heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:35

@krissis
Ik heb alleen ervaring met een paar kinderen met asperger. En die hebben zeker heel veel behoefte aan structuur. Maar dit zijn beide kinderen met een vrij hoog tot zelfs zeer hoog iq.
De ene, een jongen van 14 (en daar heb ik met verbijstering naar staan kijken) kan binnen een minuut een Rubiks Cube oplossen. Doet gymnasium met zeer hoge cijfers voor de betavakken. Maar stuur je hem om een boodschap, bijv. dat hij brie moet kopen, dan belt hij vanuit de winkel omdat er 2 merken zijn en hij niet in staat is zelf een beslissing te nemen. En een mop met een woordspeling snapt hij niet.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 04-06-10 21:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:35

ingeb0rg schreef:
PDD-NOS is toch wel een autistich verwante stoornis?.. ik heb ADHD maar het valt echt niet onder autisme..
Bovendien ja als je het zo bekijkt, iedereen is wel eens bang om nieuwe mensen te ontmoeten enz. en dagdroomt wel eens.. maar autisme is wel heel extreem natuurlijk. Je moet het heel erg hebben wil er echt een etiket opgeplakt worden!

Dat klopt niet hoor, zoals hier boven ook al werd gezegd, bij vele mensen zie je niet eens dat ze autisme hebben. Dit is dus weer alles over 1 kam scheren...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:38

Er wordt altijd gezegd dat mensen met autisme of vorm daarvan heel veel structuur nodig hebben maar toch denk ik daar iets anders over. Ik wil het niet geheel in de wind slaan maargoed...
Het zal ook verschillen per persoon. :j

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:39

Mossel schreef:
Oja wacht ben een autist he, dan intrepeteer ik dingen anders, sorry helemaal vergeten ik zal m,n mond houden :j

Dit vind ik wel erg kinderachtig over komen. Nu doe je net of iedereen die een autist is, dingen anders intrepeteerd en daarom ook nooit serieus genomen moet worden op het forum, omdat alles anders binnen komt dan er gezegd word.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:40

@ Beantsje: bizar is dat hé... Rainman (??) is daar zo'n goed voorbeeld van.
Zelf werk ik nu ook met een gemaleerd clubje cliënten, vanalles door elkaar, leuk! Daar zie je het gedrag wat jij beschrijft (het hele sterrenstelsel uit je hoofd kennen maar ''daar zakt me de broek van af'' niet snappen) maar ook wat ik beschrijft: cliënt X voert de ene keer de ezel, andere keer mest hij een stal uit, anders gaat hij heel dwangmatig alles structureren en taken opeisen waardoor hij uiteindelijk alleen zichzelf in de weg zit, want hij wordt een stuk minder flexibel.....

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:42

Samy schreef:
Mossel schreef:
Oja wacht ben een autist he, dan intrepeteer ik dingen anders, sorry helemaal vergeten ik zal m,n mond houden :j

Dit vind ik wel erg kinderachtig over komen. Nu doe je net of iedereen die een autist is, dingen anders intrepeteerd en daarom ook nooit serieus genomen moet worden op het forum, omdat alles anders binnen komt dan er gezegd word.

Komt omdat ik nog nooit serieus genomen ben door niemand niet :)
Dan ga je vanzelf zulk soort gedrag vertonen.
En daarbij komt heb ik het over mezelf en niet over andere autisten, elke autist is anders :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:43

Mossel schreef:

Slachtofferisme is een loket verder, sorry. Het heeft niets te maken met of jij al dan niet autisme hebt, maar alles met feiten. Het interesseert me echt helemaal niets wie de onjuiste feiten verkondigt, men moet ze gewoon niet plaatsen zonder onderbouwing. En zo wel, dan kan iedereen van mij discussie verwachten.

(Maar stel je niet zo ongelofelijk kinderachtig op. Autisme is lastig, maar het is geen excuus voor zulk kinderachtig gedrag.)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:44

Mossel schreef:
Samy schreef:

Komt omdat ik nog nooit serieus genomen ben door niemand niet :)
Dan ga je vanzelf zulk soort gedrag vertonen

En dan moet je dat maar gelijk op het forum gooien en andere autisten er gelijk bij betrekken?
Ik ken ook autisten, daar zie je het niet aan en als die op bokt zouden posten (wat ze ook doen) merk je het er ook niet aan ...
Dus ik vind dat je die zin eigenlijk terug moet nemen ... nu wordt je als autist wel zwart gemaakt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:45

MamboBeach schreef:
Er wordt altijd gezegd dat mensen met autisme of vorm daarvan heel veel structuur nodig hebben maar toch denk ik daar iets anders over. Ik wil het niet geheel in de wind slaan maargoed...

op mijn afdeling is het toevallig wel zo dat een voorspelbaar dagprogramma het beste werkt voor onze clienten, de 1 heeft meer structuur nodig dan de ander, maar er is wel bij alle 8 structuur en duidelijke grenzen nodig om hun gedrag in goede banen te leiden...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:48

Nee hoor wnt ik heb t over mezelf, als je m,n wijzing leest zie je dat ook..

En shadowo ik zit niet in een slachtoffer rol, en ik heb ngeen last van mijn autisme op 1 klein puntje na. Iedereen waar ik mee omga is er verbaast over als ik zeg dat ik een lichte vorm van autisme heb, het punt is dat ik mijn MENING geef (jaja vrij land mag nog steeds) en ik me elke keer moet verklaren terwijl ik m,n mening geef.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:48

Shadow0 schreef:
Mossel schreef:

Slachtofferisme is een loket verder, sorry. Het heeft niets te maken met of jij al dan niet autisme hebt, maar alles met feiten. Het interesseert me echt helemaal niets wie de onjuiste feiten verkondigt, men moet ze gewoon niet plaatsen zonder onderbouwing. En zo wel, dan kan iedereen van mij discussie verwachten.

(Maar stel je niet zo ongelofelijk kinderachtig op. Autisme is lastig, maar het is geen excuus voor zulk kinderachtig gedrag.)

Ik heb het van de psychologe. (Wat betreft PDD en ADHD)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:49

lammie2701 schreef:
MamboBeach schreef:

op mijn afdeling is het toevallig wel zo dat een voorspelbaar dagprogramma het beste werkt voor onze clienten, de 1 heeft meer structuur nodig dan de ander, maar er is wel bij alle 8 structuur en duidelijke grenzen nodig om hun gedrag in goede banen te leiden...

Ik zeg ook niet dat er helemaal geen structuur moet zijn hoor maar ik houd niet van het 'bedotten'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:51

Mossel schreef:
En shadowo ik zit niet in een slachtoffer rol,

Jij plaatst je in dit topic heel duidelijk in een slachtofferrol. Of je dat buiten dit topic ook doet kan ik en wil ik helemaal niet in beoordelen. Maar hier gebruik je het als een manier om onder de onderbouwing van je berichten uit te komen, en daar geef ik reactie op.

Citaat:
het punt is dat ik mijn MENING geef (jaja vrij land mag nog steeds) en ik me elke keer moet verklaren terwijl ik m,n mening geef.

Prima, alleen ging het hier over feiten, niet over meningen, en bracht je het ook als feiten, met een duidelijke verwijzing naar een (niet-controleerbare) externe bron. Als je het had gebracht als eigen mening was er ongetwijfeld anders op gereageerd.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:52

MamboBeach schreef:
lammie2701 schreef:

Ik zeg ook niet dat er helemaal geen structuur moet zijn hoor maar ik houd niet van het 'bedotten'.

nee daar hou ik ook niet van, maar ja onze clienten hebben ook het verstand van een kind tussen de 0 en 2 jaar dus ja dan moet je je ook aanpassen aan het ontwikkelingsniveau...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:52

Krissis schreef:
@ Beantsje: bizar is dat hé... Rainman (??) is daar zo'n goed voorbeeld van.
Zelf werk ik nu ook met een gemaleerd clubje cliënten, vanalles door elkaar, leuk! Daar zie je het gedrag wat jij beschrijft (het hele sterrenstelsel uit je hoofd kennen maar ''daar zakt me de broek van af'' niet snappen) maar ook wat ik beschrijft: cliënt X voert de ene keer de ezel, andere keer mest hij een stal uit, anders gaat hij heel dwangmatig alles structureren en taken opeisen waardoor hij uiteindelijk alleen zichzelf in de weg zit, want hij wordt een stuk minder flexibel.....

Inderdaad; deze jongen doet het eigenlijk heel goed, diagnose is pas op 11de gesteld. Wellicht is het nooit zo opgevallen omdat hij uit een heel stabiel gestructureerd gezin komt. Zijn vader verdenk ik ook van licht autistische trekjes.
Hij gaat naar een gewone maar streng gereformeerde school en die zijn natuurlijk toch al iets strakker. Doet gymnasium maar zijn moeder moet hem altijd helpen zijn schooltas voor de volgende dag in te pakken.
Er is hard gewerkt aan zijn sociale vaardigheden en die zijn best wel goed, eigenlijk.
Je moet wel uitkijken wat je tegen hem zegt; omdat hij alles letterlijk neemt. Als ik zeg dat ik iemand de oren ga wassen, denkt hij dat ik dat écht ga doen...

Wat dat structuur betreft; mijn neefje heeft ook asperger (in wat ergere mate) en doet havo. Inderdaad de talen matig maar betavakken uitstekend.
Hij wordt nog steeds heel ongelukkig van de chaos van familiefeesten, logeerpartijen enz. Als klein kind vluchtte hij weleens met zijn schaaltje chips naar boven terwijl alle andere kinderen lekker druk in een kring zaten, want anders werd het 'helemaal druk in zijn hoofd'.
Op de basisschool werden op een dag de tafeltjes omgewisseld door grotere, zonder dat dat tegen hem gezegd werd. Kon hij helemaal flippen. Hij moest dat gewoon eerst een dag van te voren horen zodat hij dat rustig kon verwerken en dan was er niets aan de hand.
Als mijn broer in de auto 52 rijdt waar je 50 mag, flipt hij ook; dat mag echt niet! Zo'n afwijking van de regel kan hij niet hanteren.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:54

Shadow0 schreef:
Mossel schreef:
En shadowo ik zit niet in een slachtoffer rol,

Jij plaatst je in dit topic heel duidelijk in een slachtofferrol. Of je dat buiten dit topic ook doet kan ik en wil ik helemaal niet in beoordelen. Maar hier gebruik je het als een manier om onder de onderbouwing van je berichten uit te komen, en daar geef ik reactie op.

Citaat:
het punt is dat ik mijn MENING geef (jaja vrij land mag nog steeds) en ik me elke keer moet verklaren terwijl ik m,n mening geef.

Prima, alleen ging het hier over feiten, niet over meningen, en bracht je het ook als feiten, met een duidelijke verwijzing naar een (niet-controleerbare) externe bron. Als je het had gebracht als eigen mening was er ongetwijfeld anders op gereageerd.

Nee hoor, leer mij mezelf kennen, dus daar kan je beter je mond over houden :)

Mijn bron die heb ik al genoemd :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:03

Mossel schreef:
Nee hoor wnt ik heb t over mezelf, als je m,n wijzing leest zie je dat ook..

En shadowo ik zit niet in een slachtoffer rol, en ik heb ngeen last van mijn autisme op 1 klein puntje na. Iedereen waar ik mee omga is er verbaast over als ik zeg dat ik een lichte vorm van autisme heb, het punt is dat ik mijn MENING geef (jaja vrij land mag nog steeds) en ik me elke keer moet verklaren terwijl ik m,n mening geef.

Ik betwijfel zeer of je wel autisme hebt eigenlijk.
Punt een alleen al: geen behoefte hebben aan structuur.
En dan nog het feit dat je er geen last van hebt op 1 klein puntje na.... ik betwijfel het zéér.

Ik kan het weten want ik ben zelf een autist en kan helaas vertellen dat ik er weldegelijk veel last van heb.
Daar stoei ik momenteel behoorlijk mee, alleen al het teveel aan prikkels levert een hoop problemen op.
Dat je afgekeurd bent zegt daar helemaal niets over in mijn ogen.

@ beantsje: Heel herkenbaar.
Bepaalde dingen niet zo erg maar bepaalde dingen o zo erg.
Alleen al het feesten en partijen gedeelte.. Dat heb ik heel erg. :=
Ik ben trouwens afgelopen week op vakantie geweest naar Frankrijk, ging best aardig!
Welliswaar met dank aan een aantal mensen met geduld, maar toch.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-06-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:04

MamboBeach schreef:

Ik denk dat je niet helemaal 'bedotten' bedoelt (dat 'bedriegen' betekent) maar het overbeschermen, toch? Maar ik begrijp wel wat je gevoel erachter is.

Ik probeer zelf aan structuur te denken als een raamwerk: een basis waar je zelf tierelantijntjes aan op kunt hangen, een frame dat je gebruikt als ondergrond voor de dingen die je wilt doen.
Het geeft een aantal zekerheden zodat je vrijheid hebt om te kunnen experimenteren.
Kinderen (en ook die met autisme) moeten weten dat ze terug kunnen keren op iets vertrouwds voor ze iets niet-vertrouwds kunnen doen. Dat geldt bij autisme in veel hevigere mate dan normale kinderen, maar het geldt eigenlijk voor iedereen. En iedereen moet momenten hebben dat je even op adem kunt komen doordat je weet wat er al komt. NIEMAND, geen mens ter wereld, kan voortdurend omgaan met volstrekt onvoorspelbare situaties. Je bent als mens voortdurend aan het structureren en voorspellen: je zoekt meestal steeds een beetje de grens op tussen rust en uitdaging. Geen mens zou bv elke dag van baan kunnen wisselen, je hebt tijd nodig om dingen te leren, er ook goed in te zijn, iets op te bouwen en dat ook te ervaren. Het geeft je ook een aantal dingen die je helpen dingen snel te kunnen overzien, zodat je ze niet elke keer helemaal opnieuw hoeft te bedenken. De verkeersregels bijvoorbeeld geven een structuur in handen zodat mensen niet met trial-en-error hoeven te leren hoe je moet handelen.
De balans is bij mensen met autisme anders, maar het principe niet.

Wat structuur NIET hoeft te betekenen is een gevangenisregime waarbij de structuur hoger staat dan het individu. Structuur is een middel, geen doel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:06

Mossel schreef:
Nee hoor, leer mij mezelf kennen, dus daar kan je beter je mond over houden :)

Maar ik beoordeel jou helemaal niet? Ik reageer op hoe jij reageert - je gedrag in dit topic. Ik zeg niets over hoe je bent, maar over wat je doet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:06

moonfish13, dat jij twijfelt omdat zij geen structuur nodig heeft of niet zoveel hoeft toch ook niet alles te zeggen. Is misschien ook maar net wat je opvoeding is.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:07

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Ik denk dat je niet helemaal 'bedotten' bedoelt (dat 'bedriegen' betekent) maar het overbeschermen, toch? Maar ik begrijp wel wat je gevoel erachter is.

Ik probeer zelf aan structuur te denken als een raamwerk: een basis waar je zelf tierelantijntjes aan op kunt hangen, een frame dat je gebruikt als ondergrond voor de dingen die je wilt doen.
Het geeft een aantal zekerheden zodat je vrijheid hebt om te kunnen experimenteren.
Kinderen (en ook die met autisme) moeten weten dat ze terug kunnen keren op iets vertrouwds voor ze iets niet-vertrouwds kunnen doen. Dat geldt bij autisme in veel hevigere mate dan normale kinderen, maar het geldt eigenlijk voor iedereen. En iedereen moet momenten hebben dat je even op adem kunt komen doordat je weet wat er al komt. NIEMAND, geen mens ter wereld, kan voortdurend omgaan met volstrekt onvoorspelbare situaties. Je bent als mens voortdurend aan het structureren en voorspellen: je zoekt meestal steeds een beetje de grens op tussen rust en uitdaging. Geen mens zou bv elke dag van baan kunnen wisselen, je hebt tijd nodig om dingen te leren, er ook goed in te zijn, iets op te bouwen en dat ook te ervaren. Het geeft je ook een aantal dingen die je helpen dingen snel te kunnen overzien, zodat je ze niet elke keer helemaal opnieuw hoeft te bedenken. De verkeersregels bijvoorbeeld geven een structuur in handen zodat mensen niet met trial-en-error hoeven te leren hoe je moet handelen.
De balans is bij mensen met autisme anders, maar het principe niet.

Wat structuur NIET hoeft te betekenen is een gevangenisregime waarbij de structuur hoger staat dan het individu. Structuur is een middel, geen doel.

hier sluit ik me helemaal bij aan...structuur hoeft helemaal geen gevangenisregime te zijn maar ook niet het betuttelen van...
door middel van structuur kun je de hoeveelheid prikkels ook reduceren naar wat een persoon met autistiche stoornis aankan...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:09

Mossel schreef:
Mijn bron die heb ik al genoemd :)

Waar ben je in behandeling dan? Dan zal ik die instelling even mailen om te vragen of zij idd Autisme en ADHD op een hoop gooien.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:09

MamboBeach schreef:
moonfish13, dat jij twijfelt omdat zij geen structuur nodig heeft of niet zoveel hoeft toch ook niet alles te zeggen. Is misschien ook maar net wat je opvoeding is.

Jawel want da's juist een van de peilers van autisme: dwangmatige behoefte aan structuur :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:10

Moonfish13 De arbeidsarts (of hoe het ook heet kom er ff niet op) keurt iemand niet zomaar af voor 80 to 100 % zoals ik al eerder heb gezegd, iedere autist is anders :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:10

shadow, bedotten in de zin van overbeschermen.

En je uitleg qua structuur, in grote lijnen deel ik je mening daarin wel. :j