materiele zaken aanbieden naast liefde (denk aan hobbies etc etc etc ) en kan ik alle kansen geven zich aan alle kanten te ontwikkelen , dat vind ik belangrijker dat een broertje of zusje

bello2005: dat heb je als ouder geheel zelf in de hand, ik ken ook gezinnen van 2 tot 5 kinderen waarbij de kinderen vreselijk verwaand/verpest zijn, en ik ken enigste kinderen die heel stabiel en realistisch in het leven staan

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:23

Ik ben het met abeltje eens...

Mijn opa en oma hebben 3 kinderen, mijn vader is daar 1 van en die woont achter zijn ouders. We hoeven alleen de schuur door te lopen en dan zijn we er. Oma begint aardig te dementeren en opa is ook niet meer zo helder als ie altijd geweest is. 3x raden wie het meeste werk op zich krijgt, juist ja, mn ouders, want die wonen toch het dichtste bij...

1Boefje

Re: Bewust 1 kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 10:24

Beter 1 kind, verwend, een leuke jeugd en arrogant dan gepest worden! Believe me, been there, done that!!!!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:24

bello2005 schreef:

1 is maar alleen..

Ook in een groot gezin kun je je heel alleen voelen.....

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:25

1Boefje schreef:
Beter 1 kind, verwend, een leuke jeugd en arrogant dan gepest worden! Believe me, been there, done that!!!!

:j
ze zeggen niet voor niets
beter verwend dan verwaarloosd :))

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:26

bello2005 schreef:
meestal met kinderen die enigskind zijn, zijn verwend, verwaand, en zeer arrogant.
een kind wat een zusje of broertje heeft kan altijd samen spelen, leert met andere te spelen, leert te delen
een kind, meestal dan, dat alleen is krijgt alle aandacht, leert nooit fatsoenlijk met andere kindjes te spelen,

1 is maar alleen..

Vertel dat even tegen mijn zusje..... wij samen spelen? echt niet.

Wij vochten niet eens met elkaar, want stel je voor dat je lichamelijk contact maakt. Echt niet. Wij hadden aaaaltijd ruzie, en zien elkaar nu ook alleen nog maar op verjaardagen ed.

Mensen gaan er maar vanuit dat twee kinderen die op de wereld worden gezet door toevallig dezelfde ouders het ook altijd maar goed met elkaar kunnen vinden. :n

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:27

Ik heb ook geen broertjes of zusjes en heb daar nooit moeite mee gehad, totdat ik 15 was en m'n moeder stierf,.. mijn vader was er niet voor mij en dan sta je ineens wel alleen en dat zijn wel momenten dat ik het fijn had gevonden.
Maar ja, het is niet gezegd dat je goed met elkaar overweg kunt, dus niks is een garantie.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 10:30

Wendy1978 schreef:
1Boefje schreef:

:j
ze zeggen niet voor niets
beter verwend dan verwaarloosd :))

:j die ga ik zo goed onthouden!

Och de mijne had Lelli Kelly schoentjes gekregen. Het eerste wat de jaloerse "delers" (=kind met broers/zussen) deden was er op trappen. Nu met 4 jaar al jaloers.............jah en dan zeggen: kinderen met broers/zussen leren beter delen?? Mooooooi niet. Ze leren eerder jaloers te zijn, achter de ellebogen en stiekum te zijn.

En die mama van het desbetreffend kind, daar ga ik altijd samen mee naar de balletles zit me continu te verwijten dat ik Natasha teveel verwen. Jah sorry, kan zij ook hoor, moet ze maar gaan werken :Z (en in elk geval geen 2 jong fokken als je niks te besteden hebt)
Sorry ben even niet zo aardig }>
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 05-07-10 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:32

joyce83 schreef:
Wat ik vooral lees is dat ouders egoistisch zijn als ze maar 1 kind willen. Echter zijn die mensen die zelf enigskind zijn en zeggen dat hun ouder egoistisch zijn dan zelf ook niet egoistisch? Want tja die willen graag een broertje/zusje, willen graag tante/oom worden. Dat is toch ook egoistisch omdat jij dat wilt?

Niks is het leven is een garantie. Je hebt nooit garantie dat als je kinderen hebt dat je als je in het bejaardenhuis zit als ouders dat je dan bezoek van je kinderen krijgt. Als je broer(s) of zus(sen) hebt dat je dan vanzelfsprekend tante wordt. Dat je een goede band hebt met je broers en zussen is ook niet vanzelfsprekend. Ook al heb je broers en zussen soms sta je er dan evengoed alleen voor met regelen voor je ouders. Net zoals mensen kinderen nemen omdat ze dan opa en oma kunnen worden, wie zegt dat die kinderen, kinderen willen?

Helemaal mee eens (en eigenlijk mag ik hier niet echt meepraten want ik wil zelf geen kinderen, al vinden sommige mensen dat je dan ook egoistisch bent omdat je dan alleen van jezelf houd).

Daarnaast moet je maar net het geluk hebben om na een eerste kindje die gezond ter wereld is gekomen nog een gezond kindje te kunnen krijgen.

Kinderen, enigskind of in een groot gezin, hebben allemaal hun eigen unieke karakter. Dat karakter wordt voor een klein deel beinvloed door de gezinssamenstelilng van zo'n kindje maar daarnaast voor een groot deel door de leefomstandigheden/opvoeding.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 05-07-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:36

Ik heb ook maar 1 kind en er zit in de planning geen 2e bij.
Ik heb mijn zoon gekregen toen ik 18 was en mijn ex wou er niks van weten
dus jaren bewust alleen geweest met mijn zoon.

Nu heb ik een lieve vriend die een stiefvader voor hem is geworden maar hij
wil geen kinderen en ik ook niet want mijn zoon is 11 en gaat volgend jaar
naar de voorgezet onderwijs en dan vind ik de leeftijd er tussen gewoon te groot.

Dus geen luiers, zwemlessen en andere poespas meer voor mij :+

Raiza

Moontje1991 schreef:
Jij vindt overgens dat 1 keer per week langs komen kan als je 300km verderop woont maar sommigen mensen hebben daar gewoon geen tijd voor die hebben een eigen leven waar opbezoek gaan bij zieke ouders die ver weg wonen niet in past.
En kinderen nemen voor als je ooit ziek wordt en ze verbieden een eigen leven te hebben zodat ze dan voor je kunnen zorgen dat vindt ik pas egoistisch.

Kinderen nemen voor als je ooit ziek zou worden vind ik ook egoistisch, ben ik helemaal met je eens.
Ik vind alleen ook erg egoistisch om te zeggen dat je een "eigen leven" hebt en op bezoek gaan bij je ouders als ze erg ziek zijn niet in je leven past. Zoiets doe je in mijn ogen alleen als je een gruwelijk k.tjeugd gehad hebt, maar niet als je ouders altijd goed voor je gezorgd hebben. Ik neem aan dat als je zelf erg ziek bent en in het ziekenhuis ligt, je het ook fijn als je ouders je op komen zoeken. (tenzij je een hekel aan je ouders hebt).

Ik heb ook een druk leven, ik werk zo'n 50-55 uur in de week, moet daarbij mijn huis onderhouden, 4 paarden verzorgen en enkele rijden, ik zit bij diverse verenigingen/besturen waar ook veel tijd in gaat zitten, doe de boekhouding van een manege en ja... ik heb ook iedere minuut van de dag gevuld.
Mijn moeder ligt nu zo'n 150 kilometer van mij vandaan in het ziekenhuis en ik neem daar een vrije middag voor, laat mijn paarden een avond staan, zeg een vergadering af etc, om haar toch minstens elke week 1-2 keer op te kunnen zoeken.

eekhoornerik

bello2005 schreef:

1 is maar alleen..

Lekker kortzichtige mening heb je dan :oo
Wat dacht je van de mogelijkheid om je peuter al vroeg op een kinderopvang/speelzaal te doen een paar keer per week?
Leren ze ook met andere kinderen om te gaan, te delen, te communiceren, dat ze niet alle aandacht de hele tijd krijgen en nee accepteren.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:38

bello2005 schreef:

1 is maar alleen..

Zo, ik ben inderdaad blij dat dat jou mening maar is! Ik neem aan dat jij broers en- of zusjes hebt,
maar moet je je eigen reactie nu eens bekijken. Is dat dan niet verwaand of arrogant?

En dat is dan ook maar mijn mening hoor.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:45

Ik begrijp überhaupt niet waarom mensen zich vaak moeten verantwoorden over het aantal al dan niet te krijgen kinderen! Als je geen kinderen wilt, wordt er bijna standaard om uitleg gevraagd waarom niet, omdat het door veel mensen nog steeds als vanzelfsprekend wordt beschouwd dat je kinderen op de wereld zet.

Dan hebben mensen een kind en dan is het (in de ogen van blijkbaar veel anderen) nóg niet goed omdat het er maar één is. Ik ga dan ook 100% mee met Janouk die zei, ik heb maar één kind en ben niet van plan daarover verantwoording af te leggen aan wie dan ook. Groot gelijk heb je :))

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:46

Ja als je geen kind wil is het niet goed, heb je er 1 is het MAAR 1 en heb je er 5 dan is het weer teveel :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:49

1Boefje schreef:

Wij zijn met zijn 3en (ik heb een zus en een zusje) en we zijn alle 3 verwende nesten, hebben een leuke jeugd gehad en zo nu en dan kunnen we ook arrogant zijn :P. En een kind zonder broers of zusjes kan net zo goed gepest worden. Mij moest je echt niet pesten, want dan kwam mijn zus wel achter je aan. Netzoals ik het ook altijd voor mijn zusje opneem. Als je aan mijn zussen komt, dan kom je aan mij. Ik ben zelf echt superblij dat ik zussen heb. Natuurlijk hebben we heel wat geruzied, maar vooral met mijn zusje doe ik al bijna mijn hele leven van alles samen. Ik zou zelf echt kiezen voor opgroeien met broers of zussen, maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen en helaas wordt soms die keuze voor je gemaakt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:50

Zoals altijd ligt het aan meerdere factoren, je moet doen wat JIJ denkt dat goed is. Financiën psyche en willen zijn de belangrijkste 3. Is er met 1 van die drie iets mis is doe het dan niet. Ik ken verhalen van mensen die "spijt" hebben van hun keuze een 2de te nemen...........

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:52

1Boefje schreef:

Eh... Ik ben enig kind, maar ebn mn hele basisschooltijd en 2jaa rvan de middelbare gepest ;)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:53

Precies zo bij mij Suuskipje :).