Bang voor mijn bevalling!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 05:49

semenamy schreef:
Haha moest wel lachen om je verhaal! Ik ben maandag 24 weken zwanger van de derde...en geloof mij, als de bevalling een levende hel zou zijn was deze er echt niet gekomen!
Ik zou absoluut geen keizersnee willen tenzij niet anders gaat. Dit word vaak onderschat maar is een echte flinke operatie waar je weken of zelfs maanden last van kunt hebben. Een natuurlijke bevalling is absoluut niet pijnloos maar heb liever een week lang een rauwe doos en klaar ermee dan een litteken en pijnen die veel langer aanhouden en je belemmeren de eerste tijd maar dat is mijn mening ;)

Hmm, heb net een keizersnede gehad en het was niet fijn maar heb ook geen pijn gehad en was echt niet belemmerd
liep beter dan na mijn gewone bevallingen, weet je wat ontzettend rot is? dat je de eerste uren van je kindje mist
dat heb ik als heel erg ervaren.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 06:32

leentje1975 schreef:
Na drie kinderen gekregen te hebben kan ik zeggen dat zelfs dan alles nog verschillend zijn, maar wat ik je mee kan geven is, hou je koppie er lekker bij en probeer dingen tot op zekere hoogte te plannen en laat je koppie niet gek praten door andere mensen, iedereen beleefd het ook op zijn eigen manier.
Dit wordt jouw bevalling en niet van iemand anders, eerlijk is eerlijk de pijn is er maar die zorgt er wel voor dat de band met je kindje straks supersterk is.

De pijn zorgt voor een band? merkwaardig, waarom zou pijn die functie hebben dan volgens jou?
Ik heb geen pijn gehad bij mijn derde en ook een goede band mee, nu bij de vijfde geen pijn
want het was een keizersnede maar ook een heerlijke band hoor.
Laat je alsjeblieft niks wijsmaken door een verloskundige en ga in godsnaam naar een gyneacoloog
om te bevallen, verloskundigen kunnen nl helemaal niks met pijnbestrijding en ook niet als
het kindje het benauwd krijgt.
Succes ermee en je mag me altijd een pb sturen, heb inmiddels al vanalles meegemaakt qua bevallingen.

diana

Re: Bang voor mijn bevalling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:55

kun je zomaar naar een gyn gaan dan,als het niet medisch is??

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:35

diana schreef:

Dan verzin je toch een reden? ik heb vijf kinderen nu en wil van mijn leven niet meer
bevallen bij een verloskundige, het risico is gewoon te groot.
Nederland heeft van Europa de hoogste pasgeborenensterfte en dat is te wijten
aan de thuisbevalling en het achterlijke op weg gaan als je ontsluiting hebt en dus dan al bezig
bent.
En bij een gyneacoloog heb je veel betere prenatale controle, ik heb tig echo,s gehad in
mijn zwangerschap en als ik het niet vertrouwde mocht ik altijd gelijk komen voor een uurtje
aan het ctg.
Heel veel sterkte ermee.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:49

Meid, lekker over je laten heen komen en niet bang zijn.
Ik heb 3 kinderen en de bevallingen zijn allemaal vrij vlot verlopen.
De oudste: 9 uur en 21 min van eerste wee tot geboorte
De middelste: 2 uur en 9 min van eerste wee tot geboorte
De jongste: 1 uur en 45 min vanaf de eerste echte wee tot de geboorte ( bij de jongste ben ik ingeleid en een uur nadat mijn vliezen waren gebroken ben ik aan de weeenopwekkers gegaan) Ik heb zelfs geen last gehad van een weeenstorm.
Onze jongste is nu 6 maand en na ons trouwen 1 sept dit jaar gooien wij de pil weer de deur uit en hopen wij dat we nog een 4e kindje mogen krijgen!

Ik was overigens 18 toen ik beviel van de eerste, 19 toen ik beviel van de 2e en 23 toen ik beviel van de derde.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:36

oooh en ik heb er juist zo een zin in,, en ik moet nog zolang wachten ;(

overgens kan ik ook gewoon kijken naar die programma's op tv waar je iedereen ziet schreeuwe, doet me eigenlijk helemaal niks haha.

ben pas 15 feb uitgerekend, dus dat duurt nog wel even ( ergens ook wel fijn want ons huisje is nog lang niet klaar haha )

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:48

lisa_pluisje schreef:
semenamy schreef:
Haha moest wel lachen om je verhaal! Ik ben maandag 24 weken zwanger van de derde...en geloof mij, als de bevalling een levende hel zou zijn was deze er echt niet gekomen!
Ik zou absoluut geen keizersnee willen tenzij niet anders gaat. Dit word vaak onderschat maar is een echte flinke operatie waar je weken of zelfs maanden last van kunt hebben. Een natuurlijke bevalling is absoluut niet pijnloos maar heb liever een week lang een rauwe doos en klaar ermee dan een litteken en pijnen die veel langer aanhouden en je belemmeren de eerste tijd maar dat is mijn mening ;)

Hmm, heb net een keizersnede gehad en het was niet fijn maar heb ook geen pijn gehad en was echt niet belemmerd
liep beter dan na mijn gewone bevallingen, weet je wat ontzettend rot is? dat je de eerste uren van je kindje mist
dat heb ik als heel erg ervaren.

Tuurlijk kan dat en gelukkig is het je meegevallen maar ik zou er persoonlijk zelf niet voor kiezen. En idd die eerste paar uur lijkt me ook heel erg.
Hoelang zijn ze eigenlijk met je bezig na een keizersnee, met name dichtmaken enz?
Heeft je partner de kleine in de tussentijd gehad?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:26

Ik vond de bevalling geweldig. :o Het is in mijn ogen het mooiste dat er is!
En ik heb eigenlijk helemaal geen leuke bevalling gehad. :=
Niets om bang voor te zijn, kindje moet er toch uit. ;)

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:26

lisa_pluisje schreef:
diana schreef:

Dan verzin je toch een reden? ik heb vijf kinderen nu en wil van mijn leven niet meer
bevallen bij een verloskundige, het risico is gewoon te groot.
Nederland heeft van Europa de hoogste pasgeborenensterfte en dat is te wijten
aan de thuisbevalling en het achterlijke op weg gaan als je ontsluiting hebt en dus dan al bezig
bent.
En bij een gyneacoloog heb je veel betere prenatale controle, ik heb tig echo,s gehad in
mijn zwangerschap en als ik het niet vertrouwde mocht ik altijd gelijk komen voor een uurtje
aan het ctg.
Heel veel sterkte ermee.

Ik wil hier toch even op reageren, hoewel dit topic niet bedoelt is voor een discussie over verloskundige/gynaecoloog, maar ik vind het wel belangrijk dat mensen de juiste informatie krijgen.
Zo is de perinatale sterfte in Nederland inderdaad hoger dan in andere westerse landen. Diverse onderzoeken hebben echter al aangetoond dat dit niet te wijten is aan de thuisbevalling. Een thuisbevalling is veilig in Nederland als je als zwangere een laagrisico zwangerschap hebt, d.w.z. geen gekke dingen bij je vorige zwangerschap of bevalling of een aandoening zoals suikerziekte etc. Bij een thuisbevalling heb je veel minder kans dat er ingrepen gedaan worden die niet nodig zijn. Een thuisbevalling is voor een gezonde vrouw, met een goede zwangerschap die zwanger is van haar tweede of derde kind zelfs veiliger dan een bevalling in het ziekenhuis.

Een verloskundige in Nederland wordt opgeleid om risico's in te schatten en te handelen bij (dreigende) complicaties. Thuis kan een verloskundige inderdaad geen pijnbestrijding met medicijnen geven, maar wel op andere manieren helpen om met de pijn om te gaan. Als het kind in slechte conditie geboren wordt, dan is een verloskundige getraind om het kind goed op te vangen en indien nodig te reanimeren.

Bij een bevalling heb je van een verloskundige vaak meer persoonlijke aandacht dan wanneer je bij de gynaecoloog loopt. De gynaecoloog zelf is zelden bij een bevalling, omdat een arts-assistent de bevalling doet.De gynaecoloog is natuurlijk wel altijd op de achtergrond aanwezig en gelukkig maar, want bij bevalling met een midden- of hoogrisico is de gynaecoloog nodig. Daar is hij of zij in getraind. Van een normale, gezonde bevalling hebben ze minder verstand omdat ze dat bijna niet zien. Hoe meer verloskundigen en gynaecologen samenwerken hoe beter, want ze kunnen daardoor veel leren van elkaars expertise en goede afspraken maken om de zorg in hun gebied zo goed mogelijk te maken.

Helaas is het wel zo dat verloskundigen voor teveel cliënten moeten zorgen. Daardoor moeten ze soms tijdens de ontsluiting weg. De beroepsvereniging van verloskundigen is er dan ook hard voor aan het strijden dat verloskundigen voor minder cliënten moeten zorgen zodat ze tijd hebben voor de vrouw die aan het bevallen is. Verloskundigen zijn verder altijd bereikbaar en als je ongerust bent kun je extra langskomen of komen ze bij jou langs. Ik weet dat dit helaas per praktijk verschilt en dat de ene verloskundige hier laagdrempeliger in is dan de andere.

Het berichtje is iets langer geworden dan ik dacht, maar hopelijk wel duidelijk.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 20:08

Ik heb gelukkig de volste vertrouwen in mijn verloskundige, en ik ga zoiezo in het ziekenhuis bevallen.
Er bevallen dagelijks zoveel vrouwen op deze manier, dan kan het vast geen kwaad toch :D
Anyway, ben nu 5,5 maand en kan niet wachten tot ik die kleine in mn armen heb (of had ik dat al gezegd?).

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:02

Gewoon over je heen laten komen.
Ik ben er gewoon blanco aan begonnen en het is ook mij gelukt ;)

Alles bij elkaar heeft het 12 uurtjes geduurd. Ben overigens thuis bevallen. Na de bevalling kon ik alsnog linea recta naar het ziekenhuis...waar ik samen met dochterlief een weekje heb mogen logeren.

En ja het cliché is waar...je vergeet die ellende vrij snel :j

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:09

allereerst gefeliciteerd

ik was bij mijn dochterje 19
zag ook echt op tegen me bevalling maar ja het moet
ikkan nu we zegen het valt mee maar iedereen maakt het op zijn eigen manier mee
ik ben ook superbang voor prikken maar had zulke gemene weeen dat ik de prik niet eens voelde
had een prik in me bovenbeen gekregen dit heeft me goed door de weeen heen gesleept
uiteindelijk na het bevallen zegt iedereen je ben het gelijk vergeten nou dat niet
maar als je eenmaal je wonder in je arme heb scheelt het een hele hoop
zorg dat je gewoon iemand bij je heb waar je wta anaheb kwa steun en begrip

het komt allemaal goed
lukt bij iederee dus bij jou ook

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:42

hoi
gefeliciteerd met de zwangerschap.
ik werk in de kinderopvang dus ben bekend met alle horrorverhalen en bloederige verhalen.
maar ik had zelf de insteek, hij zit erin, dus hij moet er ook uit, en hoe? dat zien we dan wel.
wel had ik de geboortetens gehuurd om de weeën op te vangen.
en dat ga ik ook zeker weer doen.
de weeën werden prima opgevangen, en op den duur was ik zat van dat aparaat en moest ie weg, toen wou ik het zelf doen.
al met al zo'n 18 uur geduurd, was bekaf, maar het was een prachtige dag en ik ben gewoon heel vriendelijk geweest voor mijn kerel die ook een geweldige rol heeft gespeeld die dag.
nu weer 12 weken zwanger en zie er alweer tegenop.
maar je groeit er ook naartoe, ik in ieder geval wel,
bij de eerste zag ik er ook tegenop, tot de laatste zes weken,
toen kon ik juist niet wachten.
en het cliche blijft waar, je krijgt er zooooveel voor terug.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 05:46

Toch nog eventjes reageren ...

Hoe hard ik in het begin van mn zwangerschap riep, laat maar komen ..
zo bang ben ik nu.
De meest enge horrorverhalen heb ik gehoord. Opzich deed het me vrij weinig. Pijn zal ik toch wel hebben en idd wat hier genoemd werd, het moet er toch uit :+

Waar ik nu erg mee in mn maag zit en wat jullie misschien een beetje kunnen verduidelijken is dat de weeen enorm misselijkmakend zijn en er veel gespuugd wordt. Het lijkt wel of iedereen die nu in mijn omgeving bevalt dood ziek is tijdens de bevalling.
Ik ben al een paniekzaaier als ht om spugen gaat, maar als ik tijdens mn bevalling (wat blijkbaar volgens velen dus al heavy is) oook nog moet spugen/me enorm misselijk voel, kortom .. hardstikke beroerd ben. My goodness daar wil ik nog eventjes niet aan denken geloof ik ..........

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:26

Ah joh dat valt wel mee!
Ik hoefde niet te spugen, was van te voren de ontspannenheid zelf. Was wel misselijk, maar een glaasje water doet wonderen tijdens de bevalling.

Probeer wel een gedachte aan te houden voor jezelf waardoor bevallen niet eng is, dat helpt heel erg.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:28

nou hier nog een zwangere 20 weken nu
vorige bevalling ging aardig snel voor de eerste 10 uurtjes wel met een weeenstorm .
maar ach je bent alles erna vergeten!
ook heb ik gespuugd tijdens de bevalling maar het viel me mee ik ben ook snel misselijk en dan blijf ik ook spugen dus niks om je zorgen over te maken denk ik.
ik kan juist niet wachten om te bevallen heerlijk eindelijk die kleine zien en daarna een week op bed verwend worden hihi
en ja beval thuis en jolly bedankt over de opheldering over de baby sterfte hier in nl ik beval hopelijk weer thuis van de 2de

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:38

Wat er wel gebeurd is dat niet alle weeen misselijkmakend zijn maar de overgang van ontsluitingsweeen naar persweeen!
Ik ben 3 keer bevallen en heb dat 1 keer gehad,verder ben ik niet misselijk geweest tijdens mijn bevallingen.
Wat wel "handig" kan zijn is dat je wel je suikergehalte op peil houdt,dus regelmatig een slokje limonade oid.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:41

haha brrr zit ik hier helemaal te shaken.
Heb een redelijk heavy vorm van emetofobie, kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst heb gespuugd (weet niet eens hoe het moet) en dat benauwt me.

Eng idee dat je niet weet wat je te wachten staat strakjes, pijn, weeen .. wat voel je dan. haha!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:50

Ik was super ontspannen, had al 10 cm voordat ik het door had, ik had thuis onder de douche zelfs al wat persweeen, en die deden een beetje zeer (vanwege het tegenhouden).
Vond ze wel langzaam in het ziekenhuis hoor, pas na een dikke 3 kwartier-uur keken ze eens of ik al mocht.
Ik mocht daarvoor dus niet persen, en dat tegenhouden is bijna onmogelijk dus was helemaal aan het trillen.

Dat moment dat dat hoofdje erdoorheen is is heel erg vreemd... Dan flubbert alles er namelijk uit, en dat is heel glibberig, en gaat heel snel.

Maar echt, ontspannen! Gaat de ontsluiting veel sneller van. En het helpt als je je hoofd onder controle kan houden (ipv. Dit gaat pijn doen, gewoon denken dat het geen zeer doet en dat het zo weer voorbij is).

Elicious, hoe vaker je spuugt, des te makkelijker het voor je wordt, zo kun je het ook bekijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:32

Elicious schreef:
Toch nog eventjes reageren ...

Hoe hard ik in het begin van mn zwangerschap riep, laat maar komen ..
zo bang ben ik nu.
De meest enge horrorverhalen heb ik gehoord. Opzich deed het me vrij weinig. Pijn zal ik toch wel hebben en idd wat hier genoemd werd, het moet er toch uit :+

Waar ik nu erg mee in mn maag zit en wat jullie misschien een beetje kunnen verduidelijken is dat de weeen enorm misselijkmakend zijn en er veel gespuugd wordt. Het lijkt wel of iedereen die nu in mijn omgeving bevalt dood ziek is tijdens de bevalling.
Ik ben al een paniekzaaier als ht om spugen gaat, maar als ik tijdens mn bevalling (wat blijkbaar volgens velen dus al heavy is) oook nog moet spugen/me enorm misselijk voel, kortom .. hardstikke beroerd ben. My goodness daar wil ik nog eventjes niet aan denken geloof ik ..........

Ik ben bij de eerste wel misselijk geweest en heb ook overgegeven idd, het was een beetje het gevoel van voedselvergiftiging, weet niet of je dat wel eens hebt gehad? In elk geval: doordat mijn baarmoeder aan het samentrekken was, gingen zowel darmen als maag meedoen. Dat was alleen de eerste fase, tot zo'n 5-6 cm ontsluiting, eigenlijk begon het voor mijn gevoel ook pas echt toen dat over was.

Maar bij de tweede ben ik niet misselijk geweest, heb ook veel minder op de wc gezeten. Heb daar ook niet overgegeven. Wel gelijk veel heftigere weeën gehad, maar ook maar een half uurtje over de bevalling gedaan, da's dan ook weer fijn :)

Je weet toch niet wat er gebeurt joh :(:)
De ene geeft over, de volgende verliest bij het persen nog ontlasting, een derde laat de urine lopen en een vierde heeft helemaal niks. Laat het komen zoals het komt, niemand kijkt er van op wat er gebeurt, want die mensen hebben heel wat gezien, vast en zeker ook ergere dingen dan wat er bij jou gebeurt (als er al iets 'vies' gebeurt).
Laat je niet gek maken over bevallen, miljarden vrouwen zijn al bevallen, velen doen het meerdere keren. Het is niet iets wat je voor je hobby gaat doen, want het gaat met veel geweld, dat is gewoon zo, maar hoe meer het je lukt om mee te gaan in je bevaling, hoe meer je verdoofd wordt door de endorfinen (en dat is lekkerrrrr! Kan volgens mij geen drugs tegenop :D ). Het is de natuur en op dat moment kun je er niet bij stilstaan maar het is eigenlijk een fantastische ervaring om te voelen hoe sterk je eigenlijk bent.
Jij kunt het ook :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:34

Equidea schreef:
Ik was super ontspannen, had al 10 cm voordat ik het door had, ik had thuis onder de douche zelfs al wat persweeen, en die deden een beetje zeer (vanwege het tegenhouden).
Vond ze wel langzaam in het ziekenhuis hoor, pas na een dikke 3 kwartier-uur keken ze eens of ik al mocht.
Ik mocht daarvoor dus niet persen, en dat tegenhouden is bijna onmogelijk dus was helemaal aan het trillen.

En daar heb ik dus sch*t aan, mijn bevalling!, mijn lijf geeft wel aan wat ik moet doen! Als ik persdrang krijg ga ik persen, ik ga echt niet wachten tot een ziekenhuismiep een keer tijd voor me heeft. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:54

Idd je lijf geeft het zelf aan, het komt zoals het komt. Ik ben tijdens de hele bevalling die zo'n 14 uur duurde geen moment misselijk geweest. Als ik van tevoren had geweten hoe het zou lopen was ik echt wel supernerveus geweest, maar cliche als het is, je bent het meeste echt zo weer vergeten als je zo'n klein frummeltje in je armen krijgt. Beste is om er gewoon heel open in te stappen omdat je echt niet weet hoe het gaat lopen. Enige echt belangrijke is dat je de weeen goed op kunt vangen, dat helpt echt enorm om met de pijn om te gaan en om zo ontspannen mogelijk te blijven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:57

hi hi hi ik had ook vreselijke angst voor de ruggeprik maar toen ik aan het bevallen was en het zooo zeer was ik in staat om die spuit er desnoods zelf in te drukken.. Heb er werkelijk niks van gevoeld (tja mens werkt met contrasten en als je al een paar uur fikse pijn voelt merk je de pijn die veel minder is al haast niet meer op) en was zo opgelucht toen het ding ging werken.. Kon de anesthesist wel zoenen..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:00

Ik zag ook altijd tegen de bevalling op.
Ja het is pijnlijk, ga niet ontkennen dat het niet zo is, maar zodra je je kind in de armen hebt voel je niks meer!

Keizersnede heb ik ook gehad, alleen niet bewust meegemaakt. ( spoedkeizersnee)
Die wondpijn deed mij meer zeer dan de normale bevalling van de eerste.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:33

Ik heb 1x moeten overgeven tijdens de weeën. Daarna was eigenlijk dat hele misselijke gevoel al wel weer over...

Ik ga tot noch toe ontspannen de bevalling tegemoed! Ik weet echt bijna niks meer van de eerste bevalling. Ik kan me met vlagen nog wat herinneren. Het gedeelte van de bevalling dat ik nog thuis was kan ik me redelijk herinneren, maar vanuit het ziekenhuis zijn het echt maar kleine stukjes. Ik heb het verslag van het ziekenhuis nagelezen om te kijken hoe het nou is gegaan. Ik ben blij dat ik het niet meer weet :D