Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ingeb0rg schreef:PDD-NOS is toch wel een autistich verwante stoornis?.. ik heb ADHD maar het valt echt niet onder autisme..
Bovendien ja als je het zo bekijkt, iedereen is wel eens bang om nieuwe mensen te ontmoeten enz. en dagdroomt wel eens.. maar autisme is wel heel extreem natuurlijk. Je moet het heel erg hebben wil er echt een etiket opgeplakt worden!
Mossel schreef:Oja wacht ben een autist he, dan intrepeteer ik dingen anders, sorry helemaal vergeten ik zal m,n mond houden
Samy schreef:Mossel schreef:Oja wacht ben een autist he, dan intrepeteer ik dingen anders, sorry helemaal vergeten ik zal m,n mond houden
Dit vind ik wel erg kinderachtig over komen. Nu doe je net of iedereen die een autist is, dingen anders intrepeteerd en daarom ook nooit serieus genomen moet worden op het forum, omdat alles anders binnen komt dan er gezegd word.

Mossel schreef:Oja wacht ben een autist he, dan intrepeteer ik dingen anders, sorry helemaal vergeten ik zal m,n mond houden
Mossel schreef:Samy schreef:
Dit vind ik wel erg kinderachtig over komen. Nu doe je net of iedereen die een autist is, dingen anders intrepeteerd en daarom ook nooit serieus genomen moet worden op het forum, omdat alles anders binnen komt dan er gezegd word.
Komt omdat ik nog nooit serieus genomen ben door niemand niet
Dan ga je vanzelf zulk soort gedrag vertonen
MamboBeach schreef:Er wordt altijd gezegd dat mensen met autisme of vorm daarvan heel veel structuur nodig hebben maar toch denk ik daar iets anders over. Ik wil het niet geheel in de wind slaan maargoed...
Het zal ook verschillen per persoon.
Shadow0 schreef:Mossel schreef:Oja wacht ben een autist he, dan intrepeteer ik dingen anders, sorry helemaal vergeten ik zal m,n mond houden
Slachtofferisme is een loket verder, sorry. Het heeft niets te maken met of jij al dan niet autisme hebt, maar alles met feiten. Het interesseert me echt helemaal niets wie de onjuiste feiten verkondigt, men moet ze gewoon niet plaatsen zonder onderbouwing. En zo wel, dan kan iedereen van mij discussie verwachten.
(Maar stel je niet zo ongelofelijk kinderachtig op. Autisme is lastig, maar het is geen excuus voor zulk kinderachtig gedrag.)
lammie2701 schreef:MamboBeach schreef:Er wordt altijd gezegd dat mensen met autisme of vorm daarvan heel veel structuur nodig hebben maar toch denk ik daar iets anders over. Ik wil het niet geheel in de wind slaan maargoed...
Het zal ook verschillen per persoon.
op mijn afdeling is het toevallig wel zo dat een voorspelbaar dagprogramma het beste werkt voor onze clienten, de 1 heeft meer structuur nodig dan de ander, maar er is wel bij alle 8 structuur en duidelijke grenzen nodig om hun gedrag in goede banen te leiden...
Mossel schreef:En shadowo ik zit niet in een slachtoffer rol,
Citaat:het punt is dat ik mijn MENING geef (jaja vrij land mag nog steeds) en ik me elke keer moet verklaren terwijl ik m,n mening geef.
MamboBeach schreef:lammie2701 schreef:op mijn afdeling is het toevallig wel zo dat een voorspelbaar dagprogramma het beste werkt voor onze clienten, de 1 heeft meer structuur nodig dan de ander, maar er is wel bij alle 8 structuur en duidelijke grenzen nodig om hun gedrag in goede banen te leiden...
Ik zeg ook niet dat er helemaal geen structuur moet zijn hoor maar ik houd niet van het 'bedotten'.
Krissis schreef:@ Beantsje: bizar is dat hé... Rainman (??) is daar zo'n goed voorbeeld van.
Zelf werk ik nu ook met een gemaleerd clubje cliënten, vanalles door elkaar, leuk! Daar zie je het gedrag wat jij beschrijft (het hele sterrenstelsel uit je hoofd kennen maar ''daar zakt me de broek van af'' niet snappen) maar ook wat ik beschrijft: cliënt X voert de ene keer de ezel, andere keer mest hij een stal uit, anders gaat hij heel dwangmatig alles structureren en taken opeisen waardoor hij uiteindelijk alleen zichzelf in de weg zit, want hij wordt een stuk minder flexibel.....
Shadow0 schreef:Mossel schreef:En shadowo ik zit niet in een slachtoffer rol,
Jij plaatst je in dit topic heel duidelijk in een slachtofferrol. Of je dat buiten dit topic ook doet kan ik en wil ik helemaal niet in beoordelen. Maar hier gebruik je het als een manier om onder de onderbouwing van je berichten uit te komen, en daar geef ik reactie op.Citaat:het punt is dat ik mijn MENING geef (jaja vrij land mag nog steeds) en ik me elke keer moet verklaren terwijl ik m,n mening geef.
Prima, alleen ging het hier over feiten, niet over meningen, en bracht je het ook als feiten, met een duidelijke verwijzing naar een (niet-controleerbare) externe bron. Als je het had gebracht als eigen mening was er ongetwijfeld anders op gereageerd.

Mossel schreef:Nee hoor wnt ik heb t over mezelf, als je m,n wijzing leest zie je dat ook..
En shadowo ik zit niet in een slachtoffer rol, en ik heb ngeen last van mijn autisme op 1 klein puntje na. Iedereen waar ik mee omga is er verbaast over als ik zeg dat ik een lichte vorm van autisme heb, het punt is dat ik mijn MENING geef (jaja vrij land mag nog steeds) en ik me elke keer moet verklaren terwijl ik m,n mening geef.
MamboBeach schreef:Ik zeg ook niet dat er helemaal geen structuur moet zijn hoor maar ik houd niet van het 'bedotten'.
Shadow0 schreef:MamboBeach schreef:Ik zeg ook niet dat er helemaal geen structuur moet zijn hoor maar ik houd niet van het 'bedotten'.
Ik denk dat je niet helemaal 'bedotten' bedoelt (dat 'bedriegen' betekent) maar het overbeschermen, toch? Maar ik begrijp wel wat je gevoel erachter is.
Ik probeer zelf aan structuur te denken als een raamwerk: een basis waar je zelf tierelantijntjes aan op kunt hangen, een frame dat je gebruikt als ondergrond voor de dingen die je wilt doen.
Het geeft een aantal zekerheden zodat je vrijheid hebt om te kunnen experimenteren.
Kinderen (en ook die met autisme) moeten weten dat ze terug kunnen keren op iets vertrouwds voor ze iets niet-vertrouwds kunnen doen. Dat geldt bij autisme in veel hevigere mate dan normale kinderen, maar het geldt eigenlijk voor iedereen. En iedereen moet momenten hebben dat je even op adem kunt komen doordat je weet wat er al komt. NIEMAND, geen mens ter wereld, kan voortdurend omgaan met volstrekt onvoorspelbare situaties. Je bent als mens voortdurend aan het structureren en voorspellen: je zoekt meestal steeds een beetje de grens op tussen rust en uitdaging. Geen mens zou bv elke dag van baan kunnen wisselen, je hebt tijd nodig om dingen te leren, er ook goed in te zijn, iets op te bouwen en dat ook te ervaren. Het geeft je ook een aantal dingen die je helpen dingen snel te kunnen overzien, zodat je ze niet elke keer helemaal opnieuw hoeft te bedenken. De verkeersregels bijvoorbeeld geven een structuur in handen zodat mensen niet met trial-en-error hoeven te leren hoe je moet handelen.
De balans is bij mensen met autisme anders, maar het principe niet.
Wat structuur NIET hoeft te betekenen is een gevangenisregime waarbij de structuur hoger staat dan het individu. Structuur is een middel, geen doel.